rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Till gamla WC slalom ska det väl vara NP Carbon 60 om man ska vara noga. Fast jag undrar om det finns speciellt många såna kvar vid det här laget, i alla fall de första årgångarna have väl rätt hög reklamationsfrekvens.
-
Det kan ju vara underkylt vatten också såklart. Fast jag tror inte jag skulle vilja segla i det.
-
Jag har en 4000 från -99 och den håller fortfarande ihop.
En torrdräkt behöver inte vara varmare än en våtdräkt, är gummit tunt så blir man rätt kall även om det inte kommer in vatten. Men om två dräkter är lika tjocka och sitter lika bra så fryser man naturligtvis minst i den dräkt som släpper in minst vatten, och det brukar vara torrdräkten.
-
På de långa masterna. En kort mast är rätt kvick och rapp i responsen ändå. Det enda man ska akta sig för i småsegel är för styva master, då blir man överriggad ungefär samtidigt som seglet börjar dra. Seglet blir som en strömbrytare, inga mellanlägen, draget är antingen på eller av.
Grejen med antika racesegel är att ingen tillverkar master som passar längre. Dagens master är mjukare, har mindre diameter (vilket gör att cambersarna inte passar och att lattorna i princip blir för korta och seglet för platt och för löst i toppen) och böjkurvorna har ändrat sig. Möjligen kan man gissa att en mast från Maui Sails funkar rätt bra med dina WC slalom, det är Barry Spanier som har designat dem och hans åsikt om mastkurvor ser nog likadan ut nu som 1992. Men fråga på Maui Sails forum innan du tar den biten för given. Dessutom kommer han svara ”köp en MS-mast så har du rätt mast när du senare köper ett Maui-segel”.
-
Väldigt mjuk mast. I allmänhet är det en 370 eller 340 som är så mjuk.
-
Sen kan man ju alltid försöka vara kreativ. Greg ”grubby” Allaway fick spinout när han gjorde 360 och pressade iväg tailen så spinouten förvärrades – ”Grubbyn” var född.
-
@JPS 410968 wrote:
Hur tusan får man den att greppa igen när den väl släppt???
Dra bakbenet åt sig, wobbla brädan från sida till sida och falla av är väl några vanliga taktiker. Får man bara brädan att peka i rörelseriktningen så häver sig många spinouts. Fast riktigt feta spinouts blir man ofta inte av med utan att stanna helt. Ju snabbare man reagerar när spinouten kommer, desto mindre behöver man ofta göra för att häva den.
-
Vill också påpeka att ”kort och bred” numer är ett väldigt relativt begrepp. När begreppet dök upp så handlade det om lättvindscourseracers i världscupen och de var absolut korta/breda, ca 270 långa och nästan metern breda. Sen blev de meterbreda och ibland bara 230 cm långa. Men sen dess har konceptet spridit sig till i stort sett alla brädtyper, man skulle tro att finians custom som han satte rekordet på är att betrakta som kort och bred fast den bara var 36 cm bred.
Sen ska man inte glömma att det inte bara handlar om brädans outline – den våta ytan har genomgått samma utveckling och det är i rätt stor utsträckning det som är det väsentliga, en bräda med kort och bred våt yta och en med lång och smal våt yta kan ha samma våta yta och därmed samma friktion, men seglingsegenskaperna blir rätt olika.
-
40knots,
Jag tycker du ska plocka fram dina gamla customspett och köra in dig på dem. Det kommer ta lite tid men det du kunde 1990 kan du säkert nu med. Jag har varit i sin sits även om mina brädor inte är tiondelen så extrema. En snabb rockerkurva från -88 är en snabb rockerkurva 2007. Däremot ser bottenformerna annorlunda ut, ofta är det enkelkonkavt i häcken och dubbelkonkavt en bit fram, och så lite tail kick för den där sista knopen men det varierar stort. Möjligen blir du tvungen att flytta mastkassetten, dagens segel vill inte sitta där 1990 års segel satt, men du är ju inte rädd för epoxi.
När du har seglat in dig på ”spetten” så tycker jag du ska prova en modern produktions-speedbräda. Du kommer få dem att gå väldigt fort och chansen är att du putsar ditt rekord rätt snart. Har för mig att Fanatic Falcon speed är rätt hardcore, men vilken som av de nya är värd att prova.
Sen finns det en ytterligare anledning till att alla körde på custombrädor förr: 80-talets produktionsbrädor var helt enkelt så himla kassa. Bra för medelgoda seglare men den som var duktig hade i princip bara customs att välja på. Så är det inte idag, produktionsserierna är mycket kortare och det går att bygga brädor för väldigt avanceade seglare. Plus att man seglar på produktionsbrädor i världscupen i slalom och de killarna måste ha snabba grejor.
-
Har varit med om ett liknande problem, dräkten började öppna sig på mitten utan förvarning. Fick då veta att torrdragkedjan står för en så stor del av dräktens totalpris att ett byte kostar minst lika mycket som att köpa en ny.
-
rasmus_w
Medlem1 september, 2007 vid 07:34 som svar på: Renting vacation rentals on Maui is comming to an end !!!!!!Insåg att jag signade fel petition. Länken var ju för ”Maui residents”, och jag har inte förmånen att bo där. Är det inte den här de flesta av oss borde skriva på? http://www.ipetitions.com/petition/mauivisitors/
I övrigt: 6 års väntetid för att få tillstånd att bedriva Bed&Breakfast. Shit. Det är ju U-landsstandard!
-
@40knots 410519 wrote:
Intressant att höra utdrag av Peter H memoarer. Han var ju en lite äldre herreman redan då och hade sätt sina speed glansdagar i Weimouth flera år tidigare med fasta vingar och annan hi-tech gear kostande astronomiska summor. En levande legend med andra ord och tydligen även idag en man med vägande ord. Brädan han beskriver att Bellini seglade på låter kryddat men han var där och inte jag. Det finns många faktorer som spelar in och kanske Bellini inte seglat på något annat i hela sitt liv och fullkomligt du med brädan.
Erics 33cm bräda var inte unikt smal. Det fanns smalare än det. Och Peter H vattenspray i ögat är nog bara bortförklaringar för jag har fot nummer 46 och mina smalaste brädor var runt 30cm. Inget spray i 40+.
Du får så gärna försöka segla på en tandpetare. Man kan köpa rätt många för en billig peng på apoteket har jag för mig.
Vad gäller Peter H så har jag för mig att han satte sin bästa tid (runt 41 knot) nån gång 94 eller 95. Är du säker på att det inte är Fred Hayvood du pratar om?
Hur som haver. Det får väl anses bevisat att man kan segla 49 knop på en 48 cm bred bräda.
-
Ett alternativ kan ju vara att skaffa en 8.0:a till astron och utnyttja lättvindskapaciteten bättre.
Vad gäller att segla sjunkande saker så är det väldigt mycket en teknikfråga. Lite styrka också, det gömmer sig alltid en viss mängd styrka bakom en bra teknik, men tekniken är det viktiga. Seglar du ofta så blir du väldigt mycket bättre på att segla en liten bräda. Går man till ytterligheterna så är världscupseglare ofta väldigt bra på att få pyttesmå brädor att verka väldigt stora och stabila. Jag har seglat en hel del med vatten upp till knäna och mer därtill och det går men är vldigt ansträngande.
-
Astron är runt 65 cm bred så en modern bräda i samma bredd borde gå igång ungefär lika tidigt. Å andra sidan tycker jag det är lite onödigt stort om du inte kör med större segel än 6.5. En modern bräda runt 65 cm i bredd tar utan vidare en 8.0:a. Gå ner mot 60 cm (ungefär 100 liter) och du har en bräda som funkar med 6.5 som största, är kanon med 5.0 och förmodligen funkar rätt hyfsat med 4.0:an.
-
Jag kan inte säga så mycket om seglen men du har nog nån slags mismatch nånstans. Men glappet mellan 7.0 och 6.2 är lite i minsta laget hur som. Nu tror jag inte din bräda är vidare förtjust i en 7.5/8.0:a, annars hade jag rekommenderat det. Hoppet mellan 7.0 och 5.3 är lite stort men fullt möjligt om 5.3:an som du säger har rejält bottendrag.