rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@poppo 405331 wrote:
…som vi alla vet vad de kallas, men man kanske inte får skriva hora på konfen? 🙂
”montörvagn”, har jag läst att de heter, tror jag. Finns säkert nästan en handfull personer i Sverige som använder det ordet.
-
Fyller i lite. Just till formula har jag fått för mig att justerbara linor är en riktig höjdare, fast jag bara har ett formulasegel och ingen bräda. Jag kortar alltid ner mina linor så mycket det går när jag ska kryssa, jag upplever att jag kryssar bättre då. På slören släpper jag i stället ut linorna till max, så jag kan få riggen långt fram utan att stå med tyngdpunkten alltför rakt över brädan.
Finns det riktiga formulaseglare som gör på det viset? Vill minnas att Jimmy hade två uppsättningar linor, en lång för slör och en kort för kryss.
-
Tar och postar mitt lilla matlab-program ifall nån vill leta fel eller vidareutveckla.
—-
clear all,close all,clc
bat=[26.3 36 46.52;1972 1976 1993]
surf=[19.1 24.45 26.5 27.8 30.82 32.35 38.86 36.73 36.31 36.13 30.96 40.48 38.28 42.91 39.10 43.06 44.66 41.22 43.34 42.16 45.32 40.05 46.24 46.82 48.7 41.25
1977 1980 1982 1982 1983 1985 1986 1986 1986 1986 1986 1988 1989 1989 1990 1991 1991 1991 1991 1991 1993 1993 2003 2004 2005 2005]plot (bat(2,:),bat(1,:),’*’)
hold on
grid on
plot (surf(2,:),surf(1,:),’+r’)
v=axis;
v(2)=2010;v(3)=0;
axis(v)
legend(’båtar’,’surfare’,’location’,’NorthWest’)
xlabel(’År’)
ylabel(’ Knop’) -
@Jester 404485 wrote:
Här kommer lite fakta om speed-segling:
Competition/Speed/History of Speed
The History of Speed sailingRoade mig med att plotta speed-resultaten i matlab (inte alla, walvis-resultaten orkade jag inte skriva in), för att skaffa mig en uppfattning om hur speedseglingen har utvecklats över tiden. Jag skilde på båtar och surfare, plus att YPE inte har seglat några 46,82 knop. Antagligen finns det vettigare sätt att plotta det hela, det är ju inte bara rekord. Varsågoda att titta på kurvan och försöka avgöra om den planar ut eller pekar rakt upp. 🙂
Om det finns nåt smidigt sätt att få ut rådata ur gps-speedsurfing så kanske det vore värt att försöka sammanställa de resultaten i lite diagram och så.
-
@andersbq 405078 wrote:
Göran Göransson, GWS (Gotlands Windsurfing Skola)
Göran var en av Sveriges tidigaste världscupseglare och byggde egna brädor, vid Tofta på Gotland, främst för slalom. Tror hans brädor var grå (?)
Specialitet: slalombrädor.Kanske var de grå, men jag minns framförallt en gul slalombräda, runt 280, med ett svart ”marmor”-mönster.
-
@Knatte 405125 wrote:
Fyller på lite angående Petter Forsen…. Han byggde mycket riktigt Johan Sahlens slalombrädor i PBA-cup (föregångaren till PWA)
Bland annat byggde han den ”fula ankungen” som Johan vann sitt första slalomrace på.
En av de absolut första dubbelkonkava brädorna som användes i PBA och som var väldigt snabb och framförallt planade tidigare jämnfört med tidiga slalombrädor.
Detta var 1983 och detta var sveriges och Johans första världskupseger i slalom.Från denna tävlingen så började alla satsa på konkava brädor..:smile: :laugh:
Det ingick väl dessutom att brädan lyckades bli överkörd av en stor merca, men höll, straxt innan tävlingen började.
-
Kan också vara ett sätt att undvika att överskota.
-
Det finns en massa linor till draken. Kan man inte knyta fast kameran i några av dem?
-
Alltså, Simmer X-flex och vision -08 finns i 2.7. Det är banne mig inte varje år nån tillverkar segel i så små storlekar. Jag måste banne mig skaffa nåt sånt nån gång. Visst,säkert 50 % chans att det aldrig kommer till användning, men jävlar va skoj om det faktiskt gör…
Tyvärr lär man väl upptäcka att varenda fena och bräda man har är på tok för stor när det seglet börjar dra.
-
@Jester 404243 wrote:
Har du tur så är Arrowsmasten en powerex-variant, och då funkar ju ett flertal master (dessutom billiga) som finns på marknaden. Någon som vet?
Det var väl Willy Blaauw som designade Arrows-seglen så i sista hand kan man väl försöka få tag på honom, vad han nu gör numer.
-
Pensla på epoxy. Strö på bordsalt. Låt härda. Nästa gång du ger dig ut, löser vattnet upp saltkornen och kvar blir gropar i epoxin som ger halkskydd.
Jag har för mig att klarlack funkar lika bra som epoxi. Sen är kornstorleken viktig. Socker eller grovt salt har större korn än bordsalt och ger ett lite grövre och vassare halkskydd. Vissa gillar det, andra tycker att det är ett sätt att få skrubbsår av brädan.
-
@NIKKE 404133 wrote:
En fråga anf. flytväst när man windsurfar, behöver man full flytkraft eller räcker det med den flytkraft som windsurfingflytvästarna ger. Jag inbillar mig att det, speciellt i början när man är ringrostig på vattenstarter, ska vara skönt med en flytväst med rejält med flytkraft speciellt i vågor. Eller är jag helt ute och cyklar?
Våtdräkten ger en viss flytkraft och det gör att man inte riktigt behöver full flytkraft i flytvästen. Undantag förstås när man seglar i badbyxor, men i svenska farvatten är det i stort sett bara jag som nånsin gör det, tror jag.
-
@Svanvik 404034 wrote:
Att centerbordet skulle åka ner behöver ingen bekymra sig om vattnet pressar upp en mindre fontän genom centerbirdstrumman i betydligt måttligare farter.
På den tiden det begav sig så påstods det att det kunde inträffa med vissa cb-trummor, och att om det inträffade på slören var resultatet en fetingvurpa.