Forumsvar skapade

Sida 168 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 23:37 som svar på: Snabbt med formula

@Knatte 403762 wrote:

Det lär absolut inte bli lätt att logga 30 knop med en Equipe. Jag säger inte att det är omöjligt, men det kommer behövas väldigt väldigt väldigt bra förutsättningar för att lyckas med detta..:smile:

Ett minimum är säkert att försäkra sig väldigt, väldigt väl om att inte centerbordet ska råka fällas ut i över 30 knop. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    7 augusti, 2007 vid 22:38 som svar på: Skillnad mellan slalom- och formulabrädor

@Farbror_J 403592 wrote:

10 kvadrat och 10 m/s låter som en fartfylld kombination! ”Måste” man komma upp i stora segel för att kunna köra dessa brädor eller fungerar de även med mindre segel, typ 6-7 kvadrat när det brallar i lite? ”Tål” brädorna lite hårdare vind?

Hur fungerar brädorna i lite sjö – med, mot och sidsjö? Jag har en lättvindsbräda idag som jag plockar fram soliga sommardagar. Den är 270 * 80 och jag upplever den väldigt stampig och svårhanterlig när det börjar bli vågor kring 60-70 cm. Motsjö är inte speciellt kul…, medsjö är ok och sidsjö ger sjösjuka ;-).

I princip måste man ha stora segel på en formula. Man står väldigt långt från brädans mittlinje och det ger väldigt mycket hävstångseffekt som hjälper en hålla det stora seglet. Dessutom behövs det stora seglet och dess tyngd för att hålla ner brädan på vattnet. Det kanske går att segla en formula med 6-7 kvadrat men brädan kommer bli väldigt lynnig och flyga och fara åt alla håll.

10 kvadrat låter mycket men formulasegel är grymt stabila, även på min 75 cm breda freeride är 10 kvadrat fullt hanterbart i 10 m/s. Läskigt, men fullt hanterbart. Största nackdelen som jag ser det är att när man upplevt det seglet i 8-9 m/s så känns det lite ”tamt” i 6 m/s trots att brädan planar för fullt.

Jag har en känsla av att en del av dina problem med stampighet kan bero på att du kör brädan med segel som är i minsta laget, en 80 cm bred bräda tror jag inte jag skulle köra mycket mindre än 8 kvadrat på.

• rasmus_w

Medlem
    7 augusti, 2007 vid 22:25 som svar på: Våt/Torrdräkt /Värme /kyla

Idiotfråga: Det är väl bra passform på dräkten? En dräkt med dålig passform är alltid en svinkall dräkt, hur tjock den än är.

• rasmus_w

Medlem
    7 augusti, 2007 vid 15:40 som svar på: Kompisarna vill börja Kita

@memark 403524 wrote:

Det var ju samma sak med snowboard vs vanliga skidor en gång i tiden. Att människan aldrig lär sig…

Som tur är så är det kanske just lär sig folk gör. Första gången det var mycket snowboardare när jag var i fjällen så var det nästan en ”nära döden”-upplevelse för mig. Som gammal van skidåkare hade jag lärt mig att duktiga åkare i allmänhet åkte med korta svängar ungefär i fallinjen, med undantag för en och annan som körde storslalomsvängar, men deras skidspetsar pekade också i princip i fallinjen. Om nån åkte kors och tvärs över backen så var det en ovan åkare och som höll låg fart. Jag passerade ofta straxt framför såna åkare för jag visste att de åkte så sakta att de knappast skulle åka in i mig.

Enter snowboardare. En del av dem åkte visserligen i fallinjen men de flesta åkte kors och tvärs, men de åkte fort. Resultatet blev att när jag korsade deras spår straxt framför dem så small det så in i helvete, och det gjorde det gång på gång. Fast det var ju bara tillfälligt. Numer vet jag att jag måste hålla mer uppsikt åt sidorna än jag behövde förr och då är det inga problem. Jag har inte seglat i närheten av kitare men jag kan tänka mig att det är samma situation, de har antagligen ett annorlunda rörelsemönster än vi vindsurfare har och innan man har lärt sig hur det ser ut så riskerar man att försätta sig i farliga situationer.

• rasmus_w

Medlem
    7 augusti, 2007 vid 15:10 som svar på: Fråga om master´, segel och brädor

Jag har en bräda som är lika gammal som din Hard Rock, ungefär, och jag kan intyga att det funkar utmärkt med nya segel på den. Den stora skillnaden mot en ny bräda är att mastfoten på en ny bräda sitter mycket längre bak och att de nya seglen är gjorda för att sitta där. Men det betyder inte att det inte funkar att ha seglen långt fram, de nya seglen är ändå oerhört mycket bättre än de gamla. Däremot kan det funka illa med ett gammalt segel på en ny bräda, det hade nog inte varit möjligt att ha mastfoten så långt bak som idag med den tidens instabila segel.

Vad gäller ny mast i gammalt segel så funkar det nog bra, även om man inte vet förrän man provat. Jag skulle säga att det är en bra idé att börja med masten och köpa ett passande segel senare.

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 23:05 som svar på: Snabbt med formula

Nästa utmaning: Få upp en Mistral Equipe i 30 knop eller mer. När det är fixat: Dufour wing, windsurfer original och de där andra gamla godingarna. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 23:00 som svar på: Locosys GT11

Alltså, med dopplermätningar har man ju gjort sånt som att mäta det ”vaggande” som beror på att en planet kretsar kring stjärnan. I solens fall har jag för mig att det rör sig om en rörelse på några centimeter eller nåt sånt.

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 13:16 som svar på: Locosys GT11

@Jester 403191 wrote:

Biten med Doppler får någon annan förklara rent tekniskt, men kollade min fil som jag kört med enheten, och där sjönk min average bara en aning. Så det verkar inte krävas något speciellt för att kunna räkna med doppler…

Tekniskt eller fysikaliskt? Även om jag tror det är överflödigt så kan jag ta den fysikaliska. Om en signalkälla rör sig bort från dig, förskjuts dess strålning mot längre våglängd (rött), rör den sig mot dig förskjuts den mot kortare (blått). GPS:en mäter helt enkelt frekvensen på satelliternas signal väldigt noga och kan på så vis räkna ut sin hastighet i förhållande till var och en av satelliterna. Eftersom signalen med rätt stor sannolikhet är nån slags pulståg med noga definierad klockfrekvens så kommer även pulslängden variera och då blir det ännu enklare. Om bara prylarna i gps:en är tillräckligt bra så är det satelliternas frekvensstabilitet och klockor (atomur) som begränsar precisionen, vad jag kan begripa.

• rasmus_w

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 18:16 som svar på: Mastfot

Det gör det. Framförallt på äldre brädor finns det massor av varianter. Numer börjar det bli rätt standardiserat men man måste fortfarande veta vad man ska ha.

• rasmus_w

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 00:25 som svar på: Teoretisk maxfart

@kinetic 402915 wrote:

Öh…en sån där ”formel” plockar man inte fram huxflux men klart det går, men då krävs det nog antagligen en hel del research innan.
    Ja menar det är en hel del som skall med i ekvationen: hur effektivt seglet kan ”omsätta” vinden,hur effektivt fenan kan omsätta den av seglet generade kraften samt hur mycket av denna kraft som går förlorad genom seglaren/brädan/friktion osv…Det lär bli en mer avancerad formel än man anar som kommer kräva en hel del mätningar för att få fram lämpliga konstanter. O nej jag tror inte du kan bortse från friktionen bräda/vatten, jämför gärna med luftmotståndet för en bil vid toppfart(i princip all kraft går åt för att övervinna detta motstånd)

Jag skulle vilja påstå att det du föreslår till stor del sorterar under kaosteori.

• rasmus_w

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 20:03 som svar på: Teoretisk maxfart

Jag skulle tro att det bästa man man åstadkomma är att titta på hur fort folk faktiskt seglar och utifrån det försöka gissa nån maxfart. Man kan t.ex. plotta fartrekordens utveckling över tiden, eller hur ”segerfarten” i speedtävlingar utvecklats genom åren, och se om det finns nån trend, om kurvan verkar plana ut och så vidare. Nackdelen är ju att en sån gissning blir helt värdelöst om nån plötsligt kommer på nåt jättesmart som gör alla fem knop snabbare eller nåt sånt.

Man kan också roa sig med att studera data från gps-speedsurfing.com och kolla hur stor skillnad det är mellan 2s-noteringarna och 500m-noteringarna och försöka gissa nånting utifrån det, typ att nån kommer kunna segla lika fort över 500 meter som under 2 s, eller att 500m-tiderna och 2s-tiderna kommer utvecklas likartat och så vidare.

Allt det här är ju metoder som bara bygger på statistik och i stort sett inte alls på kunskap om hur brädor funkar eller så, men det kan vara genomförbart om man orkar.

• rasmus_w

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 18:16 som svar på: Köpt begagnat

Kroppsvikt och att det helt enkelt blåste för lite. Liten bräda i svag vind är inte lättseglat på något vis.

• rasmus_w

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 13:36 som svar på: Köpt begagnat

@Mx-Iggesund 402746 wrote:

Dom tillverkades till 93 enligt bic´s hemsida.

Ja det var fan vad länge Bic säger sig ha tillverkat alla sina olika brädor. Undras på vilka marknader de såldes på i slutet.

Hard Rock finns med i 1988 års broschyr, men inte i 1989 års, och inte 1990…

• rasmus_w

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 13:33 som svar på: Köpt begagnat

@Mx-Iggesund 402745 wrote:

Vattenstart är ju bra, men när du har ramlat mitt på sjön, där du försöker vända, så är det ju bra att kunna dra.
    Om inte annat så kommer du att lära dig då 🙂

Vattenstart funkar utmärkt om vattnet så är elva kilometer djupt!

Fast jag håller med om att dra rigg är en underskattad kunskap. Den som kan dra rigg på en 60 liters vågis är definitivt en grym seglare!

• rasmus_w

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 01:10 som svar på: Köpt begagnat

Nu kollade jag lite. Hard Rock har, enligt 1988 års broschyr, 111 liters volym, fördelat på 62 cm bredd och 283 cm längd. En baggis att dra rigg på för mig som väger 70 kilo och har seglat sen just -88. Förmodligen väldigt långt från att vara en baggis om man är nybörjare. Dessutom väger den enligt broschyren 9,5 kilo och det är sådär 2-3 kilo mer än en modern 111-litare skulle väga och det spelar in. En kanonkula och en badboll kan ha samma volym men badbollen har nog ändå bättre flytförmåga.

Bic skryter om att den är snabb, ett halvår efter att den släppts klockades den visst för 30,94 knop över 500 meters bana och i Sotavento -87 var nån Hard Rock-seglare bara 4 knop långsammare än segraren, som hade seglat på nån prototyp. Jag tror det var -86 som Pascal Maka kom upp i 38,86 knop i Sotavento och nåt säger mig att det inte gick i 34 knop på en Hard Rock så det gick nog inte så fort på Sotavento -87. 🙂

En sak till. Sista året Hard Rock tillverkades var 1988 och på Bic från -88 och tidigare var fenboxen ingen höjdare. En plastsak som i princip satt med snäppfästen. Det fanns visserligen hål för skruvar men på de enklare modellerna satt där inga skruvar, på Hard Rock skulle jag däremot tro att det gjorde det. Jag seglade på en sten med min Bic Jazz och då ramlade hela boxen ur. Den var visserligen enkel att snäppa tillbaka men min spaning är att om man pressar hardrocken är det nog hyfsad risk att hela boxen åker ur nånstans där den inte är lika lätt att plocka upp och sätta tillbaka. Eftersom jag har provat så kan jag säga att det inte är en baggis att segla en bräda utan fena, jag måste till och med tillstå att jag inte lyckades kryssa tillbaka hem…

För övrigt har jag ett minne av Hard Rock. Sommaren 1990: Christian Olander bygger ett ”konstverk” genom att spetsa resterna av en gammal Hard Rock som gått av på 2-3 ställen med resterna av en gammal mast som också gått av lite här och var, plus lite annan surfrelaterad bråte.

Sida 168 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA