rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Skulle tro att paketet kan funka bra i vattnen du nämner.
Centerbord används främst vid kryss i icke-planande vind. Att ni inte fällde ner centerborden kan bero på att i 14 m/s är risken stor att det leder till centerbordsplaning, dvs att kraften i centerbordet tvingar upp brädan på högkant, med däcket lutandes åt lä. Riktiga långbrädes-experter utnyttjar det, ställer sig på kanten och använder hela läkanten som ett långt centerbord, men det är en balansakt i den högre skolan.
-
@filipl 398621 wrote:
Tanken på att, i de förhållandena, lägga på ytterligare 1 kvm på seglet, gasa på för fullt, samtidigt som man har massor av andra seglare tätt in på sig, känns rätt så läskig, och för att våga det behöver man nog rätt så mycket mod…
För mig är det mer imponerande med seglare som klarar av ”såna förhållanden” än att göra mycket avancerade manövrar (som ändå de flesta inte förstår) med ett litet segel på ganska platt vatten (alltså ”freestyle”).
I princip tycker jag det är lite vanskligt att jämföra elitidrottare med varandra. Är en spjutkastare mer vältränad än en maratonlöpare? Elitidrottare tränar i allmänhet så hårt de tror kroppen tål och på ett sätt de tror är ändamålsenligt för den sport de tränar. Man har kört både slalom och freestyle i 25-30 m/s i pozo. Möjligen har pwa inte kört freestyle i Omaezaki i Japan, den tävlingen hade ju rykte om sig att erbjuda sällsynt håriga förhållanden, med masthöga dyningar och stormvindar. Jag har för mig att seglarna riggade så de hade hyfsat drag i vågdalarna och på vågtopparna körde alla med öppen dörr. Ingen vattenstartade…
-
@Oregistrerad 398488 wrote:
Inte jag heller:
Jag tror det krävs en bättre seglare med bättre fysik för att sätta ett
antal freestylemoves på 3 minuter än det krävs för att rejsa 500 meter
och sätta en gipp sex gånger om.Vem som är mest vältränad kan man spekulera om i all evighet, men speed är inte ointressant för en freestylare heller. Visst, ingen freestyleplanka lär plocka hem några speedrekord (och freestylare kör inte toköverrigade) men att få freestyleplankan att gå så fort som möjligt underlättar i en hel del moves, skulle jag tro.
-
Kastfall kan bero på massa saker. Just idag blåste det som fan t.ex. Och jag minns inte att det gick att skota ut med gamla tidens slalomsegel, jag minns att skota ut oftast betydde krasch, när seglet inte var fullt inskotat så fanns inget som tryckte ner brädan i vattnet och snart var tailwalken där. Precis som när man trimmar in dagens segel för max drag, då är det max drag som gäller och inget annat.
Att midjesele är obekvämt tänker jag inte på något vis förneka. 🙂
-
Själv är jag inte helt förvånad över att en freestylare placerar sig hyfsat i slalom, jag har snarast väntat på att det ska hända. Förr brukade sporten domineras av generalister som Dunken och Robby och nu när slalom är tillbaka så misstänker jag att det kan bli så igen. Mycket av ”gubbdominansen” inom slalom skulle kunna bero på att det seglats så lite slalom de senaste tio åren eller så.
-
Saxat (lite på ett ungefär) ur nån vindsurfingtidning: ”The fastest runs will feel slow, the slowest ones will feel awesome”. Dave White var det och det där sista är jag absolut säker på. Ofta känns det som det går tokfort bara för att man har kontrollproblem och kämpar, men det är inte ofta det faktiskt betyder att det går undan, snarast tvärtom.
-
Det är med kastfallen är nog mest orutin. Jag seglar med linorna långt bak och har inga kastfallsproblem, varken på nya eller gamla segel.
Problemen med selen är nog också rutinrelaterat. Min första sele var en ”bröstsele” (en utdöd variant av midjesele som hade axelband) och den åkte upp i armhålan hela tiden. Efter några månader skaffade jag sittsele och det funkade perfekt. Sen gick några år och jag fick idén att prova min gamla bröstsele igen och plötsligt höll den sig på plats utan problem.
-
@Oregistrerad 398254 wrote:
Hej!
Måste fråga i relation till ovanstående, jag (tjejen i förhållandet) tror ju att jag kommer att ha svårt att lära mig detta vilket det än blir, så om du tänker dig en riktig nybörjare med dålig balans, vad rekommenderar du då? Alltså, vilket är lättast att lära sig? Det känns spontant som att kite är mer avancerat? Jag tror nämligen inte att jag kommer lära mig att hoppa… 🙂 Missförstå mig rätt nu, självklart tänker jag inte testa detta med inställningen att jag inte kommer att fixa det, utan bara att jag är ett landdjur som inte har gjort någon vattensport alls innan… I övrigt: tack för en uttömmande analys!!!Det som är komplicerat med vindsurfing (vet inte om det är likadant med kite) är att man måste lära sig två komplicerade saker samtidigt: Rigghantering och balans. Vi människor är dessutom funtade så att så länge vi inte har kontroll på balansen så kan vi inte koncentrera oss på nåt annat. Lösningen är landsimulator, eller väldigt breda brädor, för det tar bort balansen ur ekvationen så man kan lära sig hantera riggen utan att vingla. Sen när man kan hantera riggen är det betydligt enklare att lära sig hantera en vinglig(are) bräda, för då kan man koncentrera sig helt på balanserandet.
-
Och så var man en bom fattigare… Gammal isärtagbar bom, när jag tog tag i bommen på ”nya” sidan i första gippen, satt inte bomrör och frontbeslag ihop längre. Det gick att stoppa in bomröret igen men inget håller det på plats längre. Nu vet jag i alla fall att man kan plana (och kryssa) med en hand på upphalningslinan och den andra så långt bak på bommen som möjligt. Att ha handen på masten funkade däremot inget vidare, seglet blev helt kraftlöst. Det funkade lite bättre att ha handen väldigt långt ner på masten men upphalslinan var utan tvekan det som gjorde hemfärden någorlunda dräglig.
-
Mysigaste stället i Stockholm är väl Näsbypark, men det funkar inte på så himla många vindriktningar.
Jag håller med föregående talare om att det bästa du kan göra är att åka till Haga Park på Öland så ofta du kan, det finns nog inget nybörjarvänligare ställe i landet. Dessutom duger det för en massa elitseglare med så du lär inte bli ”för bra” för Haga i brådrasket. 🙂
-
Lyxvarianten är väl ett sånt där riggöverdrag eller vad det kan heta, figursydda saker som proffsen täcker över sina fullt riggade segel med. Var man nu får tag på såna. Kanske kan man sy ett själv med bara en symaskin och ofantliga mängder säckväv.
-
@Svenne 397241 wrote:
Vilken? Jag byggde hela grejen från scratch.
Allt runt en PIC-processor som klockade vinden och triggar ett SMS efter en tid. Det enda som behövs är ett batteri som håller tillräckligt länge.
Meeen, jag orkade som sagt inte göra en vattentät. Nåt annat år kanske. 🙂Borde inte en solcell kunna ge tillräckligt med spänning för att kunna driva en sån där grej? Om man dessutom mäter hur mycket spänning solcellen ger så har man ju ett grovt värde på hur ”vackert” vädret är.
-
För det första, om du menar skydden som sitter nere vid mastfoten så har de aldrig skyddat nosen utan mer brädans kanter. För det andra så har jag en känsla av att de integrerade skydden i moderna segel, vare sig de är bättre eller sämre, gör det svårt att få dit ett sånt där mastskydd.
-
Wow! Betyder det att Emma är heltidsproffs nu? Skulle i så fall kunna vara precis vad som behövs för att hon ska placera sig lite högre upp i resultatlistorna. Var ju några år sen nån svensk hade möjlighet att hävda sig på allvar i världscupen.
-
En lite äldre sak, det kanske blir roligare med en modernare bräda. Men är bara priset rätt så kör på. Det är verkligen ingen antikvitet utan en helt okej bräda som (vad jag vet) fått goda omdömen.