Forumsvar skapade

Sida 178 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 13:52 som svar på: Min första surfdag!

@Spray 391660 wrote:

Men när det blåser mera, då ska väl masten ”luta mot lovart”? Annars verkar det inte som att man har någon chans att hålla emot.

Jag försöker att inte luta masten mot lovart. Det minskar draget i seglet.

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 13:50 som svar på: Min första surfdag!

@Carl R 391648 wrote:

Det kanske är extremt lätta vindar det handlar om? Så lätta att man kan lägga bakarmen över bommen å köra en silviavinkning med framhanden. Då kan det ju va trevligt att få in seglet så man kan slappna av lite. Särskilt som att brädan blir lite instabil eftersom den helt saknar fart så man vill stå mittpå. Iallafall om den är lite smalare än thord.

Jag tycker det funkar rätt bra att slappna av även med riggen en bit ifrån sig. Nu är inte brädan den smalaste och riggen är bara fem kvadrat men inte tycker jag det ser ut som jag kämpar för livet på bilderna…

• rasmus_w

Medlem
    20 juni, 2007 vid 23:48 som svar på: komma upp

Man sträcker på armarna för allt man kan och flyttar händerna en bra bit bakåt på bommen. Det gör att masten kommer fram och riggen blir mer upprät = Mer kraft som drar dig uppåt. Ett annat tips är att försöka pressa huvudet i riktning mot mastfoten, då får du fram masten.

Varför och hur man skulle böja benen har jag ingen aning om, jag har rätt raka ben när jag beachstartar. Riggen kommer högre upp då.

Man går ombord med en fot i taget. De flesta brukar börja med bakre foten men det finns en och annan som alltid kör med framfoten och inte förstår hur man skulle kunna göra annorlunda. Min variant är att slänga upp bakre foten ungefär på brädans mittlinje, straxt framför bakstroppen. Böj bakbenet så du drar brädans häck mot dig och kör några rejäla simtag med frambenet för att få mer lyft uppåt. Tryck riggen ännu lite längre framåt och tryck dig upp i stående med bakfoten. Voila!

• rasmus_w

Medlem
    20 juni, 2007 vid 23:37 som svar på: Min första surfdag!

Ettan håller jag inte riktigt med om. Att stå med kroppen nära bommen brukar vara en instabil position. Jag har nästan alltid bommen på ungefär armlängds avstånd från mig. Vindbyar hanterar jag genom att flytta på mig eller böja benen.

Tvåan: Jajamänsan!

• rasmus_w

Medlem
    20 juni, 2007 vid 23:32 som svar på: saedaer vaegseglare med gps nu faer ni ge er!!!!

@Oregistrerad 391378 wrote:

Och jag loooovar att den killen e tusen ganger baettre surfare aen er men han kom inte oever 30 knop fast det blaest 35 knots!!

Och eftersom jag är en helt sanslöst superbra seglare och (vad jag vet) aldrig har kommit upp i 35 knop på min slalombräda så är naturligtvis allt snack om att Finian Maynard m.fl. seglar i över 40 knop totalt nonsens.

Enligt samma resonemang kan vi notera att det är omöjligt att loopa eftersom jag aldrig har loopat. Ingen kan väl göra nåt jag inte kan.

• rasmus_w

Medlem
    20 juni, 2007 vid 23:16 som svar på: Mystiskt

Den där såg absolut kapad ut. SLE och andra brädor från samma tid hade smala spetsiga nosar och det är inte helt ovanligt att folk rundar till dem för att ”modernisera” outlinen och minska vindfånget i nosen.

• rasmus_w

Medlem
    20 juni, 2007 vid 23:13 som svar på: Min första surfdag!

Grattis! Snart kommer det en by på de magiska 7 m/s och då blir det planing.

Nu menar jag såklart inte att din 9.0:a behöver 7 m/s för att plana men att plana i 4-5 kräver en del teknik även med stora segel.

• rasmus_w

Medlem
    20 juni, 2007 vid 23:10 som svar på: komma upp

@Spray 391587 wrote:

Det jag kom underfund med var att man måste ha masten i ”rätt vinkel” mot vinden, annars lovar brädan upp. Testa att överdriva lutningen på masten framåt så ser du skillnad!

Det där är inte att överdriva. Masten ska rejält framåt, speciellt om det inte skulle råka blåsa småspik. Om det blåser småspik är det mest bara skönt om brädan lovar upp en del, det blir mer kontrollerbart då.

• @Charl8 391420 wrote:

Någon som förresten har något tips om hur man kommer upp när man är på tok för överriggad? (hade 3,0… minsta seglet…och kan tillägga att jag aldrig brukar ha problem med vattenstart..)

Ena tipset är att dra rigg.

Andra är (om man inte vill dra rigg) är att ha reflexer som en kackerlacka*. När man har fullt drag i en 3.0:a så händer allting så vansinnigt fort att det är svårt att avgöra om man verkligen är överriggad eller om man bara inte reagerar snabbt nog. man lyfter upp seglet ur vattnet men inget händer alls. Så plötsligt hittar man rätt skotvinkel och pang så har man fullt drag bums, och flyger upp ur vattnet som skjuten ur en kanon. Om man då skotar ut en liten aning precis innan man står helt upprätt så kommer man bli ståendes på brädan och då klarar man antagligen att segla iväg. Skotar man inte ut , eller om man gör det för sent, då flyger man rätt över, gör man det för tidigt faller man tillbaka i vattnet bums. Det går att klura ut den rätta tajmingen men det brukar bli en del badande först och jag har en känsla av att jag tyckte det var enklare när jag var 20 än nu när jag är 34.

*Det finns en kackerlack-art som har en reaktionstid på en tusendels sekund.

• rasmus_w

Medlem
    20 juni, 2007 vid 14:41 som svar på: Storlek på vågstubbie?

Nej det är ju klart. Fast för klassiker fanns ju tumregeln att kroppsvikten i liter var en bra utgångspunkt för att komma fram till lämpligaste storleken, och nån liknande startpunkt kan kanske vara användbar även för stubbies.

Apropå flodhästar: En sak jag har insett att jag skulle vilja prova är en modern bräda som är för liten för mig. jag vet helt enkelt inte hur en sån bräda känns att segla. Nu har jag aldrig stått på en bräda under 85 liter är nyare än -92 års modell, men varje gång jag provar en modern 85-litare så är första intrycket att brädan flyter som en kork. Att stå och guppa känns fullständigt okomplicerat. Referensen är ju som vanligt min 80-tals-cls på kanske 65-70 liter.

• rasmus_w

Medlem
    20 juni, 2007 vid 13:44 som svar på: Längd på hängseletampar – varför längre?

Är det bara jag som gärna vill ha dem så korta som det går och lite till på kryss, framför allt i svagare vindar, men så långa som möjligt och lite till på slör?

• rasmus_w

Medlem
    20 juni, 2007 vid 13:42 som svar på: Storlek på vågstubbie?

Boards (som älskar enkla regler baserade på minsta möjliga antal parametrar) brukar väl rekommendera tio liter mindre volym än om man hade kört en klassiker. Eller, egentligen, samma bredd. 53 cm bred klassiker är ungefär likvärdig med 53 cm stubby.

En rätt hyfsad nackdel med det tänket är att det innebär att ”rätt” stubby sjunker som en sten i lättare vindar, 70 kilo seglare på 60 liter stubby kommer få simma en del…

• rasmus_w

Medlem
    18 juni, 2007 vid 22:44 som svar på: Gasol i Europa?

Jo det vore kanske bra. Fast risken är ju att de tycker att det är vår koppling sm ska bort, inte den som övriga europa använder…

• rasmus_w

Medlem
    18 juni, 2007 vid 12:12 som svar på: Det har visste jag inte

@getwet 391009 wrote:

Inte heller talar väderprognosen om hur starka vindbyarna kommer att vara. Att lära sig att hantera plötsliga vindbyar och vindkantringar är av största betydelse vid segling. Kan du dessutom utnyttja dem för att få ett extra driv i båten ger det en extra dimension. Lutar tex de stora bymolnen, dvs om toppen av molnet rör sig snabbare än basen, indikerar detta att vindbyarna kommer att vara kraftigare och att vindvridningen blir större än normalt.

Nu ställer jag väl en sån där självklar fråga igen, men ni har väl tittat i nån bok om seglings/kappseglingstaktik för båtfolk. Det finns allt som oftast ganska matiga meteorologikapitel i dem, med ganska mycket info om var vindbyar och vindhål brukar befinna sig i relation till molnen.

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 23:22 som svar på: Min första surfdag!

Välkommen till vindväntandets helvete.

Tips: Ha inte midsommar uppbokad, det blåser alltid på midsommarafton. 🙂

Sida 178 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA