rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Enligt formulakillarna tar de mer höjd än segelbåtarna, och håller ungefär 17-18 knop så det är väl synd att klaga. Visst bromsar en 70 cm djup fena men jämfört med kölen på en segelbåt har formulan i alla fall rätt liten våt yta.
Min upplevelse av kryss med en freeride, 62 cm fena och 9,7 kvadrats segel är att farten är bättre än segelbåtarna men det är först i 8-9 m/s som jag upplever att jag tar samma höjd som en segelbåt, men då får jag nästan ta i så jag spyr för att hålla kvar brädan på vattnet.
Går man ner lite i segel- och brädstorlek och väntar på att vinden ska öka lite till så skulle jag vilja säga att det nog bara är vissa monstertrimaraner som kan hänga på men i den vinden får många båttyper problem med att hantera sjön och det problemet har vindsurfare oftast rätt lite av, man kan få en del skavsår i handflatorna men det är allt. Jimmy Hellberg fick abryta sitt Gotland Runt-försök för nåt år sen av det skälet, efter tio timmars kryssande var han helt skinnflådd om händerna.
-
För den delen, om Wallen eller nån annan nu skulle vara väldigt kåta på att få sälja vid nån enstaka helg så borde de kunna få det. Men som jag ser det så är det SP som ska ge sin tillåtelse, inte öwc.
-
145 är nog rätt lagom, men 160:an är nog inte tråkig den heller. Båda blir nog rätt läskiga om det blåser rejält men stora brädor går ofta att hantera hyfsat långt upp i vindregistret i alla fall. 7.5 funkar nog rätt bra på bägge brädorna.
Det man kan göra för att göra brädan mer lättseglad med stora segel är att köpa till en större fena, jag byter 48-fenan på min Bic mot en 62:a när 9,7:an åker fram. Det ger även lite bättre kryssegenskaper men det märks ändå att formulabrädorna är meterbreda och har en 70 cm djup fena, i svaga vindar finns det inget som slår en formula på kryssen och det kan ingen fena ändra på. Jag gissar att 70 cm fena på en freeride skulle bli väldigt svårseglat, brädan är för smal och det skulle bli omöjligt att ”hålla emot” fenans kraft.
Å andra sidan, Johan Gelander (?) gjorde visst 29 knop på kryssen idag på Haga Park, med bra mycket mindre prylar än vad vi pratar om här, så har man bara vind, kan man kryssa bra med alla sorters brädor.
-
Ett annat sätt att betrakta (vissa) kastfall: Brädan tvärstannar, du och riggen fortsätter framåt, i 20-30 knop.
-
@Spray 383802 wrote:
Hur parerar man?
Är det inte bara att hålla i grejorna så dom inte flyger iväg?Det är lite som att tro att man ska klara en frontalkrock med bil genom att hålla sig i ratten. Men visst, i princip funkar det att hålla i grejorna och följa med, bara man vågar. Man får en läskig flygtur men masten slår inte in i nosen som den ofta gör om man släpper bommen.
-
@Robin 383846 wrote:
Det funkar att köra små segel till stor bräda, framför allt om man kör plattvatten. Det kommer garanterat att vara enklare att köra bra segelstorlek och för stor bräda än att köra för stort segel OCH för stor bräda. Det är bara att prova. Men köp en mindre fena också, det gör grym skillnad i brädkontroll. För stor fena gör att brädan vill gå upp på kant och blir svår att hålla ned. Du måste inte köpa en dyr fena, det viktigaste är att den är tillräckligt liten. Däremot slipper du många spinouter om du köper en bra fena.
Håller inte med, annat än på väldigt platt vatten. Stor bräda behöver ofta stort segel för att vara kontrollerbar, även i grymt mycket vind. Det minsta formulaseglarna kör med är ju t.ex. 9.0, och då blåser det uppåt 15 m/s vad jag har hört.
-
Min M22 verkar ha tätat ihop bra nu, sjösatte i söndags.
-
Det jag läste var att han helt enkelt inte trodde att det kunde blåsa så mycket att han behövde mindre segel än 5.5. Visst hade han fel, men attityden är inget fel på. 🙂
-
Absolut. Mach 1.8-1.9 är en helt ok fart. Undras om man kan få en Viggen eller Gripen godkänd som vindsurfingbräda. Med fullt ös på EBK:n brde det kunna bli hyfsade tider…
-
rasmus_w
Medlem11 maj, 2007 vid 22:55 som svar på: Hur ska hängselen sitta, fick min på posten idag.Inte så viktigt men ett stalltips är att när du seglar med selen kommer kroken hamna betydligt längre från kroppen än vad den hamnar när du bara drar i den och det kommer kännas allmänt löst och sladdrigt. Selar som aldrig sitter tajt nog är en av de där ständiga irritationerna.
-
@gurra1978 382614 wrote:
Detta var fan det vettigaste du skrivit i denna tråd (och på länge) Rasmus W. Lite cred får du för det i alla fall. Det är jobbigt att lära sig nya saker när man vindsurfar och ibland måste man verkligen göra precis det du skriver där 😀
Får väl också ta på mig lite för att jag inte har tänkt på att alla tänker som jag. Jag mätte ju själv upp med pulsmätaren att segling rakt fram med ”lagom” drag är ungefär lika ansträngande som en stillsam promenad och vissa kanske jämt seglar på ungefär den nivån. Att däremot segla med en kvadrat mer än nödvändigt höjer däremot pulsen rejält och det gör jag rätt ofta men alla kanske inte gör det.
-
@EbbeK 382578 wrote:
Men varför? Känslan är väl när man har perfekt balans och man seglar helt utan ansträngning.
För att mer drag i många situationer betyder mer fart. Speciellt i vindhålen om det är byigt. Huvudanledningen till att Fred Haywood för länge sen knäckte 30-knopsvallen var inte hans spejsiga vingmast utan att han var den förste vindsurfaren som använde selen effektivt och till att hålla ett mycket större segel än han hade kunnat göra utan sele.
Innan speedseglarna påpekar saker så är det väl lika bra att säga att idag räcker det såklart inte med att kunna använda hängsele för att sätta speedrekord.
Vill man hoppa högt gäller samma sak. De högsta hoppen gör man när man har så mycket drag i seglet som man överhuvudtaget kan hantera. Samma sak med grymma laydown-gippar och mycket annat. Vill man utvecklas måste man då och då ta ett litet steg ut ur sin ”komfortzon”.
-
@EbbeK 382548 wrote:
Efter att vi började använda hängsele (och det är ju rätt länge sen) så har det inte varit speciellt jobbigt att vindsurfa så länge man har rätt teknik och rätt trim.
Att Rasmus tycker det är så jobbigt kan bara betyda att han har problem med en eller bägge delarna…..
Eller så kan man använda hängselen till att lasta på mer segel tills det blir lika tungt som utan sele. Liksom, om man nu har kraft nog att segla utan sele så räcker den kraften till att hantera jävligt mycket mer drag om man har sele och bra teknik.
-
@Oregistrerad 382402 wrote:
Vad kör ni för trix för att undvika detta problem med tjejen och hur blir man snabbast fit for fight?
Skaffa snyggare tjej. Surfa bara när du är kåt.
-
@Oregistrerad 382515 wrote:
Kan alla sluta vara ironiska och börja s4kligt diskutera ämnet i fråga…?!
Hur är den typiska vindsurfaren byggd i kroppen?
Som synes så varierar det. Seglingsstilen spelar roll och seglaren spelar roll. Muskler växer av träning, mat, sömn, testosteron och en massa annat. Ät ordentligt, sov ordentligt, utveckla din segling så kommer vissa muskler växa men hur de växer beror på dina genetiska förutsättningar.
Jag gissar att ironin har att göra med att jag har hört hur många vindsurfare som helst säga att vindsurfing inte ger nån träning eller att man inte behöver vara vältränad för allt är bara teknik. Det är skitsnack från början till slut även om jag brukade tro på det själv. Men en av de trevliga sidorna med surfingen är att tekniken och fysiken ofta utvecklas parallellt och tack vare det kan man gå genom livet och tro på det där. Speciellt om man aldrig gör några tioåriga uppehåll i surfandet.