Forumsvar skapade

Sida 202 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    9 mars, 2007 vid 23:14 som svar på: Lagom "extrem" stropp-placering?

Jo det beror ju på många saker. Min erfarenhet är att beroende på trim så kan man få ”bägge” problemen, för stor belastning på bakfoten såväl som på framfoten, utan att flytta stropparna.

• rasmus_w

Medlem
    9 mars, 2007 vid 21:49 som svar på: Lagom "extrem" stropp-placering?

Sen ska sägas att jag tycker det har sina nackdelar att flytta framstroppen bakåt. Att man åker ur stroppen har ofta med saker som mastfotsplacering, bomhöjd och sånt att göra, i princip så har man riggat så draget hamnar för långt bak. Fördelen med att ha stropparna brett isär är att man får en stabilare position på brädan och det är brä i lite mer krävande förhållanden.

• rasmus_w

Medlem
    9 mars, 2007 vid 17:43 som svar på: Begagnatinköp?

Det fanns två olika F1. 95:an hade ganska tajt akterlik och hela sju cambers, undras om inte det är nåt slags rekord. Seglet flög fram på kryssen men på slören var det bra att heta Anders Bringdal om man ville ha nån slags kontroll på grejorna. Överlag verkar det som att Anders under sin karriär hade en tendens att offra lite för mycket kontroll till förmån för toppfart, vilket ledde till att han vurpade lite oftare än Dunken.

96:an hette flow F1 (inte att förväxla med Total Flow) och hade färre cambers, lösare akterlik och smalare mastficka. Lattorna är också mer uppåtvinklade. Förmodligen är det betydligt enklare att segla fort på det seglet.

• rasmus_w

Medlem
    9 mars, 2007 vid 02:36 som svar på: 65 cm fena till 11.5 kvm?

Du lär inte få spinouts hela tiden men prova och se. När jag var i din situation så märktes det stor skillnad när jag till sist köpte en större fena.

• rasmus_w

Medlem
    9 mars, 2007 vid 02:34 som svar på: Varför är lättvindssegling så svårt?

Lite gissningar:
    Du har hängselelinorna långt fram.
    Du hänger dåligt i selen.
    Du skotar inte in ordentligt.

De här sakerna hänger ihop. Varje gång jag provar nåns grejor så pallar jag att segla till första gippen eller så för hängselelinorna sitter 20-30 cm för långt fram. Sen är det oftast för lite nedhal med, men i lättvind är det inte hela världen. Med linorna långt fram är det hopplöst att skota in och skotar jag inte in får jag inget tryck på mastfoten och jag seglar med halvsjunken häck och nosen rakt upp. Det går långsamt och skumpigt.

Bak med linorna en bit, lite extra nedhal så går grejorna som ett skott och ligger fint på vattnet.

Tittar jag ut över vattnet en bra dag ser jag massor av seglare som seglar halv-utskotat och har nosen pekandes rakt upp.

• rasmus_w

Medlem
    8 mars, 2007 vid 00:11 som svar på: Bästa stället att lära sig vågsegling???

Det finns faktiskt folk som får sin första vågsegling på Torö. Utan att veta så gissar jag att samma sak gäller Hookipa. Dunken tog flera av sina polare till Pozo när han skulle lära dem vindsurfa.

• rasmus_w

Medlem
    7 mars, 2007 vid 16:46 som svar på: freestyle

Det spelar alltid roll vilken bräda man har. Freestyle är inte ett dugg annorlunda. Visst, du får samma poäng om du gör en spock 540 på en freetyleplanka som på en formula eller en speedbräda men nåt säger mig att de flesta har aningen lättare att sätta spocken på freestyleplankan.

• rasmus_w

Medlem
    7 mars, 2007 vid 15:28 som svar på: Alla vindsurfare är inte snälla…

Men var stpr det att den där läskiga typen vindsurfade? Jag har inte hittat det nånstans och inte lyckats se några surfprylar i bilden.

• rasmus_w

Medlem
    6 mars, 2007 vid 22:20 som svar på: freestyle

Gör ett och annat trick som nybörjare någorlunda lätt kan prova och begripa är väl ett tips. Sen lär du bara inspirera de som gillar sånt. Jag tycker freestyle ibland kan påminna om de där 14-åriga kidsen som ägnar hela dagen åt att hoppa uppför och nedför en trottoarkant med sin skateboard och känner mig i allmänhet mer lockad av vågsegling och slalom, sånär som på enstaka tricks. Det lär bli lika lite freestylare av mig som det blir speedare av dig.

• rasmus_w

Medlem
    6 mars, 2007 vid 12:52 som svar på: Hur bakar man en god GPS tävling?

@lbj 368401 wrote:

Skitbra. Då kan du även räkna i 2 st 500m repor i resultatet!!

Ja! Och så kan man dela ut ett seglingspris och ett pris för snabbaste löpning till tavlan. Multisport var det!

• rasmus_w

Medlem
    6 mars, 2007 vid 12:00 som svar på: Kelso kör för Fahlén

Och jag kommer köra för att det är kul (och för att jag är osäker på min manlighet, se annan tråd) även i år.

• rasmus_w

Medlem
    5 mars, 2007 vid 22:28 som svar på: Volym för att kunna dra rigg?

Det kan vara bra. Jag har varit med om att vinden lagt av även när jag seglat 3.5.

• rasmus_w

Medlem
    5 mars, 2007 vid 20:54 som svar på: Volym för att kunna dra rigg?

Ja. Jag körde i åratal utan bomsnöre på allt under 7 kvadrat och jag vattenstartar ofta min 9.7:a (man behöver tålamod, men är vinden jämn är det inga problem att vattenstarta formulasegel) men jag har insett att jag vill ha. Det tar helt enkelt ofta längre tid att ta sig upp om man inte kan dra rigg. Väldigt många vurpor som leder till ”hopplösa” vattenstarter är väldigt enkla att ta sig ur med ett upphalningsrep.

Det stora problemet är väl att de flesta har ägnat massor av år åt att fila på vattenstarterna men fortfarande drar rigg som en nybörjare. Plus förstås lite stolthet. Att slänga upphalslinan är ett sätt att säga att man minsann kan vattenstarta och därmed har lämnat nybörjarstadiet bakom sig.

Är man riktigt bra på att dra rigg så kan man göra det på en 60-litersbräda och det även om man väger en del.

• rasmus_w

Medlem
    4 mars, 2007 vid 19:51 som svar på: Tips, råd, val utav surfpaket

Det man ju i och för sig kan göra är att börja med att låna nybörjarbräda av nån klubb och vänta med att köpa tills man lärt sig lite. I det läget kan det ju hända att man hellre går direkt till en Shark, men det är ju inte nödvändigt.

• rasmus_w

Medlem
    3 mars, 2007 vid 16:31 som svar på: Mera fensnack

Absolut. Jag ville bara påpeka att filleten har praktiska fördelar som är helt orelaterade till de hydrodynamiska. Jag har varit med om såpass många fenor med halvdan passform och jämt undrat varför inte tillverkaren stoppat dit en fillet, om inte annat så för att ”maskera” att precisionen vid tillverkning inte är vad den borde vara.

En annan detalj är att det ofta blir brottanvisningar just där fenan går in i boxen eftersom det blir en punktbelastning där och en fillet som sitter tajt mot brädan borde ju fördela den belastningen över en större yta och på så vis ge fenan längre livslängd.

Sida 202 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA