Forumsvar skapade

Sida 205 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    21 februari, 2007 vid 14:00 som svar på: PWA Kap Verde – omröstning!

@adde 366185 wrote:

Jag tror inte Levi klarar att segla så koncentrerat och tajmat genom hela stegen.

Å andra sidan brukar den typen av ”ojämna” idrottare förr eller senare lyckas prestera på topp under en hel tävling. Att däremot gissa att de skulle göra bra ifrån sig under nån viss tävling brukar däremot vara vanskligt. Men förr eller senare tror jag Levi kommer segla en hel tävling utan ett enda allvarligt misstag.

• rasmus_w

Medlem
    21 februari, 2007 vid 13:55 som svar på: Det finns dem som är extrema och så finns det dem som är…

Jag tror det finns folk som utsatt sig för ännu värre saker även om vad de utsatt sig för inte är mätt utan skattat. Det finns nån infödingsstam nånstans som har som har en mandomsrit att göra ett slags bungyjump, de kastar sig ut från en plattform med en lian knuten om vristerna. Efterom en lian är mycket stummare än gummiremmen i bungyjump blir belastningen hårdare och jag har för mig att man bedömt att de som mest utsätter sig för runt 110 g. Men den bedömningen har gjorts genom att studera videoklipp, inte genom att fästa accelerometrar på dykarna. Sen har jag för mig att man vid bilolyckor ibland har försökt bedöma accelerationerna genom att studera däckmärkena i asfalten och fått siffror på 150-200 g. Men i de här fallen vet jag inte om nån överlever eller om det bara handlar om att räkna ut hur mycket våld det handlat om. Även om man faktiskt överlever accelerationen i en sån smäll så brukar det finnas en hel del annat som är kapabelt att ta livet av en i den situationen.

Men människor är faktiskt hyfsat stryktåliga. Jag har för mig att grundforskning vad gäller flygolyckor har visat att det krävs betydligt mindre våld för att göra kaffeved av passagerarsätena i ett flygplan än för att göra det av personerna som sitter i stolarna.

• rasmus_w

Medlem
    21 februari, 2007 vid 13:34 som svar på: Vilka segel är masterna gjorda för?

@Störner 366032 wrote:

Det här med master verkar vara den största hemligheten inom surfindustin. Det enklaste är självklart att köpa den mast som segeltillverkaren rekommenderar, så blir det garanterat ganska bra.

Det här håller jag inte med om. Okej, segeltillverkarna informerar väl inte så himla mycket men visst gör de. Kolla t.ex. http://www.stableroad.com/videos/rigitright.htm , den är från -91 men mycket av det som sägs gäller än. Annars tycker jag surftidningarna har skrivit snart sagt hur många artiklar som helst om hur seglets form ändras när man byter till en mast med annan böjkurva. Jag tror till och med jag såg nån bildserie på nån som sydde om sitt segel för att han hade bytt mastmärke och fått en mast med annan böjkurva. Sen är inte grunderna så himla invecklade. En hel del går att klura ut själv genom att rigga ett segel och kolla hur det ser ut.

• rasmus_w

Medlem
    20 februari, 2007 vid 18:21 som svar på: Förvaring av våt dräkt…

@wind-lover 366071 wrote:

aaw, hjääälp så stor sak ni gör av det hahahaaaa
    alla skriver väl fel någon gång :smirk:

Ja men särskrivningar kan ju vara kul ibland. ”Djupfryst kyckling lever” ”Brun hårig sjuk sköterska” ”Student plakat monterat och klart”.

• rasmus_w

Medlem
    20 februari, 2007 vid 01:03 som svar på: Vilka segel är masterna gjorda för?

Segeltillverkarnas master är väldigt ofta tillverkade av nåt av de ”ospecifika” företagen och det ger ofta en vink. Simmermasterna tillverkas t.ex. av powerex och är därför rätt lika powerexmasterna i egenskaper.

Nu kan man inte gå på det till 100 %, det kan vara så att segeltillverkarens mast bygga enligt andra specifikationer än standardmasterna och ha ordentligt annorlunda egenskaper men allt som oftast verkar avvikelserna inte vara slltför stora.

Sen skiljer det lite mellan olika segeltyper. Freeridesegel är oftast sydda för att funka hyfsat med många olika masttyper eftersom de ofta säljs till folk med begränsad budget som kan tänkas vilja rigga sitt sprillans nya segel på en Rotho Cup från -87 och segeltillverkaren vill helst inte jaga bort den typen av konsumenter. När det gäller med specieliserade segeltyper som racesegel och vågsegel så handlar det mer om att maximera prestanda och då optimerar man ofta seglet för enda mast utan hänsyn till kompatilbiliteten med andra master. Lägger du närmare 10.000 på t.ex. ett North Warp så förväntas du ha råd att byta nyss nämnda Rothomast mot nåt nyare och ballare…

• rasmus_w

Medlem
    19 februari, 2007 vid 23:46 som svar på: nån som kört the jaw??

@surfslusken 365930 wrote:

Hmmm….. de kan ju oxå va så man surfar av den enkal anledningen att de är kul, o inte för att man känner sej osäker på sin manlighet eller jagar billiga PR-poäng för sin affärsverksamhet.

Vad finns motsägelsen? Kan man inte göra både och?

• rasmus_w

Medlem
    19 februari, 2007 vid 23:42 som svar på: Torö
  • rasmus_w

Medlem
    19 februari, 2007 vid 23:41 som svar på: Det finns dem som är extrema och så finns det dem som är…

Man ska ha lite tur för att klara sånt där, har jag en känsla av. Däremot har jag för mig att det är ungefär så som enstaka personer sägs ha klarat extrema fall. Jag tror nån har ramlat ut ur ett flygplan och klarat sig just genom att landa i en tvärbrant snötackt sluttning. Eller så var det hela planet som brakade ner i en brant sluttning och någon ombord faktiskt överlevde.

• rasmus_w

Medlem
    19 februari, 2007 vid 23:35 som svar på: Streamlined mastfot

Om man runddrar krysspårsskruvar så beror det nästan alltid på passform. Om inte skruvmejseln/bitset passar exakt brukar man slinta och runddra skallen. Se till att ha exakt passform så brukar det fixa sig.

Däremot råkade jag ut för en annan intressant incident sist jag kollade en streamline: Bitset gick rätt av halvvägs mellan skruven och mejseln…

• rasmus_w

Medlem
    18 februari, 2007 vid 21:33 som svar på: kort resa typ en eller två veckor till surf nu och framåt?

Vad har du för budget? Jag antar att den är rätt tajt eftersom du inte verkar ha Kap Verde på listan. Okej, risken finns att du får sitta på stranden och titta på medan världscupseglarna är ute och leker men men…

• rasmus_w

Medlem
    17 februari, 2007 vid 19:24 som svar på: Snösurf i helgen?

@JPS 365595 wrote:

Är det alltid så byigt där förresten?

Nästan alltid. Det blir lite jämnare vid nordväst men i princip är Mälaren omgiven av ganska kuperad terräng så lokalkännedom gör stor skillnad där. Vet man var vindstråken/vindhålen brukar ligga får man ut betydligt mer av sin segling.

• rasmus_w

Medlem
    17 februari, 2007 vid 19:21 som svar på: Torö insidaSSV lördag -> utsida VNV söndag

Jag har ingen hjälm och har aldrig haft nån men i övrigt skulle jag vilja säga att mina neoprenbitar funkar, jag testade dem (utom mina cwm, de fick ligga kvar i väskan) senast i januari, fast i lugnare förhållanden, 7,8 i nattmörkret på mälaren. Insidan antar jag är detsamma som ”käringviken” och det är ju ett himla mysigt ställe, plus att jag inte riktigt känner att min segling duger för stenstranden än och speciellt inte på vintern. Min bästa session förra året var utan vidare käringviken 11/1 så jag vet att vintern kan vara bra. Sen är jag lite förkyld så jag kanske ska ta det lite lugnt de närmaste dagarna.

Mitt nummer är 0709 – 92 80 81

• rasmus_w

Medlem
    17 februari, 2007 vid 17:14 som svar på: Torö insidaSSV lördag -> utsida VNV söndag

Lite sent nu men jag hänger gärna på. Enda problemet är att jag skulle behöva låna en fena eller en bräda eftersom min antika vågis inte har fena längre.

• rasmus_w

Medlem
    17 februari, 2007 vid 14:24 som svar på: rekommenderade segelstorlekar för brädor

@The_Novice 365504 wrote:

Brädorna är ju numera kortare och bredare för en viss volym jmf med äldre brädor och det gör ju att dom får ett bredare segel register. Rocker kurvan tycker jag också påverkar rätt mycket, med snabbare rocker så planar brädan tidigare och man kan köra lite större rigg (för en given volym) utan att brädan kör fast.

Klart att shaperna har ändrat sig och att det påverkar segelregistret. Men det påverkar inte symptomen på att segel/bräda inte matchar.

• rasmus_w

Medlem
    17 februari, 2007 vid 01:11 som svar på: rekommenderade segelstorlekar för brädor

Oftast ligger det nåt i rekommendationerna. z-ride kanske är smalare och har smalare häck än x-cite och då kommer jp:n att funka bättre med stora segel än RRD:n. Volymen säger inte allt.

Däremot går det ofta att hänga på lite för stora segel men det brukar ofta märkas lite då och då att seglet är för stort och symptomen (som jag beskrev i en annan tråd) brukar vara ungefär desamma oavsett vilken bräd- och segelstorlek det rör sig om. En 65-liters vågis med 6.0 konstrar ungefär på samma vis som en 130-liters freeride med 9.5 och så vidare. Nån större skillnad på äldre och nyare brädor är det inte heller i det avseendet.

Sida 205 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA