Forumsvar skapade

Sida 206 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    15 februari, 2007 vid 00:34 som svar på: Local spirit freedom

@gammelsurfen_ 365131 wrote:

Tackar för alla svaren. Och vad jag har förstått ska jag vänta lite och leta efter en bättre begagnad bom? om man nu lever på studiebidrag som jag gör.

Vill man ha grejor billigt så lönar det sig rätt ofta att vänta på att nån säljer en komplett rigg. Det betyder ofta ett segel och en mast som matchar varandra plus en vettig bom till ett väldigt bra pris.

Förutsätningen är förstås att man behöver en hel rigg, men det har man ofta nytta av.

• rasmus_w

Medlem
    14 februari, 2007 vid 01:20 som svar på: Mera fensnack

@Svenne 364860 wrote:

Vad har du för utgångspunkt när du säger 180 grader, sitter fenan baklänges? 0 grader är ”mot vattenströmmen”, om du utgår från anfallsvinkel.

Jag vet inte men jag skyller på GetWet, det var han som började prata om perfekta 180 grader mot strömmen och då tänkte jag att noll eller 180 grader kanske inte gör så stor skillnad. GetWet kanske är ute på en freestyleplanka och seglar baklänges eller nåt. Så fort som han seglar är det modigt.

• rasmus_w

Medlem
    13 februari, 2007 vid 00:35 som svar på: Mera fensnack

Getwet: Will man verkligen att fenan ska ligga 180 grader mot vattenströmmen? Dvs noll anfallsvinkel. Som jag har förstått saken ger noll anfallsvinkel noll lyft, man måste ha den nollskild för att få lyft.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 23:00 som svar på: Mera fensnack

Nä. Jag är rätt medveten om att twist finns av flera skäl och att ett av skälen handlar om seglets uppförande under konstant belastning och att ett annat handlar om att seglet deformeras på ett sånt sätt att det gör det enklare för seglaren att hantera varierande belastning. Jag är i princip mest intresserad av det sistnämnda eftersom det är det som gör att jag kan hantera vindstyrkor mellan 5 och 25 m/s med relativt få riggar.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 21:53 som svar på: Mera fensnack

@Oåxen 364687 wrote:

Ahaa…

Fena = segel eller segel = fena. Så klart, så måste det ju vara.

För egen del så råkar jag aldrig ut för den där punkten ”när underbenen inte längre klarar att hantera kraften från fenan”. Det måste ju antingen bero på att:
    A – jag är en oerhört vältränad 41-åring med vader som Anja P, eller nåt.
    eller
    B – jag har minst en fena till varje segelstorlek som inte är för stor, eller för liten.
    eller
    C – ett bristfälligt resonemang som på något förunderligt vis funkar oaktat alla teoretiska principer
    eller
    D – Rasmus_W kanke inte heller kan förklara varför fentvist skulle behövas.

Tilläggas bör kanske att jag bara seglat Formula EN gång.

Kanske behöver Rasmus_W köpa fenor i rätt storlek för att skona sina klena ben? He he…. ; )

Hittills ingen som kunnat förklara behovet av fentvist, någon?

Jag skrev inte att det här betyder att det behövs tvist utan att folk fått för sig att det behövs. Vilket jag inte tror att det gör. Och visst är det så att några av mina fenor inte matchar seglets vindregister hundraprocentigt, framförallt går inte 6.6:an så bra ihop med sin fena när det blåser såpass att jag lika gärna hade kunnat segla vågbräda och 4.5 i stället för slalom och 6.6.

Däremot, som sagt, ser jag en vits med att ha ett brett register på fenorna, precis som jag ser en vits med t.ex. en 6.6:a som går att segla med när övriga börjar slänga på 7.5 såväl som när de seglar 5.0. Det blir helt enkelt mer segling och mindre omriggning/fenbyte med såna prylar. Vare sig man faktiskt har prylar att byta till eller inte.

Men nej, jag ser inte varför man skulle fixa det med tvist bara för att man gör det i seglen. Däremot gissar jag att en vinge på något sätt måste deformeras för att ”släppa” kraft men har ingen aning om hur. Vissa formulaseglare har ju funderat på fenor som går att dra upp som centerborden i vissa jollar eller på windsurfer original men det verkar opraktiskt.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 21:16 som svar på: Försäsongsträning?

@frippe75 364670 wrote:

”KUL” att du nämner just diskbråck… JAg är en slöhög när det gäller träning utöver vindsurfing…

2:a Aug förra året seglade jag på Öland. Pang sa det.. Ryggskott i 2 veckor som övergick till ett rejält diskbråck… Opererad 16 Dec… Rehabbat sedan 1:a Jan….. Mycket magträning. och bålstabiliserande träning.. Dock GRYMT tråkigt… Lite Jane-Fonda stuk… 🙂

Jotack, jag vet. Är inne på mitt andra, fick ett när jag var 16 också. Fast jag har haft tur, bägge gångerna verkar skadan ha varit sån att ryggen bara mår bra av vindsurfing, som 16-åring klarade jag knappt att ta ett löpsteg utan att det gjorde överjävla ont, men konstigt nog var jag bara smärtfri när jag vindsurfade. Just nu har jag nåt liknande problem, har nån slags statiska spänningar mere i korsryggen och det enda som verkar råda bot på värken är riktigt tung ryggträning, statisk spänning släpper tydligen ofta om man låter den spända muskeln jobba dynamiskt.

Som tur är så har gymmen ”core”-pass och yoga och pilates. Utmärkt bålstabilitetsträning.

Sen är det väl lika bra att påpeka att Gurra har rätt. Det räcker med att göra en gipp så inser man att det är magmusklerna som håller ner nosen när man hänger i bommen för att få tryck på mastfoten, och rider man frontside så ä ju varje bottomturn i princip en gipp så det är klart att magen jobbar då. Det är snarare så att det är vi som mest seglar rakt fram eller gör backsides som får den där typiska överutvecklade ryggen och den svaga magen.

Bodypump (och all annan träning som faktiskt blir av) är bra, jag körde tre pass i veckan tills min tjej tyckte att jag skulle börja träna i gymmet i stället för att slippa skador. Å andra sidan är hon en av de där tjejerna som tar sig igenom ett helt pass med 30-35 kilo på stången i alla övningar utom axlar och biceps, så hon har allt kört lite pump hon med.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:30 som svar på: Undervattenströmmar på Margarita

@dr Masse 364595 wrote:

Klart det finns undervattensströmmar. Typ Golfströmmen…

Och bara för det så bjuder jag på dagens meningslösa besserwisser-inlägg. Golfströmmen är en ytström. 🙂

En annan berömd ström som folk har missförstått totalt är för den delen pallkantsströmmen på Gotland. Folk har fått för sig att även den ”suger” folk nedför den tvärbranta pallkanten. Fel, såklart. Det som händer är ett slags sjöbris-fenomen i vattnet. När solen värmer pallkanten, värmer pallakanten upp det kalla djupvattnet, som då stiget uppåt, och vid ytan har det vattnet sen ingen annanstans att ta vägen än rakt ut. resultat: en tokstark ytström som går rakt ut. Hamnar man som badande i den strömmen så gissar jag att enda sättet att klara sig är att dyka ner under strömmen och sen simma mot pallkanten. Problemet är att det skulle kunna krävas ett rätt djupt dyk så jag vet inte om det funkar i praktiken, och jag tänker inte prova.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:17 som svar på: Mera fensnack

@Oåxen 363855 wrote:

VARFÖR???

Inte så svårt att förstå det teoretiska resonemanget kring varför ett segel behöver twista. Spilla vind i byarna, hårdare vind med ökad höjd etc.

MEN, varför skulle en fena behöva twista? Vattenhastigeheten lär ju vara konstant över hela fenanslängd i vertikalledet, t ex.

Jag kan å andra sidan se varför man skulle kunna få för sig att twist behövs. Man kommer ju hur som haver till en punkt när underbenen inte längre klarar att hantera kraften från fenan och då är det ju lätt att inbilla sig att man skulle kunna flytta lite på den punkten genom att fenan på nåt vis ”spiller” kraft och eftersom seglet gör det genom att twista så är det lätt att få för sig att fenan också borde göra det.

Även om jag för den delen anser att det självklart är bra om fenan har ett stort register så har resonemanget ovan såpass rejäla brister att jag inte bemödar mig att peta i dem.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:12 som svar på: Mera fensnack

@Svenne 363748 wrote:

Jag hoppas snarare att mäster Håkan kan ta död på myten att det flexas och twistas över huvud taget. Möjligtvis att toppen på fenan rör sig lite i sidled, men annars är det en väl bevarad surfmyt som han gärna får ta kål på.

Nu har i och för sig svårt att se hur toppen skulle kunna röra sig i sidled om inte hela fenan flexar eller böjer sig på nåt vis, men det kanske nån kan förklara för mig.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:07 som svar på: Waxa eller inte, de e frågan?

Om jag minns rätt så är reynoldstalet nån slags proportionalitetskonstant som används för att beräkna motståndet vid laminärt flöde eller nåt sånt. Jag har nån gång för länge sen gjort nån slags laboration där jag bahövde använda reynoldstalet. Tror det var nåt om att släppa små runda kulor i ett rör fyllt med olja och ta tiden kulan behövde för att nå botten eller så. Väldigt grundläggande hydrodynamik.

Vad gäller dekaler skulle jag vilja påstå att om dekalen täcker hela botten borde det inte finnas nån större anledning att slipa bort den.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:02 som svar på: Dagens bild

Haha, jag var ner vid Haga igår (sitter f.n. i Algutsrum) för att se hur ett riktigt vintrigt Haga ser ut. Förmodar att man kan skylla på att det inte verkade blåsa nåt vidare för det var ingen på vattnet och inte ens nån som strök omkring på land (utöver jag då). Är det några surfare som tittar till stället så här års eller nöjer sig alla med att titta i webkameran?

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 17:54 som svar på: Försäsongsträning?

@frippe75 364596 wrote:

Eftersom mitt störta problem med windsurfing är själva hajnojjan så är det simning som gäller. Nu gör jag 25 meter 17sek + att vatten starten sitter på under 5. Det ska mycket till för att jag ska bli hajmat…..

Nej seriöst så tror jag simning är bättre än det mesta. Kanske skulle man lägga till lite underarmsträning… men samtidigt tyckte jag att jag fick lättare krampkänning i underarmar efter att ha tränat typ underarms curls och liknande…

Men som gurra säger … att windsurfa är nog bästa tipset.. Och Gusav1920 tycker ju att vädret suger så ta en sista minuten till GC eller inse att försäsongen börjar MYCKET TIDAGARE än typ nu. Min försäsong blir 1 månad på Maui… Men då måste man som sagt börja spara…

Simning, jo det är bra för det har man ju praktisk nytta av när man surfar. Speciellt upplever jag att man har nytta av att kunna simma korta distanser väldigt fort, av uppenbara skäl.

Den där krampkänningen är inte så himla svår att förklara. När det gäller uthållighet och styrka gäller att man ofta måste gå ett steg bakåt innan man kan gå två framåt. Lite detaljerat: det som behövs för uthållighet och för att förhindra kramp är hög kapillärtäthet, det gör att kroppen lätt kan förse muskeln med blod. Styrka handlar däremot om tvärsnittsyta. Det som händer när du styrketränar är att muskeln växer, men antalet kapillärer förblir detsamma. Alltså minskar kapillärtätheten och uthålligheten blir sämre. Botemedlet heter att varva perioder med styrketräning och perioder med uthållighetsträning. I längden ger det muskler som både är stora, starka och och sällan får kramp. Men, som sagt, under styrketräningsperioderna går uthålligheten ner så det kan vara vettigt att tajma sina ”perioder” så man maxar uthålligheten under de tid på året som man behöver den mest.

Och visst är surfing sin egen bästa träning, men det har sina risker att inte träna nåt annat: framförallt leder det till en ganska oproportionerlig muskulatur med överutvecklade rygg- och axelmuskler och svag bröst- och bukmuskulatur. I längden kan det leda till skador, framförallt ökar svaga magmuskler risken för ryggskador rejält. Därför tycker jag att surfare ska träna sina bröstmuskler och sin bålstabilitet. Det gör inte så stor skillnad för surfingen, men det minskar skaderisken, och det blir oftast rätt lite surfat med en trasig axel eller ett rejält diskbråck.

• rasmus_w

Medlem
    10 februari, 2007 vid 22:03 som svar på: Undervattenströmmar på Margarita

@dr Masse 363757 wrote:

Med sunt förnuft, lite tid på att studera lokala förhållanden och tänka sig för lite extra så är detta sällan ett större problem. Det är exempelvis ingen bra idé att ge sig ut på simturer utanför stränder med lite större vågor, någonstans där finns närmast garanterat strömmar som går ut till havs. Hamnar man i en sådan ström, behåll lugnet, följ med och hitta därefter en väg in vid sidan av strömmen. Ytterligare ett skäl till att aldrig lämna prylarna (brädan) om det blir problem.

Alltså, det finns visst undervattensströmmar och de kan suga dig ända ut till nästa våg, sen spolas man in igen. Däremot så påstås det ofta att folk sugs ner av diverse strömmar och det är humbug, människor flyter i allmänhet rätt bra. Däremot misstänker jag att underströms-myten kostar en del människor livet. Underströmen är ju starkast där vågorna är som störst så den som är rädd för underströmmen går antagligen i där vågorna är lite mindre, vilket ofta är just vid en djupränna och det är där den farliga strömmen finns.

Ska man bara i vågor är det i allmänhet säkrast att gå i där vågorna är som störst, i alla fall om vågorna inte är så stora att man riskerar att skada sig om man blir spolad.

• rasmus_w

Medlem
    10 februari, 2007 vid 21:30 som svar på: Försäsongsträning?

@Oåxen 364559 wrote:

Fläskigaste ”fitness coach” jag sett. Trovärdigt?

Fördelen med rodden är att den tar så många muskelgrupper på en och samma gång.

Gör man rätt är det iofs mest benträning men jag har också börjat bli kompis med roddmaskinen.

Min erfarenhet är att när man seglar med småsegel i mycket vind så har man mest nytta av konditionen, ju svagare vind och större segel, desto mer spelar styrkan in. Sen är muskelstyrka alltid bra för att förebygga skador.

• rasmus_w

Medlem
    6 februari, 2007 vid 00:08 som svar på: Mera fensnack

@getwet 363694 wrote:

Ikväll ska vi snacka anfallsvinkel…..fenor med torsion!

En sak han gärna kan få berätta lite om är fenor och twist. Den biten har jag varit nyfiken på ända sen Sköldengren påstod (i surfsport) att en fena som inte är superstyv i framkant och mjuk i övrigt inte kommer twista eftersom sidkraften på en vinge är som störst lite framför mitten och att det man upplever som twist antagligen bara är att fenan flexar i sidled.

Sida 206 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA