rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Brukar inte flera fenor anses generera mer motstånd? Nu är väl vågisar med twinsers inget bra jämförelseobjekt eftersom de inte är optimerade för speed, men det kanske kan ge en fingervisning.
Däremot kan jag tänka mig att det gör brädan lite stabilare och det har ju hjälpt mer än en gång.
-
Torö är faktiskt hyfsat extremt även om vågorna där inte riktigt växer sig stora som hötorgsskaporna. Men det är ändå stort, stenigt, snabba vågor och inte att förglömma så är det ofta förbannat kallt när det är bra där. Jag skulle vilja se hur många av Hawaiianerna som skulle surfa Jaws om vattentemperaturen där vore 2-4 grader.
Man ska inte heller glömma Rambo m.fl. som var ute och körde i stormen Per, det var stort, svenskt och manligt gjort. Till nästa storm får man hoppas nån tjej sticker ut så jag får ändra det där sista.
-
Sen finns det ju en hel del av oss garvade surfare som mer än gärna tar det onda med det goda. Jag accepterar gärna några ytterligare kooks om det betyder fler surfare och jag står ut med lite trängsel på Torö och Haga om det samtidigt innebär att det bli mindre ödsligt på Görväln, Värtan, Lökenäs och de andra inte riktigt lika bra ställena där jag allt som oftast seglar.
Om antalet tokstollar som gärna vill segla fast man närapå fryser röva av sig ökar så är det också en fördel, det är ju när det är kallt som risken för olyckor är störst och det är också då det oftast blir ensamsegling eftersom ingen annan vill hänga på.
-
Justja. Ät och drick! Utan mat i kroppen blir man väldigt fort frusen.
-
@wind-lover 362663 wrote:
Jag har alltid på mig våtdräkten i kallt väder ju. Jag orkar aldrig ta av mig den, och det verkar ju inte bra. :confused:
Nej du ska inte ta av den när du går upp på land och tar en paus, då kommer dräkten vara läskigt kall och äcklig när du tar på den igen. Däremot är våtdräkter kalla som fan på land och det gör att du blir kall och det vill du inte bli.
Två lösningar: Håll dig aktiv, jogga på stället, studsa runt och så vidare. Då håller du dig varm. Att du inte fryser när du seglar beror just på att kroppen jobbar hårt.
Annars: Skaffa dig nån rejäl överdragsrock att ta på utanpå dräkten när du tar en paus. Här finns lite olika lösningar. Surfers Paradise säljer en rock i neopren som är till för ändamålet. Dude (har jag för mig) här i Stockholm brukar dra på sig en snöskoteroverall, jag kan inte tänka mig att nån skulle frysa med en sån på sig, de är löjligt tjocka och heltäckande. Försvarets gröna ”vindrock” är också bra, det är en långrock i nån slags täckjackelik konstruktion, jag använde den som sovsäck när jag gjorde lumpen. Eventuellt hittar man såna billigt på ÖoB med lite tur.
-
@Oåxen 362653 wrote:
Nja! Snittet är taget på en session med vilopauser som varade 80 minuter totalt.
Så 15 minuter låter lite.
Det känns för den delen rimligt, jag får ta och formulera om mig. Det är snarare så att det handlar om den totala tiden du ligger över 90. I det fallet är nog en kvart ungefär vad som är normalt att man pallar. Mellan 80 och 90 % klarar man väl att ligga i totalt runt 1-2 timmar om man är vältränad.
Sen ska väl sägas att det är rätt rejält ohälsosamt att ligga över 90 % av max.
Och kul att fler än jag använder pulsmätare! Kan mitt tjat ha haft effekt månntro? 🙂 Pulsmätaren är utan tvekan en av mina favoritleksaker.
-
Jag är för gammal för att begripa nåt om freestyle men innan freestylen fanns så brukade man anse att en snabb bräda var en lätthoppad bräda och flaren är ju utan tvekan snabb. Fast ni hoppar ju inte utan poppar och den biten kan jag inget om.
-
@jaca 362614 wrote:
Yllestrumpor ska tydligen värma bra även när de är blöta. Har inte provat själv men det kan vara värt att testa…
Innan man uppfann våtdräkten så hade surfarna ylletröjor som de hade dränkt i råolja när de surfade i kallt väder. Bluärgh!
Wind-lover: Man ska inte ha våtdräkt på sig när man är på land, speciellt inte i kallt väder. Jag tar alltid av dräkten så fort jag kan när jag har surfat klart omdet är kallt.
Är du en sån vars skor bara är lite fuktiga insidan efter ett dopp? Jag som aldrig har haft så täta (nåja de är täta så när som på de där stora hålen där man stoppar in fötterna) skor har kommit på att det första vattnet som kommer in i skorna brukar stanna där hela dagen, så om man häller lite hett vatten i skorna innan man tar på sig dem så får man betydligt behagligare surf, framförallt i början. Efter ett tag värms ju det vattnet upp av kroppsvärmen och då spelar det mindre roll.
-
@gurra1978 362511 wrote:
Om man nu väljer att segla på en custombräda för att det är en sån skön och speciell känsla, varför nöjer man sig då att segla på vanliga segel? Finns det överhuvudtaget customsegel?
Absolut. Fast oftast kallas de prototyper. Jag minns att jag såg ett proto-segel som Anders B hade när han seglade för NP i början på 90-talet. Absolut inget onödigt bullshit, det fanns inte en enda söm i seglet, allt satt ihop med tejp. Inte heller fanns det kantförstärkningar i akter-och underlik, det var bar monofilm hela vägen ut.
Annars har jag för mig att det seglas en del på customsegel i t.ex. freestyle. Om jag fattat saken rätt så är de extrema lättviktssegel, med tunnast möjliga monofilm, master av samma kaliber som Norths Viper Aero och så vidare.
Problemet är väl att jag inte är så säker på om folk skulle vilja segla på sånt utan att vara sponsrade. Nästan alla varianter på customsegel jag har hört talas om har varit segel där man struntat rätt hårt i kvalitet och hållbarhet för att åstadkomma ett segel som presterar fenomenalt i några få tävlingsheat.
-
@Surferboy 362540 wrote:
Vår prisbild styrs helt av våra leverantörer. Sedan att vi saknat lågprisalternativ i vår varumärkesportfölj är en annan femma. Men med BIC så har vi prylar för alla plånböcker. Stadium har dock valt att satsa på North-Sails, F2 och North Kiteboarding efter att granskat marknaden noga. Och jag tror inte att de gick efter vad som var billigast…
Det är ju inte ens alltid vettigt att köra det billigaste jämt. Det räcker med att tänka tanken att öppna en butik nånstans vid Karlaplan. Frågan är väl ens om man skulle bry sig om att marknadsföra F2:s och Norths budgetprodukter eller om det räcker med de modeller som innehåller kopiöst med kol…
-
@henryk 362423 wrote:
Faan, vi som alltid har fullt med tvätt hängande i badrummet hela vintern, trodde att den inte skulle torka på balkongen, skall genast säga åt nina att sublimeringstorka:-) Tvätta måste man ju på vintern också, men cykla med vått hår i minusgrader, varför gör man det…
/henrykDte kan ju vara värt att prova nån enstaka gång. Däremot så vet jag inte hur bra det kommer funka just i Stockholm, eftersom vi har kustklimat och luften därmed är ganska mättad på fukt, även om det gäller året runt. Vill man ”optimera” förhållandena så passar man på nåt år när isen ligger i hela skärgården, då kan inte havet tillföra luften fukt och då får Stockholm i praktiken inlandsklimat och närapå norrlandsk torrkyla. Då kommer det funka kanon!
Varför cykla med vått hår? Man kanske ska nånstans och vill tvätta sig ren först? Dessutom har det sina fördelar, den där isskorpan är vindtät och funkar därför lite som en mössa och håller skalpen varm.
-
@Oåxen 362343 wrote:
Har seglat lite med pulsmätare i år.
13/1 speedade jag (på ”motionsnivå”) och satte ett PB på 33.4 knop 2s. Jag hade 97% av maxpuls och snittade 81% av maxpuls. I snittet ligger några längre viloperioden så egentligen ligger snittet högre.
Där ser man! Då är en kvart en rätt rimlig tid man kan tänkas orka hålla på. Eventuellt kan vissa elitidrottare orka ligga på den nivån i närmare en timme, men så gör de inget annat än tränar.
-
@Oregistrerade 362322 wrote:
Nu är ju det här en trimaran! Så lutningen är ju marginell. Snarare så gräver läskrovet ner sig, saker går sönder samt att risken för en volt blir större då man är riktigt överriggad.
Så funkar det.
//Messersmith
Nu var väl vitsen med just den här trimaranen att alla skroven hade planande bottenformer så de inte skulle gräva ner sig när de tog i vattnet.
-
@Oregistrerade 362318 wrote:
Nu har inte jag varit involverad från början, men hade inte båten en potentiell Crusingfart runt 50-60 knop? vad har då tid på vattnet med detta att göra, båten går ju snabbare även om den inte får lika mycket tid på vattnet (om nu detta stämmer). Alltså kan man dra en tämligen enkelslutsats av detta: att tid på vattnet inte är avgörande. För att dra en parallell med hastighetsrekord för bilar på land, världens snabbaste bil (tänker på dom där j-ävla flygplansbildarna man kör i öknen :)) har man ju inte kört speciellt många repor med..ändå så har den hastighetsrekord..kan det hända att det har med tekniken att göra, snarare än tiden? Min volvo kommer aldrig komma upp i dom farterna oavsätt hur mycket jag kör med den…hmmm..du verkar vara lite för teoretisk ibland att du inte ser sammanhang i det hela.
Jag läste bara innantill på monofoilsajten. Båtens konstruktörer hävdade själva att de hade en fördel jämfört med andra ”speedbåtar” för att båten kunde gippa och slå och därmed kunde få mer effektiv tid på vattnet. De ansåg själva att det skulle krävas en del övning för att verkligen kunna få upp båten i höga hastigheter och att effektiv seglingstid faktiskt var viktigt.
Jag tycker jämförelsen med bilar haltar en aning eftersom alla segelbåtar är beroende av någotsånär lämpliga vindförhållanden för att seglas fort och de infinner sig inte på beställning, medan Bonneville Salt flats däremot alltid ligger där det ligger. Eventuellt behövs lite formalia för att få köra där, men det är inte så att stället inte finns under vissa dagar. Och likväl, om du eller jag satte oss i nån av de där bilarna skulle det nog inte bli några fartrekord. Skillnaden är väl att man inte behöver ”rekordbilen” för att öva snabbkörning. Speedbåtarnas besättning behöver sin speedbåt för att öva. Vindsurfare kanske behöver sitt speedkit för att träna speed men i det här fallet låter jag expertisen avgöra om så är fallet. Jag vet rätt lite som speedträning och vet inte om man kan få användbar träning på t.ex. ett kit som man vet maxar runt 25 knop.
-
Och förresten, nu har alla påpekat att speed minsann är ansträngande, men är det nån som verkligen påstått att vad jag sa faktiskt var fel? Får ni alltså MINDRE effektiv speedseglingstid än tvåmiljardersbåtarna?
