rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Jag är helt inne på din förklaring #2, det där med att ”Spilla” vind ser jag som sekundärt och endast en form av flex som behövs för att jämna ut ryckighet när man t.ex. accelererar eller träffas av en kraftig vindby. Att hålla rätt skotvinkel är däremot skitviktigt. Extra tydligt blir det när man slörar brant i lätta vindar med stora segel. I princip seglar man med vinden med kanske 20-25 knops fart i vind på kanske 10-15 knop.
Speciellt i vindhålen märks att den enda delen av seglet som verkligen driver är toppen, allt nederdelen gör är egentligen att bromsa och därför håller man seglet skotat ungefär som på kryss så att man exponerar så lite av nederdelen som möjligt för vinden. Skotar jag ut det allra minsta trycks jag bakåt, seglet backvindar nästan fast cambertrycket är skithårt. Här behövs twisten verkligen, uppe vid segeltoppen kommer den relativa vinden fortfarande någorlunda bakifrån och därför vill jag att segeltoppen ska vara utskotad så den kan fånga vinden och driva på.
Kommer en vindby ändrar sig situationen lite, det känns lite som ett vindvrid och nu kommer det vind ”bakifrån” även i nederdelen så nu skotar jag ut seglet lite för att fånga vinden.
Kontentan av det hela är att jag inte riktigt tror på det där med djupare buk, det skulle visserligen hjälpa accelerationen, men i toppfart skulle jag nog vilja ha ett ganska plant segel som mest driver uppe i toppen, och en fot som mest är sydd för att inte bromsa. Eller i princip nån slags variabel buk som blev djupare i vindbyarna och vid acceleration, och som blir grundare (eller till och med helt platt) när det går för fullt på slören. Jag tror inte ställbart uthal av den vanliga typen är lösningen, framförallt för att jag undrar om ens Dave White skulle våga börja fippla med uthalet när det går i över 45 knop. En variant kanske vore ett motoriserat uthalstrim som styrdes med två små knappar ungefär där man har framhanden på bommen. Det kanske vore möjligt att använda ett sånt för att plana ut seglet i vindhålen och buka till det i byarna, men jag tror fortfarande att det skulle kräva en mycket modig seglare. Bäst kanske vore nån slags helt automatiserat system som ändrar buken efter riktningen på den skenbara vinden, men nu snackar vi bygga in elmotor, vindmätare och nån slags styrsystem i riggen. Lycka till med att få nåt så komplicerat att fungera i praktiken. 🙂
-
Det man ska passa sig för är väl framförallt instängd fukt, den ger frostsprängningar. Och isen som bildas på seglet väger inte mer än vattnet du får i seglet när du vurpar en sommardag. Vid nästa vurpa smälter isen och sen har du ett nytt islager när du startat. Det som kan göra det ett snäpp värre är om det är en massa fukt i luften, den kan frysa fast på ett isigt segel.
Å andra sidan finns ett fenomen som arbetar emot den effekten: sublimering, dvs fastövergång direkt från fast form till gas. Jag skrev att det man ska akta sig för är instängd fukt, och det beror på att blöta saker faktiskt ”torkar” även i minusgrader. Jag brukade själv testa det genom att ge mig ut och cykla nyduschad och barhuvad i 10-15 minusgrader. Efter hundra meters cyklande var hela kalufsen en isklump, efter ett par kilometer var håret alldeles torrt. En föreläsare berättade att han föräldrar hängde tvätt utomhus i -40 och efter nåt dygn var tvätten kruttorr.
Däremot är ett problem att vintersurfing är väldigt energikrävande. Jag är alltid betydligt mer utmattad efter några timmars segling i kallt väder än jag är efter att ha seglat lika länge i sommarvärme, att hålla kroppen varm i minusgrader kostar massor av energi så det gäller att äta rejält före och efter vintersurf. Det är säkert också det som får en frusen rigg att kännas så tung.
-
Och där är vi tillbaka vid det jag skrev i nån annan tråd, att rent logiskt så borde det vara massa årsmodellhets på Maui men inte här, men det är ju i praktiken tvärtom. 🙂
-
Jag har för mig att nån segelsömmare (tror det var Don Montague) sa att han gissade att det perfekta speedseglet hade lite tajtare akterlik än ett slalomsegel av ungefär de anledningarna. Slalomseglens superlösa akterlik handlar just om att behålla kontrollen i vindbyarna, men med perfekt drag i seglet är det mest onödig och bromsande segelyta.
Därmed inte sagt att jag tror det är en bra idé att rigga slalomsegel med för lite nedhal och tro att man har riggat ”för speed”. Det tajtare akterliket är nog nåt segelmakaren ska fixa, inte den som riggar.
-
Bra fråga. Jag tänkte mest att garagepriserna i förorten hur som haver borde vara lägre än priserna här inne i stan.
-
@Ola H. 361443 wrote:
De plockade väl ut sisådär 6-700 hästar ur dessa småmotorer (tror tom jag läst en siffra på 700 hästar per liter). Synd att inte den tekniken fick utvecklas vidare. Borde kunna var mer tillämpbart än dagens F1-utveckling.
Jodå, f1-bilarna under turboeran var grymma, sista året (1987) var turbobilarna väldigt hårt reglerade, max 500 liter soppa eller vad det nu var, och max 4 bars laddtryck. Ändå hade sugmotorerna ingen chans så länge det fanns turbobilar. Bilarna på 70-talet var ännu grymmare, uppåt 1500 kusar.
Nackdelen med väldigt hårda bränslerestriktioner var väl att vissa lopp handlade mer om vem som klarare att komma i mål utan att få soppatorsk än vem som var skickligast på att köra bil, men det har hur som haver alltid varit materialet som avgjort i rätt stor omfattning i f1.
-
Jodå, jag har en bunt racesegel och jag vet hur de funkar och jag vet allt vad som händer med draget i seglet när man faller av på en brant slör. Det är dessutom förbannat svårt att alls få brädan att falla av när man har tillräckligt drag, fullmaxade segel har en tendens att vara grymt lovgiriga innan man fått upp farten.
-
Där är jag med. En anledning till att jag är nyfiken är att jag ibland blir lite trött på allt ”hålla stort”-snack, och undrar om speedare är samma sort människor som man på gymmet ser lassa på minst 20 kilo mer än de borde och sen gör sina övningar med usel teknik och minimal rörelsebana bara för att kunna säga att de tar stora vikter. Med det här inlägget känns det som att i alla fall du inte är sån.
Jag har ju ingen egen GPS och det kommer inte bli nån på ett tag, mina erfarenheter är mest baserade på om jag drar ifrån folk eller blir frånåkt. De gånger jag blir frånåkt känns det ofta som jag har tokmycket drag och det är svårkontrollerat och känns som det går skitfort. När jag i stället seglar om folk så brukar det i stället kännas väldigt odramatiskt, brädan glider liksom fram mjukt och behagligt. Det här verkar dessutom gälla oavsett bog, bra fart och höjd på kryssen känns också så.
Fast det är klart, det kan ju vara så att jag är snabbast av de långsamma när det känns så där mjukt, och långsammast av de snabba när det känns vilt och okontrollerat.
-
Jo det är ju artikels svaghet, att de inte nämner om det blåste mer när de körde med 4.7:an eller om de körde i samma vindar, dvs förmodligen överriggade med 5.8 och underriggade med 4.7. Om de körde i samma vind blir det riktigt intressant, annars är det som du säger skåpmat.
-
Hmm, det där med EU-släp var nytt för mig. Jag trodde bara man fick köra i 30 med obromsat släp, men så var det visst inte. Hur är det med säkerheten med obromsade släp? När vi hyrde neptunkryssarsläp sa ägaren att det där med att fixa bromsarna bara handlade om att spänna en vajer som satt fritt på släpets undersida, är det annat som kan krångla?
Sen kan väl det där med att dra släp ställa vissa krav på att dragbilen ska vara tung och motorstark, men om vagnen är lätt så lär det väl inte vara nåt problem. Och är man inte klaustrofobisk kanske man kan fixa en sovplats i vagnen.
-
@wind-lover 361226 wrote:
okej…
Men jag har tagit hem det nu, kanske det är bäst att öppna det dära lufthålet som du sa!Kom bara ihåg att stänga hålet innan du ska ut och surfa, annars finns risken att du kommer iland och undrar varför brädan är så tung, och varför det liksom skvalpar inuti den. 🙂
Eller gör som Boards (tror jag) föreslog: Sätt en stor färgglad papperstuss i lufthålet så kommer den påminna dig om att skruven är öppen.
-
@wind-lover 361218 wrote:
10-15 grader….
Då kan du öppna skruven om du vill.
Själv tar jag hem brädan när jag känner mig säker på att det är slutsurfat för säsongen, dvs isen ligger. Innan dess får den ligga i containern även om det är minusgrader. Det enda jag gör är att hålla lite mer koll på att saker torkar än vanligt. Är bräda och boardbag fuktiga stänger jag inte bagen, eventuellt låter jag brädan ligga ovanpå bagen.
Är det apkallt tar jag hem blöta segel och torkar dem i tvättstugan eftersom de segel jag använder mest har en massa cambers och när mastfickan på ett racesegel blivit en enda stor iskaka är det nästan hopplöst att rigga.
-
@wind-lover 361215 wrote:
Okej då kan jag lämna boardbagen öppen i garaget då eller ?
Eller utomhus. Fast tar du in den i rumsvärmen så skulle jag nog öppna skruven.
-
@wind-lover 361211 wrote:
hmm okej, jag tänkte sätta det i garaget isf där det är runt 10-15 grader och just nu är det 5 grader ute…
Inatt kommer det bli minusgrader så tar jag in det nu, så blir det kanske inte någon större skillnad?. Fast sen är det ju kanske så att jag tar ut det igen fast det är minusgrader. Bara för att surfa och sen hem igen med sakerna, är det då det som inte är bra? för stor skillnad då…mellan graderna.
Den där luftskruven? hehe sånt är jag inte bra på var/hur öppnar man den?
är det bara fritt fram och öppna den hur som helst eller?
Vad tycker ni?I princip kan man ha den skruven öppen hur ofta man vill, och om man tar med brädan på ett flyg så måste man göra det, det har hänt att brädor med stängd skruv har exploderat.
Det enda man måste tänka på är att den måste vara stängd när man ger sig ut och seglar, annars blir brädan full med vatten och sen är det ett jäkla jobb med att torka ur den. Vilket är anledningen till att folk inte öppnar i onödan, man vill inte glömma den innan man ger sig ut.
I princip är nog garaget bra, inte för varmt. Men jag skulle nog nöja mig med att lämna boardbagen öppen när jag seglat klart. Det räcker för att den ska torka ur och då slipper man problem.
-
Det hela påminner mig om att jag måste ta mig till nåt blåsigt ställe typ Marocko, Gran Canaria eller så i sommar så den berömda 3.3-rutinen infinner sig igen, det har den inte gjort sen september -94 eller så…