rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@getwet 357566 wrote:
han nu som försvann på en långdistanssegling, hans fru som är så dj…. snygg! Ah, ni vet.
Arnaud de Rosnay. Jepp, stor hjälte men jag är lite för grön för att ha upplevt honom. Jag gick på mellanstadiet när han försvann.
-
Jo det stämmer. Och i princip är det vettigt, så stora segel behöver i allmånhet lite cambers för stabilitetens skull. Största problemet som jag ser det är som sagt masten, att få tag i ett begagnat racesegel till bra pris brukar vara lätt, men risken är ofta att man i slutänden blir tvungen att punga ut med 6-7000:- för en passande mast och då är inte dealen lika kul längre. Hittar du en beggad srs-100 så tycker jag det är vettigt att slå till.
-
I så fall borde inte ett 9,0 vara nåt problem för dig. Om brädan är snabb nog för att verkligen dra nytta av ett racesegel är jag fel person att avgöra, jag seglar själv en freeride (Bic Techno2) med ett racesegel på 9,7 och det funkar hyfsat men det märks att brädan begränsar seglet.
-
Om du hittar rätt mast (i det här fallet en Maui Sails srs-100) till rätt pris så är det prisvärt. Och om du vet vad det innebär att segla med ett fullcambrat racesegel. De ska INTE seglas med fel mast och brädan ska vara snabb nog och seglaren ska veta vad hen ger sig in på.
-
@SWE 496 357274 wrote:
Visst kostar KelaPro en del slantar, men de är värda varenda slant…
Är supernöjd med de 2 jag har.Men hur är det med tillgången? Som jag har förstått så varierar den en aning och de kan ibland vara svåra att få tag på?
-
Vad jag mest funderar över är varför så många glada amatörer anser sig behöva hjälm när proffsen bara verkar behöva det när de seglar superX. Jag kan inte minnas att jag sett Dunken, Finian eller Dave white köra med hjälm och de är hur som haver några knop snabbare än er och hoppar några meter högre i vågorna. De är dessutom professionella idrottare och måste ha en kropp i topptrim för att kunna tjäna pengar, hur många läsare kan med handen på hjärtat säga att de inte kan utföra sitt jobb om inte kroppen är i toppform?
-
Jag får nog avvika från gängse uppfattning här. Jag har två LS-förlängare. En i aluminium för SDM och den är jag måttligt förtjust i, att dra ner formulasegel med den är tungt och den äter tamp. Sen har jag en i kol för RDM och den tycker jag känns helt ok. Finishen är inte den bästa men den gör sitt jobb.
Däremot tror jag inte jag vågar köpa mastfötter som inte kommer från ett företag som heter Streamlined.
-
De flesta brädor funkar utmärkt som freerides, och används dessutom i princip som freerides av de flesta. Däremot har vissa brädor (typ Fanatic Eagle och JP X-cite) lite ”lugnare” karaktär och andra, typ de som kallas fast-tail, freestylewave och SuperX, lite ”nervösare” karaktär. Jag vet att diskussionen från början handlade om konstruktionen men den gled ju över till att även handla om brädtyper.
-
Jester: beroende på tillverkare så kan jag se en anledning till att välja en FSW eller SX i stället för en freeride. Ofta är det ju så att både FSW och SX marknadsförs mot lite vanare seglare medan freeride är lite mer riktade mot nybörjarna, vilket i praktiken innebär att freeride-brädorna är lite lugnare i sin karaktär medan FSW/SX är lite livligare eftersom vana seglare, oavsett om de vill speeda eller leka i vågorna, tenderar att uppskatta sånt medan den ovane mest ser den biten som kontrollproblem.
Fråga dig själv hur en snubbe som just skaffat sin första hundralitersbräda skulle uppleva att ställa sig på din 100l-slalom med matchande racerigg, och hur du skulle uppleva hans nyinköpta freeride. Jag gissar på att en av er kommer uppleva brädan som totalt död medan den andre skulle tänka saker som ”stanna! Släpp av mig!”.
-
rasmus_w
Medlem23 december, 2006 vid 09:01 som svar på: Nybörjarkurs hos club mistral (bahia feliz)@henryk 355334 wrote:
Själv upplever jag definitivt shorebreaket på torö som knepigt och har en fru som definitivt föredrar att segla i lite mindre vind. (men hon e ju inte gym-instruktör).
Plockar ett russin ur kakan.
Klart det kan hända att det finns tjejer som gillar svagare vindar. Fast preferenser handlar inte om fysiska förutsättningar, jag upplever att de flesta killar också föredrar lite svagare vindar. Tillräckligt för att plana med 6.5 men inte mer är nog mångas favoritvind, eller om det var 5.5 de föredrog. De där som älskar ”thrii point thrii fullpower” är rätt få.
Go jul på dig.
-
rasmus_w
Medlem23 december, 2006 vid 08:54 som svar på: Nybörjarkurs hos club mistral (bahia feliz)Och det där sista var jag som skrev, jag har visst blivit utloggad.
Go jul på er allehopa, hoppas tomten kommer med en pulsklocka till dig Patrik så du orkar segla Torö från morgon till kväll i höst!
-
@Electric 354868 wrote:
Ja, jag veeet att jag borde träna magmusklerna. Jag har hört det förut … Men det verkar så himla tråkigt (f ö vet jag inte hur man gör). Men jag får väl ta mig samman och hitta på nåt nu när mitt ryggont lååångsamt 🙁 börjat ge sig :).
Jag har för mig att Styret jiddrade om pilates i nån tråd och det gjorde han rätt i, statisk magträning är det som behövs och det får man massor av när man tränar pilates. För den delen, yoga och ”core”-passen som finns på många gym är också bra statisk magträning. Samt för den delen, klassiska styrketräningsövningar, men bara om de görs rätt. Att verkligen hålla ryggen helt rak när man gör marklyft eller djupa knäböj kräver att man tar i som fan med magmusklerna, så fort de slappnar av börjar man svanka. Men här finns plats för varningar: håller man inte ryggen rak så kommer snart en rejäl ryggskada…
-
rasmus_w
Medlem20 december, 2006 vid 12:30 som svar på: Nybörjarkurs hos club mistral (bahia feliz)Alltså, jag tycker hela det där snacket om att ”lär inte tjejen att surfa själv” är så jävla fånigt.
Ni som har försökt lära era tjejer att surfa och misslyckats totalt, när försökte ni överhuvudtaget lära NÅGON att surfa? Det kan inte vara så att ni helt enkelt är usla pedagoger eftersom ni nästan inte har nån erfarenhet alls av att lära ut surfing?
Jag är förvisso också inte mycket till pedagog men jag kan i alla fall analysera det jag gjort och jag har försökt lära andra är flickvännen surfa och har efterhand lärt mig en massa saker som inte funkar när det handlar om att lära ut och gör man allt det där som inte funkar när man lär tjejen surfa så är det klart att hon inte lär sig och inte kommer tycka det är kul.
Det där om föräldrar… De flesta jag känner verkar i princip försvinna från vattnet när det blir ungar och de få jag sett som inte gör det är de som har en respektive som också surfar på ungefär samma nivå. Jag gissar att det handlar om att det bara är då som det faktiskt finns en vilja att komma runt problemen det innebär att surfa fast man har småbarn att ta hand om.
Och att ”tjejer är inte lika duktiga och seglar därför hellre i svagare vindar”, vilken smörja! Att segla i stenhård vind handlar inte särskilt mycket om skicklighet utan mer om utrustningsval. Okej, blåser det 20 m/s kommer saker hända väldigt fort men det tar inte så himla lång tid att vänja sig vid den saken om man bara inte är toköverriggad, vilket många tenderar att vara när det blåser så mycket. En av de första gångerna min lillebror stod på en surfbräda så var det i ett somrigt och tokblåsigt Tarifa med ett segel på 3,5 kvadrat.