rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Möjligen kan man väl lägga till att vågseglingen ställer lite större krav på ens fysik eftersom man inte använder hängselen så himla flitigt, men det påverkar knappast risken att råka illa ut så kroppen mestadels jobbar aerobt och med ganska låg belastning, dvs det byggs inte gradvis upp stora mängder mjölksyra i armarna och du belastar inte musklerna med 100% av vad de kan lyfta.
-
På vilken plats på listan över risker kommer snodd bil? Såvitt jag förstått saken så är stulna bilar kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.
Vidare så vill jag minnas att när det gäller dödsolyckor så är det några procent som hinner skriva avskedsbrev innan ”olyckan”.
Och att fart dödar har ju trummats in i åratal men det är bara sant i vissa avseenden. Rent energimässigt så är det sant. Ingen bil håller för en kollision i 70 km/h och häller inte bilen så håller inte de åkande, men för det mesta hinner de inblandade bromsa såpass att krocken äger rum i mindre än 50 km/h.
Däremot är det absolut inte självklart att det är bara farten som orsakar olyckan. Det är en jävla skillnad på att köra 150 på en bra motorväg och på att göra det på en gata i stan, eller för den delen att hålla exakt den fart som står på skyltarna fast vägen är krokig och det ösregnar eller är halt. Kör jag 70 genom en skarp kurva utan att röra bromsen på en 70-väg kramar ofta eventuella passagerare armstöden hårt, trots att en modern bil grejar en sån sak lekande lätt. Folk upplever det helt enkelt som läskigt. Blir sen väglaget sämre blir det plötsligt svårt och efterhand väldigt olämpligt att göra samma sak på allmän väg.
Och det här är trots allt Sverige. I Norge är det vad jag förstått inte ovanligt med vägar som är så krokiga att det kan vara rätt svårt att stanna kvar på vägen om man försöker hålla den fart som står på skyltarna i bra körförhållanden.
-
Sen har det ju en hel del att göra med hur bra man är och hurdan erfarenhet man har. När jag en augustidag -01 stack ut i apelviken i 17 m/s och hyfsade vågor så hade jag knappt stått på en bräda på 4-5 år och inte på något vis underhållit min kondition eller styrka.
Det var kul ett tag. Inne vid land kunde jag nästan bums ladda feta hopp på småskummet, precis innan allt som ser brant och toppigt försvinner och det bara är skum kvar, men därute hade jag inte en chans. En vurpa så var det i princip kört. Så fort jag var i nåt som liknade vattenstartsposition så kom nästa våg och slet grejorna ur händerna på mig och om jag kom upp och seglade kom den där känslan av att vad jag än gjorde så kom vågen ifatt mig och manglade mig. När jag kom upp till ytan hade brädan spolats en bra bit in mot land. Här hjälpte lite positivt tänkande, ”kan vågen spola brädan dit, kan den spola mig dit” och jag tog in rejält med luft i lungorna och bodysurfade ikapp grejorna. Mycket vatten att hosta upp ur lungorna.
Som kontrast så var min första riktiga vågsegling nånsin i ungefär likadana förhållanden, logohögt, 4.5-segling (-01 var det 3.5) och så vidare men jag var vältränad och en duktig freeridare som seglat massor hela sommaren och då kändes det aldrig läskigt, snarare kändes vågorna liksom lite småslöa fast jag inte hade nåt att jämföra med. Plus för den delen att som driven chophoppare var det läskigt att hoppa på riktiga vågor. Jag hade bra chophoppteknik och kunde komma jävligt högt men tänkte inte alls på att när man hoppar på en logohög våg så befinner man sig i princip på logohöjd redan när man lämnar vågen, kommer man sen ytterligare en bit upp i luften så är det jääävligt långt ner till vågdalen när man tittar ner, och det är där man landar, och jag hade såklart noll koll på hur man landade när det började bli riktigt högt.
Så är du en hyfsad freeridare bra fysik så klarar du nog vågor rätt bra. Fast börja inte i dubbel masthöjd på det elakaste break du kan hitta…
-
Men det är ju klart att di där tillverkarna tänker på ergonomi. Man måste ju vara åtta i aktern när man bär, alltså stoppar man dit åtta bärhandtag. Eller så kan man så klart vara fyra, men då ska det vara starka typer.
-
I princip så skulle jag tro att jag står ut med låg lön och mycket jobb om det bara är ett ställe där det blåser tillräckligt för att även jag ska kunna ha kul under ev. lediga stunder. Trots allt är mitt intryck att instruktörerna får segla en del själva, om inte annat för att eleverna görna vill se vad hen går för.
Och kite som sagt, har jag aldrig ens hållit i… Jag tror jag går bet på att vara multi-vattensportinstruktör som vissa ställen verkar söka. Även om jag är hyfsad vindsurfare så är jag inte ens nybörjare på de flesta andra sporterna.
-
Kan tänka mig att det är så. Jag har för mig att min bror efter att ha ögnat igenom en bunt surffoton från forumet kommenterade att alla gör misstaget att lägga huvudobjektet, suglaren, mitt i bilden och att det oftast gör bilden rätt trist. Tydligen det första man får lära sig på en fotokurs.
-
Nja. Om jag skulle få för mig att försöka sätta spedrekord på t.ex. fyrisån (de som seglat på den vet nog iofs att jag knappast lär lyckas) så vete fan om det skulle klassas som öppet vatten.
Däremot har jag ibland lekt med tanken på att man kanske skulle kunna speeda på rätt bra på t.ex. Göta Kanal om man bara lyckades få tillstånd och hittade en sträcka med långt mellan slussarna.
-
_Alexander wrote:Är det inte så att oavsett hur väl du använder dig av en lång kolkedjas (bensin) så när det sker fullständig förbränning så är miljöaspekten (lika dålig) den samma oavsett hur pass effektivt du lyckas använda dig av energin som bildas när du splittrar kolkedjan och syret reagerar med en kolatom? som är totalt oundviktligt…
kanske är det bättre om man använder sig av mindre bensin men detta kan ju knappast utgöra någon mätbar skillnad
Självklart. Men som sagt, det är inte ovanligt att förbränningen är ofullständig och det brukar ofta vara några snäpp värre än att släppa ut koldioxid. Däremot är det bra att använda energin som bildas så effektivt som möjligt. Dels för att det betyder mindre soppa (=mindre utsläpp) för en given mängd hästkrafter och dels för att motorsport är ett väldigt effektivt sätt att produktutveckla. Väldigt många innovationer som från början satt i F1-bilar och rallybilar sitter idag i vanliga standardbilar. Saabs tekniker brukade ju anse att alla bilar egentligen borde ha turbo, inte bara prestandamodellerna eftersom turbon är så mycket bränslesnålare än en sugmotor med samma effekt. -
Visst, men som sagt effektivitet hjälper, man vill i många motorsporter få ut maximalt antal hästkrafter ur varje droppe bensin. En stor soppatank tillför vikt. Personligen gissar jag att 80-talets F1, där man tillät i princip hur starka motorer som helst men hade restriktioner på bensintankens storlek och förbjöd tankning under loppen, lärde bilbranschen en hel del om bränsleeffektivitet.
Jag hävdar att totala antalet motorsportare är rätt litet, jag har inte bott i Stockholm hela livet och det stod inte en rallybil i vartannat garage i Linköping heller och det ser inte ut att göra det i Malexander eller på Öland.
Att vi surfare åker kors och tvärs över landet spelar också rätt liten roll. Det som spelar roll är alla som åker bil till och från jobbet, affären och allt annat, varje dag. Ofta med kall motor som förbränner sämre och släpper ut värre växthusgaser än koldiodiden. Om folk bara använde bilen till långresor, sport och tunga transporter skulle vi inte ha mycket till miljöproblem.
-
Då lär det ju vara knivigt, tyskan är inte min starka sida även om jag brukar förstå, svara på tyska funkar däremot inget vidare. Däremot pratar jag tillräckligt bra franska för att inte behöva säga ”pardon my french”.
Sen undrar jag om alla ställen verkligen har råd att ha ”fram-och bortplockare”.
-
Motorsport är inte speciellt miljöförstörande. En hårt trimmad motor förbränner bränslet extremt effektivt om den körs på rätt vis. Dessutom handlar det om antal utövare. Om tio procent av sveriges befolkning tävlade aktivt inom motorsport så vore det väldigt illa för miljön. Som det är nu så är motorsportarnas utsläpp en droppe i havet i det allmäna förstörandet, och vore nog så även om antalet utövare ökade en del.
-
Hur är den att köra? Jag antar att den är ganska lätt, så att hästkrafterna som finns känns fler än de är? Eller är du en sån där förståndig förare som har vett att köra lugnt och fint?
Jag läste nånstans att man har gjort tester som visat att undermotoriserade bilar är bra för miljön på papperet men inte i praktiken eftersom de flesta förare tenderar att köra väldigt mycket på fullgas om de upplever bilen som slö. Bensinsnål men tillräckligt stark verkar alltså vara bäst för miljön. Plus förstås flexibel vad gäller vilka bränslen den accepterar.
Själv funderar jag på om inte en surfbuss skulle räcka för mig, att köra bil härinne i stan känns mest bara dumt och onödigt och så är p-platser här dyra. En surfbuss ståendes i garage i nån förort känns som ett mycket bättre val, när jag väl behöver bil är det knappast hela världen att åka ut till bilen. Nån som provat nåt sånt?
-
Tillägg: Jag anmälde mig just till en kurs som spinninginstruktör så jag kan i alla fall varva surfinstruerandet med att låta folk trampa motionscykel.
-
Jepp, du protesterar väl genom att skippa licensen? 😉
-
Å andra sidan brukar det vara skillnad på produktion och produktion, även när man pratar samma brädmodell. Bottenformerna är inte 100 % identiska och vikten varierar några procent mellan olika exemplar, så den som vill kan roa sig med att leta igenom en bunt brädor och ta den med bäst shape och lägst vikt.