rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Dessutom finns det andra begränsningar. Jag tvivlar på att en sumobrottare skulle komma upp i 40 knop. Det räcker inte med att vara tung, man måste också vara hyfsat smidig. Många blir långsammare av att lägga på sig eftersom den ökade vikten påverkar smidigheten.
Själv siktar jag snarare på att komma neråt än uppåt i vikt, väger just nu runt 70, vägde 75 för nåt år sen och siktar på 65. Det ger tidigare planing och jag behöver mindre vind för att kunna gå ner i bräd- och segelstorlek, och jag kan gå ner mer i storlek.
-
fredrik.ygge wrote:Visst, det kan vara så att The_Novice och jag haft felaktig stance och fått ryggproblem av det och att det skulle kunna korrigeras av annan stance snarare än annan sele. Det kan också vara så att du som inte haft problem med ryggen (som jag bara antar) inte reflekterat över hur mycket kraft du faktiskt lägger där.
Jag känner mig övertygad om att det är stor skillnad i kraft mellan de olika selarna och att en midjesele är bättre just nu. Var inne på SP och testade idag. Jämförde då också med ny sittsele i butiken. Min är ganska gammal och stödet för ryggen har säkert blivit bättre över tiden. Kände dock redan när jag hängde i tamp i butiken att det fortfarande gjorde ont att hänga i sittsele. Det är något som gör att man (eller i alla fall jag) spänner sig i ryggslutet när man är förankrad i stussen och trycker benen framåt. Med midjeselen var känslan mycket, mycket bättre och jag köpte den som The_Novice rekommenderade.
Dock: Har du något tips för hur man genom justering av utrustning och/eller stance belastar ryggslutet minimalt vid användning av sittsele tas det tacksamt emot. Jag kanske byter tillbaka (om jag inte får någon fason på farten i midjesele) när jag är helt besvärsfri och tränat upp ryggen till god form igen.
Visst har jag haft ryggont, när jag var 16 gjorde jag mig rejält illa i ryggen när jag höll på och guppade ut underriggad, fast då var jag inte ikrokad.Sen har jag faktiskt haft en del problem i ländryggen i vår, och det verkar som det berodde på att sätesmusklerna var för stela och att jag hade problem med proportionerna på muskulaturen. Jag och många andra surfare har tokstarka ryggmuskler ock rätt klena magmuskler, ett problem gymtränare knappt känner till eftersom de flesta tränar mage som fan men aldrig tränar ryggmusklerna. Vad det leder till är att ryggmusklerna ”vinner” och böjer hela ryggen bakåt tills det gör ont.
Jag funderar på om du kan ha liknande problem. I så fall tror jag att en bra strategi kan vara att stretcha rumpa, höftböjare och lår ofta så de mjuknar lite och att ta det lugnt med ryggträningen och försöka jobba lite på din ”sixpack”.
Förresten, gör det ont även om du inte håller i bommen?
Själv har jag provat midjesele nån enstaka gång för länge sen. Jag tyckte inte det var skönt, jag tyckte den klämde ihop min midja på ett skumt och obehagligt vis, från sidorna. Sen fick ju Anders Bringdal ryggproblem av att köra med midjesele så jag chansar inte. Sen varnas det för skaderisk om man får kastfall ikrokad med midjesele och i alla fall förr brydde jag mig aldrig om att kroka ur när jag fick kastfall…
-
En annan smidig grej med justerbara tampar som jag brukar göra är att ändra längden beroende på vilken bog jag seglar på. När jag kryssar kortar jag av tampen maximalt för att kunna skota in hårt, när jag sen faller av på en djup slör förlänger jag till max så jag kan trycka riggen så långt fram som möjligt och ändå luta mig bakåt.
-
Dessutom verkar det som fler och fler opensource-projekt har övergivit den gamla modellen ”Vi släpper nästa version när den är klar” och övergått till tidsbaserade relseaser, dvs att man snarast möjligt fastställer ett releasedatum för nästa version. Sen brukar man ha ”feature freeze” nån månad innan det datumet eller så, dvs efter ett visst datum ska inget nytt läggas till utan man får bara fixa buggar.
Jag tror modellen har rätt stora fördelar i en hel del fall, eftersom det ger folk möjlighet att planera när de ska uppdatera sina programvaror och de kan känna sig säkra på att ingen omfattande ny release kommer direkt efter föregående.
Fast för ett vindsurfingspel är väl inte det där med planerande och sånt så viktigt, det lär inte vara aktuellt för t.ex. SEB att koordinera installation av spelet på samtliga sina datorer, även om tanken är lite kul. 🙂
-
Skywalker wrote:Verkar som om spelet inte är riktigt klart. Stämmer det ? Man ska ladda ner uppdateringar efter hand läste jag.
Eller så är det en kille som tänker sig sitta och förbättra i all evighet. Det är ett elände att Windows aldrig tycks bli klart, det kommer ju nya versioner ideligen…
-
The_Novice wrote:Där håller jag inte alls med!
Att böja ryggen framåt och samtidigt dra med armarna som det lätt blir med sittsele, det påminner ju rätt mycket om felaktiga lyft som är förödande för just korsryggen. En stor fördel som jag ser det med midjesele är att man behåller ryggen rak när man seglar. Givetvis är annan träning viktigt för att stärka ryggen, men det gäller ju också att inte överanstränga ryggen vid segling och inte minst på stranden. En viktig grej är ju hur man drar nedhalet, använder man polstek och hängselekroken så spar man ryggen mycket. Finns folk som blivit hämtade med ambulans efter uppriggning…Två olika exempel på felaktig användning av prylar. Vitsen med sittsele är att man ska trycka med rumpan och benen, där är man stark och kan hantera massor av kraft. Armarna ska bara korrigera och balansera seglet.
När man drar nedhalet så är det benen och fötterna som ska jobba, inte ryggen.
-
The_Novice wrote:Svanvik wrote:Vad sysslade alla race/slslom nissar med typ 00-04?
Då körde dem Formula, slalom var helt ute då…
Eller så hade de gått på freeridehypen och trodde järnet på att om brädarna bara seglade sig själva ännu lite mer och raf-seglen blev ännu lite lättare att hantera så skulle lyckan bli total.
Själv har jag alltid hävdat och kommer alltid hävda att det har sin tjusning att segla på prylar som kräver sin seglare och som kan vara elaka mot den som har en dålig dag eller bara inte är bra nog.
-
Calle_B wrote:stor tung karaktär från Star Trek, kännetäcknas av stora öron och bänga kommentarer så som ”Beam me up, Scotty”.
Glöm inte att han kommer från planeten Vulcan.
-
Dessutom vill jag minnas att XR var nån slags ultralätt konstruktionsmetod som påstods vara skör. Risken är att den pajar rätt kvickt.
-
Jag håller med om att det där med att hålla brädan platt verkar kännas bra när man speedar. Försöker jag lyfta nosen känns det gärna som att tailen trycks ner lite i vattnet och det kan jag inte få till nåt annat än en broms. Dessutom brukar liten våt yta vara mindre viktigt än att den våta ytan är relativt konstant.
En annan sak jag inbillar mig är att en grov mätare på hur fort det går är hur bekvämt det känns. Om seglingen känns studsig och stötig brukar jag ta det som ett tecken på att jag seglar sakta, känns det som att sväva på moln och att choppen knappt märks så tolkar jag det som att det går undan och oftast brukar det vara då jag seglar ifrån folk.
Eller som Dave White sa nånstans: The fastest runs will feel slow, the slowest ones will fell awesome.
Dessutom har jag inbillat mig att det går fortare ju tätare ihop jag har händerna på bommen men det beror nog på att en tät handposition bara är möjlig om brädan glider fram på det där speed-behagliga viset.
Tilläggas bör att jag seglar på rätt gamla prylar, min snabbaste bräda är en gammal RRD-proto från -95.
-
En klubb nära Bromma kan vara Järfälla brädseglarsällskap, som håller till vid Görvälnsbadet i Jakobsberg. Tyvärr är den inte så aktiv, deras huvudattraktion är containrarna där du kan förvara surfprylarna så du kan ta dig ut och surfa utan att ha tillgång till bil. http://surf.to/jbss
En lyxig version kan vara att åka till Haga Park på Öland några dagar och gå en surfkurs där. Härligt långgrunt, massor av surfare från nybörjarnivå till världsklass, jämna fina vindar. Kolla upp htp://www.owc.nu för mer info.
-
Man kan visserligen komma undan lite genom att slänga på en större fena. Jag kör med en 9.7:a på min Bic Techno2 75 och har en 62 cm fena till det.
Största problemet tycker jag annars är att brädan blir trög när man gippar om seglet är för stort. Segla rakt bram kan kännas rätt okej men när det är dags att gippa så känns det som brädan fastnat i nåt jävla klister.
-
Om problemen:
1: Är det när du trycker runt lattorna på land som de inte går över eller är det när du seglar ikrokad i hängsele och fullt tryck i seglet? Det senare är ett problem, det första kan vara det men är det oftast inte.
2: Det SKA vara slappt i toppen och en bit ner. Exakt hur slappt varierar från segel till segel, det kan vara helt rätt i ditt segel. Vissa segel ska vara slappa i akterliket ända ner till bommen, andra ska bara vara lite småslappa vid översta lattan. Slappheten påverkar seglets vindtålighet, kryss och slöregenskaperna (slappare topp gör i princip seglet snabbare på slören men långsammare på kryssen) och en massa annat. När vinden böjer masten sträcks det slappa upp. -
Den största skillnaden i egenskaper är väl att nån stans runt 80 cm i bredd så sägs responsen på fotstyrning börja avta.