Forumsvar skapade

Sida 240 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2006 vid 00:25 som svar på: Stay in shape?

Håller med Styret. Man blir inte sjuk av att anstränga sig och man blir inte förkyld av att kyla ner sig. Man blir sjuk för att nånting smittar en.

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2006 vid 00:27 som svar på: Windsurf och tester i maj

Man kan ju se det så jo. ”Vi rekommenderar inte att nån köper racesegel, freerace är lika bra om du inte är Finian Maynard”.

Men sen är det som vanligt så att det verkar svårt att välja brädor att testa. Jag har en känsla av att slalomtesterna fortfarande har lite ”nyhetens behag” över sig, de verkar mest testa lite hipp som happ för att berätta för folk vad en slalombräda är. I år hade de i alla fall inte med rena freerides som referens, men det är en bit kvar innan de börjar köra separata tester av lätt- mellan- och hårdvindsslalom som de gjorde för 5-10 år sen.

Sen misstänker jag att det kanske är bättre att testa brädor med samma bredd än med samma volym även när det gäller slalom, men jag har inte jättekoll på hur väl det funkar på slalombrädor, olika tillverkare har ju rätt olika outline på sina slalombrädor.

• rasmus_w

Medlem
    17 maj, 2006 vid 00:24 som svar på: Windsurf och tester i maj
    fredrik.ygge wrote:
    Svenne wrote:
    Jag tycker testerna är intetsägande i Windsurf. Vad är det för idé att ha tester när de alltid ger full poäng eller strax under på allting?

Håller verkligen med! Detta tycker jag dock verkar vara generellt för många tidningar. Testar man 10 brädor borde någon få betyg 1 av 10, någon 10 av 10 och resten vara spridda däremellan – annars är det som sagt helt meningslöst.

Har ofta fått känslan att tidningarna är rädda att stöta sig med någon. Kanske vill man inte göra läsaren som just köpt sin bräda för 15 000 till sin ovän – kanske är man rädd om annonsrelationer.

Beror väl på hur man vill göra sina betyg. Om brädorna i varje enskilt test har poängen spridd mellan 1 och 10 blir det helt omöjligt att jämföra brädorna i två olika tester. Man kanske faktiskt vill spara ettan till totala bottennapp, typ en slalombräda som ingen får upp i mer än 20 knop eller en bräda som helt enkelt inte svänger utan som man blir tvungen att hoppgippa runt varje gång.

• rasmus_w

Medlem
    17 maj, 2006 vid 00:13 som svar på: Windsurf och tester i maj

Vad är det för mening med att alls ge poäng är min fundering. Poängen säger vad vi redan vet, att alla moderna brädor är bra. Beskrivningarna säger var brädorna har för primär inriktning.

• rasmus_w

Medlem
    16 maj, 2006 vid 23:15 som svar på: The Red Bull Storm Chase

Kan vi inte bara visa upp Ian i hans badbyxor?

• rasmus_w

Medlem
    16 maj, 2006 vid 23:12 som svar på: Är kolbommar verkligen något att ha?
    The_Novice wrote:
    surfen wrote:
    Rasmus_W wrote:
    Sen misstänker jag att aluminium kan kännas lite kallare att hålla i än kol när vädret är kallt eftersom alu leder värme bättre, men om det finns en sån skillnad så är den nog också rätt liten eftersom man har nån mm gummi mellan händerna och röret.
    Det är lustigt, för det är exakt det jag kände nu i April när jag gick ut dom första gångera. Plus att jag får mindre valkar i händerna efter en dag på vattnet, trodde jag inbilade mig men vem vet det kanske stämmer ändå.

Värmeledningsförmågan hos kolfiber beror rätt mycket på typen av kolfiber (kolfiber är snarast en semimetal med god elektrisk och termisk ledningsförmåga) och ledningsförmågan behöver inte vara nödvändigtvis vara lägre än för aluminium. Så det där tycker jag är ett typexempel på vilseledande marknadsföring av tillverkarna…
    Greppet däremot gör ju väldigt mycket för hur ”kall” bommen känns, med slitet grepp så känns en kolbom definitivt kallare än en aluminium bom med helt grepp.
    Okej. För det första: Jag tillverkar inga bommar själv, så jag kan möjligen stå för ”vilseledande”, men inte för ”vilseledande marknadsföring”.

För det andra var jag lite slarvig. Kolfibern leder mycket riktigt värme väldigt bra, kärnreaktorer av ”tjernobyltyp” använder ju i princip kol som kylning. Däremot är kolet i kolbommar armering av nån slags plast (vanligen epoxi, gissar jag), som knapast har nån vidare ledningsförmåga. Det hela är enkelt att testa. Om röret känns kallt när man tar i det är ledningsförmågan bra och känns det varmt är den dålig, om rören är kalla vill säga. Om jag nån gång är osäker använder jag just precis det testet för att kolla om det är kol eller alu.

Men som sagt, jag tror som sagt att greppet påverkar mer än materialet i rören.

• rasmus_w

Medlem
    15 maj, 2006 vid 21:40 som svar på: Nybörjarhjälp: ta höjd?

Utan att veta exakt hur seglet ser ut så kan det vara så att du har lite för mycket uthal. Det enda som ska förspännas är nedhalet, det ska dras reläjt så toppen blir lös och hänger. Men det kan ocks vara så att seglet helt enkelt inte är tänkt att ha speciellt mycket buk.

Om du hade nåt liknande ett NP Warpspeed från -87 till din lightning så är det absolut så att Gun-seglet ska ha max hälften så djup buk. Racesegel från sent 80-tal är ju enormt påsiga med dagens mått mätt.

• rasmus_w

Medlem
    15 maj, 2006 vid 21:34 som svar på: Är kolbommar verkligen något att ha?

Till vilket segel? Jag tror du märker skillnad i styvhet på kol och alu oavsett bomlängd, men är det en 130-bom till 3.3:an så tillkommer att korta bommar i alla fall är styva för att de är korta, så skillnaden blir liten. Är det i stället en tre meter lång formulabom så betyder skillnaden mer att du har ett segel du kan pumpa med vs ett som hela tiden dallrar som en geléklump.

Sen misstänker jag att aluminium kan kännas lite kallare att hålla i än kol när vädret är kallt eftersom alu leder värme bättre, men om det finns en sån skillnad så är den nog också rätt liten eftersom man har nån mm gummi mellan händerna och röret.

• rasmus_w

Medlem
    15 maj, 2006 vid 01:19 som svar på: ljud

Känslighet för högtalare (i alla fall hemma, jag gissar att det är samma för bilprylar) mäts i db/w/1m. Dvs hur många decibel man får en meter från högtalaren om man matar in en signal på en watt (oftast förenklar man och säger att 2,83 volt är en watt, vilket stämmer vid nån impedans som jag är för lat för att räkna ut) i högtalaren. Har du en känslighet på 103 db så får du alltså 103 db en meter från högtalaren om du matar i en watt Har du 86 db får du 86 db för en watt o.s.v.

Enklaste sättet att få upp känsligheten i basen brukar väl vara att använda stora baselement och bygga in dem i stora lådor. Lite högre upp i frekvens är det hornladdning som gäller om man vill kunna driva sina högtalare med mp3-spelarens hörlursuttag.

För den delen, hornladdning gör samma nytta även i basen men vi som inte vill bygga om källaren till ett exponentialhorn får klara oss utan subwoofer-horn. Och räkna med att det finns folk som faktiskt har gjort det. Bara att googla så hittar man dårar med för mycket pengar, tid och hembioambitioner och som testat. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2006 vid 23:56 som svar på: Praktisk inredning i surfbussen…

”Javisst finns det många Jonas
    men av Jonaish finns det bara en
    och det råkar va jag det
    och det var ju bra det”

• rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2006 vid 23:44 som svar på: Hansen Sails, bilder

För mig som missat en del av infon (förlåt att jag är lat och inte letar), vad är det som hänt ww? Jag har hajat så mycket som att Hansen gjort en ”barry spanier” och startat eget, men hur är det med ww? Har de kollapsat helt, eller kastat ut honom för att fokusera på freeride, vågor, sportbilar i monofilm eller nåt annat marknadssegment?

• rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2006 vid 22:25 som svar på: Blocket
    Walle_gbg wrote:
    Med tanke på att man faktiskt får med sig tält, sovsäck och proviant så kan ju begreppet surfsemester få en helt ny innebörd.

Det får man väl på en formula med? Plus ett par backa öl…

• rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2006 vid 22:24 som svar på: prolimit?

Jag gör inte ett smack med min (minst) sex år gamla NP 4000-torris, jag varken kissar eller bajsar i den och den är fortfarande hel. Lite limsläpp på några sömmar men inget allvarligt.

• rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2006 vid 21:58 som svar på: Epoxy vattentätt??
    Svenne wrote:
    Det är mer ett lim än lamineringepoxi, snabbhärdande och blir aldrig riktigt hårt. Visst, för smålagningar (då menar jag små) är det okej. Bra mycket bättre än styrenfyllda spackel och gelcoat. Men så fort det blir större skador är det inte lämpligt.
    Framförallt är min bild av det att det funkar om limmet får härda utan kontakt med luften. Jag drog i en fotstroppsplugg i min gamla Electric och tyckte den satt lite fel och tänkte rycka ut den och göra om. Icke. Den satt som berget och gjorde så så länge jag hade brädan i min ägo. Att däremot kladda på lite på en skadad fena och sen slipa gick inte alls. Epoxin blev gummiaktig i konsistensen och vägrade härda.
  • rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2006 vid 20:30 som svar på: VarioTop?

405 är luff på 4.5:an, så det lär bli närmare 40 cm förlängning i praktiken på en 370. Visserligen kan min förlängare förlänga så mycket, men det känns ändå lite väl…

Sida 240 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA