rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Det generella rådet brukar ju vara att lägga så mycket pengar man bara kan, och lite till, på masten, så en X5 eller bättre är nog ett bra val om du vill köra NP. Som Barry Spanier (eller om det var Phil McGain) sa: skaffa den mast du vill ha först och köp sen segel som passar den. Han menade att det var bättre att köpa en modern värstingmast och ha den i sina gamla junksegel tills man hade råd med nya än att göra tvärtom.
-
Två som får ont i ryggen av sittselen. Jag antar att jag jobbar rätt hårt på att ha en rak rygg och böja höften när jag seglar. Helst vill jag ha överkroppen ganska rak och pressa aphårt på fenan med fötterna.
Midjesele tyckte jag kändes som en korsett, den klämde ihop midjan som fan när jag belastade kroken, inte alls skönt.
-
Jajemän! Har glömt att tacka för dem. Det är bland de enda bildbevis jag har på att jag kan vindsurfa, utöver något antika och underriggade http://rasmus.wiman.org/bilder/gipp.jpg och några bilder när jag seglar 9.7 i sommarbris.
-
Absolut. Min gamla fullcambrade 7.8 från -95 gick alldeles utmärkt att segla med när vissa freestylare tyckte 4.7 körjade kännas lite stort, och nya racesegel tar mer vind än så.
Jag gissar att du får gå upp en halv kvadrat i segelstorlek för varje extra camber seglet har, eller nåt sånt. Den där tumregeln uppfann jag just så se den inte som beprövad, men jag tror du hajar vinken. Enstaka freeracesegel är väldigt bukiga för att knuffa igång brädor tidigt men oftast är de inte det.
-
Sist vi var ute körde jag i alla fall på minsta brädan, och simmade en del innan jag hade släppt på nedhal och uthal.
Och visst, att vinden bara stänger av helt tvärt hör inte till vanligheterna, men det har hänt mig nån enstaka gång. Däremot har jag kört på en del ställen där det är lä nån kilometer ut eller så (typ görväln vid sydvind) och då har jag faktiskt simmat ut tills vinden räckte till vattenstart. Fast då var det inte snö.
En annan detalj är att jag bara har en torrdräkt och en shorty, så ibland när shortyn är för kall och torrdräkten för varm har jag kört i shorty.
-
Goare för ryggen? Jag som just skulle säga att jag alltid kör sittsele för att jag slipper ha nåt som håller på och sliter i min rygg.
-
En annan sak är att väldigt många vågisar framförallt används som hårdvindsfreerides. Jag har för mig att Gnigler eller nån annan shaper sa att det viktigaste för att en vågis ska sälja bra är att den uppför sig bra på insjöar i Schweiz. Jag misstänker att en liten klassiker funkar rätt bra i den rollen, med den raka rockern och fartegenskaperna.
För min del gäller det här definitivt, det är utan tvekan så att vanligaste anledningen till att min vågis kommer fram är att det blåser tokmycket, den har inte fått uppleva ”sitt rätta element” mer än en handfull gånger.
-
Om brädan är riktigt tjock, som många lättvindsfreerides så har man för den delen en extra decimeter upp på brädan, och det kanske kan märkas lite. Fast jag vattenstartar oftare än jag drar rigg med min 9.7:a om vinden är någorlunda jämn.
-
Visst har han NP, men han har ju ett North och ett Simmer också, så om han vill byta till ett märke så kan han ju byta till nåt av dem med.
Sen har jag för mig att somliga vågseglare anser vågseglen vara kollossalt mastkänsliga, precis som speedfolk anser att deras cambersegel är.
-
Varför just byta till NP? Det är visserligen bra segel men dyra segel kräver nästan alltid dyra master. Jag gissar att du skulle ha roligare med nåt lite billigare segelmärke och kör deras master. Simmers master (som inte på långa vägar är billigast) kostar mindre med 75% kol än vad en X6 (50-100% beroende på längd) kostar.
Ett annat alternativ som kan vara ekonomiskt är North, de anpassar hela segellinjer till en enda mast.
-
Visst. Ska man dra rigg på en riktigt liten bräda så gäller det att vara snabb som attan och så vidare. Fast segla kan ha sina fördelar om det t.ex. är kallt.
-
En trend som verkar fortsätta är i alla fall att volymen krymper för en given bredd eftersom man gör brädorna allt tunnare, speciellt de riktigt korta och breda.
-
Vill bara påpeka att frågor som ”hur liten bräda kan jag dra rigg på?” eller ”Kan jag dra rigg på en 110-liters” har lite ”Hur långt är ett snöre” över sig. En hel del handlar om hur bra du är på att göra det. Jag väger straxt över 70 kilo och har enstaka gånger lyckats dra rigg på min vågis trots att jag sjunker ner till midjan när jag står på den. Robby Naish väger runt 80 kilo och sägs ha dragit rigg på 60 liters vågisar.
-
Jester wrote:Och man är ju stenkorkad om man som tillverkare INTE skickar med rätt mast för att testa seglen…
Nåja. Man kan ju tänka sig att man skickar med den mast som man förväntar sig att genomsnittskunden ska använda till seglet, och jag gissar faktiskt att i alla fall den som köper ett V6 eller Solo snarare köper en X3 eller X6 än en X9, även om bägge seglen säkert blir bra mycket trevligare med den sistnämnda masten.
-
En del, andra inte verkar det som. Rätt ofta står det vilken mast som följde med.