rasmus_w
Forumsvar skapade
-
En annan sak är att jag har en känsla av att när väl de bästa freestylarna blivit gamla nog att börja raka sig så kommer nån av dem antagligen börja visa framfötterna rejält i flera av fartgrenarna. Fast det får tiden utvisa, liksom om det kommer betyda slutet för samma seglares freestylekariär eller inte. Jag gissa på inte.
-
hstrom wrote:Hmm… hjältemod eller idioti…. gränsen e väl hårfin… hehe
Faan va man längtar till våren….
Äh, det funkade ju fint, med undantag för att jag blev lite mer trött i armarna än Petter. Sen går det att hålla fötterna hyfsat varma. Jag hade ett sånt där sittunderlag som jag stod på, det gjorde stor skillnad, och innan jag sate på mig strumpor och skor hällde jag hett vatten på dem. Nästa gång ska jag ta med mig ett par tjockare strumpor så blir det nog bra.
-
manno wrote:Nej nu tror jag du är ute och cyklar! En högre muskelmassa/kroppsvikt är en otroligt orättvis fördel för män, oavsett om du freestylar eller vågrider. När man leker lite i hemmaviken kan motivation/talang/balans mm. göra att du dominerar men på elitnivå så måste du har rätt fysikaliska förutsättningar. Det funkar inte som i Tekken 2!
Visst måste du ha rätt fysikaliska förutsättningar på elitnivå men jag nämnde också några såna, och som sagt, tjejer är bättre än killar i rätt många sporter av det akrobatiska slaget. I många av grenarna inom gymnastiken brukar tjejerna vara betydligt bättre än killarna, och som jag ser det så borde freestyle kräva ungefär samma fysikaliska förutsättningar som några av gymnastikgrenarna.
-
Vad jag tänker är att det jobbiga måste väl mest vara att segla åt samma håll? Jag fick en gång för länge sen för mig att jag skulle segla tvärs över Kalmarsund och tillbaka och jag minns inte att jag kände mig vidare trött efter det, däremot kände jag mig enormt stel i kroppen efter att ha seglat åt samma hålla så länge.
Att däremot segla i 2-3 timmar känns inte som nåt problem, när jag var på Gran Canaria för många år sen seglade jag en dag nonstop i sex timmar, och det var med fullt drag i fyrnollan eller nåt ännu mindre på Arinaga. När jag säger nonstop så menar jag att jag inte klev i land en enda gång på hela tiden. Klart det borde vara möjligt att spendera den tiden med att ta sig nånstans i stället för att bara segla fram och tillbaka.
-
flikka wrote:Nja, att göra ”en Daida” och tävla med killarna tror jag inte skulle gå vägen om man inte seglar just så bra som hon gör och inte ens det räckte ju. Det känns inte heller särskilt motiverande att åka runt och betala för att tävla mot grabbarna om de sista platserna.
Det här har jag lite svårt att fatta. Vad är det som gör tjejerna så mycket sämre än killarna i vindsurfing? Visst, gäller det speed och fartgrenar så lär ni ju inte ha så mycket att sätta emot 115 kilo Finian Maynard (men kunde 70 kilo Eric Beale komma över 40 knop så borde rätt många tjejer också kunna det), men i övrigt?
Vad gör killar så mycket bättre än tjejer i vågsegling, och framförallt freestyle? Många av de bästa killarna i de grenarna är ju små flugviktare, och även de som väger mer än jag verkar utan problem plana med två kvadrat mindre än jag i samma vind. Framförallt freestyle handlar ju mest om smidighet, koordination och balans och det är ju sånt tjejer brukar vara bättre än killar på. Vågsegling handlar för den i viss mån om mod, men det finns ju trots allt tjejer som åker störtlopp, så det borde ju inte vara nåt hinder. I en tabletop vrider man ju ryggen i snart sagt alla riktningar, så det borde tjejer med sin större smidighet vara bättre på än killarna.
Om jag får gissa lite själv så handlar det mest om antal. Om lika många tjejer som killar vindsurfade, skulle de bästa killarna och tjejerna antagligen vara ungefär lika bra.
-
Personligen tycker jag att det skulle behövas resultat från nåt tiotal tävlingar per disciplin för att det skulle kunna kallas en värdig segrare. Hur hade det sett ut om Anja Pärson hade vunnit alpina världscupen genom att ställa upp i två slalomåk, ett storslalom och tre störtloppsåk varav ett avbröts p.g.a. skyfall?
Om vi specifikt ska prata om damsidan så är det ju flera snäpp värre på den sidan. Det märks att vindsurfing är mansdominerat och man ser ofta många av de tendenser som brukar hålla kvinnor borta från sånt. Alla vindsurfande tjejer är så kassa, så vi ordnar inte ens en tävling för dem. Titta i en godtyclig surffilm och räkna antalet minuter med surfande killar respektive tjejer (Wet and Salty är förresten en förbättring på den punkten), räkna antalet bilder på tjejer respektive killar som ligger på stranden och solar, och så vidare.
Finns det förresten nåt som hindrar tjejer från att ställa upp i herrklassen? Annars kunde ju ni som inte är nöjda visa det genom att anmäla er till den i de tävlingar som inte har en damklass. Kanske åker ni på storstryk eller inte ens blir insläppta, men ni kanske också visar att ni finns.
Förresten, flikkan, medeltiden? Betyder det att jag började vattenstarta när Romulus och hans bländvita ko fastslog roms gränser? 🙂
-
Bara grejorna får plats är det väl okej. Dessutom känns det rätt bra att inte åka i varsin bil när det är såhär kallt, det tvingar oss ju trots allt att hålla lite koll på varann.
För övrigt: Shit, det här ser ju bättre och bättre ut! Jag börjar hoppas på 4.5 eller åtminstone 5.0. Fast om vinden plötsligt lägger sig vill man nog vara nära land så man slipper simma för långt.
-
Visst går det lite grann åt rätt håll, men att använda tre tävlingar som utgångspunkt för titeln känns fortfarande tunt av en världscup som gör anspråk på att kora världens bästa vindsurfare.
-
Inget gräs dämpar vågorna som det man röker!
-
Själv tar jag alltid bort alla sömmar från seglen under vintern och syr tillbaka dem på våren, och ser noga till att inte göra några nya hål i duken när jag syr.
-
Personligen brukar jag räkna med att kraften i seglet är proportionell mot kvadraten på vindhastigheten (grovt, i väldigt hård vind blir det kanske snarare linjärt), så om man vill ha lika mycket drag oavsett vindhastighet så bör man låta segelytan vara omvänt proportionell mot kvadraten på vindhastigheten. Om jag orkade räkna så skulle jag tro att jag i slutänden skulle hamna dit jag vill hamna, dvs att man ska ha tätare mellan småstorlekarna än mellan de stora. Fast jag måste nog fylla på med några ytterligare antaganden innan jag kommer fram.
-
donpedro wrote:Fy fan de låter som en rätt otrevlig varelse, men vilken tur att du står på en bräda och inte dragar i vattnet som alla kitare dåra. Men det borde väl iaf kanske vara så att dom håller sig på ganska djupt vatten om det blåser, de gör iaf maneterna i sverige fast de e ju inga mördarmaskiner direkt.
Det gör de inte, de flyter eftersom kroppen är gasfylld. Däremot driver de in i tusental längs ostkusten på Oahu när det blåser rejält. Då sitter stora varningsskyltar vid stränderna och lokalbefolkningen uppmanas att alltid hålla utkik efter maneter och larma myndigheterna när de kommer in i stora drivor.
-
En detalj bara: Jag är i Linköping just nu men tror jag är tillbaka i Stockholm på måndag eller tisdag.
En annan sak: Finns det möjlighet att få skjuts, säger jag inte nej. Jag vet inte om jag kan låna bil. Jag bor vad Jarlaplan.
-
Tabou ägs väl (delvis?) av gaastra. Bic äger däremot Tiga.
Grejen är väl att Mistral ägs av Boards & More, och de har ju tre brädmärken och därför vill de nischa märkena lite, så Mistral är det snälla, lättseglade märket där man bara har ett skruvhål för stropparna så man inte ska bli förvirrad av valmöjligheterna. Fanatic vänder sig till duktiga kids eller nåt (young, radical & unique) och vilken målgrupp F2 har, det vet jag inte.
-
Bic har väl nästan dragit sig ur marknaden, i alla fall vad gäller brädor under eget namn, de gör ju i stort sett bara lite entypsmodeller, nybörjarplank och stora freerides. Däremot lanserar de väl en del Tigabrädor.