rasmus_w
Forumsvar skapade
-
rasmus_w
Medlem11 december, 2005 vid 22:02 som svar på: nån annan än jag som ska ut i sthlm måndag och tisDet finns en liten, men mycket liten möjlighet att jag kan ge mig ut i morgon, men jag tror inte det blir så.
-
Svar till:
Varför har kitare badbyxor utanför deras våtdräckter?
[/ QUOTE ]
Säkert av samma anledning som stålmannen har kalsingarna utanpå övriga klädseln. Vilken den nu är.
-
Jaws och Cortez ger MYCKET större vågor än Teahupoo. Det är knappt jämförbart.
Däremot är Teahupoo antagligen världens mest annorlunda våg, om man inte räknar med Tidal Bores och andra skumma fenomen.
Vågen bryter under havsnivå. Vågen Laird Hamilton surfade på i augusti 2000, som är en av de största som surfats där, hade ett fejs som var ca 8-8.5 meter högt. Baksidan var däremot bara några decimeter hög. Ingen annan våg har så bisarrt stor skillnad mellan fram-och baksida.
Nästa sak är att Teahupoo bryter mot tumregeln att en tio meter hög våg behöver tio meter djupt vatten för att bryta. Blir du spolad på Jaws eller Mavericks så kan vågen tryck ner dig lika djupt under ytan som den är hög. Ta en titt på en bunt bilder från Teahupoo. Det är inte alls ovanligt att botten syns, det är max en meter ner till botten, som består av korall. Det här är i och för sig inte lika unikt, pipeline på Oahu bryter också på tokgrunt vatten, men det är ändå rätt ovanligt.
Sen bryter vågen så fort att somliga kallar den för ett ”glorifierat close-out”. Den stänger inte riktigt, men den bryter så fort att det mest är en definitionsfråga.
-
Det där med stranden håller jag med om. Silver sands/silver Rock är verkligen kanonstränder. Eftersom Barbados är en ren korallö så består alla stränder på ön av finaste, vitaste korallsand. Det är bara där, på Fiji och på Fårö jag sett så vita stränder.
-
Somliga gör det ja. Men rätt många av oss slickar.
-
Vad gäller behov av mindre segel håller jag med, men jag har en känsla av att det här med bräd/segelkompatibilitet är rätt oberoende av seglarens storlek och skicklighet. 4.5 på en formula funkar inte även om man väger 50 kilo, samma sak med 5.7 på en 60 liters vågis. Brädor har helt enkelt en ideal segelstorlek och funkar bra med segel runt den, sen beror det på seglaren vilka förhållanden den kombon faktiskt funkar i.
-
Hur är det med att gå igenom isen? När jag åkte långfärdsskridskor fick jag veta att en av de största riskerna är den att slå sig rejält mot iskanten om man går igenom i hög fart.
Om det går undan rejält behövs ju dessutom lite extra bärighet i isen eftersom farten kan skapa vågrörelser i isen.
-
Jag var där en vecka 1991 och älskade ön. Däremot var det ingen vidare vind. Efteråt har jag lärt mig att man inte ska åka en vecka dit, för vinden har en tendens att även mitt under högsäsong ”stänga av” hela veckor i streck.
Åk dit två veckor eller mer så blir det nog en kanonresa.
Men bo på Silver Rock, inte Silver Sands.
-
Dessutom är det väl en sån där skada man sällan gör så mycket åt, va? Liksom, gipsa bröstkorgen låter ju inte som nån höjdare och externa fixatorer som ska fästas i så tunna ben känns väl också som en mindre bra grej. Eller gör man nåt åt det?
Bästa rådet är väl samma som mamma gav mig i somras när jag misstänkte att lilltån kunde vara bruten: Ta en värktablett om det gör för ont och fortsätt surfa!
-
Svar till:
PS, ang din tråd, jag testade min Tiga Slalom 260 årsmodell -90 härom året. Det har hänt en del. Tex har halkskyddet uppfunnits.
[/ QUOTE ]
Två invändningar:
1: Hur bra halkskydd tror du dina nuvarande brädor kommer ha om 15 år?2: Bic har fortfarande inte uppfunnit halkskyddet.
-
Å andra sidan, är inte halva vitsen med juniorbrädorna att även mamma och pappa ska kunna segla på dem ifall intresset inte visar sig bestående?
Nu kom jag på att det som saknas i konceptet är en begagnatmarknad. När det börjar dyka upp begade young gun, ripper o.s.v., blir det nog mer fart på det hela. Och så kan man ju åka til Haga och hyra en åt telningarna, insåg jag just.
-
Era datorer hittar väl ingen DNS som vet var Öwc:s hemsida ligger. Kan väl vara en kabel som är av nånstans varsom i landet, nån router eller annan mojäng hos nån nätleverantör som pajat eller så är Öwc:s dns:er nere. Allt av ovanstående kan förklara varför det funkar för vissa men inte för andra.
DNS:er brukar cacha uppgifter från tidigare sökningar, så vi som kommer fram har väl öwc liggande i cachen hos våra nätleverantörers DNS, ni andra inte. I så fall kommer vi alla kunna köpa öwc ganska snart om inte öwc-dns:en kommer upp igen.
-
Jag vill minnas att Jesper B under förra årets ”stekheta afton” berättade nåt om att Jeff Henderson m.fl. Mauibor experimenterade med vindsurfingriggar på longboards, så idén verkar uppstå lite då och då. Fanatic Fly 290 som fanns för ett par år sen var också nåt sånt experiment.
På tal om det ja. Blir det stekhet afton i år med, måhända?
-
Jag tror vissa saker kan förenklas lite. En våg går lite föreklat att se som en stor cylinder i vattnet. Tänk att vågen bara är en liten bit av hela korven. Är vågen låg och lång är hela cylindern kollosal, och om den är kort och hög så är den inte mycket större än lodräta avståndet från våghöjd till vågdal.
När vattnet blir så grunt att inte cylindern ”får plats” bryter vågen.