Forumsvar skapade

Sida 269 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 01:11 som svar på: Varför tappar jag höjd vid planing?

En nyttig övning kan vara att segla ståendes på ett ben. Börja med att lyfta frambenet och segla så utan att brädan skär upp i vind.

Har du framfoten i luften så gör den ju ingen nytta. Sätt den i framstroppen. Försök att lägga lite tyngd på framfoten utan att brädan skär.

Efterhand har du så mycket tyngd på framfoten att du kan stå på ett ben, med bakfoten i vädret och framfoten i stroppen. Då kan du…

• rasmus_w

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 00:58 som svar på: Vinterförvaring

Jag har en bräda som har blivit bubblig i lacken efter att ha förvarats i container vintertid. Min gissning är att det beror på att den har legat i en fuktig boardbag och kanske dessutom tagit in lite vatten. Numer står den mot köksväggen under vintrarna.

• rasmus_w

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 00:35 som svar på: 34,5 knop på Haga idag

Hur får man en sån snittfart på timmen? Har nån hunnit prova att helt enkelt slöra tills fastlandet blockerar vägen och sen gippa och slöra vidare? Antar att nån av de där ölandska bilarna som går så himla fort kan hämta hem han sen om han inte orkar kryssa tillbaka.

• rasmus_w

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 00:08 som svar på: Slalom-cup á lá Tyskland?

Jag har blandade känslor inför det där med materialbegränsningar. Visst är det kul att kostnaderna hålls nere, men en bräda tycker jag är lite lite om man ska täcka ett stort vindregister. Visst kan man segla i 15 m/s på en 80 cm bred bräda, men det lär inte vara speciellt effektivt eller optimalt, och en 50 bred sak lär knappt flyta i 7.

En annan detalj är att för tio år sen kördes det slalom i över 30 m/s, det kan man nog glömma helt med limited-koncept. Jag saknar gamla tiders brutala hårdvindsrace i Pozo fast jag aldrig seglade i nåt sånt. De körde ju t.o.m. course i vindar där formulaseglarna skulle kunna använda reservbrädan som segel.

• rasmus_w

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 22:44 som svar på: Begagnat segel och rigg

Kortare master brukar vara mjukare, så längdrekommendationen är också en styvhetsrekommendation, därför kan man se saker som luff 380, mast 400.

• rasmus_w

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 22:31 som svar på: Långsegling

Svar till:

Vad gäller de Rosnay’s framfarter så står det säkert nåt nånstans på webben, det är bara att ”googla och du skall finna svaret”

[/ QUOTE ]

http://arnaud.derosnay.com

• rasmus_w

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 22:22 som svar på: Secret speed spot

Annars fixade ju ett gång Stockholmare en liknande bild genom att segla typ två meter i lä om iskanten nån vårvinterdag. Bilden har postats på konfen tidigare.

• rasmus_w

Medlem
    22 juli, 2005 vid 00:29 som svar på: Antik vs ny vågbräda.

Min bräda är nog snarare 1988 än -98, så visst är det säkert rejält med skillnad. Jag hoppas få råd med en ny så snart som möjligt men är rädd att det ska dröja. Dessutom hoppas jag få möjlighet att prova en ny bräda någorlunda snart, fast rätt väder växer ju inte på träd.

Grejen är mest att jag försöker lura ut vad jag borde prova, om en modern bräda med ungefär samma volym eller bredd är en bra idé och sånt. Av det jag har läst känns det som klassiska vågisar kanske passar mig bäst, bland annat för att jag rätt ofta använder brädan på plattvatten.

Moderna vågfenor ser himla små ut, biter de även om man inte har massor av fart eller har hyperkänsliga fötter? Jag har kört med Jimmy Lewis gamla fönsterfena i åratal, den tål ju vilka dumheter som helst utan att protestera.

Hur funkar det att segla överriggad med moderna vågisar? Skiljer sig klassiska och stubbies åt där?

• rasmus_w

Medlem
    19 juli, 2005 vid 17:30 som svar på: Kite förbud i Apelbay snälla!!!!!!

Kite är här för att stanna. Men det är också en fluga.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 15:27 som svar på: Alger Haga Park?

Seglade senast i lördags. Inga alger, om gräsfena behövs beror på vem du frågar. Jag körde med rak 37-fena och hade inga stora problem, om man nu inte räknar in att jag känner mig lite för feg för att köra 7.8 när folk seglar 5.3 och kallar sig överriggade. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 15:22 som svar på: Varför är…..

Använd brädan också! Stå längst ut på lovartskanten så använder du kroppstyngden och hävstångseffekt för att få upp seglet lite ur vattnet. Mycket praktiskt om man har lyckats fylla mastfickan med vatten…

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 14:42 som svar på: Campello är mästare igen!

Är det bara jag som tycker världscupen är en rätt mager tillställning med 2-3 planerade tävlingar per gren under året? Dessutom är det ännu magrare på damsidan.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 14:27 som svar på: segel material?

Beror väl lite på plastens genomskinlighet i UV-området. Är den inte genomskinlig skadas bara ytan, annars skadas den rakt genom.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:35 som svar på: Min bräda..nån kunnig? en Sputnik 280

Sputnik var en linje brutalt snabba race-brädor i början/mitten av 90-talet. Under fötterna på riktigt duktiga seglare gick de grymt fort, när vanliga dödliga seglade dem gick det ofta rätt dåligt, många av dem var rejält svårseglade, din är en av de någorlunda lättseglade. Däremot kommer den knappast hjälpa dig utvecklas.

Den bästa bräda du kan få tag på är nog en RRD 360 eller nån modern freeride på 130 liter eller mer.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:30 som svar på: Bygga om cambersegel – går det?

Ska du fixa det där ombygget så ska du nog inte bara plocka bort cambrarna och byta mastficka, du ska sy om seglet rätt rejält. Grejen är att mastkurvan påverkas rätt rejält av cambers, så utan dem kommer seglet stå väldigt konstigt.

Det har visserligen funnits segel med avtagbara cambers, men de tenderar att funka bäst i ena läget (oftast med cambers) just av den anledningen. Det är svårt att konstruera ett segel som funkar bra med två helt olika mastkurvor.

Sida 269 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA