rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Hur varmt är det i vattnet? Torrdräkt (har inga mellanting) eller shorty? Barfota?
-
Örskär, 2005-06-18 kl. 08:00:
NV 8 m/s. 12.8 grader. uppehåll.
Söderarm, 2005-06-18 kl. 08:00:
N 11 m/s. 12.1 grader. uppehåll.
Landsort, 2005-06-18 kl. 08:00:
N 6 m/s. 16.5 grader. uppehåll.Ut till söderarm då.

-
Ah. Ännu ett ”guppa guppa bort till horisonten, guppa lika långt till, sen planar man”-ställe. Tycks finnas hur många såna ställen som helst här i Stockholm. Låter ju inte kul om man hoppas segla gammal smal slalombräda…
-
Tuttle är det troligen. Kännetecken: Fenan fästs med två skruvar/bultar, sidorna på fenhuvet är parallella och fram/bakkant koniska.
-
Spotguiden föreslår att Lillsved är bra vid nordliga vindar. Hur bra? Har nån seglat mycket där? Det verkar satans långt till Rangsta för en Östermalmsbo, fast det kanske är lika långt till Lillsved, så det kanske är Näsbypark som gäller för folk som tycker det är roligare att surfa än att elda upp massa dyr bensin.
-
Jodå, det går allt att dra nedhalet för hårt. Slå ett pålstek på nedhalstampen och dra med hängselekroken tills du är trött så har du med rätt stor sannolikhet ett segel som är helt platt vid masten och som har ett akterlik som är löst ner till bommen. Jag gav mina nya simmersegel så mycket nedhal som det stod att de skulle ha, på ett av seglen visade det sig vara ca 5 cm för mycket.
Men däremot stämmer det att så gott som alla drar nedhalet för lite.
-
En variant kan ju vara gammal hederlig hoppgipp. Då har man ju inte benen runt masten vid landningen.
-
1: Riggen. Be nån visa, mycket enklare än att gissa själv. Ska du vira linan runt en rundstav, välj en som är rätt tjock så den inte går av. Du kan behöva ta i en del ja, det är sällan nån faktiskt drar för mycket.
2: Stropparna. Well, teoretiskt kan säkert saker hända om man vurpar med föterna i stropparna, men det är ytterst sällsynt. Det handlar snarare om att ha fötterna i stropparna och ha kontroll eller inte ha stroppar och inte ha nån kontroll alls. Det vanligaste när man tappar kontrollen är inte att man fastnar i stropparna utan att man rycks ur stropparna trots att man försöker hålla emot så gott man kan med tårna.
3: Planing. Brädan går fortare och slutar vara vinglig. Svängegenskaperna ändras, man kan styra brädan med fötterna som man gör med en skateboard. Eventuellt försöker fenan vrida runt brädan så den lägger sig uppochner. Lösningen på det problemet är att ha fötterna i stropparna så man kan pressa emot. När benstyrkan inte räcker längre och brädan ändå lägger sig upp och ner är seglet, fenan eller brädan (vanligen i ungefär den ordningen) för stora för den rådande vinden och det är dags att rigga om ifall man har mindre grejor. Det kan förstås också vara kroppen som inte orkar mer. Det åtgärdas efter behag, en solstol och en öl är en populär variant på åtgärd.
-
rasmus_w
Medlem16 juni, 2005 vid 21:28 som svar på: Se och kläm på Starboard kommande helg i VarbergDe kunde ju göra upp om att samarrangera med Skidsport så då kan de väl försöka se om SP låter dem hållas i en dag eller två på Haga.
-
Alltså, hur mycket störs häckande fåglar av att en surfare är ute och rider vågor vid ett rev? Borde inte en fågel som är kapabel att leta mat i stora brytande vågor vara tuff nog att inte stäras av lite surfare?
-
Försök boka in en vecka på Haga Park (Öland) nån gång under sommaren, det är precis vad du är ute efter.
-
Jag har för mig att somliga blir sura för att man snuvar campingen på pengar. Å andra sidan, om man absolut envisas med att snåla är det väl bara att köra nån kilometer (typ ut på alvaret) och parkera där när det är dags att sova.
-
Själv önskar jag mest att nån kunde lägga filmen på nån annan server, nedladdningen dör hela tiden för mig efter nån MB eller så har försökt få hem filmen hur många gånger som helst nu och bara fått se starten på första racet.