rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Jag undrar också samma saker, men en sak är jag rätt säker på: Dunkens ställe (om det fortfarande ligger på Playa del Ingles) är ingen höjdare på sommaren.
Visst ordnar de säkert skjuts till blåsigare ställen om det inte blåser där, men den skjutsen kommer du få åka varje dag eftersom det brukar vara 40 grader varmt och stiltje där under så gott som hela sommaren, och det finns roligare saker att lägga pengarna på än 30 minuter buss per dag. Been there, done that.
På vintern är situationen annorlunda, då är Playa Ingles och Bahia Feliz utmärkta slalom/freestyleställen och vinden, som visserligen inte är 3.5-vind som på sommaren, försvinner bara enstaka dagar.
Men på sommaren ska man nog satsa på att bo direkt vid Pozo. Kolla Cutre eller José’s vandrarhem, [email protected] var en mailadress dit jag såg, jag tyckte mig se nån posta nån annan mailadress här på konfen.
-
Jag underar på om det kan vara så att alubommarna har utvecklats mot att bli budgetbommar under de senaste åren, med allt vad det innebär av tummande på kvaliteten för att få ner priset och så. Jag har en gammal ART-bom från -88 som jag har misshandlat å det grövsta sen jag köpte den, främst genom att nästan alltid landa mina hopp ikrokad, till och med när jag varit rätt högt uppe. Den är fortfarande hel. Den glappar lite här och var och förlängningsröret är lite bockat men går fortfarande att använda. Undras om en ny alubom skulle tåla misshandel lika bra, jag väger trots allt 75 kilo.
-
Det är svårt att gippa med full planing när vinden är svag jo. Problemet är att man på halvvind/slör kan komma upp i hastigheter som ligger över vindhastigheten. 5 m/s är ungefär 10 knop och ligger man och slörar i närmare 20 knop så får man i princip 5 m/s backvind i seglet när man faller av i gippen, vilket dels bromsar och dels gör det svårare att slänga runt bommen någorlunda snabbt och få drag i seglet på den nya sidan.
-
Svar till:
Gah!
Alla plattvattensegel får den där fula cut-outen för bomen…
Men annars såg dom ju ganska fina ut.
[/ QUOTE ]
Vänta till 2007:orna, då kommer de nog ha plankat Lefebvre Powerleech (nån minns väl dem?) totalt och satt uthalsöljetten en bit ner i underliket för bättre twist.

-
rasmus_w
Medlem13 juni, 2005 vid 22:13 som svar på: Efterlysning: Har någon en gammal mistral mastfot?Jag kanske har fel, men fanns det inte nåt sätt att fästa en vanlig mastfotspuck i de där skenorna från Mistral? Jag vill minnas att den tidens mistralägare påstod det.
Om inte annat kan du ju maila mistral och fråga.
-
Hur mycket värderar du att ha en tokstyv bom som nästan aldrig flexar eller svajar så det märks?
Jag köpte en ny alu-bom i våras. Absolut enda anledningen till att jag inte köpte en i kol är att jag inte hade råd. Förhoppningsvis får jag råd med en kolbom innan det är dags att börja spara till rollatorn…
-
Klart surfare klarar sig bättre än Svensson, speciellt om de har en bräda.
Annars hjälper vanligt bondförnuft. Människor flyter och kan alltså inte dras ner om de ser till att hålla sig flytande, allt snack om strömmar som suger ner folk är alltså snack. Undreströmmen som alla utan koll har hört talas om, kan inte dra ut nån längre än till nästa våg eftersom den inte är längre än så. Tar man i stället ett djupt andetag kommer man flyta upp och spolas _in_ av vågen.
En annan sak att tänka på är att vågorna är ”i vägen” för rip-strömmen, alltså kan den inte bildas där vågorna är stora. Men folk som hört att underströmmen är livsfarlig går i där vågorna är minst, och där har rip-strömmen lättast att bildas, och innan de vet ordet av kan de vara hundratals meter från land. Flytande, men långt ut. Då är det en fråga om fysisk uthållighet och förmåga att hålla sig varm som avgör om man överlever eller inte.
-
Jag tycker fördelarna med ”prylträsket” överväger nackdelarna. Visst skulle jag kunna ha 9.7 och Tecno2:an och inget mer, det är nästan alltid den brädan som funkar bäst här i Stockholm, men hur kul vore det? Trots allt är det ju när man har fullt drag i 3.5 som det är riktigt kul, och hur användbar är T2:an i den vinden?
Sen, när det blåser rejält, är dessutom valfrihet trevligt. Visst är det kul med en bräda som är hyfsad på det mesta, men det kommer aldrig gå undan som på en renodlad slalombräda och den kommer aldrig svänga som en liten vågbräda. Alltså blir det en rätt ordentlig hög med brädor.
-
Jag håller med. Valkar funkar under rätt förutsättningar.
Seglar du hela året i en sjö och sen åker till Gran Canaria så hjälper inte dina valkar ett skvatt. Saltvatten löser upp huden mer än sötvatten gör och det är bara att bygga upp valkarna på nytt om det ska hålla, dessutom mjukar de flesta solskyddskrämer upp huden så den lättare skavs sönder.
Om man som jag kladdar in sig från topp till tå med faktor 20 och sen kör sex timmar på raken med fullt drag i fyrnollan så blöder både händer och fötter på kvällen.
-
Hej LoLve.
Eftersom du frågar om nybörjarprylar i andra trådar så fyller jag i lite.
Vilken vindstyrka du kan använda seget i beror på rätt många olika saker.
Eftersom jag inte vet om du lärt dig plana än så kan du nog segla det i väldigt svaga vindar. Vad som kommer hända är att du allteftersom du utvecklas kommer kunna använda det i allt hårdare vind.
Först kommer du börja uppleva planing. För det behövs lite mer vind. Sen kommer du vilja ha ännu mer vind för att få upp farten. Du kommer skaffa hängsele, och då kommer du kunna hänga hela kroppstyngden i seglet, och kunna hålla det i ånnu mera vind.
Allteftersom du blir duktigare kommer du dessutom bli bättre på att få upp seglet i planing i svag vind.
En annan sak är att du kan påverka seglets vindtålighet genom att rigga det på olika sätt. Dra nedhalet så hårt så du nästan kräks och platta till det lite med uthalet så tål det mer vind men planar senare, släpp lite på de där tåtarna så kommer det igång tidigare men blir okontrollerbart tidigare.
Sen är det skillnad på segel och segel. Jag har en 5.7:a och en 6.6:a som börjar plana ungefär samtidigt, antagligen går 6.6:an att hålla i mer vind än 5,7:an dessutom.
Ytterligare en skillnad är hur du seglar. Är det full fart som gäller, kommer du antagligen alltid att försöka hålla seglet i så mycket vind som möjligt, medan många som hoppar och tricksar försöker segla med så lite drag i seglet de kan och ändå plana, det blir lättare att bolla med bräda och segel då.
-
Kan väl lika gärna vara lite sand på fenspetsen. Fast jag skulle nog ta en titt på fenan innan jag slog till.
-
Nån som lyckats med den gamla klassikern att köra på en sten med fenan och sett brädan knäckas rätt av straxt framför fenboxen? Jag har hört talas om sånt men inte sett det själv.
-
En ding är en liten spricka eller buckla i en bräda, att jämföra med ett stenskott eller en repa i lacken på t.ex. en bil. En skada som inte påverkar hållbarheten i stort men ser ful ut.
Att dinga en bräda är att bära sig åt så brädan får en ding.
Edit:
Det finns en AHD Free Diamond 87 med 7.0-rigg att köpa i forumet för 8500. Den verkar lik inspiro i måtten men jag vet inte var den är i för material. Kanske är den värd att kolla upp.
-
Starboard Go finns i tre olika modeller. Kolla på [url=”http://www.onwater.se.”]http://www.onwater.se.[/url] Segelstorlek beror lite på hur mycket det blåser där du har tänkt segla. 6-7 kvadrat är kanske en bra utgångspunkt, inte för tungt och kräver inte halv storm för att sätta fart.
Vad gäller Falcon 90 så funkar den nog, men den är absolut ingen nybörjarbräda utan en extrem tävlingsbräda. Den är ömtålig eftersom den är byggd för att vara lätt, inte för att vara stark (brädan kommer få en och annan rejäl smäll, var så säker!). Fenan som följer med är 70 cm djup och är till för att balansera kraften i ett segel på 12 kvadrat, seglar du med en sexkvadratsrigg kommer den fenan vara väldigt svårkontrollerad, räkna med att köpa en ny fena innan du börjar använda den.
Slutsats: Tänk dig noga för innan du köper en sån bräda.
-
Det är i alla fall såpass mycket att du kan vänta dig nåt ganska nytt. Eller varför inte en halvmesyr? En sprillans ny Evo 360 eller Starboard Go kostar 8000, sen köper du en begagnad rigg för pengarna som blir över. Borde funka bra och ge en kul utrustning för de pengarna.