rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Men har North verkligen sina fantasiprodukter hos några ÅF:ar då? I min värld går det mesta att köpa för pengar. Visst blir man säkert utskrattad om man kliver in hos sin närmsta toyota-återförsäljare och ber att få köpa en F1:a, men om man verkligen kan och vill betala så kan Toyota säkert leverera.
Samma med North. De har sin tokdyra ”titta vad vi kan”-mast som man kan köpa och hänga upp på väggen i sitt troférum om man vill, men de räknar nog inte med att folk ska köpa den, bara tycka ”oj, vilken lätt mast”. I alla fall tills nån bräcker dem med en ”mast” tillverkad i silkespapper. Okej, den tål inte vatten, men rackarns vad lätt den är!
-
En sak jag funderar på är hur stort glapp man behöver om man byter segeltyp när man byter segel. Jag gillar att ha fullcambrade recesegel i stärre storlekar och vågsegel i de små, och de seglen hade i alla fall förr rätt olika register. När 6,6:an (fullcambrad) var för stor, var 5.3-vågseglet ofta det med och det blev 4.5 i stället.
Nu har jag en 5,7:a och tänker mig att nästa större segel ska vara ett racesegel och har tänkt mig att nåt runt 7.0- 7,5 kanske är lagom. Nån som vet?
-
Jag har en känsla av att North har en viss förkärlek till ”titta vad vi kan”-produkter. Minns nån 3DL-seglet? Ett racesegel som kostade dubbelt så mycket som vanliga racesegel, och bara i en storlek, 6,5 kvadrat, eftersom det hade varit för dyrt att utveckla mer än ett sånt segel.
-
Vindsurfing är rätt svårt att lära sig, men värt det. Som nån här skrev så är det den ”oextremaste av alla extremsporter”.
Tänk dig det här: Du är ute och surfar i massor av vind och branta vågor och gör ett tokhögt (närmare 10 meter enligt dig, fenhögt enligt polarna) hopp. Nånstans däruppe går nåt snett och du bailar.
Resultat:
En kallsup. Host, spott klök.Du gör ett tokhögt hopp med crossen, eller på skidor eller nåt. Det går snett och du bailar.
Resultat:
Du hamnar å intensiven. Då och då frågar du läkarna om du kommer kunna gå igen men läkarna bara slingrar sig. När dina anhöriga hälsar på och pratar med dig får du en känsla av att de ljuger för att lugna dig. -
Inga problem. Stapla brädorna på varann (det finns speciella mellanlägg att köpa om du inte har boardbag till minst en av brädorna eller tror att liggunderlag, gamla gympaskor och annan bråte duger som mellanlägg) så har du plats för master och en riggbag bredvid.
-
Hur långt är ett snöre?
Vad menar du med en surfutrustning? Hur många brädor och segel? Mammas SAAB 9000 knäade en aning när jag körde min surfutrustning (tre brädor, sex segel, två master och tre bommar) från Öland, det hade inte fått plats med två såna utrustningar.
Är det å andra sidan en bräda och 2.3 riggar per utrustning så är det inga som helst problem.
-
Svar till:
Jag försöker förgäves få tag i ett par Dakine Cold Water Mitts, men de tycks inte få in några nya förrän tidigast i slutet av feb.
[/ QUOTE ]
Hur noga har du letat? Jag googlade bara efter ”Da Kine cold water mitts” och fick genast upp en radda butiker som sålde såna. Sen bestämde jag mig bara för nån amerikansk butik som kändes trovärdig och beställde. Av nån anledning blev det Island Sports trots att sidan med handskarna på verkar omöjlig att komma fram till via webshopen och bara tycks komma åt via sökmotorer.
-
Svar till:
Man ser detta rätt tydligt när man jämför Boards och Windsurfs tester, tycker jag, och det är inget konstigt i det. Det är bara att inse att 100%-ig objektivitet inte finns.
[/ QUOTE ]
Min favorit bland tidningstester är nog i alla fall gamla SurfSport. Det fanns inget som hette svårseglat. Brädor kunde vara snabba eller mindre snabba, men den enda brädan som var lite svårseglad var Tiga 270, den krånglade visst lite i gipparna. Att gippa Sputnik 270 var inga som helst problem.
De där utrikiska tidningarna som skrev att var och varannan slalombräda runt -91 var svårgippad måste ha varit ena riktiga amatörer!

-
Kan man få skjuts så kan nog somliga tänka sig att vara barnvakter även om de inte är pappalediga.
-
Jag tycker detsamma. Okej, jag har tillbringat ett halvt decennium med att knappt få nån segling alls här, men nu har jag en Techno II och en 9,7:a, och i år har jag fått gott om seglingsdagar, och de få dagar jag behövt mindre segel ån så, har jag definitivt haft nytta av allt 9,7-seglande.
Att sen Kenneth och andra Hagalocals verkade tycka jag var en konstig filur när jag stack ut på 9,7 i somras, det tål jag. Trots allt hade jag planing två timmar efter att alla andra gått iland och satt och grillade.
-
Jag packar 9,7 till 3,5 i samma bag för att jag gillar att ha så mycket prylar samlade och ihoppackade som möjligt. De där dagarna när man åker till beachen och upptacker att man glömde alla mastförlängare hemma blir färre då.
-
Själv slår jag gärna ett slag för Ezzy wave maui edition från -89, om nu nån lyckas hitta en bild på nåt så antikt.

-
Största problemet tycker jag är att brädorna är så himla breda numer. Det är knappt så segelbagen får plats bedvid lättvindsbrädan, dessutom väger segelbagen bly när den ska upp på taket, eftersom den innehåller 3.5, 4.5, 5.0, 5.7, 6.6, 7.8 och 9.7, tre master, två mastförlängare, fyra fenor osv. osv. Det brukar vara svettigt att få upp allt på taket.
-
Att man svänger fort, hårt och tajt beror på att brädan blir stabilare än om man gör en vid sväng i låg fart, att farten är det som hindrar seglet från att slitas ur händerna på en. Kort och gott betyder det att man inte behöver tänka på brädan.