rasmus_w
Forumsvar skapade
-
KGB ligger på gångavstånd från mig. Där har många onsdagkvällar tillbringats, dock i sällskap av IT-nördar (Hokan som driver stället är f.d. IT-bubbla och bjöd in gamla it-polare för att få dit folk i början), inte surfare.
-
Är det bara jag som upplever Plug ’n play som smått sexistisk?
Inte en seglande tjej i hela filmen (jo, kanske en i nåt av avsnitten från Gran Canaria men på rätt stort avstånd) men massor av inzoomade bakdelar på tjejer i bikini.
Jag gillar att titta på filmen för det är skön segling i den men jag vet inte om jag skulle vilja visa den för nån tjejkompis, det känns som den säger ganska rakt ut att vindsurfing är för killar och att tjejer ska ligga på stranden och se söta ut i sina bikinis.
Trots allt finns ju Nayra Alonso, Jennifer Henderson, systrarna Moreno, Karin Jaggi, Motoko Sato och en massa andra tjejer jag har glömt och som seglar brallorna av de flesta killar. Några minuter hade man ju kunnat ge dem.
Som sagt, överlag tycker jag filmen är bra, det är därför det här känns värt att påpeka.
-
En sak till. Det vatten en sån dräkt fylls med om den spricker kommer inte värmas upp nämnvärt, så du är lika kall som om du simmade näck. I nollgradigt vatten har jag för mig att man har ungefär 50 % chans att överleva 50 meters simning, eler nåt liknande. Risken att frysa ihjäl är alltså överhängande om en sån dräkt pajar, det är den inte om en neoprentorrdräkt pajar.
-
Tänk inte på för många saker på en gång. Fokusera på grunderna, typ:
1: Sväng, fort, hårt och tajt.
2: Sen till att bomnocken inte bara kommer förbi vindögat, se till att den kommer LÅNGT förbi. Kasta så hårt så den börjar peka åt lä eller närapå. Gör du det är det inte bråttom att få upp händerna på bommen och det är inte kritiskt att få framhanden långt fram för seglet behöver i alla fall skotas in för att dra.
Ju mer detaljer du gräver ner dig i desto sämre går det för det mesta.
-
Jag kör med en GUL huvaväst. Säkert tjock som ett traktordäck jämfört med NP:s nuvarande, men den funkar. Jag trär torrdräktens halskrage över huvan och sen blir det om inte tätt så tillräckligt tätt. För den delen, jag kan fortfarande andas, och huvuet verkar fortfarande ha blodförsörjning, så tajt blir det nog inte.

Just nu är enda problemet att när jag provade mina cwm märkte jag plötsligt ännu tydligare hur tunnslitna sulorna i mina surfskor är, det är nog en tidsfråga innan tårna tittar ut ur dem.
-
Jag fyller i lite. När jag skulle lära mig duckgippa så drog jag bara bommen så den kom precis förbi vindögat. Den ska långt förbi! Flytta framhanden till bakänden på bommen och släng bomnocken genom vindögat för allt vad du är värd!
Tar du i riktigt rejält kommer du få uppleva Newtons första lag: Till varje kraft hör en lika stor motkraft. Släng seglet riktigt hårt mot lovart och du kommer kastas lika hårt åt lä. Resultatet blir en helt grym sväng, nästippen hänger straxt ovanför vågtopparna, brädan är kantad 90 grader och en bit framför dig hänger masten också precis över vågtopparna.
Gör du så, kommer du få veta nåt om shapen på din bräda: Har du för tjocka kanter på den så kommer den hoppa upp rätt högt upp i luften och du kommer landa med ett rejält plask i full speed.
Behöver jag säga att vågisar är de perfekta duckjibebrädorna?
-
rasmus_w
Medlem17 januari, 2005 vid 01:16 som svar på: Kan inte någon i Sthlm ta in Dakine handskarna???Nu kan jag också berätta att Cold water mitts är världens åttonde underverk!
Jag köpte mina från [url=”http://www.islandsports.com.”]www.islandsports.com.[/url] 28 dollar, plus 20 dollar frakt i julas. Idag var första gången jag hade möjlighet att prova dem.
Large var lite stort för mig, har nån ett par medium som känns för små provar jag gärna.
Tidigare har jag haft NP-handskar, iskalla och omöjliga att greppa bommen med, ock ett par GUL-handskar. Minst lika bra grepp som med bara händer, men det beror på att det är sämskskinn eller nåt liknande i handflatorna, vattnet rinner rakt genom och det är iskallt.
CWM är varma och materialet i handflatan är varmt samtidigt som friktionen mot bommen räcker för att man inte ska bli slut i händerna.
Vädret? Lite för lite vind på Görväln. Seglade 9,7 med 62 cm fena och planade i byarna men inte däremellan. Som vanligt vred vinden än hit, än dit. Lite slush puppie i strandbrynet, inte en människa på vattnet utom jag.
-
rasmus_w
Medlem17 januari, 2005 vid 00:53 som svar på: Ölands södra udde har inte längre vindrekordet..Har inte Grönis, eller var det nu finns nån station som mäter våghöjden där, kanske Ölands södra grund, haft monstervågor nån gång också? Har för mig att de hade vågrekordet ett tag med typ 11 meter.
-
Som jag förstått det så: Quicktime och Windows Media Player finns till både Mac och Windows. Problemet är att på Mac är Windows media player kass och i Windows suger quicktime-spelaren. Alltså vill man ha nåt som funkar i qt-spelaren om man har Mac och nåt som funkar i windows-playern om man har Windows.
Har man Linux kör man Mplayer och den rockar oavsett format. Den är så bra att Micro$oft baserade Xboxens mediaspelare på Mplayer.
-
Jag funderar på Marocko. Dels för att jag inbillar mig att afrikanska länder är billiga länder, dels för att det verkar blåsa pung där, dels för att couscous är satans gott.
Inte för att jag tror att jag kommer ha råd att resa nåt i sommar, men vad vore livet utan hopp?
-
Å andra sidan så kan man, om man måste, köra i badbyxor på sommaren. Jag hade en NP 4000 torris som enda dräkt i flera år och körde i badbyxor under juni-september. Jepp, torrisen åkte på först i början av oktober.
Sen i år köpte jag en shorty som komplement, jävlar vilket lyft! Nu funderar jag på att komplettera med en billig långärmad dräkt i tunt neopren.
Och givetvis biter man ihop och kör i badbrallor en sommar och köper sommardräkten på höstrean!

-
Hur som haver så vet jag inte om jag tycker deras test av Explosion (i lättvindsbrädetestet i juninumret 2004) var så himla snällt mot den. Visst skrev de att den var snäll och kul att segla, men det som fastnade i skallen när jag läst testet var att de i stort sett sa rätt ut att den var långsam upp i planing och inte var så imponerande snabb. Absolut inte vad jag vill läsa om en lättvindsbräda.
-
Att bara hyvla till ett plastblock och sen slabba på lite laminat tror jag inte är så himla besvärligt. Men ska man sätta igång och vakuumlamnera och sånt blir det nog lite mer petande.
En sak som komplicerar det hela är förstås att de olika materialen har sina små otrevligheter. Slipdammet som uppstår när man slipar epoxi är tokallergent, kolfiberdamm är lika otrevligt som asbestdamm att andas in, kevlar är hopplöst att klippa och så vidare.
-
Läs reserapporten om Dahab, där finns länkar till fyra stora center i Dahab.Dessutom blev jag mer än lovligt sugen på lite Dahab efter att ha läst den. I övrigt så är http://www.club-mistral.com en bra förtecknig över Mistrals olika surfcentra, det brukar vara rejält med ordning och reda på Club Mistral var man än hittar dem.