Forumsvar skapade

Sida 52 av 290
  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:03 som svar på: Brädpriser 2010
    Svenne;570652 wrote:
    Har du varit på Cobra, eller ens i närheten av en produktionslinje någon gång? Jag tror att det är dags att du surfar in på lite grundare vatten nu. Det är stor skillnad på produktions och customtillverkning. Jag tror mig ha rätt torrt under fötterna när jag påstår det.

    Jag har tappat räkningen hur många gånger jag läst surftidningar och andra som hävdat att Cobras produktionsmetoder är mer eller mindre custom. Jag brukar utgå från att det ligger nåt i det som skrivs i surftidningar, kanske fel av mig.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:30 som svar på: Hur många har pissat i våtdräkten??!

    Jag tycker det här låter som att slusken har varit förutseende och skaffat kateter.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:29 som svar på: Brädpriser 2010
    Bicless;570612 wrote:
    Att det skulle bli billigare att customtillverka än bräda än att tillverka den i en fabrik där man gör hundratals brädor om dagen har jag svårt att fatta. Dessutom gör ju många brädfabriker en hel del annat i laminat och kolfiber så deras materialkostnader och avskrivningar på maskiner är avsevärt mindre än en customtillverkares.

    Grejen är ju att Cobras produktionsmetoder inte skiljer sig speciellt mycket från customtillverkarnas metoder, produktionen är väldigt hantverksmässig vad jag förstår. Den stora skillnaden är väl mest att Cobras metoder är mer storskaliga med mer personal, customtillverkaren gör allt jobbet själv eller har några få assistenter.

    Vill man ha låga produktionskostnader så ska man gjuta brädorna på det vis som man gjorde på 80-talet och tidiga 90-talet men vindsurfingmarknaden är för liten för den typen av tillverkning eftersom initialkostnaden för att tillverka en gjutform är hög och man vill tillverka brädan i flera år och sälja väldigt många brädor per år för att lönsamheten ska bli bra.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:17 som svar på: Brädpriser 2010
    Jesper_B;570618 wrote:
    Sen har vi ju miljönpåverkan också; en Asienbräda som skeppas till Sverige skitar ner djädrigt mycket – support your local shaper!

    Självklart får man mer för pengarna om man köper custom. Materialkostnaden är den tredubbla mot cobra, minst. Är det en duktig laminerare håller det betydligt bättre än cobra. Är det en duktig shaper som du har bra dialog med får du dessutom en bättre produkt (för dig) även shapemässigt. Vet du inte vad du vill ha i customväg kan du börja med att mäta av din nuvarande favobräda och utgå från det. Eller testa någon custom som finns på hyllan.

    /JB

    Råmaterialet till en custom måste också skeppas till Sverige, kan du säkert hävda att frakt av råmaterial har mindre miljöpåverkan än frakt av den färdiga produkten?

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:15 som svar på: Brädpriser 2010
    Lars_K;570615 wrote:
    Produktionskostnad på 280-480 Euro som man sen kränger för 1700 Euro i butik?
    Övriga kostnader står alltså för uppåt 80% av priset…najs. 😮

    Gammal klassisk affärslogik: om du ska gå med vinst på en produkt får råmaterialet inte kosta mer än ca 10 % av slutpriset. Komponenterna i en TV för 10000 kostar 1000 spänn, en bil för 300 000 är byggd av delar för 30 000 os.v.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:09 som svar på: hjälp till nybörjare
    JohanOeberg;570622 wrote:
    Aschhh… Nu tycker jag du var lite väl pessimistisk.

    Jag kör på en Starboard GO -01 (L: 280 B: 83 V: 180L), 54 cm fena, och ett 7.5 segel. Klart det inte är en fjäderlätt rigg, men, kan nog sticka ut hakan och påstå att jag planar vid 5-6, kanske 4 m/s?. Den brädan tål en jävla massa, har fått kastfall då jag trott att brädan skulle vara klyvd och masten delad på två.

    Så, om du vill ha en asfet bräda som inte knappt gippar alls men stadig som få, så rekomdenderar jag den.

    Jag tror faktiskt inte en sekund på att du planar vid 5 m/s med den utrustningen, kanske i 6. För stor våt yta och för litet segel. Jag har en formula och 10.8 och även om jag planar extremt tidigt så vågar jag inte påstå säkert att jag planar i 4 m/s. På andra prylar brukar jag annars plana tidigt, jag var på Haga Park härom veckan och seglade 5.7 på min freewave86 när vanligast storleken verkade vara 7.5 och 110-120 liter och när de planade så planade jag så nåt vet jag ändå om tidig planing.

    Däremot tror jag att du utan vidare skulle kunna ställa en 11.0 på din GO och plana riktigt tidigt.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 08:09 som svar på: Fenor?
    tbsurf;570551 wrote:
    vad snackar du om..? förtydliga gärna
    och föresten vart kan man använda raka fenor för fortåkning i Sverige? nån som kan tala om det?

    Vad ska jag förtydliga? De där fenorna från R-A-D hade definitivt fillets och tidigare har jag bara sett det på fenorna som HOT postade bilder på. Inte på någon ända fena som gått att köpa över disk och jag tror inte jag sett det på nån customfena.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 23:34 som svar på: Tyskland kanske?
  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 23:27 som svar på: Fenor?
    Bicless;570509 wrote:
    Cooolt, de vill vi testa

    Instämmer. Tänk att ingen gjort en produktionsfena med fillets än (iofs, det där kanske är lika mycket ”Produktion” som det Kashy pysslar med).

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 23:22 som svar på: Längd på hängseltampar?

    I början på 90-talet hade jag ganska låg bom med rätt långa linor och fram till mitten på 90-talet sänkte jag bommen alltmer och linorna blev längre. runt -95 hade jag 34″-linor och bommen väldigt lågt. Helst seglade jag smala slalombrädor med lite för stora bladefenor och la hela seglets kraft på bakfoten (trycket var nästan rakt i sidled) och hade jag inte mjölksyra i underbenet så skotade jag in lite till.

    Sen ett år så kunde jag plötsligt inte segla alls med det trimmet och kortade linorna rejält. Åtta år gick utan surf, sen kortade jag av linorna mer och mer, körde ett par 20-24″ variolinor och bommen högt. På kryss kortade jag ner linorna till 20 och på slör förlängde jag till max. De senaste åren har jag börjat förlänga igen och på min lilla bom sitter ett par NP 30-34″-linor (NP måste ha en lång linjal, allt som kommer från NP är längre), förlängda till ungefär 33″. Fast numer sitter bommen högt. På formulabommen sitter ett par 24-30″tampar, men jag funderar på att byta till längre.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 23:05 som svar på: Brädpriser 2010
    Svenne;570466 wrote:
    Vad är problemet? Köp en välbyggd custombräda istället. Dessutom för lägre pengar.

    Jag har faktiskt aldrig jämfört custompriser med standardbrädor. Min gissning är att de är dyrare men antagligen mer prisvärda. Huvudskälet till att jag mest (jag köpte faktiskt en CLS av Alpin & SurfSport en gång i tiden och den har jag faktiskt kvar) köper produktionsbrädor är att jag upplever det som enklare om man inte vet väldigt precis vad man vill ha. Produktionsbrädan har testats i lite tidningar som säkert tycker rätt olika men det hjälper mig ändå att få en uppfattning om hur brädan är.

    Sen kan det ju hända att custombyggare i själva verket är lite coacher/psykoanalytiker och hjälper kunderna att komma på vad de behöver men det tror jag å andra sidan att jag kommer underfund med själv efterhand och då kanske det blir en custom.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:57 som svar på: hjälp till nybörjare

    Den du tycker är snyggast. I alla fall om du inte nämner nån specifik modell. Deras freerides är i båda fallen bra brädor så om ingen av dem heter t.ex. ”Slalom” så kan du nog gå efter utseendet.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:30 som svar på: Brädpriser 2010

    Plus att när tillverkningsvolymerna går ner på en produkt så brukar priserna gå upp. Småskalig produktion är sällan billigt. Vill man få ner brädpriserna så är nog en av de effektivaste metoderna att missionera som fan så det blir tio vindsurfare i varenda liten vik, som på 80-talet. Då öppnas marknaden för lycksökare som pressar priserna.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:12 som svar på: Brädpriser 2010

    Apropå det, hur ser priserna ut för de märken som inte byggs av Cobra? Vilka av de någotsänar stora märkena är det som byggs nån annanstans? Jag tror mig ha hört att Exocet inte är Cobrabrädor och AB+ var ju absolut inte det, undras om det betyder att Mistral kommer byggas av de som byggde AB+…

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:05 som svar på: Brädpriser 2010

    Låg inte Sputnik WC Edition eller Thommen edition på runt 25 papp, fast de var betydligt längre från custom än dagens normalprisbrädor är?

    Å andra sidan får man ju behålla mer efter skatt numer så då kanske man har råd med en ny bräda ändå.

Sida 52 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA