rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Jag vill inte äga en Kona, jag har redan så många brädor och att köpa en till, som dessutom inte får plats inuti bussen, känns bara jobbigt. Fanns det nån klubb i Stockholm som hyrde ut kompletta Kona-kit med uthalstrim och allt man behöver för att segla seriöst så skulle jag hyra ofta.
-
Jag vill inte äga en Kona, jag har redan så många brädor och att köpa en till, som dessutom inte får plats inuti bussen, känns bara jobbigt. Fanns det nån klubb i Stockholm som hyrde ut kompletta Kona-kit med uthalstrim och allt man behöver för att segla seriöst så skulle jag hyra ofta.
-
Annars kan ni surfa in på http://www.silverlinjen.se och ta bussen till Haga Park (nåja, byte i färjestaden) och tillbringa veckan där.
-
Carl R;570273 wrote:Windsurfing är tokigt svårt jämfört med andra brädsporter. När man kan det så glömmer man lätt bort det vilket gör att det säkert kommer protester här. Hursomhelst så är det så väldigt mycket rörelser, balans, position, tryck man måste få att klaffa för att man ska komma igång och plana (vilket är målet för de flesta). Den ostabila plattformen (som står på vatten som rör sig) och vinden som iallafall i början saboterar mest när man försöker få upp seglet är också struligt.
Så det bästa du kan göra är att gå in med en tokigt soft inställning och bli positivt överraskad om det skulle klaffa snabbt.Nja, det svåra är att man har två svåra saker att lära sig på en gång: rigghanteringen och balanserandet. Har man möjlighet att lära sig en sak i taget så blir det mycket lättare. Det är därför simulatorer och superbreda toktjocka brädor gör sån nytta, de ger möjlighet att lära sig segelhantering utan att behöva befatta sig med balanserandet.
-
Planingsfart går att uppnå i ca 4 m/s, med formulautrustning, bestående av en rigg som är alldeles för tung för en nybörjare och en bräda som vanligtvis är alldeles för ömtålig för en nybörjare. Realistiskt för en nybörjare är snarare 7-10 m/s beroende på bräd- och segelstorlek.
-
Det funkar för nybörjare, formulaseglare och långbrädeseglare. Vill man segla småbräda så är bil närapå ett måste. Fast det beror på livssituationen. Jag har seglat 4.5 och 70 liters bräda med fullt drag på Görväln, är man student funkar det.
Om man cyklar till Karlberg, tar med cykeln på pendeln och sen cyklar till Görvälnsbadet är man framme på 20 minuter men man får inte ta med cykel på pendeln under rusningstrafik.
-
Det där ser ut som ett North Prisma -89 eller -90. Minns inte vilket år som var sista året som North inte hade monofilm i alla storlekar av Prisma.
-
Tänker du segla vare sig vinden räcker till planing eller inte så kör en longboard, Spelar du golf, sitter hemma och surar eller gör nåt annat alternativt om du inte har planingsvind, välj en utan centerbord.
-
Jag har lovat lillebror att dra ut på segling i båten så det blir nog kuling från fredag kväll till sent på Söndag kväll.
-
Fast på t.ex. Torö är det inte mycket till mobiltäckning, fick jag erfara när jag stack ut och surfade fast jag var jourhavande.
-
Känner man till vattnet och vet att det inte finns saker att krocka med är mörkersegling en grym upplevelse. Jag körde fullpower 7.8 med slalombräda i totalt mörker för några år sen och det var smått surrealistiskt, man ser ingenting men kroppen känner vad som händer.
Use the force Luke…
-
4.5 i 8 m/s? Där har vi helt klart en lättvindsräka. 🙂
-
158 liter formula och 10.8 eller 86 liter freewave och 5.7, beroende på humör. Ca 80 kg.
-
rasmus_w
Medlem25 augusti, 2009 vid 08:03 som svar på: Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)För mig som väger knappa 80 så handlar det om att en formula har FULLT DRAG redan i väldigt lite vind. Det har inte en freeride på 130 liter även om den planar.
-
Det intressanta är ju att bommen sitter i underliket, som enligt Barry Spanier inte gör nån nytta alls.
