Forumsvar skapade

Sida 54 av 290
  • rasmus_w

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 09:07 som svar på: Nära döden upplevelser..

    Jag tar och fyller på: Om jag hade quickrelease så skulle jag tänka mig för innan jag använde den. I mina ögon är det en grej som innebär att man riskerar att tappa kroken helt och i mina ögon kan det vara ett värre problem än att råka fastna under seglet en stund.

    Världsrekordet i att hålla andan ligger straxt över sju minuter om jag inte minns fel så ända anledningen till att ha bråttom är att man får segla mer om man skyndar sig lite.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 08:54 som svar på: Nära döden upplevelser..

    Alltså, vad är grejen med att hamna under seglet ikrokad? Jag har tappat räkningen på hur många gånger det hänt mig, jag har hamnat under stora formulasegel mitt i vintern och jag har hamnat under seglet i vågor och jag har aldrig känt behovet av quickrelease.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 02:38 som svar på: Få isär rdm mast?

    Alla trick som funkar med sdm (bomtricket, böja etc) borde funka på RDM. Sist jag hade nåt som inte ville åka isär körde jag bomtricket och fäste en bom på vardera delen och vred. Funkar inte det så sätter man dit fler bommar.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 00:55 som svar på: 112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!
    Windmiller;569201 wrote:
    Enligt namnet på länken så ska där finnas ”powerjibe”, men det finns ingen alls. Powerjibe är ju lite annat det, där ska man ju pressa/trycka brädan bak så man nästan vänder på fläcken. :confused2:

    Nä det är snap gybe eller slam gybe. Jag tror i och för sig att det finns rätt många namn på den.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 12:50 som svar på: Gamla vindsurfingbrädor

    Lägg upp lite bilder så kan vi värdera men jag gissar på max 500 per bräda och kanske samma för kompletta riggar.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 20:43 som svar på: 112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!

    Tappar riggen om man lutar den för mycket framåt kan vara att bakhanden är för långt fram. Speciellt om man har bra tryck i prylarna kan man flytta bak den så långt bak man når och lite till.

    Lova upp efter flippen brukar vara att man flipar för sent, för sakta eller att man helt enkelt svänger för länge. Räta ut brädan redan på nya slören utan att svänga vidare till halvvind så händer det där mindre ofta.

    Sen finns det saker som inte går att fixa. De senaste dagarna har jag gjort flera fullplaningsgippar rätt in i totalt vakuum. Full planing runt, skota in, flytta fötterna, kasta fram seglet och hänga rejält i bommen och… Ingenting. Pumpa pumpa, brädan rör sig knappt. Två minuter senare kommer en ny vindby som räcker till planing. Det är då man funderar på att skita i gippandet och slå i stället…

  • rasmus_w

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 11:48 som svar på: 112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!

    Prova lite variation! Enhandsgipp (låt bakhanden släpa i vattnet i riggflippen) tvingar dig att få fram kroppstyngden och sätta riktigt tryck på kanten. Duckjibe hjäpte mig för att det vande mig vid hur det skulle kännas när man planar för fullt ut ur en gipp.

    Om du planar ut clew first kan det vara så att du flippar för sent. En gång råkade jag släppa ”alldeles för tidigt” i en gipp för att brädan studsade till på ett chop jag inte var beredd på och plötsligt roterade riggen perfekt och jag kom ut med bra fart. Nästa gång släppte jag lika tidigt igen, fast med avsikt och det funkade då med.

    Till sist, fotflyttandet går att spara till efter gippen. Jag har för mig att Alan Cadiz på sin tid gjorde en gipp-instruktionsvideo och där planade han ut ur gippen och tog en bunt pumptag innan han flyttade fötterna. Klarar du inte det så kan det vara så att du har samma problem som jag, att du är lite stel i midjan, att kunna vrida midjan rejält underlättar i gippar.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 00:19 som svar på: Röhälla-Rock’n Roll

    Såg inte mer än vad som syns på bilden så jag vet inte om det var en ryss. Fast jag hörde rätt lite ljud från den så det var väl en sån där kockumsbyggd sak med sterlingmotor.

    Kameran är en Olympus µ Tough 6000. Bra sak med undantag för autofokusen som försöker vara smart men inte är det.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 23:50 som svar på: Det där brädbytet…

    Det har behandlats i rätt många trådar. När man trillar så håller man koll på var riggen är och börjar genast jobba på sin strategi. Nummer ett är att hindra den från att alls slå i vattnet, nummer två att om den ändå gör det, hindra den från att sjunka. Landa under riggen med händerna på eller nära bommen så man kvickt kan trycka upp den i luften. Att bli bra på att vattenstarta handlar rätt mycket om att improvisera och att veta när det hjälper att ta i lite extra och när det inte gör.

    Klart du ska köpa småbräda, det är skitkul vare sig det finns vågor eller inte, bara vinden finns. Jag har haft mycket kul med vågbräda i Haga Park och där är det sällan några vågor att tala om.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 23:16 som svar på: Det där brädbytet…

    Å andra sidan brukar det ju inte vara svårt att hitta anledningar att öva vattenstart, och det blir faktiskt enklare ju fortare man ger sig på det. Bästa strategin är att börja vattenstarta redan innan man har hamnat i vattnet.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 22:45 som svar på: Det där brädbytet…

    Att inte kunna gippa är inte hela världen, ju sämre man är på att gippa desto bättre blir man på att vattenstarta. Men det du absolut behöver öva på är att vattenstarta snabbt. Hur du än vurpar så ska du vara uppe igen på fem sekunder, då klarar du vågor. Tar en vattenstart på plattvatten 40 sekunder så är du rökt första gången du trillar i vågorna.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 21:07 som svar på: 112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!

    Intressant att höra det där med för tajt sväng när man ägnat år efter år att försöka klura ut hur man ska kunna svänga ännu tajtare med bibehållen fart. 🙂

    Edit: En variant på det där är att inte svänga konstant, det kommer jag ofta på mig med att göra, inleda tajt som fan och sen köra supertankervarianten efter segelflippen, garanterad vurpa. Har man börjat tajt så ska man fullfölja tajt om man vill ha nån fart kvar.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 20:58 som svar på: Rock´n Roll & JAG

    Haha, det där med Bicar som har ett halkskydd värt namnet är en annan sak som kommer dyka upp på marknaden när helvetet fryser, även om min Techno 2 var lite mindre dålig på det är andra Bicar jag haft.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 20:54 som svar på: Lovgirighet och nedhal

    Falla av tror jag inte har så mycket med segeltrim att göra. Ok, mastfotspositionen påverkar väl lite men jag tycker det är fel att flytta fram masten för at man inte kan falla av. Det är mer en fråga om att sätta en fot precis vid mastfoten och trycka nosen åt lä, som man i alla fall måste göra om man försöker segla en riktigt liten bräda.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 15:32 som svar på: Kitepsykot i träslöv

    Eller så tar vi vindsurfare till oss stilen och så blir det fullt krig. Lycklig den som får filmrättigheterna till spektaklet!

Sida 54 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA