

rmz
Forumsvar skapade
-
Det finns olika vägar att gå när man väljer bräda som nybörjare, lite beroende på målet, var och hur man tänker segla sen, ett fel som många gör är att köpa för breda brädor, eftersom i flesta fall använder man brädor smalare >70 cm när man lärt sig, och grunden är att stå på mittlinjen på brädan när man inte har nåt tryck från riggen, alltså lär man sig direkt på en smalare bräda så har du mycket vunnit!
Så för en nio-åring som vill lära sig så snabbt som möjligt att segla småbräda så duger en gammal freestylebräda på 100-115 lite men med en stor fena 30-35 cm, för lite stabilitet/avdrift, och med en så lätt rigg som möjligt ca 3 m3, för dig ca 130-40 l Freeride med så stor fena som möjligt 40-50cm, och en 6-6.5 m3 rigg!
Det är en väg att gå för att komma snabbt till planing och småbrädor, obs att detta alt kräver vägledning från nån polare som är duktig vindsurfare!
Nästa väg är faktiskt att du skaffar en Kona one, med två riggar en till dig och en till grabben, här kan du verkligen lära dig grunderna till all vindsurfing, konan är förhållandevis smal 69 cm men den har centerboard, så den blir stadig och riktningsstabil när du vill det, och är går att segla överallt som nybörjare, (småbrädor kräver långgrunda stränder typ Haga för att göra det lite lättare att kliva upp när man badat) konan kräver bara att man är lite påläst om vind och teknik för att komma igång, du är inte lika stor behov av hjälp, ett plus med kona one är att den kan bli en ”keeper” även om du går vidare till mindre brädor senare, då den funkar bra att paddla sup med!
/Per -
Hej!
Uppenbart har du för dåligt drag, om det beror på för litet segel (eller feltrimmat) eller att du seglar i fel vinkel, (försök hålla halvvind så har du uteslutit det), eller är det helt enkelt så att du överskattar vinden, plana ska man göra hela tiden, inte bara i byarna! 😉/Per
-
@jlhp 744062 wrote:
Nae, och det finns ju säkert någon som vet vem det var.
Hmm, känns ju lite svårt att gå emot BQ, han är ju mycket mer kunnig än mig, men undrar ändå. Alumaster förknippar jag mer med 80-talet. Jag såg i NP annonsen i Surfsport nr 2 1990 att NP börjat med vågmaster i kol då. Den hette Constant Flex Carbon 40. Har bestämt för mig att de samtidigt gjorde en slalom/race mast med Carbon 60. Året därpå, 1991, skulle det förvåna mig om de inte körde med kolmaster på raceseglen.
Hur som helst tror jag inte det är superkinkigt med masten så länge den är constant curve, lagom lång och SDM. Står seglet sen fint på masten är det nog bara att köra och se glad ut.
Det är i alla fall så jag gör. Tex. mitt trekantsegel, som säkert skulle haft alumast funkar utmärkt på min 430 vågmast (SDM), mitt NP One Design 7,3 skulle troligen haft en annan mast men står jättefint utan en rynka och mitt Doyle 8,5 funkar fint på min vanliga 460 mast.
Go, go, go 🙂
Japp, håller med, -87 köpte jag NP warpspeed, då med alumast, men jag tror att glas/kolfiber kom ganska snart efter det, funkar säkert med en modern (lite styvare)cc 520 + att den masten funkar till dom flesta moderna 9.5 orna!
Skickat från min E6633 via Tapatalk
-
@jlhp 743910 wrote:
Nu är det förresten på gott och ont klart med 9,5 för herrar och 8,5 för damer, och 40 cm fenor, i typ C. Se klassreglerna i länken nedan:
http://www.opendivision2.org/?page_id=358Då kör alla klasser samma segel, Rb, RS-X, D2!
Kanske bra, marknaden och utvecklingen av 9.5 or ökar sannolikt och jag hade gillat förbud mot pumpning i både RB/D2! 😉Skickat från min E6633 via Tapatalk
-
@cosmosurfer 743837 wrote:
Ingen som känner ngn surfare på 55 kg och vet vad de har för brädstorlekar?
Hur långt är ett snöre?
Beror ju på i vilken vind /disciplin du kör i, lätta killar som kör vågor, har väl 68-72 liter som kuling/hårdvindsbräda och 3.5-4.2!
Men kör du plattvatten, småvågor bump and jump och på östkusten behöver du plana lite lättare så där behöver du kanske 75-95 l freewave singelfin för bättre höjtagning,med 4.2-4.7-5.3 segel!Skickat från min E6633 via Tapatalk
-
@jlhp 743581 wrote:
Det verkar vara på gång att ändra till max 9,5 kvm segelstorlek för alla.
Om du väger över 78 kg får du segla i tung klass och använda 9,5 även idag, men om du väger under 78 kg får du ”bara” använda 8,5 idag men det kan alltså komma att ändras.
Mina tankar runt det här är att det kan vara ok att spendera lite pengar på ett 9,5 om man går i tunga klassen, men om man som jag själv hamnar i lätta klassen så skulle jag tills vidare undvika att lägga några större pengar på ett 8,5.
Segelytan verkar spela rätt stor roll (surprise, surprise), så jag har inte en suck när jag seglar med 7,3 och kompisen kör sitt 9,5 (båda seglen är sydda för att dra i lättvind). Men som jag skrev tidigare är inte ytan ensamt avgörande, till exempel använder jag hellre mitt NP One Design 7,3, eller till och med ett gammalt trekantsegel på 6,3 kvm, än mitt NP V8 8,5. Och då har jag ändå fått för mig att V8 är kända för sitt bottendrag…
Hej!
I raceboard kör alla valfritt segel, lv 9.5-mv/hv 9.5 och 8.5, bra att kunna anpassa efter förhållande tycker jag, bästa seglaren vinner oftast ändå som klarar att bemästra rådande vindförhållande, om han har ”rätt” segel ska tilläggas, skiljer en hel del mellan fabrikaten.
Men jag håller med om kona, olika segel /viktklasser jämnar ut det, +/- beror på vind på den brädan! 👍Skickat från min E6633 via Tapatalk
-
@JennySL 743547 wrote:
Hej!
Någon som vet ett bra sätt att transportera all vindsurfingutrustning på taket på bilen? Jag hittar bara fästen för bräda och masten men skulle vilja frakta segel och bommen på taket också.
Hej!
Använd endast takräcke med skydd för brädan, vanliga spännremmar som du drar runt takräcke och grejerna, har du riktiga rails ( med mellanrum) på din bil så är det säkraste att dra spännremmarna genom dom, använd flera remmar, två runt brädan(orna) först, sen två runt resten bom mast, försök få in seglen i bilen!
Jag provade ett år med segel/mastbag på taket bredvid brädorna men det är ingen höjdare!
Det optimala är om du har en takbox lång nog för bom/segel mm, sen spänner du brädorna uppe på boxen! 👍Skickat från min E6633 via Tapatalk
-
@dendrite 743528 wrote:
Ja prova i butik blir det helt klart innan köp.
Waveseat låter ju som det bästa av två världar, finns den HSM selen att testa någonstans?Ser att dom gör bara hängselar på beställning nu, jag har en waveseat i st L hemma som jag iofs inte använder nu när jag kör 100 % racing, men som jag inte tänkt sälja!
Skickat från min E6633 via Tapatalk
-
@dendrite 743494 wrote:
Funderar på att skaffa ny hängsele då min gamla är lite för stor och glider upp på bröstkorgen trots att jag har det så hårt åtdragen det går. Nu är frågan vilken man ska skaffa. Midjesele är väl att föredra då jag mest kör freeride, bump and jump och ska börja med vågsegling. Har även en Gaastra midjesele nu så är van vid det. Dakine T7 verkar vara en populär midjesele, men den är ju svindyr (2000kr). Synd att man inte kan beställa till Sverige från deras hemsida då den endast kostar drygt 115 USD där inkl frakt inom USA.
Kan rekommendera hotsails waveseat, som en skön midjesele som går ner över rumpan med spännen runt ljumskarna!
Skickat från min E6633 via Tapatalk
-
@jlhp 743356 wrote:
@ Mes
En ganska bra och billig lösning tror jag är om man kan få tag i ett gammalt OS-segel som NP One-design 7,3 eller IMCO, svårigheten är bara att få tag i ett segel. Eventuellt kanske ett Kona-segel kan funka också men det vet jag inget om. Det finns säkert andra alternativ också.
Enligt min lilla erfarenhet (NP V8 8,5 från 1998) så tror jag inte mycket på ”moderna” slalom/racesegel eftersom de är för plana i den övre 1/3delen. Ett gammalt trekantsegel drar lika bra i lättvind.
Mast tror jag inte är så kinkigt, i alla fall inte i lättvind. Det duger nog med vad som, bara det går att rigga och det blir buk i hela seglet.
Det är cambers som gäller i lättvind, no-camsegel är ju helt värdelöst i lättvind eftersom de är helt plana tills de planar ordentligt. Cambersegel har ju dessutom fördelen att det blir något stabilt att hålla sig i.
I lättvind tycker jag trekantseglen är hyfsat ok trots allt, de största nackdelarna är de är så vingliga att hålla i och jobbiga att dra upp med den långa bommen. En grej med D2 är att brädorna glider lätt så det behövs inget jättesegel.
Bara mina två ören… Lycka till 🙂
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Om du tycker att en modern raceboardrigg är för dyr, så kan jag rekommendera att köpa en komplett begagnad konarigg, gärna röd, 9.0, bra grejer även i lättvind, och som svarar bra på nedhal om vinden ökar, (använd nedhalstrim), kommer upp på blocket ibland för 4-5000 komplett i bra skick!
/PerSkickat från min E6633 via Tapatalk
-
@jlhp 743333 wrote:
Tack till de ansvariga på surfzone för stor lyhördhet. Jättekul att longboard har fått ett eget underforum på surfzone 🙂 🙂 🙂
Bra initiativ! 👍 👍👍
/Per
Skickat från min E6633 via Tapatalk
-
Jo det är stort på Haga, då brukar vara ca 50 kitare på södra delen, 20-30 slalomtävlande på badstranden, sen ett 50-80talet Freeride /freestyle på surfstranden, sen gott om plats till speed/race i norr, bojar finns till slalom och race, jag har varit där dom senaste 10 åren, förra året för första gången med långbräda(kona one), var med en dag på konaträningen, skitroligt att träna/jämföra sig med andra, har inte hört om kona kommer i år men jag hoppas det, kan tillägga att det är många barnfamiljer som är där och surfar, jag bor nog i husbil, men om man ska bo på vandrarhem /stugor så gör det tid!
-
Finns det nåt intresse av att träffas på Haga park kristiflygarehelgen och segla ihop, div 2 +raceboard, bra ställe med många likasinnade, (alla vindsurfing discipliner) , camping, stugor, vandrarhem, hotell på gångavstånd från riggplatsen?!
/Per -
Än så länge är det bara kona som kör entyps tävlingar, Stockholm och Skåne har man cup’er, men det har nog gått mot att nån klubb kört blandade brädor
Raceboard/formula/kona, körs visst liknande tävlingar i Danmark med kona/formula/slalom/raceboard tror jag!
/Per -
Hej!
Ta kontakt med Jonas Davidsson Vitell, (finns på fb), han bygger prototyper av div 2 brädor och ska segla den klassen parallellt med konaone!
/Per