s
Forumsvar skapade
-
Ola H. wrote:Håller med.Om du inte kör något ”udda märke” som NP och samtidigt har ohemult höga krav på riggkänslan (hej S..) så är en RDM helt given. De finns i bra pris nu. Idag är det snarare så att en riktigt vågmast betyder en _extra stark_ rdm och att valet står mellan olika typer av rdm.
Haha!!! ”ohemult höga krav” 😉
Jo, jag har kanske lite högre krav än de flesta vad gäller riggkänsla. Men problemet med RDM (vanliga vill säga, inte Neil Prydes) är att de har jämn flex i stora delar av masten medan en SDM har progressivt mjukare och mjukare flex ända från botten och upp. Det vill säga att botten och mitten på en vanlig RDM blir för mjuk jämfört med en SDM. Och det är klart att det påverkar seglet. Är det inte sytt efter en sådan flex så ”sjunker” masten in mer i fickan, seglet blir lite planare (vid samma spänning) och när det får massa vind i sig så flexar mitten för mycket och det upplevs överriggat fortare.
Det är ju vad jag tycker… Jag vet att många seglar med vanilga RDM i Neil Prydes segel och är jättenöjda. Men jag är lite större och seglar ofta på lite mer kraft och är därmed lite känsligare för överriggningstendensen. Jag gillar sk top-end-segel som är bra på medelvind till hård vind (i förhållande till seglets storlek). Andra gillar low-end-segel som är bättre på under- till medelriggat. Smaken är olika.
Sedan är jag ju en allt för analytisk seglare för att det skall vara nyttigt…. :tongue:
Jag tycker generellt att du får en bättre känsla i riggen med en SDM, den blir snabbare och responsen blir mer exakt. Men jag har lagt en beställning på Neil Prydes X-combatmaster, en 370 och en 400 som jag skall jämföra med X9 i samma längd. Det ska bli riktigt intressant!Det är ju väldigt olika designskolor blands segelmärkena. Segel och master måste tajmas då man köper – mer än någonsin är det aktuellt… På gott och ont – bra egenskaper men dåligt för personliga ekonomin!
Neil Prydes har hållit på och utvecklat sina RDM rätt länge. Och de har gjort en RDM som efterliknar en SDM i flex – progressiv. Andra har gått andra hållet – de syr seglen efter RDM:ens jämna flex. Oavsett får man alltså tajma masten med seglet – som alltid.
Simmer älskar ju RDM och de vill inte fungera på samma sätt med SDM. Där är det Simmer/Powerex mast som gäller.
Hot, Ezzy är det samma sak med. Många av de Maui-baserade märkena använder Powerex som mall verkar det som.
Gaastra har ju egna master som inte är som de andra RDM också, de är ju supermjuka på mitten. Passar inte andra segel och Gaastra gillar inte andra master… Hur det är med det av Gaastra avknoppade segelmärket Maui-sails vet jag inte.
Numera nedlagda Arrows gillade Neil Prydes SDM master och tvärt om. När de tog fram en RDM var den styvare än det mesta på marknaden. Det var deras lösning (som nu gått i graven).Hua! Jag börjar bli som Ola H. 😀
/Staffan
-
[QUOTE=Oregistrerad
Är det tack vare att huvan är så tunn som den fungerar som extra trumskinn? jag har spräckt trumhinnan 2 ggr. men då utan huva. Min huva är av äldre typ ganska tjock och otroligt ful! men jag har upplevt den som ett skydd?! Är jag helt ute och cyklar då?
/Gammelsmurfaren
Jo, jag tror det. Jag har inte upplevt samma problem med min 2mm huva. Den är ju mer som ett skydd, den tunna blir som en trummskinn över örat. Men sedan finns det ju huvor med lite hål i vid örat, det är nog bra – det blir ju aldrig helt instängd luft då och det blir ju inte massa övertryck vid en krach.
/Staffan
-
Andes wrote:Var och kolla mig idag, en släng av den gamla halsflussen… Streptokocker… Men fick dundermedicin, 1g Kåvepening, så nu blir de surf till helgen….
Tack för alla tips för övrigt!
Ja, inte blir man sjuk av surf! (mer än psykiskt då man inte får surfa).
Nej, men ärligt talat.
Man blir inte sjuk av utmattning, det måste bakterier eller virus till för att man skall bli sjuk. Det är samma sak med kyla – man blir inte förkyld av att frysa som många tror.Men utmattning och kyla kan göra dig mer nedbruten och försvarslös och då blir du mer mottaglig för bakterier och virus. Detta kan motverkas genom mat och vila. Träning är nedbrytande och vila uppbyggnade. Så vila och ät ordentligt efter en bra dag.
Förebyggande kan du ju träna, då blir du starkare och mindre nedbruten av en surfdag. All sorts träning är bra, vardagsmotionen allra mest. Cykla till jobbet, gå, spring – eller vad som helst. Styrketräning är bra för muskeluppbyggnad men du blir aldrig en bra surfare utan bra kondition. Det bästa är självklart båda två!
/Staffan
-
Det var väldigt vilken respons det blev på detta inlägg! är ni så sugna på lite begagnade surfprylar eller har ni lite att göra? Ska jag säga som drog ingång detta…
Sammanställt är läget detta:
4.2 I wish! :laugh:
Lars K
Ola P
jonatan4.7 Hmmm, skulle vara mumma! 🙂
Naish
Fastforward
Surfsession
Stewens
callep
hstrom
Oåxen
Tigex
Henke201
sode
Badjanne
Gabbeb5.2 Nu börjar vi närma oss det troliga…
Mangans
Börje
Basse
Johan M
Emil H
Tall Jonny
LoLve
donpedro
Hakuna
Herodude
adde
Ola H.
Jocke G
Lajvarn5.7 Mitt mest använda segel, ni safear!
Hellgren
TaBi
Jeppepeppe
gurra1978
Pulver6.1 Ni lär ju få storvinst om jag seglar 6.1! Det har hänt två gånger hittills under ett år… :tongue:
Ian
a plusJag återkommer efter helgen med rapport och vinstutdelning!!!
Vi ses på vattnet på lördag!
/Staffan
-
Här kommer ett förtydligande:
Det räcker att gissa på segelstorlek! Ratingen visar bara på hur mycket ni vinner!
Lycka till!
/Staffan
PS. Jag håller på er som gissar 4.7 och RRD:s Hardcore Wave! Gärna fyra-fem stjärnor!DS
PS2. Inga mutor har dykt upp hemma än!?!?!? DS2.
-
Badjanne wrote:Fan jag läste inte att det bara gällde DIN segling
SorryHaha Janne!
Med din vikt skulle vi behöva en matris upp till 12,5! 😀Lägg en gissning!!!
/Staffan
-
Lars_K wrote:Trist bara att behöva hänga på den där plastklumpen som väger några hekto.
Jo, men den är ganska nära rotationens mittpunkt så den ger liten swing-weight! 😉
/Staffan
-
donpedro wrote:Aha så det är så det ligger till. Men hur hårt ska jag spänna då? Man vill ju inte klämma sönder masten…
Den risken är inte så stor – det är troligare att du inte orkar eller att du drar av frontbeslaget innan. Men det finns så klart en rimlig gräns.
Spänn fast din bom och kolla in beslaget då du guppar den upp och ner – rör det sig mellan mast och bom är det inte bra. Sätt dit en adapter eller spänn hårdare. Jag tycker att adapter är säkraste metoden, då kan man också spänna stenhårt utan att riskera masten.
/Staffan
-
donpedro wrote:Bonnen passar också utmärkt till både SDM och RDM utan adapter.
Nej, det gör den inte! För då skulle inte ditt problem uppstå!
Jag har haft en liknande erfarenhet en gång och det berodde på att bommen glappade i frontbeslaget och masten. Inte mycket – men lite upp och ner hela tiden. Det var en mast med drop-shape som hade lite smalare diameter än SDM, bommen sades att den skulle passa dessa master – men icke!
Seglar man då vågor så studsar det en del och det gnager sönder masten. Halva den masten ligger numera på botten på Maui. Andra halvan i sopbehållaren…Har du verkligen spänt den tillräckligt hårt? Den ska sitta tight!
Om du redan testat det så är det en adapter som gäller!
Och det var detta jag menade med att det finns massa master i olika diametrar som inte bommarna klarar av.
Kör man med en och samma diameter på mast så kommer frontbeslaget ”böja till sig” efter ett tag så det passar din mast (om det är ett beslag som kan fungera på din diameter av mast – för det gör inte alla). Men om du växlar mellan olika diametrar så kommer det antingen glappa på RDM:en eller klämma fel på SDM:en. Eller båda två./Staffan
-
På de kortare längderna så spelar materialet i bommen mindre roll, de flexar så lite ändå.
Och att aluminiumen är kallare är nog ytterst marginellt.Hybriden är kanske den mest/minst prisvärda idag. Dyr för att vara alu men billig för att vara kol…
Fördelen med hybriderna, alurör och kolbakdel är att de ”aldrig” kärvar ihop. Men säker är man ju aldrig i och för sig…Jag kör bara med kolbommar och det är klart att de är styvare, men jag kan ju knappast säga att de gör mig till en bättre seglare. Lite mer känsla dock, de leder ju ut krafterna i riggen/brädan bättre till dig. Men där är frontbeslaget viktigare än materialet i rören, tycker jag. Men det är ju generellt oavsett material.
Här är det ju ett virr-varr av mastdiametrar och frontbeslag som cirkulerar. SDM, reduced/drop-shape, RDM. Och det är inte alla frontbeslag som klarar detta, och framförallt inte att ena gången använda RDM/drop-shape och sedan ha en SDM. Adaptrara finns men se upp om du har en drop-shape då det inte alltid matchar trots adapter./Staffan
-
tobhed wrote:Det är Sebbe jag har försökt nå, men inte lyckats med ännu…SWE22 wrote:Dom vet nog inget är jag rädd. Hemsidan tror jag är under omflyttning till ny regi hos idrottsförbundets sidor (vet iof inte varför det ligger nere). Prova nå Sebbe på [email protected] så ska du nog se att du har ett segelnummer snart 🙂
Sebbe har nog varit lite splittrad, han har slutat jobbet och startat eget samt flyttat från Stockholm till Båstad. Kanske inga ursäkter, men han gjorde det i alla fall för att få surfa mer!
Om han inte svara på mailen (vilket han brukar men inte jättesnabbt), testa ringa på 043 173132.
/Staffan
-
Charl8 wrote:Om man nu har tänkt sig att börja vänja sig vid vågor om man bor i Gbg, är det då Lejet som är bäst att börja? Finns det snälla, vänliga, trevliga vågor där? Och om det är bäst, hur hittar man dit från Varberg? Någon som har en länk eller egna ord till en vägbeskrivning?
Skulle också behöva några kloka ord om hur man egentligen gör för att komma ut…och gärna in igen….provade på Teneriffa för ett antal år sedan men blev mest duktig på ”bära tillbaka utrustningen väldigt väldigt långt”-tekniken. Tack på förhand /Lotta
Fördelen med Träslövsläge är att det är små och välordnade vågor samt att det är ganska långgrunt.
Nackdelen är att det kan bli trångt ganska fort, både på parkering och på vattnet.
Men det är helt klart ett mycket bra nybörjarvågställe.Stort blir det ibland på sydliga vindar, men dessa dagar är lätträknade. Det är dock fortfarande snällt då det inte händer något mer än att du får simma om du krachar. Det gäller även Apelviken (om du inte seglar in bland stenarna i ändarna av viken).
/Staffan
-
adde wrote:Lars_K wrote:Skönt att köra lite apel i solskenet igen.
Och nästa helg kan det bli lite tryck i grejorna. Hoppashoppas:Kunde man ju ge sig f-n på, promovering hela lördagen och kick-off på måndagen! :frown:
Men Adde, du behöver ju inte kolla prognoser för du kan ju ändå inte surfa längre! Ni har ju hund…. 😀 😀 😀
/Staffan
-
Calle_B wrote:Basse, i dom samanhangen funkar väl i princip vilka som helst, bara dom sitter? Eller har jag fel? Sitter nämligen med i princip o begränsad mängd ”arbeta som cementare”-proppar, från en polare…
Ha d gott
Är det bara ”kraschskydd” som behövs funkar de små gula. Mitt problem är dock en trummhinna som gått sönder tre gånger på ett år… I och för sig så tror jag att den är hel nu så jag behöver bara kraschskydd på den – de gula tar ju bort ”tryckvågen”.
Min trummhinna gick sönder första gången i en toköverroterad cheeseroll där jag släppte från hög höjd och landade rakt på örat. Det har jag gjort många gånger men denna gång hade jag NP:s tunna huva på mig och den blev som ett trummskinn utanpå som slog sönder trummhinnan mycket effektivt! Så har man huva ska man vara lite försiktigare, har man inte det så krävs mycket otur för att knäcka en trummhinna.
/Staffan den lommhörde!
-
Jag är sååååå mycket på Klagshamn i helgen!!!!
Har även funderingar på att dra ner på fredagen typ vid lunch. Så hoppas på lite eftermiddagsbris och sedan full fart hela helgen!
Jag har en plats över i bussen till någon surfande vän! Och en ytterligare om det gäller transport.
/Staffan
