Forumsvar skapade

Sida 101 av 144
  • sailortrash

Medlem
    4 november, 2014 vid 08:19 som svar på: Köpa eller hyra utrustning Tarifa (november)

du har ju club mistral för vindsurfing…antagligen största stället i eu. man kan hyra på. 1 vecka ligger på ca 300 Eur. tror jag. de har även ngt liknande för kite där i Tarifa. Jag siktar på att åka ner nästa sommar, vet inte hur vindarna är i november.

• sailortrash

Medlem
    3 november, 2014 vid 09:28 som svar på: Importera från EU-land

@Mankan 728804 wrote:

Om vi alla handlar större delen av prylarna i Sverige blir det ju både bättre priser och större utbud. Dessutom är priserna här helt klart konkurrenskraftiga. Räknar man sen med garantier och service är det ett lätt val. Det jag inte får ihop är hur frakten kan vara dyrare inom Sverige än ifrån t ex USA. Sist jag beställde en liten pryl ifrån USA kostade frakten 20kr…..?! I Sverige är ju typ 95kr minimum.

jag håller helt med om att priserna är konkurrenskraftiga. USA från affär lönar sig aldrig, trots att reapriserna där är riktigt billiga blir det så mkt påslag med moms, tull och frakt. OBS att man betalar även 25% moms på frakten..om man köper via e-bay privat kanske det funkar.

tyska och engelska affärer är ju notoriskt dyrare än Sverige. Våtdräkter är det enda jag hittat betydligt billigare och då vid reatillfällen på de största siterna..utbudet är större, menså länge inte pundet och euron rasar till hälften så har jag inte lyckats räkna ihop ett enda köp av vind/kitesurfinggrejer utanför Sverige. + att man får det jävligt meckigt om ngt behöver reklameras/skickas tillbaka, och ju fler grejer man köper desto större risk är det att ngt inte håller måttet..

• sailortrash

Medlem
    31 oktober, 2014 vid 15:48 som svar på: DIY: Fixa till din glappiga bom

V-grip it is then…=)

Hur funkar det så här års med handskar då?

Blir det bra kan man ju köpa till de mindre seglen när de är dax också..

• sailortrash

Medlem
    31 oktober, 2014 vid 08:11 som svar på: DIY: Fixa till din glappiga bom

personligen ska jag köpa en bättre freeridebom, st. 180-240 hade jag tänkt mig. Det lutar åt Aeron eller Chinook, ev. nya sailloftbommen för den verkar fått bra användarrecensioner.

det som spelar roll är ju som sagt frontstycket..jag tycker det verkar som om alla tillverkare gör bra rör. Men jag har faktiskt ingen aning om vilket märke man ska gå på…känns som lotteri det där med frontsycket. Eftersom jag ska köpa alu så funderar jag på V-grip, är det ngn som provat som tycker att det gör ngn skillnad i underarmarna?

• sailortrash

Medlem
    31 oktober, 2014 vid 08:05 som svar på: Trälhavet

jag hoppas på en repa i helgen, men har nog övergett österskär för Brevik. blåser bättre där helt enkelt..var ute 3 dar förra veckan, men det var tomt på vattnet så när som på en nyinflyttad återfallssurfare som dök upp och brände lite i den byiga vinden…

söndag gör jag no ett (kanske årets sista) försök.

• sailortrash

Medlem
    30 oktober, 2014 vid 11:16 som svar på: DIY: Fixa till din glappiga bom

@dr Masse 728748 wrote:

Av olika anledningar hamnade en NP X9 bom i min ägo. Första NP produkten jag haft på många år, men den verkar bra.

En sak gillar jag verkligen och det är frambeslaget. Riktigt bra och det bästa jag haft och testat iaf. Vet inte om det går att köpa löst och i sann ”NP tradition” kostar det väl rätt mycket i så fall…

jo det går att köpa löst på Surfers allafall, men det kostar typ 3200:- om jag inte minns fel. Det är ju förresten i kolfiber, verkar vara det enda på marknaden. Anledningen till att jag vet detta är att jag köpte ett nytt beslag till min formulabom för 2 år sedan, och då kollade jag runt en del för alternativ till Mauisails som var det enda jag visste gick att få tag på. HPL hade också ngn rip-off på Stremalined som tydligen skulle vara ännu sämre, och JB rekommenderade mig att inte köpa streamlined vid den tidpunkten. nu sitter det som sagt ett Maui som funkar väldigt bra.

North har för övrigt ett gediget fronstycke på deras platinum bom, men jag vet inte om det går att köpa löst. Kan inte säga att jag tyckte det var ngn större skillnad mot Maui dock.

• sailortrash

Medlem
    29 oktober, 2014 vid 15:59 som svar på: DIY: Fixa till din glappiga bom

Eftersom den är så liten känns den inte tung alls, och det sitter verkligen bra. Men rören skulle gärna vara lite smalare dock. Men eftersom den är så stenhårt styv så är man ju inte direkt motiverad att casha upp ens en ny alubom

• sailortrash

Medlem
    29 oktober, 2014 vid 07:40 som svar på: DIY: Fixa till din glappiga bom

@Ola H. 728724 wrote:

Mitt favvobeslag kommer faktiskt från en Fiberspar generation 1. Supergammalt (90-tal) utan ”leder” bara en platsflapp runt masten.

det där beslaget låter som ett jag har på en gammal NP wave bom. Det sitter som berget och strular aldrig och har som plastflappar som överlappar runt masten. jag vet inte hur gammal bommen är men helt klart från tiden innan jag vindsurfade, skulle tro tidigt 2000 eller äldre. om det är några ledtrådar för ngn så är rördiametern typ 33 mm och pinlockvarianten ser ut som ngn tidig variant av moderna enkelpin. ser heller inte ut att hört talas om rdm…

• sailortrash

Medlem
    28 oktober, 2014 vid 18:05 som svar på: DIY: Fixa till din glappiga bom

Alltså streamlined verkar lite risky, har hört om folk som surfat av hela stycket På formula., utöver allt strul med passformen. Klart att plast inte är lika styvt som alu. Borde det inte finnas ngt vettigt kolfiber stycke därute…

• sailortrash

Medlem
    27 oktober, 2014 vid 18:20 som svar på: DIY: Fixa till din glappiga bom

jag köpte det där frontstycket löst till min formulabom och det gjorde enorm skillnad. det är ju rätt dyrt, men jag måste ändå rekommendera det faktiskt (Mauisails alltså).

alla andra märken borde härma det, för det styvar upp hela känslan.

• sailortrash

Medlem
    25 oktober, 2014 vid 19:20 som svar på: Svagare vind OK för kitesurf?

jag har kommit igång lite med kite i år, men jag kan inte skriva under på att kite är bättre på allt. man kommer igång i svagare vind om man köper en i st. ca 17 och uppåt, men i hård vind så är det riskabelt med kite om man jämför med vindsurfing. det är därför det har blivit så mkt säkerhetspropaganda med kite. börjar det blåsa mer än 11-12 m/s så är vindsurfing i princip helt säkert medan en kiteolycka kan bli rätt läbbig (om det blir ngn). sen finns det vinusrfingutrustning för 5 m/s också, formula om du hört talas om det. kul, men dyrt.

sen tycker jag lågvindskite och kite överlag ställer högre krav på vindens kvalité, att den ska vara jämn vilket funkar dåligt i sthlms innerskärgård och säkert på insjöar och andra ställen där vinden dör nästan helt emellanåt. draken backstallar och faller ner, och det kan vara svårt att ta sig förbi vindhål. med vindsurfing kan man ju stå på brädan och glida in i nästa stråk med vind. bättre om man inte vet exakt om vinden kommer räcka eller inte. ’

det där med ”fler vindriktningar” fattar jag inte, jag vindsurfar i alla utom offshore, och med kite skulle jag inte sticka ut i ngn offshore alls. början med kite ska man snarare hålla sig till onshore, om man inte är på ett ställe där man bottnar hela tiden, då är sideshore att föredra.

sant är att inlärningskurvan är mkt snabbare. kite är mycket snällare mot kroppen också, och inte lika fysiskt. går inte ens att jämföra tycker jag. en ”vanlig” kite utrustning har också bättre förmåga att ta höjd mot vinden än en freerideturustning för vindsurfing är mitt intryck.

eftersom jag bor i norra sthlm blir det mest vindsurfing, för vindarna här är så ojämna. bodde jag typ varberg kan man ju köra bara kite om man vill. personligen skulle jag gjort båda, kul med variation. är du stockholmare får du nog fler timmar på vattnet med vindsurfing skulle jag tippa. det kryllar inte av bra kitespots här direkt. bara klippor och träd överallt, inga långrunda stora stränder.

• sailortrash

Medlem
    24 oktober, 2014 vid 18:13 som svar på: Salusand går av! (?)

Samma här. Har vart överriggad 3 ggr i år med mitt minsta 4.7. Inomskärs!! Det är inte så vanligt heller…ska skaffa mig en 4.2 rigg framöver. Det har stormat mkt i år. Ser ut som ett fint bryt på bilden, mera!

• sailortrash

Medlem
    24 oktober, 2014 vid 10:44 som svar på: Glömde min bräda på torö idag

ryssen fick sig en repa trots allt…

• sailortrash

Medlem
    23 oktober, 2014 vid 06:46 som svar på: Salusand går av! (?)

shit man! kanske är härnösand eller sundsvall man ska migrera till..

• sailortrash

Medlem
    23 oktober, 2014 vid 06:44 som svar på: Glömde min bräda på torö idag

ryssen kommer ta den….jag antar att twin är med på sanktionslistan. Kanske därför de kom hit från början..

Sida 101 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA