Forumsvar skapade

Sida 102 av 144
  • sailortrash

Medlem
    23 oktober, 2014 vid 06:41 som svar på: 50 mil men vart?

visste jag var det gick vågor på sydost i 08-land skulle jag åka dit…

• sailortrash

Medlem
    23 oktober, 2014 vid 06:41 som svar på: 50 mil men vart?

jag tror på gotland. på nord däremot går det bra vågor på flera ställen på östra öland och i köpongsvik på västsidan.

• sailortrash

Medlem
    22 oktober, 2014 vid 14:57 som svar på: Glömde min bräda på torö idag

aj aj…hade du panikbråttom till en förlossning eller=)

• sailortrash

Medlem
    22 oktober, 2014 vid 13:05 som svar på: Stockholm

Ok i vattnet men kallt i luften. 2 repor utan vantar blev det för mig nyss sen försvann händerna. Kanonvind runt 8-11 rak öst (perfekt sideshore) vid Österskär.

• sailortrash

Medlem
    22 oktober, 2014 vid 06:22 som svar på: Stockholm

egentligen borde man ju sticka ut och köra idag…men fan va kallt det blåste på vägen till dagis imorse..kanske tinar upp framåt 12-13.00?

• sailortrash

Medlem
    21 oktober, 2014 vid 06:30 som svar på: Maximal segelstorlek för olika brädor

håller med den allmäna uppfattningen, det är lite flytande. Men det finns en gräns både uppåt och neråt. brädor som tar stora segel har generellt bred häck och mest volym i aktern. Men det är ju bara att prova. Min erfarenhet är att den rekommenderade rangen på brädan är mkt bra, allafall fanatics rekommendationer.

• sailortrash

Medlem
    20 oktober, 2014 vid 11:59 som svar på: Välja ny bom nybörjare freeride

ok

ja den ser gedigen ut, antagligen jag som hade otur (de var rätt slappa där på hyrstället..). har länge tänkt skaffa en v-grip faktiskt, får se om det blir av till nästa år.

• sailortrash

Medlem
    20 oktober, 2014 vid 06:54 som svar på: Välja ny bom nybörjare freeride

jag tror också på en bom runt 240, då kan du köra upp till 8.5; 9.0 senare. det viktigaste med bommen är frontstycket mot masten (annars blir det som med knytbommen). Jag har lite äldre bommar som inte gett mig problem, en local spirit och en NP, men vet inte hur dessa är idag. Sen köpte jag ett löst Mauisailsfrontstycke och det sitter som berget, bäst stycke hittills. Sen brukar Chinook vara välrenomerat vad gäller kvalité. Men det är svårt det där med bomstycket…ju större desto bättre skulle jag påstå. om du behöver lägga några hundra extra för att få en bättre bom så gör det, garanterat värt det. välj en bom som har så få ”delar” som möjligt, helst ska bara bakstycket vara en egen del annars börjar de glappa i skarvarna efter ett slag.

Aeron V-grip är nog den styvaste bommen du kan hitta, den är byggd som en dubbelbottnad fälg. Deras bomstycke ser ju schysst ut, men när jag hyrde en gång i italien fick jag en Aeron bom och den gled ner på masten hela tiden. Hade kanske gått att justera dock..

• sailortrash

Medlem
    20 oktober, 2014 vid 06:42 som svar på: Rätt mast och "lättvindssegel"?

jag har kört 30% till 7.5 mestadels, sen bytte jag till 60%. har kört 60% till 85 och 9.0 några säsonger också. ärligt märker jag ingen skillnad, så 40% lär ju funka.

Däremot tycker jag det märks när masten är för styv )för högt imcs), vilket gör hela riggen tung och man får ingen respons och känner inte hur riggen reagerar på byvind. Kanske känns det så om man kör låg kolhalt på större segel, men som sagt jag märker ingen större skillnad. har 30% sdm på mina mindre segel också, och det går väldigt bra. dock märker jag direkt när det blåser för mkt, jag upplever att mina 430 och 400 segel har rätt smalt vindregister.

frågan är om man får radikalt bättre rigg om man byter mot typ 80-100 kol….?

• sailortrash

Medlem
    19 oktober, 2014 vid 18:05 som svar på: Reparation av bräda

Shit va ambitiöst för ett nosskydd!! När jag satt cirkelsågen i en bräda har det vart för att slippa köpa en ny boardbag…

Jag byggde om cutouts på en bräda en gång också. Riktigt svårt och fult resultat. Tätt vad jag förstått dock…

Jag tycker det är mycket meck när man inte har bra utrustning, typ vakumanläggning och stora arbetsytor. Men fullagningar funkar ju allafall de oxå.

• sailortrash

Medlem
    19 oktober, 2014 vid 17:50 som svar på: Gippteknik, fotarbete+filmklipp

Om jag är överriggad eller bara tok powered up så händer det att clew tar i vattnet och sabbar gippen lite. Då brukar jag försöka lägga riggen ner samtidigt som jag skjuter masten mot lovart. Då brukar man känna hur mastfotstrycket spelar in, det blir som ett extra driv genom svängen. Det känns som värsta pwa-gippen men ”lay down” vinkeln brukar vara rätt klen för mig. Det brukar inte gå att byta fötter i tid så det brukar sluta med att man flippar och hoppbyter samtidigt, vilket kan sabba planingen om man är för klumpig…

Detta har bara hänt mig på stora segel iofs, 7.5 och uppåt

• sailortrash

Medlem
    18 oktober, 2014 vid 19:10 som svar på: Gippteknik, fotarbete+filmklipp

@spinL 728430 wrote:

En annan sak som jag funderat på är varför man ska hålla tajt skotningen när man faller av (även om det känns naturligt). Som gammal seglare känns det konstig, den projicerade segelytan mot vinden på plattlänsen borde vara som störst vid fullt utskotat segel.

När du kommer ut clew first har du Max utskotat segel faktiskt. Bakarm (närmast clew) kam bli helt rak beroende på hur länge du håller seglet innan flippen.

• sailortrash

Medlem
    18 oktober, 2014 vid 15:44 som svar på: Gippteknik, fotarbete+filmklipp

kan tillägga att jag inte är särskilt bra på att gippa, men ibland sitter de. och det går med clew-first tekniken att komma ut ur gippen lika fort som man kom in i den om man flippar precis när man kommer in i nästa slör. jag tycker att man alltid tappar lite fart om man flippar innan läns (vilket också syns att du gör på filmerna).

en annan sak jag tänkt på är att det verkar finnas en ”optimal” gippradie/bräda, vilken inte verkar ändras så mkt hur mkt det än blåser. gör man för snäv gipp så tappar man alltid fart i länsen, även om man lyckas gå in i högre fart när man kantar mer. man har egentligen bara chans att plana ut ur gippen om man kantar lagom och låter brädan bestämma radien..typ.

• sailortrash

Medlem
    17 oktober, 2014 vid 21:33 som svar på: Gippteknik, fotarbete+filmklipp

En evig diskussion det här med gippen=)

Jag tycker det viktigaste är att hålla brädan rätt i vattnet. Inte för mycket kant och absolut inte för långt bak. Får man till det bra har man full planing förbi plattlänsen och får ett jäkla tryck i flippen. Lite svårare än att flippa innan plattlänsen, men ända sättet att få full planing. Man kan ju gå in i gippen switch också.

• sailortrash

Medlem
    14 oktober, 2014 vid 14:13 som svar på: När byter ni era master?

jag har sett master knäckas av lite olika anledningar under mina 8 år i gamet faktiskt, Men de som bryter oftast är faktiskt de nya masterna som är använda 1-10 ggr typ. Det har vart många garantiärenden vid österskärsspoten där tunga gubbar kör mycket formula…jag känner till 2 north platinum som gått av efter flera års användning, trots att de varit rekommenderade till seglet. för högt cambertryck tror jag. ett antal mauisails har jag för mig har knäckts också..

masten kan också delaminera och ändra form om den ligger i solen (sdm har jag vart med om detta på), verkar framförallt hända i toppen.

äldre sdm verkar vara stabila, oavsett kolhalt. Min erfarenhet sträcker sig till freeride och formulamaster från 60% kol.

Sida 102 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA