sailortrash
Forumsvar skapade
-
Med klubbhuset menar du där det är fik och loppis nu?
-
@stoorfaen 726603 wrote:
Det blev 12 gubbs på vattnet igår, du får hänga på nästa gång!
när var ni där? jag var där mellan 11.30 och 13.30 och då var jag själv med brorsan..grymt fin vind dock..
-
Viva mätstationen vid Kapellskär mätte 9-18 m/S kl 15.00…innan dess fick jag trevlig 7.5 åkning fram till kl 13.30. Sydväst…
-
Ja småbåt är bra. Speciellt eftersom du också är ansvarsförsäkrad då…ifall du kör in i ngn eller ngt
-
vill du plana i 4 m/s (vilket är astråkigt tycker jag) och ändå köra samma grejer upp till 10 m/s så ska du köpa en formula och en 11 m2. om du är riktigt hetsig och vill komma ut i verkligen 4 m/s så ska du även ha en 12 m2. brädan och fenan funkar neråt 8-9 m2…men sen blir brädan för stor.
har jag stadiga 5 m/s så sticker jag ut på min formula. den utrustningen är ca 10 år, moderna grejer går igång lite tidigare och har diverse andra fördelar. det brukar ge mig ca 20 dgr på vattnet. min 125 l freeride och 7.5 brukar ge mellan 5-10 dgr..mellan april till typ november..jag är normalt aktiv skulle jag säga…åker runt i bli i bland och försöker sno en dag på helgen trots familjens sura miner…
-
du med vecken i seglet..
ja med 99% sannolikhet beror vecken på de där 4 cm…skaffa ett trimmgrepp för 100:- eller dra en ögla runt hängselekroken.
Le Viuex:
jag räknar med freeride på Trälis ikväll (kanske formula dock), imorrn runt lunch på på onsdag…kanske 7.5 på tisdag onsdag men prognosen säger ju tillochmed 6.5…jag plockar nog med 100 litarn lilla riggpaktet också. jag kommer utgå ifrån Brevik om det blåser bra, kommer vi cs på vattnet tror du?
jag måste hämta från dagis 15.00….
ni söderbor har ju fina proggar…hade jag haft möjlighet hade jag åkt till nynäs..kanske blir det kapellskär istället…
/No work team…
-
Alltså…det blir ju svårt att hämta på dagis kl 15.00 om man åker till Gotland…
-
Skåne eller Dalarna fick du trillingar eller femlingar…
-
kanske kapellskär ngn gång i nästa vecka, mån/tis/onsdag?
ngn som är på, ska dit? kan ju bli en 5.3 dag om man har lite flyt…
-
@Svenne 726352 wrote:
Du kommer att få segla tills du får skavsår i rövhålet. Jag har sålt allt jag äger. 🙂
Boxarna?..
but why?
har du fått trillingar eller…?
-
Jag skulle titta på en 140-150 l freeride iLÄTTVIKTSMATERIAL. En sån bräda växer du nämligen inte ur trots dess storlek och volym till skillnad mot diverse introbrädor. När du har kontroll på en sådan kan du börja titta på slalom/formula/racesegel om du är ute efter lättvindssegling.
Hur blåser det där vid Huddik, ja menar det är ju inte inomskärs direkt, havet kraschar ju rakt in. Det måste ju mer vind än här i Sthlm där det ligger stadigt runt 4-7 hela tiden mest…
-
Jag var där i mitten av juli, då var det platt. Rätt ovanligt tydligen, jäkla mäktigt ställe. Jag åkte även till Vigsö, otrolig strand med massa gamla bunkrar från ww 2 som vågorna kraschade in på.
-
ok, spännande. kul att höra hur det går på den fronten..
-
jo, jag instämmer med ett undantag. även om en 6.5 på en 180 l. bräda funkar i hård vind, som kommer det inte vara särskilt bra eller nöjsam segling. Mindre än så skulle jag inte försöka plana med. överlag tycker jag att det funkar dåligt att närma sig den undre rekommenderade segelst. på brädor. ett litet segel får liksom svårt att skapa lyft nog att få upp bjässen ur vattnet. när man vattenstartar får man omvänt problem att den flyter för bra, så man rycks upp med en väldig fart och det är svårt att få kontroll. jag kör aldrig mindre än 6.5 på min 125 l även om 5.7 skulle funka enligt specen. den går absolut bäst mellan 6.5 och 7.5, +- 0.3 m2 typ…
-
som antytts, det kan ju inte ha skett av en slump..ngn måste ha klantat sig rejält. Sist jag flög med en surfbräda var 2006. på arlanda när jag är på väg ur planet ser jag hu två gubbar börja lassa av alla väskor på en sådan där rullande hönsbur (det var ett litet plan). de lägger min surfbräda underst, trots stora bilder på krossade glas och ”fragile” över hela bagen..och innan jag hinner ut har de slängt – för de slänger verkligen väskorna – på ca 5-6 väskor av olika slag. Sen börjar jag skälla på dem och då tar de ut brädan och dumpar den brevid och lägger den överst..
den gick inte av, men den fick många så dingar trots bagen..personalen skiter ju verkligen i om de pajar grejer eller inte. en apa fattar ju att brädan skulle knäckts om de forsatt lassa på väskor (det var en surfbräda inte en vindsurfingbräda).