Forumsvar skapade

Sida 116 av 144
  • sailortrash

Medlem
    26 mars, 2014 vid 17:00 som svar på: var är bästa stället att lära sig kita i sthlm?

Ok
    Tack för tippsen. Om man går en kurs, är det dit man åker då? Har hört om kurser på Sandhamn, men det är lite meckigt att ta sig dit

• sailortrash

Medlem
    26 mars, 2014 vid 10:55 som svar på: Blocket Superstars

just det..

skulle vara spännande att testa den där faktiskt. ngn som läst hela testet?

jag tror itne det är några problem att bygga på det där sättet, itne för pozo kanske men för amatörsegling lär det funka bra

• sailortrash

Medlem
    26 mars, 2014 vid 09:49 som svar på: Blocket Superstars

det vore ju en dröm om grejerna leverarade…fatta vad nice om man kunde slippa all logistik. brädan tror jag kan funkar rätt bra, jag minns en annan tillverkare där man kunde ta av aktern på brädan så blev mkt mindre, typ 130-105 l eller ngt sådant.

seglet känns lite svårare att få till, det blir nog itne så formstabilt i de större storlekarna eller för oflexigt i de mindre.

och det där priset är ju typ samma som att köpa 2 brdor och 4 segel..

• sailortrash

Medlem
    25 mars, 2014 vid 12:29 som svar på: Köp INTE från Surfkeppler!

det är ju bara att slipa bort, spelar ju noll roll faktiskt. inte ens vid nyköp i sverige skulle jag orka med att reklammera och skicka hit och dit. men jag skulle nog försöka förhandla till mig en rabattkupong eller ngt…

• sailortrash

Medlem
    25 mars, 2014 vid 09:02 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

när du får koll på planingen kan det vara kul att köpa en mindre bräda faktiskt, som är byggd i lättviktsmatrial. då är det ju inte fel att ha ett 6.5/6.0. en 120-130 l freeride går väldigt bra mellan 6.0-8.0 ca, så vad du än köper (om du köper ngt) så kommer det nog passa nästa steg i utvecklingen också.

jämförelsevis är 6.0-8.0 även optimalt för 100 slalom av nästan alla modeller, så de segel du har kommer du ha liten anledning att sälja även om många år.

ang. kontrollen och minska skaderisken så är ju ett stående tipps att inte, som är väldigt vanligt speciellt hos de som kör med lite mindre grejer, kroka i innan du fått i båda fötterna i stropparna. nöt in det, och risken för kastfall kommer minska rejält. åtminstone ha den främre foten i och den bakre på stroppen. stå aldrig ikrokad och ploga dig fram i väntan på nästa vindby…som att be om kastfall.

om du kör med midjesele kanske du ska byta till sittsele. Man får ut kroppen lite längre från brädan och riggen blir stabilare när man planar, man rycks inte heller lika lätt ur position som med midjesele. det borde kunna hjälpa dig att kontrollera riggen lite bättre. antagligen den billigaste åtgärden för bättre kontroll. Gillar du fart och inte krokar i och ur så mkt finns det dessutom bara fördelar med sittsele.

• sailortrash

Medlem
    24 mars, 2014 vid 21:15 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

Håller med om att vikten gör mkt på ett segel. Där kan äldre segel ha en fördel, de har ofta mkt monofilm och lite förstärkningar vilket gör dem väldigt lätta ( på bekostnad av annat såklart, ex vindregister).

Hur seglet är riggat gör också stor skillnad, så det är bra med lite tipps kanske. Dra inte för mkt uttal, då kan seglet bli obalanserat och tungt i byar. Uthalstampen kan i princip bara fästas i bommen

• sailortrash

Medlem
    24 mars, 2014 vid 19:25 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

Det är ju alltid bra att snurra segel i lättvind…men kontroll i planing är ändå annorlunda vill jag påstå. Kör med 7.5 om det större känns överdrivet stort. Annars skulle jag säga att de där storlekarna är bra för din vikt tillsammans med brädan. En sån stor bräda planar inget vidare med mindre än 7.5, och gör man det har man ändå bättre koll på ett 7.5 än säg 6.0 Små segel på stora brädor blir lätt mkt drag i och tunga att hålla. De orkar inte heller lyfta brädan särskilt bra, utan den ligger kvar i vattnet liksom. Man snackar oftast om brädors övre kapacitet för segelstorlekar, men det finns en lägre gräns också som blir väldigt uppenbar när det brallan i.

Men att träna in gippen i oplanande vind är väldigt bra och spara mkt nötande. Men det går lika bra på 7.5, allt går bara lite långsammare (vilket kan va bra i början)

• sailortrash

Medlem
    24 mars, 2014 vid 14:00 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

hej

jag tror inte det är ngt problem med segelstorleken eftersom din bräda är riktigt stor. vad det beror på är ju rätt svårt att säga utan att se dig segla faktiskt. Om man kör med fötterna i stropparna och fortfarande har problem med kontroll kan det bero på fenan. till de där seglena borde du inte ha en fena större 42-46 cm allafall, och helst en lätt böjd (freeride fena) och inte en rak slalomfena. har du orginalfena borde den gå bra dock. de brukar sällan bjuda på för mkt lyft

känns seglet tungt och svårt att hålla kan du ha dragit för mkt uthal och för lite nedhal…

det blåser ju sällan storm i norra sthlm, men sticker du ut i 10 m/s eller mer kan det bli lite svårt att hålla såklart..

du kan också prova att flytta mastfoten. jag tycker man får lite bättre kontroll (mindre lyft av fenan) med mastfoten längre fram, andra hävdar motsatsen. prova själv, på en del brädor gör det knappt ngn skillnad och andra typ dag och natt..

får du inte i fötterna i stropparna så är det ju alltid lite rodeo…om det är svårt så sätt de längre in på brädan. lättare att komma i och bättre kontroll när du väl planar.

• sailortrash

Medlem
    21 mars, 2014 vid 19:16 som svar på: Vilken Race-sele

Även dakine blast funkar mkt bra. Den är en freeride sittsele, så kroken sitter lite högre upp, och tillåter att man rör sig lite.

Lite billigare än xt

• sailortrash

Medlem
    21 mars, 2014 vid 15:51 som svar på: Hjälp med utrustning

Om ni är absoluta nybörjare så köp inget alls. Hyr de första 5-10 ggr så får ni prova på lite olika grejer och väder. Lektion hjälper givetvis, annars kan man ju kolla diverse filmer typ beginner to winner. Det är INTE bortkastade pengar, men att köpa en nybörjarutrustning är det, för de växer man snabbt ifrån.

Ingen ide att köpa ngt innan ni skaffat er en uppfattning om vad det är att vindsurfa (på Gotland). Om ngt, köp en varm våtdräkt.

• sailortrash

Medlem
    20 mars, 2014 vid 14:35 som svar på: Tips på brädköp

Bor du på ostkusten har man kul på en sådan bräda oavsett nivå. Bättre spara lite till och köpa ngt från åtminstone 2006. Annars nytt. Om du köper en i kol eller åtminstone Wood byggd bräda kommer du heller aldrig växa ifrån den, så då blir det i te så dyrt under en livstid.
    Det är också därför det finns så få, man tröttnar aldrig att köra på dem

• sailortrash

Medlem
    16 mars, 2014 vid 18:07 som svar på: Köp INTE från Surfkeppler!

Jag tror att anledningen att det kan vara billigare i tex Tyskland är att marknaden är så mkt större där, så det finns mkt mer lager att rea ut. Kollat man på nypriserna är det inte så mkt som skiljer direkt. Samma med utbudet, finns mkt mindre av allt i Sverige än Tyskland.

Personligen tycker jag inte det är värt risken att beställa så här dyra grejer utomlands. Speciellt inte fjolårsprylar eller hyllvärmare som säljs till inköpspris pga av ngn ”minirepa”. Min erfarenhet är att svenska kunder inte betyder mkt och att man rätt snabbt blir ignorerad. Men Jag har inte förlorat mer än ngn 1000-lapp hit och dit, vilket räcker bra för mig.

USA har bra mkt billigare nypriser, men det är ju typ meningslöst om man inte åker dit och hämtar hem dem personligen…

• sailortrash

Medlem
    15 mars, 2014 vid 20:34 som svar på: Köp INTE från Surfkeppler!

Jo när de rear är det ibland billigare ngn annanstans. Men annars har jag inte vart så jätte imponerad av priserna i Tyskland eller England (förutom Gun sails). Cykelprylar, även kompletta cyklar är det däremot väldigt stor skillnad i pris på. Och våtdräkter, villa är lätta att skicka också.

• sailortrash

Medlem
    15 mars, 2014 vid 20:12 som svar på: Köp INTE från Surfkeppler!

Trist…
    Ännu en anledning att köpa lokalt. Bra för din lokala surfhandlare (om det finns ngn) och bra för dig om man skulle råka få typ fel boardbag….

• sailortrash

Medlem
    13 mars, 2014 vid 08:25 som svar på: Blocket Superstars

@mikeemikee 721588 wrote:

Haha, jag minns en lirare som sålde analoga klockor som visade på nanosekunden exakt rätt tid två gånger per dygn…

en sån vill jag ha!

Sida 116 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA