solomin
Forumsvar skapade
-
Körde med max upplösning med Hero2 och det är en hyfsad laptop, men det verkar vara långsamt med movie maker.
Det låter som man får slanta upp! -
Fästet sitter kvar, men en bit plast saknas/slets bort!
-
Har dem och är nöjd, dock inte mycket annat att jämföra med.
Fattar inte vad du menar med torrhandskar, de släpper inte in vatten men man blir fuktig då de är lufttäta och det kan komma in vatten längs armen..
-
När jag var nybörjare så skulle jag försöka hoppa, körde med kiten lågt, styrde kiten tillbaks förbi kl 12 utan att styra något med brädan.
Resultatet var ett mesigt hopp i vattenytan under och förbi draken. Som då faller ner emot mig med ett par meters slack, innan linorna sträcks upp och kiten börjar loopa mitt i powerzonen. Studsar iväg i vattenytan och rycker först leachen sedan chicken loopen, fel ordning och tyvärr helt utan resultat. Till sist inser jag att en styrlina sitter i kroken på selen och kanske 100 m och ett gäng loopar senare blir jag av med draken.
Försöker springa efter draken, men får hjälp med att stanna den.
I efterhand glad att jag var långt ifrån stranden och att varken jag eller utrustningen skadades.
Lärdom, lär dig nya saker långt ifrån land även om du åker på att bodydraga efter brädan en massa gånger, man lär sig att inte tappa brädan till slut. -
Packa ihop kiten blöt, vänta tills det slutar regna ofta inom några dagar, torka på någon gräsplan eller har du tur så går det att köra igen. Mina North Rebel 2010 har inte haft problem att ligga blöta någon dag!
Intressant att veta om något märke inte fixar det samt vilka som fixar det. -
Att tappa brädan är något man gör mer och mer sällan när man blir duktigare, nu för tiden tappar jag bara brädan när jag testar något nytt inte när jag bara kör och hoppar lite.
Att skaffa fasta bindningar verkar dumt. -
Blanda inte ihop detta med om det är byig vind på en spot, det beror normalt på att vinden är turbulent för att den passerat över land, inte samma sak.
-
Det är fullt normalt att prognosen ser ut så, det betyder att det ibland kan blåsa upp till 18. Det beror ofta på att det är kraftiga regnskurar med mycket vind som ibland kommer att göra så att det blåser riktigt ordentligt. Detta är självklart otrevligt med kite och man kanske skall undvika att gå ut överriggad, då det snabbt kan öka.
Samtidigt kan det blåsa betydligt mindre beroende på vilken sida om ett moln man befinner sig.
Med andra ord stora lokala variationer i vindstyrka får man räkna med om det skiljer mycket mellan medel och byvind. -
ölandstoken;671751 wrote:Vi pratade om kite vs. kite, och där spelar diverse sjövägsregler mindre roll enl. mitt sätt att se på det. Man kan ju till exempel inte hålle på och hävda sin rätt till väg mot motorbåtar eller stora segelbåtar om man är ute och kitesurfar, det skulle vara direkt dumt, och farligt.. :shocked:
Det står ingenstans i sjövägsreglerna något om att hävda sin rätt. Däremot står det hur man skall göra för att undvika kollisioner. I det ingår att den med vinden från styrbord skall hålla sin kurs när man möter någon med vinden från babord, eller höger respektive vänster öra om det är enklare. Då kan den med vinden från babord enkelt väja.
Om du hittar på några andra regler och än värre lär ut dem så kan vi snacka DUMT & FARLIGT.
Sedan bör man självklart hjälpas åt genom att i mycket god tid ändra sin kurs så att man släpper fram någon som kämpar för att ta höjd eller så. Men kommer man nära varandra så måste man följa väjningsreglerna så att den man möter vet vad man kommer att gör, annars FARLIGT.
Möter jag en motorbåt förutsätter jag att den håller undan för min kite. Är det en segelbåt så tillämpas de regler som finns och då kiten antagligen ändrar kurs frekvens utan att vara påväg någonstans får kiten antagligen väja enligt reglerna. Att göra på något annat sätt när man kommer nära är DUMT & FARLIGT!
Sedan bör man undvika att hamna så att man kommer nära någon annan genom att köra med stora marginaler till båtar. -
kitemaster;671727 wrote:Jo, det är faktiskt en hel del som använder sig av dessa väjningsreglerna.
En orsak till att folk (vi bland annat) envisas med att lära ut dem tror jag är för att de ingår i IKO level 2.
Sjövägsreglerna är inget iko kan ändra på eller någon annan kitesurfade för den delen. Det är som att några som kör mc skulle bestämma sig för att skita i högerregeln.
Händer något så är det sjövägsreglerna som gäller, då är det korkat att tro att man inte skall köra efter dem. Sedan finns det en hel hög med regler som folk inte har koll på, t.ex väjer du för någon även om du inte behöver tar du över väjningsplikten. -
Gissar på en crazy fly, tillhör nog Mathias på surf-lab.
Kolla kitesurf konfen. -
Mathias kolla under Session, bräda upphittad rågelund 23/9 kanske kan vara något!?
Martin -
Förutom att dubbelneopren är lite kallare är jag jäkligt nöjd med den ion strike jag har, kan rekommendera den.
Dock har jag inte testat så mycket annat.
