sourra
Forumsvar skapade
-
Ahaa, snackar vi brädor nu? Jag trodde han just köpt en 133 cm lång Dal-mas vars riktiga namn är Hasse. Hade iofs för mig att Hasse är 145 cm lång men jag kan ju ha fel.
-
Hell yeah! Boka nyss Alex!
-
Jag kommer snart få en skymt av ljuset jag också…
-
Det beror lite på. Det finns somliga kites som behåller sin stabilitet väldigt väl tack vare sin udda form 😉
-
Thorbjörn: Det är alltid rätt att depowra innan man går in. Tror inte att Reven är annorlunda än andra kites vad det gäller att narras på land. Antagligen trycks luften ihop lite när den går upp över land i JP. Lite venturi-effekt eller vad det nu heter (sånt som man får i sund och runt uddar).
-
@johnk 477672 wrote:
Att torr är lättare tror jag på, men kall luft har högre densitet än varm, så den största skillnaden måste vara mellan torr+varm och kall+fuktig luft?
Edit: Wikipedia säger att våt luft är lättare, så nu tror jag inte på dig längre Sourra.
Sa fel menade rätt =)
Torr är tyngre. -
@gonzo 477674 wrote:
jo du stora sourra det gjorde jag allt. förlåt mig för mina synder.
jag lovar och svär att jag ska förbättra mig min faderDu är förlåten min son
-
Temperaturens och luftfuktighetens inverkan har avhandlats här förut och jag tror att kall torr luft kunde skilja ca 5% mot varm fuktig luft (där torr är lättare, tro det eller ej).
-
Mmm, JP är fint som snus. Måste vara perfekt för speed. Vad gör man när man har kört en vända? Kör man toeside tillbaka?
-
Gonzo, blandar du inte ihop Haze & Thorn? Senast jag kollade var Haze en ren freeridebräda 🙂
Häng inte upp dig på termen ”nybörjarbräda” utan fundera på hur du tror att du kommer vilja åka. -
Kollar man bara rent statiskt på kitestorleken och tänker sig att det är ett segel så skulle man nog kunna räkna helt linjärt. Nu är det emellertid så att en större kite ger mera drag (vindmotstånd) och har därför sitt grundläge lite mer in i vindfönstret vilket ger mer lyft om man står med kiten kl 12. Sen när man väl börjar svänga kiten så är en liten kite snabbare än en stor och kan därför generera mer drag relativt sett. Sen har olika kites olika stor projicerad yta. Det finns folk här på Steffo som kan grotta ned sig hur djupt som helst i detta och jag vill inte inkräkta på deras territorium men vad jag vill säga är att det man inte bara kan kolla på kvoten kvm:kg för att bedöma kraften.
-
Vindmätaren sa 20 m/s på slutet men det kan bara inte stämma. Thörn hade fullt sjå att hålla i trean och jag lade ned 4.5 eftersom det var för hårt. Hade visserligen kunnat trimma ned lite men jag var helt färdig vid det laget.
-
@Thörn 477282 wrote:
Alla nu som inte har kört en 3kvm borde test. Det är helt SJUKT vad snabb den är. Vågkörningen var hel underbar då man kunde få kiten var man ville inom millisekunder:grin:. Var dock lite jobbig och krasha kiten då även dom små vågorna var störe än kiten och dom tuggade gärna i sig den lilla godbiten. En sjukt bra dag var vad det var med 7h surf. Såhär dagen efter är man lite mör men det kommer inte hindra mig från och dra ut nu och köra lite till med Sourras green bastar from parts un known bräda (Tack Sourra).:laugh:. Sköna bilder och aloha på dig Sourra.
Hit med min hallåja då din snåle pygmé!
-
@Chrilleg66 477325 wrote:
Inte illa alls..
Inser just hur extremt mycket man har kvar att lära..Du får komma ned på bra prognos så ska vi ta hand om dig