Forumsvar skapade

Sida 334 av 498
  • sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 23:21 som svar på: Kan jag ta bort 5:e linan?
  • sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 23:16 som svar på: Kan jag ta bort 5:e linan?

Ett tips om kiten är på väg att falla ned åt sidan pga. byar är att rycka hårt i övre styrlinan (alltså dra i bommens övre ändå, inte direkt i linan) sen släppa ut bommen direkt efter. Kiten får då tryck, tippar in i vindfönstret och går upp igen tack vare att du släppt ut bommen. Funkar på alla kites. Ett annat bra trick för att undvika att kiten rullar är att se till att inte sätta den i vattnet när man åker downwind. Funkar också på alla kites. Jag gjorde det ett gäng gånger när jag höll på att lära mig kita. Man fick världens ryck av kiten, kom upp, satte kiten i vattnet eftersom man hade fullt upp med att stå på brädan, åkte ikapp kiten, fick den rullad, fick gå upp och rigga om. Jag vet inte hur långt du kommit i din kitekarriär men det finns en tråd här på nybörjarsidan om hur man ska göra för att komma upp och åka.

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 23:10 som svar på: Nybörjarfrågor och nybörjartips tack?

@Falsterbo 477093 wrote:

När man precis har gått kurs, skaffat allt man behöver angående utrustning osv och surfar varje dag för att det är så attans kul, händer det ofta att man krashar kiten ett antal gånger innan man lär sig kontrolera draken. Det sliter sjukt mycket på seglet så det är en bra ide som nybörjare att sattsa på en begagnad (billigare) kite, som inte är äldre än 2 år. På det viset kan man spara pengar i längden.
    kör hårt!

Ja och nej. Vissa beggade kites är som toapapper i duken och spricker i två delar när man pangar dom hårt i vattenytan. Att krascha sliter inte så hårt på en ny kite som man skulle kunna tro, så länge man kraschar på vattnet.

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 22:32 som svar på: Vad hände på midsommar egentligen?

@gh0st 477098 wrote:

En bild till som glömdes:

Så jävla nice bild Nicke!. Full pott! Hur delar man ut såna ”Hallåja” som alla snackar om?

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 22:29 som svar på: Stort i apel idag måndag

Jajjemen, det där är Henrik ”Falle” Fahlén som är ute och rippar med en 4.5:a.

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 22:25 som svar på: Tja!! tänkte börja kitesurfa???

Ska vi ändå droppa länkar så kolla med Fahlénsurf.se, de har många duktiga instruktörer varav en som bara sitter i sin buss och väntar på rätt vindar. Sen ger han sig ut och skolar folk. Han kan ge kurs alla dagar i veckan

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 14:56 som svar på: Vad hände på midsommar egentligen?

Vad fan, är det VM i vinjettering? =)

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 14:55 som svar på: Läjet är bättre än

Läjet gör det ju för fan med andra killar när man är bortrest!

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 12:27 som svar på: Vad hände på midsommar egentligen?

Det är ju bara Gonzo som måste lära sig skillnaden på upp och ned. Men det är svårt att kräva så mycket av en kille som lallar runt och andas in lösningsmedel hela dagarna.

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 12:25 som svar på: ngn som kommer att vara kvar sent i skanörs hamn ikväll?

Är det Cap G som gör att man inte kan surfa tidigare än så?

(Jag var på ett kontaktsamtal med Cap på I på Chalmers i höstas och frågade då hur de ställde sig till fritid. Vi gled då in på min kära passion kitesmurfing. ”Världsmästaren Anna Sparre jobbar hos oss” sa personen jag talade med då och lade fram en trycksak med din nuna på framsidan. Sen kom jag att tänka på någon av Habokillarna som sagt att du varit helt försvunnen från surfet sen du började jobba och sen släppte jag tanken på konsultlivet.)

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 12:17 som svar på: En fråga…

På kursen som jag gick med Che_riff så tycktes det friskt i quickreleasen och vi körde självräddning på det. Jag trodde faktiskt att alla kurser innefattade det momentet men om så inte är fallet så kanske det är något som borde tas upp på ”checklistan”. Jag brukar testa lösa ut min QR (=quickrelease) ibland men bara då kiten är på land eller i vattnet. Man är ju lite för bekväm av sig för att lösa ut under åkning bara för att testa. Jag räknar helt kallt med att min QR jobbar lika bra under åkning och hittills har den aldrig svikit mig då jag löst ut. Det är en mycket bra poäng du har där.

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 10:29 som svar på: En fråga…

Visst kan det vara lite förnärmande om någon kommer och bitchar på en på stranden när man tror sig göra rätt men jag blir hellre förnärmad än invalidiserad. Har man gjort sig en ovän för livet genom att hjälpa någon så är personen i fråga förmodligen en idiot så det är ingen större förlust. Är det bara minsta smula vett i kokosnöten på personen så kommer han/hon i sinom tid inse att det du sagt varit för personens eget bästa. Sen kan man såklart säga saker på olika sätt också.

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 10:19 som svar på: habo pung måndag.

For bohuslän: 4-5m…

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 10:18 som svar på: habo pung måndag.

Nope. Look at the current forecast for the evening. Forecasted wavesize: 3-4 meters.

• sourra

sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 10:15 som svar på: Kiteolycka Ribersborg Malmö!

I believe that most people that has an account @ Steffo are aware of the hazards of kitesurfing. However, not everyone is familiar with Steffo and has not met all caring people in here. Let’s say someone buys the gear at Blocket and gets information from the previous owner that ”this is easy, just do like this and like that and you’ll be up and running in no time at all”. Then you don’t get all the info you need and you are likely to face trouble anytime soon.

PS. Krya på dig!

Sida 334 av 498
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA