Forumsvar skapade

Sida 351 av 498
  • sourra

sourra

Medlem
    26 maj, 2008 vid 18:47 som svar på: Vem säljer filmen Lines?

Hahaha, tur att ni är unga och har många fler ångestfyllda timmar att se fram emot. Kan väl hålla med om det var en del skit där i mitten också men hade man klippt ned till bara vågdelarna så är det en riktigt go vågkiterulle. Eller det kanske bara är jag som blir sugen på att ge mig ut och rippa? Du får väl trösta dig med att du inte har betalt vidare dyra pengar för rullen…

• sourra

sourra

Medlem
    26 maj, 2008 vid 16:13 som svar på: Objektivönskelista

Har som jag skrev ovan ett 400D-hus och det jag tycker gör att min uppsättning känns skum är att mitt 300-objektiv har jag använt ca 5 ggr. Jag skulle vilja fota med det när det vågar på bra men ju mer det bygger desto mer vill jag åka (och inte stå på land och fota). Kort sagt – är det dumt att ha ett objektiv för 10K+ som bara ligger i samlar damm eller anser ni att det är värt det för de få episka dagar som levereras i svedala?

• sourra

sourra

Medlem
    26 maj, 2008 vid 15:41 som svar på: Vem säljer filmen Lines?

Du får sätta dig och lägga på ett nytt ljudspår Wacko. Håller helt med men jag hade inte tänkt på att det var musik förrän du sa det. Har varit helt uppslukad av åkningen 😀

• sourra

sourra

Medlem
    26 maj, 2008 vid 15:38 som svar på: bensinkrig.!

Står nån och blockar pumpen när jag ska ut och surfa så smäller det.

• sourra

sourra

Medlem
    25 maj, 2008 vid 21:34 som svar på: Objektivönskelista

NLC, är det inte mycket överlapp mellan 100-400, 70-200+extender och 300?
    Jag sitter på 70-200 utan IS, 300 IS och en 1.4x och tycker att det aldrig blir att man använder 300:an.

• sourra

sourra

Medlem
    25 maj, 2008 vid 21:28 som svar på: where can I get tubes and clips for one-pump connections?

I don’t know about you Jens, but I don’t use any clamps on my ”dopp-slang” =)
    ”Dropp” = infusion, according to my girlfriend who just loooves hospital drama on tv.

• sourra

sourra

Medlem
    25 maj, 2008 vid 21:14 som svar på: Hur kommer jag upp på brädfan?

Det är en klassiker det där. Man bryter antingen vattenytan med ett plask eller så sjunker man sakta igenom =)

För att utveckla det som sagts tidigare:
    När man startar så är det alltid bra att rikta brädan downwind för att slippa skywalking och annat kul. Sen när man kommer upp så svänger man av i en båge ”bort från kiten” för att undvika det där med att sjunka igenom. Du kommer nu säkerligen få världens jävla fart samtidigt som det sträcker i linorna och du ser stranden närma sig otrevligt fort. Då finns det två bra alternativ:

1) Sväng ned mot kiten igen. Du kommer nu tappa all fart igen och sjunka igenom som du är van vid. Detta är nödlösningen.

2) Lägg mer tryck på bakbenet, håll fram höfterna och var rak i ryggen samtidigt som du svänger upp ännu mer från kiten. Nu kommer de bromsa upp kiten med hjälp av vattnet och förhoppningsvis även ta höjd. kiten kommer vandra ut lite mot kanten av vindfönstret och inte dra lika hiskeligt. (Har du inte bra tryck på bakbenet kommer brädan studsa fram och du kommer göra en assplant av rang och försvinna i ett vattenmoln. Det är kul för folk på stranden om du gör det.)

Till sist: Ju långsammare det går, desto mer höjd tar du.
    Kör hårt.

• sourra

sourra

Medlem
    25 maj, 2008 vid 20:53 som svar på: nybörjare hur stor kite?

Begagnatmarknaden har mycket vettiga fjolårsgrejer så snöa inte in dig på att ha en specifik modell, då missar du möjligheten att fynda =)

Om du väger runt 55 kilo och kommer köra mycket på sydkusten där det ofta blåser rätt fint så kommer en kite på 9-10 kvm vara bra som grundkite. Sen kan man komplettera den med en kite i storlek 5-6 kvm för blåsigare dagar då du blivit skickligare. Vi pratar nu generellt om SLE-kites, dvs moderna, relativt säkra kites för såväl nybörjare som goda åkare.

• sourra

sourra

Medlem
    25 maj, 2008 vid 20:44 som svar på: Certifikat på LAsurf?
  • sourra

sourra

Medlem
    25 maj, 2008 vid 20:42 som svar på: synpunkter på utrustning

Hallå Annasofia!
    Både Waroo och Cult är av typen SLE men det finns en del punkter som de skiljer sig åt på. Generellt kan man säga att båda två är lätta att lära sig på, har hög säkerhet och ett brett vindomfång. Själv kör jag Cult och generellt med andra SLE-kites tycker jag att den utmärker sig på följande punkter som kan vara intressanta för dig som nybörjare:

* Dess lite udda form gör att den bibehåller sin styrbarhet väldigt bra även när man har bommen långt ifrån sig eller har trimmat ned ordentligt. Det gör andra SLE-kites inte.

* Ovanstående punkt gör att man kan ha lite bredare vindomfång eftersom kiten går bra att kontrollera även med mycket depower dragen.

* Den är sanslöst stabil i luften. Misslyckas man med ett hopp eller rider för snabbt på en våg så man kommer in under kiten och får lite slack på linorna så faller andra kites ned med leading edge först eftersom de har tyngdpunkten nära framkanten. En Cult har sin tyngdpunkt lite längre bak vilket gör att den flyter med i luften tills den får sträck i linorna igen. Detta sparar mycket elände, speciellt när man lär sig. Samma sak gäller i byiga vindar. När andra kites vill trilla ned vill culten flyta kvar i väntan på vind.

Så frågar du mig som teamåkare för Fahléns om du ska ha en Cult eller en Waroo är valet lätt. Cult ska du ha.

• sourra

sourra

Medlem
    25 maj, 2008 vid 10:17 som svar på: Dokumtär om ett surfgäng i australien

Bra Boys = BH-pojkarna?

• sourra

sourra

Medlem
    24 maj, 2008 vid 23:36 som svar på: Nåt för er som inte har stormkites till hösten…

Det där är ingen stormkite Nils. Det är bara en kite för blåsiga dagar.

• sourra

sourra

Medlem
    24 maj, 2008 vid 23:34 som svar på: Nån sa…

@Yann 469087 wrote:

Sånt där gillar jag! Bra inspiration!

Kan varmt rekommendera resten av filmen också.

• sourra

sourra

Medlem
    24 maj, 2008 vid 07:47 som svar på: Lite om Takoon Nova3 2008

@Danneee 468956 wrote:

Anders is the wrong man to mess with. He is the most service minded sales man I´ve met…

Säkerligen, men nu var det ju inte det som det handlade om.

Jag som aldrig har träffat Anders har fram till nu trott att det varit en robot som skrivit hans inlägg. Det var kul att få veta lite om mannen som döljer sig bakom hans användernamn. Nån skrev att ”det gör väl inget, han postar ju så lite” men betänk hur vi skulle ha det om alla som sålde grejer gjorde likadant. Då skulle kitesurfingkonfen vara en säljande länk- samt copy/past-samling helt utan inslag av personlighet och det vore ju inte vidare roligt. Alltså: Mer person, mindre push.

• sourra

sourra

Medlem
    23 maj, 2008 vid 20:50 som svar på: Fredag em

@Klubben 468909 wrote:

De va ingen som va ute och körde runt göteborgs trakten? inte för att jag vill veta hur de va men min kompis Materialteknik-boken vill gärna veta…

Bah! Busenkelt ju. Korngräns, eutektikum, martensit, aktivt/passivt rostskydd. Så, nu har du en trea. Ut och surfa för fan.

Sida 351 av 498
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA