sourra
Forumsvar skapade
-
Du får skaffa en Hillbillymobil med sjukt mycket extraljus på så ska det nog gå vägen =)
-
Jag har lyckats trassla till det någon gång men tack och lov var det nedre vingspetsen så det bara blev ett sanslöst pull när kiten skulle upp. Därför är det skönt när man kör med folk som man känner, eller inte känner, som kollar att allt ser rätt ut innan de kliver in i vindfönstret och sträcker duken. Det finns många sätt att ställa till det för sig om man är lite ouppmärksam.
-
@banjo69 422476 wrote:
BTW.. vad är största nackdelen med Helixen?
Får nog också säga att det kan vara lite besvärande i starka vindar att få den att ligga tryggt på marken men man lär sig snabbt hur man ska komma tillrätta med det. Någonting annat som jag hört folk klaga på är att den är så pass snabb i loopar att den inte generar så mycket kraft som en lite långsammare kite gör vid samma bomutslag.
Jag tycker man ska sluta stirra sig blind på Helix eftersom det finns fler Sigmakites som kanske är mer lämpade för andra åkstilar. Testa t.ex. Cult, den har lägre AR, ger bättre pull i loopar, är billigare, är ännu stabilare i vågor och lär vara bättre urkrokat. Helixen är för folk som vill hoppa högt och köra fort (speed-WR för damer och uppe och nosar på WR för herrar) och med tanke på hur vi har det i sverige med mycket chopp/vågor är det sällan kiten som begränsar hur fort man kan köra och därmed hur högt man kan hoppa. Jag antar att det har blivit sådant fokus på Helix just för att den 1) kom först och 2) har ett skruvat namn.
-
@WakeNils 422419 wrote:
skulle nog se 1dec som negativt… gjorde ett par nya försöka att knäcka fenorna igår men de håller än!
Mer än 5 cm snö är trevligt också =)Keep trying Nils, jag vet att du kan. Och kan du det inte nykter kan du ju alltid konsultera Fylle-Nils.
Han känns som en kille med bra wreckingpotential. ”Need something trashed!? I fix!!!” -
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53698
Inte Göteborg City direkt men ska man ha bra surf får man åka lite. Går säkert att hugga en skjuts mot soppasplit.
-
sourra
Medlem15 oktober, 2007 vid 19:29 som svar på: 101 reasons to take a course. #54 – www.kiteboarding.se@mania 422390 wrote:
bild nummer 3 nerifrån på första inlägget!!
Ska han launcha kiten då?? Om… har jag då gjort fel när jag har hållt in bommen en aning på min rippehr när jag launcha? :tongue:
Om du menar re-launch så bör du göra som på bilden. Ett fast grepp om ena linan tills kiten ställer sig på kant och vill iväg. Men trassla inte in fingrar, håll mellan tumme/pekfinger. Är det vanlig hederlig launch så brukar det duga fint att ha ”övre” handen på bommen.
-
@WakeNils 422354 wrote:
Med den lilla detaljen att plattvattnet är 1 dec djupt
1 dec djupt är väl positivt i dina ögon? Jag minns när du glatt körde fram och tillbaka i ankeldjupt i Läjet och gjorde ditt bästa för att köra av fenorna mot stenarna :laugh:
Good point men om Tex hittar lite snö så tycker jag Tex ska ta tillfället i akt om än han bör tänka på att det är hårt under snön.Back to topic (i vinter får det bli fler och bättre bilder):

-
Rätt tänkt Tex. Det är som att köra infinite plattvatten, och det är aldrig fel.
-
@jezaja 422294 wrote:
Jag tror jag kommer köra efter lunch i läjet.
Jag tror jag kommer sitta hemma och mysa med hästpiller. Säg till om du ska ha mitt fladder med dig ned.
-
@skotten 422241 wrote:
What shape should we make them? and why have our manufacturers not put streamlining behind it? is there something we dont know?
No, there is nothing we don’t know. We are Steffo-residents! As for the shape of the cross-section of the LE, I’d like to see it shaped like an egg, a cucumber or possibly a pony.
-
Wow, both seen & heard, can’t argue with that 😉
Here’s some more guessing (as no one has scientific proof for their claims):
* No kite has the same arc radius on the LE and the TE at all times, hence there is no such thing as an ”uniform airflow”
* All tube kites struggle with turbulence under the ”wing” due to the cavity behind LE so the perfect wing is a myth unless it’s on an aircraft
* No kite has an optimal design so it’s a matter of what trade-off you decide to go for (it’s actually not my guess but I agree on previous guessers)
* 84% of all posts on Steffo is posted by people suffering from bad winds or injuries -
sourra
Medlem14 oktober, 2007 vid 21:09 som svar på: Testa Naish på Söndag 14/10 i Björkäng (Alliance, Torch, Thorn, Helix)Med facit i hand kan man säga att vi borde valt Läjet (vilket iofs Haze gjorde utan att berätta det för mig och Cheriffen) istället för ett glest Björkäng. Men det blev några nybörjare som fick provat grejerna och det var idel glada miner. Här kommer lite motljusbilder från dagen. Vår alldeles egen Che_riff på alla bilderna:
1. Rockar sin Torch 14
2. Fortsätter loopa och lalla
3. Trots måttlig vind framåt kvällen körde 75 kg krambjörn en Helix 12 med bra höjd och float
4. Kvällscruising
5. Ett avslutande njurslag från Kung Neptunus -
Vi åkte förbi Läjet strax innan 18 och då var det en bil kvar och blott en kite ute på vattnet – Nicco. Såna gubbar växer inte på träd.
-
sourra
Medlem13 oktober, 2007 vid 23:46 som svar på: Testa Naish på Söndag 14/10 i Björkäng (Alliance, Torch, Thorn, Helix)Jag kör Diklofenak i kombination med något som du inte provat på allvar – vila 😉
Fortsätt dagboka, det är bra verklighetsflykt! -
sourra
Medlem13 oktober, 2007 vid 23:37 som svar på: Testa Naish på Söndag 14/10 i Björkäng (Alliance, Torch, Thorn, Helix)@Virena 421990 wrote:
Var glad sa lange det ar biceps som jag gissar att det ar, for knavecken ar det sjukaste jag varit med om, som 9 veckor senare fortfarande ar fucked up. Men de borjar bli lite battre eller rattare sagt jag borjar skita i dom nu. Orkar inte vanta langre. ”Klattrade” eller mest vandrade upp for sockertoppen idag och det var sjukt coolt. Nagra riktigt scary parts utan rep. Ar sa sjukt kitesugen nu sa att jag haller pa att do, men snart sa. Ta hand om muskelfastena. Beijinhos
Shit vad tradigt. Det gör det lite lite lättare att glädjas i min misär. Krya på dig.
//Mr Diklofenak