stickan
Forumsvar skapade
-
Styvheten i ”tvärplankan” är superviktig! Måste vara superstyv. Om den flexar kommer medarna att kantställas vilket betyder att de vill svänga inåt på grund av radien på åkytan. Jämför med ett par skridskor där du håller ihop dina knän. Skridskorna kommer då att svänga inåt. Kommer att bromsa massor….
Medarna bör helt klart kunna röra sig individuellt, lika viktigt som att man har en radie även i bakkanten av meden (avslutet).
-
Så har vi ju IceCup filmen från förra vintern:
Och Mården och jag var och körde i Kungsängen
https://www.youtube.com/watch?v=52lY10Gxy7I -
Kolla in detta dokument med lite bilder. Har nu kompletterat det med lite byggbilder också på de sista sidorna.
https://docs.google.com/document/d/1oaXlC3Cf78TTtlU0nLc3KzU80eEFy1ntBSHIyj7bRBQ/edit?usp=sharing
MVH
Stefan -
För det som är intresserade att delta på vårt planeringsmöte för IceCup kan gärna signa upp på länken nedan med förlag på några olika datum! Planen som det ser ut nu är att mötet kommer att hållas i Kvicksund. Tror dock att det kommer att åka en bil från Stockholmsområdet alternativt att ni kan delta via skype eller telefon.
http://doodle.com/wwnfi4w6fpstmg56
I övrigt skulle det vara kul med lite feedback på min tidigare fråga om vad vi har för idéer runt tävlandet!
MVH
Stefan -
Du kan alltid kolla in denna länk!
https://docs.google.com/document/d/1oaXlC3Cf78TTtlU0nLc3KzU80eEFy1ntBSHIyj7bRBQ/edit?usp=sharingHar lite delar till salu, några helt leveransklara kit samt en del material liggandes som måste meckas ihop! Dock garanterat leverans innan isläggning 🙂
Hör av dig om något verkar intressant.
MVH Stefan -
Frågan var väl hur vi får plogat i vinter….
vi hyr den här :0)
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3853708.ece -
Hej!
Hade funderingar på att anmäla mig! Men jag hittar inte mycket info på hemsidan, varken telefonnummer eller mail för att anmäla sig. Är anmäla bindande? Om det inte blir vind har jag inte möjlighet att sitta och åka massa mil för att stå på land.Hur funkar det med boende, har ni något förslag eller få man ordna det helt själv?
Som jag förstod var det sista anmälningsdag idag söndag.
Nån som håller i trådarna får gärna slå en signal till mig:
070-594 11 73MVH
Stefan -
Jag föreslog att bara skulle vara serieproducerat men sen skulle vi ju tillåta ”custom” segel bara de utan tvivel inte överskrider max storlek på 8.0 resp 10.0 kvadrat.
-
Själv har jag ju kört mest med mitt TR6 5,5 (4 cambers) när det blåst mycket. Har än så länge inte upplevt det som för stort även när det tryckt på riktigt mycket. Mina freestylesegel upplever jag att de blir överriggade mycket fortare och då tappar dom bara formen och det går inte direkt fortare.
Nu på EM i Riga fanns det lite intressanta segel. Janis Preiss från Lettland som var totalt överlägsen kör med ett omsytt 12,5 formula segel där hela akterliket är avkortat så det är mindre än max tillåtna 8.0. Han har alltså kvar formulamasten vilket gör att seglet är närmare 1 meter högre än alla andra segel.
Förmodligen är det då ganska mycket buk i seglet vilket ger mycket bottendrag. Själv har jag nu skaffat ett KArace 7,9 (4-cambers) som jag tänkt använda till slalom i lättare vind och det tyckte jag fungerade bra på slalombanan även om det är lite stort för att göra bra gippar med. Kan väl nämna att jag var med ganska bra i racen nu på EM, i alla fall på lördagen när det blåste lite mer. I några heaten var jag först på första rundningen men sen kom Janis som skjuten ur en kanon. Intressant var att ALEKSANDRS LEONTJEVS också från Lettland som slutade 2a i Slalomen kör med ett NP RS6 5,9. alltså nästa 2 kvadrat mindre än de flesta andra. Dock är han ganska kort och långt ifrån någon tungviktare.
Vet inte om någon blev nått klokare av mitt resonemang men jag tror helt klart att vi skulle behöva testa mera, flera riggar på isen och testa varandras grejor mer….och fram för allt se till att lägga slalombanor och match mot varandra testa olika kombinationer.
Har inte med segel diskussionerna att göra men vi testade en intressant sak i Riga som jag gillande skarpt. En 3×0.3 meter lång plywoodskiva med ett par skruva ner i isen som man fick springa på i starten. Man fick alltså ta fart på den men inte fortsätta springa längre än plywoodskivan. Det jag upplevde var att alla då hade möjlighet att få upp en vettig glidfart samt att man inte riskerade att halka omkull eftersom isen var blöt och väldigt hal.
Tycker vi ska testa detta till nästa år!
Här hittar ni bilder från EM:
http://www.winterwindsurf.com/?p=2001Mvh
Stefan -
Hej!
Letar efter ett slalom/race segel runt 7,5-7,8 som ska användas för issurfing. Jag var tidigare överens med en säljare om ett Maui sails 7,6 men tyvärr går det inte att få tag på säljaren då han inte svarar på mail eller sms längre 🙁
På onsdag nästa vecka (26/2) åker jag till Riga på EM i issurfing och skulle då behöva ett segel.
Har en NP 460 mast men funkar inte den masten så är jag även intresserad av en mast till seglet.
Budget 1500-4500kr för segel och eventuellt mast.
Skicka gärna mail till [email protected] eller ring 070-594 11 73.
Fördel om grejorna finns runt Mälardalen men går det bra att skicka grejorna om det är ok för mig.MVH Stefan
-
Görveln = Kungsängen, dock den nord-västra viken.
-
Jag tror nöjet var på vår sida!
Tack för lånet av dom snabba skona 🙂/ den glömske
-
Så här såg det ut även om vi inte fångade de snabbaste reporna på film.
-
Tackar! 🙂
Förmodligen är min timme på 25,54 från i lördags också rekord då den befintliga toppnoteringen är felaktig!Men vi får se upp, Jeff och Co har meddelat att det kommer vara bra förhållanden på andra sidan Atlanten nu i helgen.
