

surfridern
Forumsvar skapade
-
det verkar fett bra det där du!! en sån sambo vill jag oxå ha =)
kan du inte skriva lite hur du tänkt lösa allt då? jag vill veta och varifrån ska du köpa adapterplattan osv…? eller ska du tillverka precis allt själv kanske? -
det serut som en hel del vass oxå.. fast is är ju klart jobbigare att att ta sig igenom än vass 😉
-
det bästa är väll ändå att använda kontaktlim? det fäster väldigt bra på både tyg, trä och papp. masonit skulle man kunna säga är nån slags papp då. men det funkar väldigt bra tycker jag. överskottsbolaget hade kontaktlim på 1 liters burk såg jag. den var rätt så billig oxå, perfekt att fästa sandpappret på isbrädan med! =)
-
Absolut! jag upptäckte att min D-jet pump läcker lite, den svettas lite skulle man kunna säga. jag tänkte ta en opel pumpar om detta inte går att lösa. för de har ju slanganslutning i båda ändarna så slipper man bygga en buffert tank i motorummet med en dränkpump i. en sak som jag heller inte fattar är varifrån det läcker olja. det borde ju inte läcka nånting tycker jag för det finns ingenstans som det egentligen kan läcka från. kanske där den mekaniska bränslepumpen satt innan.. men du Svenne! du har väll SFROs bilbyggarhandbok? annars så tror jag att det kan gå att sätta i en boxer motor från subaru som har max 112 hk i en 5 växlad buss. det går att få intyg på bättre växelådor oxå, men på dom står det porsche åh för att få en porshe låda som passar så ska man prata mer perrys motor i kolbäck. hur som helst, om det inte finns en subaru motor med så lite effekt som 112 hk så är det inte kört för dig. du kan strypa motorn och köra den till en bromsbänk och få papper på motoreffekten och sedan använda det intyget vid besiktningen sen. om du använder en katalysatormotor så är miljökravet uppfyllt oxå. men det kan gå ändå om du får subaru att skriva ut ett intyg på vad deras motor har för miljövärden och använda det istället. eventuellt så kan det behövas ändå. jag hade inget intyg på min volvomotor för volvo har slutat skriva ut intyg för sånna här projekt. mitt projekt gick ju egenom i alla fall men jag tror faktiskt att jag hade tur, besiktningsmannen mumlade något om att min viktklass inte krävde det åh bla bla bla.. Jag tror inte han hade upptäckt om det hade suttit en insprutar motor heller för han var rätt så inkompetent tyckte jag… jag har ju heller inget EGR system (avgaser som återcikulerar till insuget) ett tips oxå, du bör ha bilen kontrollbesiktad när du gör din registreringsbesiktning, för då så slipper du en koll utav hela bilen, de kollar bara motorn då som tur är.
nu ser jag fram emot ditt framtida bygge Svenne!! =) =) -
idag så monterade jag insprutningen provisoriskt. en sak är säker i alla fall, förgasare suger pung… för nu gick den som en raket!! jävlar vilken känsla det var att tryckas ner i de bajsbruna sätena av galon åh man får växla snabbt nu. det var jobbigt att göra det med så lång spak kan jag säga! ett sjuhelvets vevande med hela armen för att få en bra acceleration från 0 till 100! =) måste klocka den där nån dag när den slutat läcka kylarvätska och olja…. nån som haft turbo på sin T3 buss kanske? för detta var helt sjukt kan jag säga! =) =)
-
hehe, V8 är jäkligt kul att pyssla med. kul med impala oxå, du skulle haft en hgw så du kunde fått in alla surfprylar utan problem i den. fast impalan är ju så bred så du kanske kan lägga allt i baksätet ändå 😉 vilket skick är det på den? vilken cheva ska du ha sen när du ska skaffa buss då? själv så prioriterade jag bränsleförbrukningen på min då jag ligger under litern på landsväg.
-
ja precis, gör som Svenne säger! eller så tar du med generatorn och åker till en firma som sysslar med generatorer. t ex generatorservice i uppsala som är mycket bra att ha att göra med. men det måste vara ett visst motstånd mellan D+ och jord. annars laddar inte generatorn! så är det, de funkar så! på en gammal bil, t ex min egen volvo amazon så sitter det bara en laddlampa. de fel som är vanligast med generatorer är följande
trasig laddalampa
kabelbrott
generator remmen är av eller slirar (det sistnämnda brukar ju höras…)
att jordningen är dålig till generatorn
eller så har du dåliga kol vilket är väldigt vanligt.
testa detta åh skriv här sen vad som var fel.. -
men el är inte så krångligt om man tänker efter lite och det mesta går att lösa om man vet att ”volt x ampere = watt” och sen ohms lag på det. de två formlerna funkar att lösa det mesta med åh så får man hålla koll på alla kablar vilken som är vilken. men jag vet, risken att det kan bli fel känns ändå ganska hög och man vet inte var man ska felsöka riktigt om något blir fel. du får väll posta det här på konfen då åh satsa på en tpi motor under nästa vinter då så du får lite tid på dig att bekanta dig med elektroniken först. jag ska sätta mig in i hur jag ska lösa insprutningsfrågan på min buss.. jag vill ju ha något som funkar riktigt bra. gärna med lamba sond åh triggerhjul åh hela skiten föresten =) fast allt kostar ju har jag märkt…
-
men nu undrar jag faktiskt var nånstans jag ska tanka? jag vill ha mycket oktan åh mycket energi i såsen!! =) =)
-
här kommer en stor bild så allt syns tydligt. jag är väll egentligen inte riktigt klar med allt på denna bild men jag kan ta lite nyare om så önskas. Jag läste föresten om en kille som satt en subaru motor i en vw buss. det finns färdiga kitt för det men jag vet inte om det går att besikta i sverige men det vore mer optimalt för att man slipper bygga lådan över motorn som jag gjort och förlora bagage utrymme. iof så vill man ändå alltid ha motorn lättåtkommlig så det brukar inte hamna så mycket prylar där ändå. det var inte så jäkla lätt att få den intypad med volvomotor kan jag säga och man måste ha ett speciellt intyg osv… för annars är det typ halshuggning. men om du skaffar ett intyg på subarumotorn att den inte överskrider 66 kw och 147 nm så ska det inte vara några problem egentligen. ta kontakt med svensk bilprovning först innan du gör något!
-
nä precis. jag har själv förgasare och världens jäkla utväxling på min vw buss. men jag ska i alla fall byta till insprutning då jag ändå vinner på det. tyvärr bara mekanisk men det är ju bättre än förgasare i alla fall åh så kräver min kamaxel att jag har det. men motorn drar mindre soppa och får mer effekt ändå fast man har en icke så optimal slutväxel. själv så skulle jag vilja ha ett programmerbart sprut som är mapbart. för då kan man ju göra vad som helst till slut. men att stoppa i en tpi motor i din buss vore ju trevligt =) det som är jobbigt är väll att flytta över styrboxen och rensa ur kabelhärvan från den bil som du tar sprutet ifrån. om man inte bygger styrboxen själv då förståss.. denna styrbox är jag sugen på. http://shop.vems.hu/catalog/index.php?cPath=1
-
Jag tänker byta generator ändå för 55 amp är på gränsen ändå för mig. men du har rätt som du skriver att 55 amp räcker gott och väl om man bara ska ha ett extra batteri till. men jag har ju ett slutsteg, en eberspächer som jag kör ibland under kallstarterna för att snabbt få upp värme i bussen, åh två stora extra ljus. sen kommer jag ha en insprutning som kommer dra ström oxå och jag vill verkligen inte ha spänningsdippar. speciellt inte på tomgång. men om man skippar extraljus och slutsteg åh kör med en gammal förgasare på motorn så funkar 55 amp utmärkt skulle jag tro. btw jag har en 90 amp liggandes som bara ska byggas om så den passar på volvomotorn.
-
då var det dags att väcka min gamla tråd igen! den 10 april 2006 (igår alltså) så regbesiktade jag min T3 buss med volvomotor och den väger 100 kg mer med nya motorn och den går som en dröm. att köra 120-130 km/h är inget problem alls. det sitter en B23A motor på 110~120 hk och den ska få en D-kam och k-jet insprut. toppen som sitter på är portad och planad med inslipade ventiler och omshimsat ventilyft för att jag ska kunna ha samtliga volvokammar. jag har ett ställbart kamdrev till D-kammen oxå vilket är väldigt praktiskt. mitt mål är 150~170 hk och jag vill uppgradera min växelåda så jag får 5 växlat. det dånar på duktigt i 90 km/h kan jag säga. jag fattar inte hur man kan sätta i en sunkig vattenkyldboxer motor på 80 hk i ett såhär stort fordon. 1510 väger den ju orginal. min bensinförbrukning har sjunkit till under litern per mil vilket är väldigt bra och lägre ska den bli hade jag tänkt. det här kanske är det bästa jag byggt någonsin tror jag. jag är jävligt nöjd nu kan jag säga =)
-
Jag tänkte bara säga att jag har 2 bilar som ökar i värde 😉
ena bilen är min volvo amazon från 1969 och den andra är min T3 buss med volvomotor. eftersom jag fick den gratis så borde den väll öka i värde? den kan ju knappast minska då den inte kostade något i inköp? -
åh dra grova kablar oxå! biltemas 16 kvmm kabel funkar riktigt bra att dra från generatorn till två batterier för att ladda dom när båda batterierna är helt urladdade. själv så har jag 30 kvmm från batteri till startmotor och 16 kvmm till generatorn som bara kan leverera 55A men som ska bytas ut mot en som laddar 90A. mitt extra batteri vill jag ha som startbatteri och tänkte sätta det med ett relä på tändningen så när tändningen är på så är båda inkopplade och när tändningen är av så är bara bussens orginalbatteri inkopplat. för det är nog den enklaste lösningen med dubbla batterier tror jag. för batterierna bör ju inte vara inkopplade tillsammans när motorn inte är igång för då drar de ström från varann.