svenne
Forumsvar skapade
-
Fast, har det hänt något på vågfronten?..
-
Det kommer snart en lämplig Stockholmsklubb som tänker visa sin aktivitet på Gotland. För färjans skull om inte annat…
-
Hade du inte lagt upp den där bilden så…
-
Bensin är för låginkomstagare. Så, vi smäller av tre tävlingar fre-sön samma helg så är vi hemma, eller?
-
surfslusken;623646 wrote:…
Om nu bara A Olandersson även skulle lyssnat när man säger till han att INTE plattlanda sina pushloopar när han testar min nya bräda hade allt varit frid o fröjd under den i övrigt grymma dan i Vilshärad.Jaaaadå, mera mera! Vill höra mera!
-
Vadå? Kärringviken på SV kan inte vara en bättre inkörsport.
Eller så kör du efter min kompis ormodlarens devis; ”Giftormar är bästa nybörjarormarna, man gör bara misstag en gång”. Kör Torö! -
Goda intentioner, men det finns en signal som redan är internationell och som betyder ”hjälp mig”. Det räcker för mig.
Dykarnas halvkufiska teckenfrenesi hjälper inte oss. Om något ser fishy ut så se till att kolla om nåt är fel istället. Är man så nära att en tumme-upp syns så är det mer än ok, alla andra försök till teckenspråk är dömt att misslyckas.Som Doc säger. Försök att göra nåt tecken med en trasig kroppsdel. Kan av egen erfarenhet säga att man är inte sugen på att teckenspråka med spräckt fot heller. Åk tillräckligt nära istället och kolla att allt verkligen är okej.
-
Va ere för skitsegel ni har? Blir vita av vatten- Pffff!!!
-
Det här är min version av vad som hände.
Jag sitter på stranden med Christer (Cedvar på konfen) och tar en fika när vi ser någon riktigt långt ner i vind, så långt bort att det absolut inte såg bra ut. Det blev inte bättre av att det vattenstartades om och om igen. På Kärringvikstranden står en lirare och kollar åt samma håll med kikare, så jag går fram och frågar om han känner killen ute på vattnet och frågar om vi ska göra något åt det – varpå tomten svarar ”vet inte vem det är men det är en till där ute, jag letar efter min kite-bräda”. Sen går han. Fint med empati och vilja att hjälpa. Jävla idiot (var jag tydlig nog där?).
Nu ser jag i alla fall att det är en bräda till i närheten och funderar fortfarande på om jag ska agera, när det gula seglet plötsligt börjar kryssa tillbaka till stranden. Det var nog den sjukaste kryss jag har sett, på fyra kryssben var han tillbaka och det visade sig vara Calle Nyberg (Koa här på konfen), vem annars…
Jag möter upp honom och han säger att killen som ligger där nere har axeln ur led och måste ha hjälp. Han försökte bogsera in grejerna till land men det sket sig så han vände för att hämta hjälp istället. Jag plockar telefonen och börjar springa norrut för att hitta en båt samtidigt som jag ringer på hjälp. Nästan längst norrut mot sandreveln får jag tag på både båt och några som hänger med ut. När vi kommer ut ser jag att det är en bekant surfare och han är vid det här laget riktigt trött och rejält nedkyld efter 1,5 timme i vattnet. Det var inte alltför lätt att få upp honom i båten, kort badstege, smärtor i varje våg och en hjälplös arm gjorde inte saken bättre. När vi vänder in mot land har helikoptern redan anlänt, det tog inte mer än 8-10 minuter för dem att anlända och efter ett svep längs stranden såg de oss och när vi väl hade fått Björn ur båten hade de redan landat och kunde ta över.
Några gosiga sprutor, genomång och en 15-minuters flygtur senare var han på Karolinska i Solna, och de sista jag hörde var runt 9-snåret och då var allt under kontroll. Dock med uppklippt våtdräkt och mer morfin förstås.
Sambon hälsar att Björn mår i alla fall efter omständigheterna rätt bra.Jag tror att vi fick med oss alla hans tillhörigheter, men riggen är dumpad. Om ni hör någon som har hittat en segelrigg norr om Örudden så är det Björns. Det har nog tyvärr sjunkit, men man vet aldrig.
Så dagens övningar resulterar i en ordentlig pekpinne och en rejäl förmaning;
1. Hur kommer det sig att bara EN surfare av 50 agerade? Var det bara Calle som såg problemet?
2. Se till att alltid ha med saker som underlättar en problemsituation. Ha ett extra snöre i hängselens ficka, eller åtminstone en upphalslina att offra. Så jävla manligt är det inte att segla utan.Over änd aojt, det blåser mer i helgen!
Just det, en sak till: Så sjukt jävla mycket cred till Calle Nyberg för en heroisk insats. Det var imponerande vad du slet där ute!
-
Lessons and equipment down town: http://www.vindsurfing.se
-
Precis som Masse säger, vanlig burkfärg. Mekonomens Corrostabil blir hård med täcker lite dåligt. Deras kulörsprayer täcker riktigt bra men är inte lika hård som Corrostabil. Biltema låter du bli, sånt skit har inte på en bräda att göra.
Och ingen jävla gelcoat!
-
Ta det inte personligt. Men jag hatar er.
-
En rigg från 2001 funkar på en bräda från 2010. Däremot är en rigg från 2001 hälften så rolig som en rigg från 2010.