svenne
Forumsvar skapade
-
Om du lackerar skadan med vanlig akrylspray så har du ett UV-skydd. Eller så syns det inte åtminstone. 😉
UV-skyddet har inget med fibern att göra. Skippa inte fibern.PM:a mig så ska jag se om jag har småflaskor kvar, annars så kan jag ta hem (men det tar iofs några dagar).
-
Det finns en annan app, Snowstorm, som använder yr.no.
-
Planing;615439 wrote:Jag förstår inte hur du resonerar. Det måste väl ändå vara köparens val? Nu ville han ha en helt felfri bräda, eftersom det var det han avsåg att köpa…
Rent principiellt, vad är skillnaden på det som hänt och följande scenario:
En surfbutik i Sverige har hyrt in en extrapersonal från en konsultfirma med avtalet att om han har sönder nåt så ska konsultföretaget stå för kostnaderna. En kund köper en bräda, och när extrapersonalen ska hämta brädan från lagret så dingar han den i dörrposten ut till butiken.Känns det helt självklart då att säga till kunden ’Ta brädan. Du får några tusenlappar som du kan använda till reparation. Den kommer bli som ny’. Visst, kunden kan välja att acceptera ett sånt erbjudande, men jag förstår inte varför man ska raljera och säga att kunden beter sig konstigt om kunden verkligen vill ha en helt felfri produkt.
Det har varit köparens val hela tiden, men erbjudandet att få en reparationsersättning står sig väl med tanke på hur mycket Spray verkar lida. Hade han tagit det budet hade han surfat nu.
Det är inte en hemlighet att brädor riskerar att gå sönder när de fraktas långt. Den risken borde Spray ha varit medveten om, speciellt eftersom det påpekades i diskussioner som föranledde beställningen.
Så – nej, jag tycker inte att ditt exempel är relevant.Men för sakens skull och helt sakligt, så gav jag en prisuppskattning på att laga brädan som ligger något över men helt i paritet med KOW:s påstående att de kan laga den för 60 pund (dagens Forex SEK 721,28). Prisuppskattningen finns bland annat i den här tråden. Med ett erbjudande att få £200 (dagens Forex SEK 2 404,26) som kompensation betyder det att köparen i runda slänga skulle ha cirka 1400:- kvar att köpa folköl för. Om det är brädan som Spray numera har som avatar så är det förmodligen en Funride som KOW har listat för £898 (dagens Forex SEK 10 795,13) vilket ger ytterligare 13 % rabatt efter att lagningen är betald, utan att dra av för reparation är det 22 % i prisavdrag.
Hade jag stått i en butik så hade jag nog tagit det erbjudandet. Fast det är hypotetiskt eftersom jag bygger mina egna brädor.frippe75;615384 wrote:Att sedan intresenter i branchen ställer sig på KOW sida känns lite trisst. Fast det finns ju rövhål till konsumenter också såklart….Jag är nyfiken på vilka ”intresenter i branchen” du syftar på. Jesper eller Ola? Jaja, du menar de där två som säljer segel och bygger egna brädor, eller?.. Eller Bicless, som inte tog parti alls utan var ganska neutral? Eller, du kanske menar mig som på något konspiratoriskt sätt vill att brädor ska gå sönder? Din definition på vissa konsumenter är samma som gör att jag gärna undviker att laga fraktskadade brädor. Så att säga.
-
Såå… …att få den gamla lagad för två lök kanske inte var så tokigt trots allt?..
-
dude;615146 wrote:…
Hur många cm mellan centrum på boxarna sitter de främre fenorna?
Ola, hur många cm mellan boxarna hade du tänkt dig för framfenorna?
Jag skriver om lite åt dig:
Hur långt från railen sitter de främre fenorna?
Ola, hur nära railen hade du tänkt dig för framfenorna?
-
Det är kul när det blåser, men vet i tusan om vanlige Svensson tycker det. Om de bygger hus ute på piren lär de bli hyfsat vindpinande och saltstänkta.
Stå på er, klart ni ska vara kvar i F-Bay och minst gå plus på det är tokeriet om de nu bygger.BTW, jag är inte urstockholmare men min fru är däremot urgöteborgare. Är det inte Långedrag så är det Fiskebäck. Så att säga.
-
Min, så klart. Men åk till SeaSea, Båtaccenten eller liknande. De har fast i större volymer.
Du kommer att kunna köpa småbatcher av mig inom kort. Men du vill nog ut och bränna innan dess. 🙂 -
Om du kan få tag i bättre epoxi så är det definitivt att föredra (lim är inte lamineringsepoxi), men om du gör så här så funkar det billiga skräpet i tub som fullagning.
Slipa av halkskyddet 2 cm runt hela skadan, slipa ner till träet. Klipp till en lapp glasfiber som är nästan lika stor som det du slipat. Lägg på fiberlappen och på med kletet.
Räkna med att det har gulnat efter två dar i solen och eventuellt blir mjuk, Fultema-epoxi är allt annat är UV-stabil. -
BTW, det väl kåkarna bredvid penisonärshemmet som ska rippas och göra plats för nytt? Jag gissar att all begränsning till ”stora” småbåtshamnen och badet skulle vara samma som att sänka sig själv ute vid sista farledstornet.
-
Äh, skotta igen småbåtshamnen och gör tennisplaner av skiten. Tennis e grejen. Surfing e helt ute.
-
Petter;614037 wrote:Finns ju många alternativ till fcs, fcs är väl bland de klenare så känns kanske dumt att välja just dem för vindsurfing? futures fins eller redx fins är väl de främsta alternativa systemen och båda känns betydligt starkare och bättre än fcs. Fördelen med fcs är väl att det finns väldigt mycket surffenor att välja på om man skulle tappa en fena…
Håller med där, FCS är stora men inte bäst. Jag gillar verkligen Future och Red X är riktigt smutt, som en mini-tuttle fast justerbar. Däremot är Mini-tuttle svårslaget stabila.
-
Kolla i gör det själv-forumet, det finns svenska instruktioner så det räcker och blir över. Jag har skrivit spaltmetrar i ämnet.
-
svenne
Medlem26 maj, 2010 vid 22:21 som svar på: Kai Katchadourian pratar typ swenska i finsk radiosurfslusken;613906 wrote:Njaa….möjligen Kai, men Katchadourian e lika finskt som din avatarbild e svensk.Kai:s föräldrar har ett taget efternamn (med armeniskt ursprung) och hans morsa är en känd finsk författare, och lilla pappsen är psykprofessor på Stanford. Och kanske för ditt intresse så har han en syrra också, men hon är konstnär så hon är nog för mycket för dig. Inte så svårt att ta reda på, speciellt eftersom den osvenska delen av mitt tryne kommer från Finn-helvetet. Precis som Kai:s faktiskt. Och ditt tyvärr, men där stannar likheten mellan dig och mig.
-
svenne
Medlem26 maj, 2010 vid 21:46 som svar på: Kai Katchadourian pratar typ swenska i finsk radioKai Katchadourian är ett finskt namn.
-
Det bästa vore om nån sprängde kåken i luften, men det lär ju inte hända.
Jag säger inte att det är bra med konferensbajs (och det lär nog inte grannarna heller tycka). Men det är bättre än en dåre som hoppar på folk.