Forumsvar skapade

Sida 148 av 278
  • svenne

svenne

Medlem
    3 december, 2008 vid 14:37 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare
    getwet;519275 wrote:
    Har du kollat priset/förmånsvärde på den Masse?

Idag känns det lite risky tycker jag att köpa en bil med enbart ottomotor i…..Lär sjunka i pris radikalt nu när hela bilbranschen står på knäna och vill ha statliga lån/pengar för att bygga annat…….Väldigt snart kommer det säkerligen en uppsjö med plugin bilar och andra alternativ, asiaterna är kända för att blixtsnabbt kunna ändra sin produktion (vilket redan görs) och bilar med bara ett fossilt bränsle som alternativ lär bli stendöda.
    Tips….Lägg inga stora pengar på en gammal ottomotor, vänta ett år eller två.

Realizing Lithium-Battery Potential
    Technology Review Dec. 3, 2008
    Hanyang University researchers have
    developed a nanoporous silicon
    electrode that could at least double
    the charge capacity of a lithium
    battery–essentially doubling the
    range of an electric vehicle. These
    silicon particles can absorb over
    six times more lithium ions by
    weight than graphite can, making
    them a candidate for creating…

http://www.technologyreview.com/energy/21750/?a=f

BTW, Kinas största batteritillverkare tröttnade på att bilutvecklingen är långsam och köpte en bilfabrik för ett tag sen. Såg hur många elbilar som helst i Peking redan förra året.

• svenne

svenne

Medlem
    3 december, 2008 vid 09:30 som svar på: Den Irländska Vågen

[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=42355&stc=1&thumb=1&d=1228293996[/IMG]

Men vad är det där?! Cleana vågor, helt j**la platt vatten utanför och förmodligen helt slätstrucken botten utan en endaste sten. Tacka vetja Torö, som inte har nåt av det där.

• svenne

svenne

Medlem
    2 december, 2008 vid 14:26 som svar på: När är bästa säsongen på Garda?

Garda funkar hur bra som helst juni och juli. Kontra alla andra ställen funkar det bättre när det är varmare eftersom det är skillnaden mellan kall luft i bergen och den varmare luften nere vid sjön som gör att det kickar igång.
    Å andra sidan surfar italienarna där året runt…

EDIT: Mejla och fråga! 🙂
    http://www.windsurfconca.com/index_en.php
    http://www.vascorenna.com/eng/Torbole/SpotTorbole/default.asp

• svenne

svenne

Medlem
    2 december, 2008 vid 13:45 som svar på: Gurra har pimpat mitt kök.

Diskmaskin löser såna problem.

• svenne

svenne

Medlem
    2 december, 2008 vid 12:21 som svar på: Gurra har pimpat mitt kök.
    styret;519042 wrote:
    tog du tillfället i akt nu när hon är upptagen med knodden. Rutinerat!

*SSCCHH!*

• svenne

svenne

Medlem
    2 december, 2008 vid 08:38 som svar på: Gurra har pimpat mitt kök.

Jag har rastererat bilden och skrivit ut bilden på färgskrivaren hemma. Det sitter en glasskiva ovanför.

• svenne

svenne

Medlem
    28 november, 2008 vid 15:24 som svar på: Trafikpoliser..
    simpa;518537 wrote:
    Det handlar inte om gnäll. Det handlar om vad trafikpoliser egentligen är ute efter.

När man ställer sig och skjuter med laser i en nedförsbacke där det övergår till 90 och folk har setat och kört i 110-(120) i 3 mil och då ska man alltså behöva bromsa, det räcker inte med att släppa gasen för att komma ner i 90.
    Vad tror du att dem är ute efter? Sätta dit rattfyllerister, galna fortkörare eller bara generellt sätta en bot?

Jag såg listan med alla botar han hade gett folk, kan säga att det var mer än ett A4!
    När du får en bot på 2000 på ett sådant ställe, då kan du ta den diskussionen (Antar att du aldrig fått en bot).

När han sköt mig var det inte någon fråga om diskussion, han frågade mig om körkortet sen sa han inte ett ord mer, han skrev en bot sen var det – hejdå. Rent rutinmässigt, bara plocka in folk, skriva en bot sen är det klart.
    För övrigt så körde jag i 105, kunde kört betydligt fortare i den nedförsbacken efter den 110-sträckan. Tur i oturen. Detta var kl 8 på kvällen, beckmörkt och regnigt. En polare vars pappa är polischef tyckte t o m att detta är dålig stil.

Jag tycker det är fel. Dem skjuter inte med laser i rätt syfte.

Geeze, hur dålig förlorare är du egentligen? Tanken har inte slagit dig att han stod där för att det finns en anledning, typ att såna som du notoriskt kör för fort just där?

När du har passerat 90-skylten är det 90, inte 200 meter efter. Om du har problem med det så kan du gnälla hos Vägverket eller hos sheriffen som satte dit dig.

BTW, jag har nog plockat på mig mer bötesbelopp än vad din surfutrustning kostar, men jag accepterar det.

• svenne

svenne

Medlem
    28 november, 2008 vid 12:41 som svar på: Trafikpoliser..

Är det något jag har mindre acceptans för än trafikpoliser som bötfäller fortkörare, så är det folk som gnäller för att de får böter. Jag kör också för fort, men jag accepterar risken.
    Ni körde för fort. Sluta gnäll för f*n.

• svenne

svenne

Medlem
    28 november, 2008 vid 12:36 som svar på: Norge rockar!
    Tim.Eriksson;518509 wrote:
    Öhm… Vad, eller hur uppkommer den här vägen/vattnet?
    http://www.surfersinfo.no/index.php?act=attach&type=post&id=5984

Vet i tusan om du bor i närheten av något större vatten, men på ostkusten kallas det grynna och på västkusten för böe. Enligt Sjöfartsverket heter det grund, men för att du ska få en känsla av vad det kan vara så är det en jävligt stor sten.

• svenne

svenne

Medlem
    26 november, 2008 vid 12:29 som svar på: AHD/Drops söker teamseglare
    SurfmanJ;518195 wrote:
    Måste säga att om du knäcker en bräda gennom ett kastfall måste du vara grymm! Ok att du kan få en liten spricka, hål kalla de vad du vill, men knäcka är alltid knäcka o då skall den fan i mig vara AV!

Det kan jag intyga att man inte behöver vara proffs för att göra. Jag har lagat mer än en bräda som kastfallats till kaffeved.

• svenne

svenne

Medlem
    25 november, 2008 vid 13:51 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

Och jag är fortfarande toknöjd med min Touran, som inte ser ut som en likbil och sväljer sjukt mycket prylar. Inklusive fru och barn.

http://personbilar.volkswagen.se/vwcms_publish/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/modeller/touran.html

• svenne

svenne

Medlem
    25 november, 2008 vid 12:59 som svar på: Däckbyte

Nog för att jag har en egen verkstad, men där byts inga däck. 🙂
    Men eftersom du bor i stan ska du kontakta http://www.nbgummi.se och be om hjälp. Definitivt mer kompetenta på däck än Statoil, som borde hålla sig till räkmackor och dåliga CD-skivor.

• svenne

svenne

Medlem
    25 november, 2008 vid 10:17 som svar på: Däckbyte

Att bara förlänga med rör är inte bra, det riskerar bara att dra av bulten. Typiskt en däcksverkstad, de verkar inte ha alla fälgbultarna på plats så att säga. Det är bättre att ha ordentliga verktyg som tål en smäll från en rejäl hammare. Inga gummiklubbor, det ska vara en distinkt stöt. På stora maskiner (såna som stockholmare normalt inte vet namnen på, såna som skottar grus och sånt) är det alltid släggan som gäller. Två knack och sen är det loss.

Om man måste värma så är det ännu bättre att värma navet, men det brukar inte vara det lättaste.

• svenne

svenne

Medlem
    21 november, 2008 vid 12:39 som svar på: skillnaden mellan Carbon Kevlar sandwich och custom wood sandwich?
    benke.;517264 wrote:
    Men å andra sidan är det alltid en av dom lättaste brädorna i testerna som vinner, dom senaste 10 åren iaf.
    Kör man på ett choppigt ställe spelar nog vikten mindre roll.

Det tror jag är en imaginär faktor. Om surfarna aldrig får lyfta brädan eller får veta vilken bräda som är vilken skulle testet vara mer sanningsenligt, precis som mexi_ skriver.

• svenne

svenne

Medlem
    20 november, 2008 vid 12:50 som svar på: skillnaden mellan Carbon Kevlar sandwich och custom wood sandwich?

Om det är hållfasthetsmässigt fördelaktigt med kol diskuterar de lärda, vi vindsurfare tenderar dessutom att tro att vi behöver de absolut dyraste materialen för att våra brädor tros vara extremt komplexa och känsliga. Vilket jag tycker är fel. Brädan blir styvare av kol, men behöver inte alls vara hållbarare bara för att den är svart. I vissa avseenden är kol att föredra, om du söker en bräda för sin styvhet, eller för att du jagar +40 knop så tycker jag absolut att du ska fundera på kolbrädor.

En kort sammanfattning om kol vs glas:
    Kolfiber är betydligt starkare i sin längdriktning än glasfiber, som är betydligt stabilare än kol i alla tvärriktningar. Det innebär att om du drar i en kolfiberväv på tvärsen så kan du helt enkelt rippa av väven för att fibrerna spjälkas. Gör du samma försök med en glasfiberväv med samma tjocklek får du slita hårdare. Därför är det också mycket mer komplext att konstruera en produkt i kolfiber än något annat material.
    Eftersom kolfiber är så mycket starkare i sin längdriktning än glasfiber så kan tunnare skikt användas, och då blir det lättare eller så ”vinner” konstruktören vikt som kan läggas på andra ställen där mer tjocklek behövs. Om laminatet är tunnare kommer nästa problem att uppstå, det måste hålla för tryckande belastningar också. Och ju tunnare det är desto sämre blir det. Så till slut är det en avvägning hur tunt det går att göra laminatet.
    Faktum är att de belastningsfall jag har räknat på (ja, jag må vara en nörd, men vänta ett halvår så får vi se vem som skrattar sist… 😉 ) så kommer jag aldrig upp i nivåer som berättigar kolfiber, som dessutom i dagsläget är 6-10 gånger dyrare än glas. Och jag kan också passa på att inflika att det är fel att tro att kol är bättre, det är helt och hållet beroende på applikationen. Glas är överlägset i vissa avseenden, och vissa typer är i princip omöjliga att få tag på till vettigt pris för att de köps upp av stora prdukttillverkare. Och de köper stora volymer, en enda order kan motsvara en årsproduktion.
    Så glas är inte så dåligt. Kol må bara snyggt, men det behöver inte vara bättre och kolhetsen är ofta oberättigad.

En av anledningarna till att kolbrädor har ett lager med kol/aramid-väv (det du kallar Carbon Kevlar) är för att motkompensera för kolets sprödhet. En kolfiberväv är betydligt känsligare när det gäller punktbelastningar, dvs ett kastfall, en sten eller ett knä. Aramidfibrerna är makalöst sega och svåra att slita av. Genom att blanda in aramid i kolet får man ett slagtåligare laminat. MEN, aramiden är både tyngre än kolet och har mycket sämre fästförmåga mot epoxi, så det man vinner i seghet förloras i tyngre väv som lättare får fibersläpp. Vad är då bäst?..

Jag tror inte att en brädas vikt är så mycket beroende av att det ligger kolfiber i den, snarare att konstruktören har tvingats tänka till extra och att en kolbräda förmodligen tillverkas noggrannare (en bräda behöver inte vara lättare bara för att det är kol i den. Jag har lagat ganska många brädor som är betydligt lättare än andra trots avsaknad av kol).
    Däremot tror jag att en kolfiberbräda som kommer från något av de stora märkena är ett bättre köp just för att det är en bräda som är bättre genomtänkt och noggrannare byggd.

Starboards brädor med träfanér är i det närmaste genialiskt byggda. Träet ligger överst och skyddar den otroligt tunna väven under mot intryckningar och stötskador. De har verkligen dragit ner på mängden fiber/epoxi så att det börjar spela roll om fibern är styv. Men till exempel Kode 74 väger 0,75 kilo mer utan kolet och jag skulle gärna vilja veta varför eftersom det är väldigt mycket mer med tanke på laminattjockleken. Jag gissar, som du kanske förstår om du har läst min utläggning, att den förmodligen inte byggs lika noga.

Så vad är kontentan av den här utläggningen?
    Om du köper en kolbräda kommer du förmodligen få en styvare men stötkänsligare bräda. Köper du en bräda utan kol? Ja, du blir mindre fattig och får en bräda som förmodligen funkar lika bra för det du tänker använda den för. Mycket av kolbrädorn säljs just för att det är kol i dem, och det är inte något dåligt säljknep. Om än argumenterbart, fast jag kan ju inte förneka att jag själv tycker att kol är kul och overkill är minst lika roligt…

Blev du klokare? Ingen aning. Du köper förhoppningsvis inte en kolbräda med hållbarheten som säljargument i alla fall.

Sida 148 av 278
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA