Forumsvar skapade

Sida 172 av 278
  • svenne

svenne

Medlem
    21 maj, 2008 vid 22:11 som svar på: vilken plastmassa för spricka i gammal surfbräda…
    mr_johan;467251 wrote:
    om det nu är så att brädan är tillverkad av abs-plast så skulle jag försöka smälta ihop sprickan med en termoplast.. har aldrig gjort något likande innan men borde väl funka att smälta ner lite av en pet flaska där det saknas material och sen bara värma allt så det smålter ihop.. och om det nu är abs så kan man ju ta en legobit och smälta dit så kommer det att bli en solid abs-lagning.. helt klart värt ett försök iaf. termoplaster blir ju inte alls lika hårda som härdplaster så det borde ge en mycket bättre och hållbarare lagning. en stormtändare borde funka fint som värmekälla. någon som testat något liknande?

Jadå, jag har svetsat rätt många spräckta MC-kåpor, Det fungerar alldeles ypperligt att laga småskador och vibrationssprickor med en kraftig lödkolv. Men att göra det på en surfbräda är värre, för det första blir ABS porös med åldern och förkolnar istället för att smälta. Dessutom kommer skummet under ABS-skiktet att smälta av värmen.

• svenne

svenne

Medlem
    21 maj, 2008 vid 21:00 som svar på: Hygligt fräcka segelbåtar
    Kevin_segling;467116 wrote:
    Åå en fråga till, Hur kan dom lixom typ flyga ovanför vattnet.?

Typ några planings plan nere på centerbordet elelr ?

😀

Moth-regeln tillåter bärplan.

• svenne

svenne

Medlem
    21 maj, 2008 vid 20:57 som svar på: Hygligt fräcka segelbåtar
    Kevin_segling;467113 wrote:
    Mm visst men vad kostar grejerna.

En 10-15 år gammal tävlad skiff går loss på 100 000.
    Det kostar en 5 år gammal OS-riggad Tornado (dessutom med extra segelställ och en mast, kollade just en annons i England). En hyffsad beggad 15-20 år gammal Tornado finns på Blocket för 20-35 papp. Det är inget problem att hänga på en gennaker på gamla riggen och de pallar rätt mycket smisk.
    Dessutom kan jag hjälpa dig att slå runt utan gennakern om du vill. 😉

• svenne

svenne

Medlem
    21 maj, 2008 vid 20:44 som svar på: vilken plastmassa för spricka i gammal surfbräda…

Du behöver inte alls använda syra för att det ska fungera, jag har lagat plastdetaljer sen mitten av 90-talet med epoxi och har aldrig använt starkare rengöring än aceton.
    Epoxi binder mekaniskt, och fungerar inte på allt. Dessutom innehåller inte epoxi lösningsmedel och det finns inget som kan lösa upp fett. Tar du på den slipade utan med fingrarna så kan det räcka för att det inte ska fästa tillräckligt.
    Men ju grövre slipad yta desto bättre fäste, och så rent som möjligt förstås. Slipa med grovt papper, tvätta med aceton MED rena handskar på för att undvika fingeravtryck.

Nu är det inte helt givet var sprickorna finns men klart att det funkar med snabbepoxi, som är bra mycket bättre tätningsmässigt än till exempel ett dingstick (snabblagning för surfbrädor). Jag skulle hellre laga en gammal pråm med snabbepoxi än att gå och köpa en burk som jag kommer att använda 10 gram ur.

Och sist men inte minst, gelcoat är djävulens påfund.

• svenne

svenne

Medlem
    21 maj, 2008 vid 20:27 som svar på: VW Caravelle – transport

För egen del har jag alltid tyckt att lucka är sjukt mycket bättre än dörrar.

• svenne

svenne

Medlem
    21 maj, 2008 vid 15:28 som svar på: Hygligt fräcka segelbåtar

Varken Skiff eller Moth är lättseglade, faktum är att de är jäääkligt känsliga. Skiffen är mäktig när den sticker iväg men de minsta lilla smygfis från fel håll och den broachar eller dyker. Cupregattorna består av både krockar och vurpor kors och tvärs.
    Vi körde speedtävling på Nacka strand för några år sen och ett gäng grabbar körde en Skiff. De lyckades faktiskt inte ta sig över sträckan en enda gång. De var nog mer i vattnet än på båten.

Vill du ha en hyfsat billig, extremt kul och vindkänslig seglare – köp en Tornado.

• svenne

svenne

Medlem
    21 maj, 2008 vid 13:44 som svar på: Om Malmö Stad Förbjuder oss att surfa på Ribban

Jag läste i en annan tråd att Malmö stad är en bra stad!
    Vad blev resultatet runt Ribersborg?

• svenne

svenne

Medlem
    21 maj, 2008 vid 11:57 som svar på: Förbud mot vindsurf i Lomma
    Klang;467007 wrote:
    LBWS och representanter för Kite sitter med i förhandlingarna kring var vi skall få vara, och inte vara. I dags läget är våra naturliga häckningsplatser tryggade i habo ljung och Lomma beach.

Komunen är väldigt observanta och måna om att vi skall ha möjlighet att utöva vår sport. De har till och med drivit det så långt så att de inte vill diskutera förbud utan snarare ett samförstånd.

Låter toppen! Äntligen en kommun som ser allas perspektiv! 🙂

Quote:
    Jag är övertygad att sydsvenskan i detta fall vi skapa rubriker och läsare. Området söder om Lomma hamn ner mot spillepengen kommer antagligen prioriteras till djurliv under vissa delar av året, och vi skall nog försöka respektera detta, för vår egen skull. Jag ger Lomma komun mitt fulla förtroende i frågan, det är inte ett gäng med sura gubbar som vill göra livet surt för oss.

Ja så är det säkert, tidningar kan verkligen köra sitt eget rejs.
    Låter skitbra att Lomma-folket verkar bra, tänk om alla kommuntroll var lika bra och inte tänker på att behålla makten…

• svenne

svenne

Medlem
    21 maj, 2008 vid 10:43 som svar på: Förbud mot vindsurf i Lomma

Det är väl bra att ett område skyddas för arter osv, men när det är mer eller mindre konstgjort? Diken tas upp som en förutsättning för den marina delen, tänker de dika ur de med jämna mellanrum då eller? Som sagt, bra med skydd ibland men det här var inte så lite märkligt.

• svenne

svenne

Medlem
    20 maj, 2008 vid 20:26 som svar på: Inredning till husbil?

Och om de inte har, kolla på http://www.bryggan.nu istället för svindyra Watski.

• svenne

svenne

Medlem
    20 maj, 2008 vid 20:20 som svar på: Inredning till husbil?
    Ubbe;466672 wrote:
    Vart i Stockholm kan man köpa inredning till husbil, typ höj och sänkbart bord? Ska modifiera VW bussen. Har sökt lite på nätet men har bara hitta Husvagns Svensson i Lidköping. Visst borde det finnas nån i huvudstaden?
    Eller om det är någon som har ett sånt bord att sälja så kan jag vara intresserad.
    /Honken

http://www.svenskcamping.se/
    Ligger här. Precis framför Bilprovningen.

• svenne

svenne

Medlem
    19 maj, 2008 vid 21:13 som svar på: Jula-våtdräkt 349:-??

Det enda Jula-dräkterna funkar som är underställ till en annan våtis (vilket de iofs funkar riktigt bra som). De läcker vatten som ett såll, vilket inte gör så mycket när det är varmt i vattnet, men när tempen droppar är det inte kul längre.
    Köp en Ascan, löjligt mycket gummi för pengarna.

• svenne

svenne

Medlem
    19 maj, 2008 vid 21:08 som svar på: I’ll Be Back!

Alltså, hittills har jag gjort allt för att låta bli. Men nu går det inte längre…
    SSAAAAATAAAAN! Vad, precis VAD skulle göra en av Sveriges bästa formulasurfare sugen på en jävla Kona-bräda?!
    Nu har du definitivt klivit över fel gräns.

Åh, just ja, kul att Jimmy är tillbaka igen.

• svenne

svenne

Medlem
    19 maj, 2008 vid 15:42 som svar på: Ascan våtskor?

Jag har använt Ascan hela vintern. Har funkat hur bra som helst.

• svenne

svenne

Medlem
    18 maj, 2008 vid 17:49 som svar på: En dag i fisken
    FJ69;466274 wrote:
    Tack Mats, men gör inget besvär för fiskens skull, det är ett jävla ”hellhole”…bortkatade bensinpengar om inte pendlingsavståndet överstiger 4 km…………..haha

Å andra sida producerar fisken såna här talanger?!

Jämfört med vilket Tokholm-spot som helst är Fishbay grym.

Sida 172 av 278
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA