Forumsvar skapade

Sida 182 av 278
  • svenne

svenne

Medlem
    19 mars, 2008 vid 11:53 som svar på: Världens största våg?

Det beror väl på hur man ser det. Den var när filmerna Step into liquid och Billabong odessey spelades in (2002-2003) den största surfade vågen som är filmad, 73 fot om jag inte kommer ihåg fel. Det sägs att det under samma dag plockades ett par vågor över 80, men det har aldrig bekräftats. Filmklippet är dessutom taget från Billabong:s intro, skit i sunkblaskan och skaffa filmerna istället, det är nästan tvång att se dem.
    Hela introt på Billabong odessey finns här.

Det ryktas för övrigt att i januari i år klämde Mike Parson, snubben som surfar i filmklippet, en betydligt större våg vid Cortez Banks. Det ska dessutom ha filmats.

Mer godis finns på BillabongXXL.

• svenne

svenne

Medlem
    18 mars, 2008 vid 16:40 som svar på: Simmer freeride segel!?

Lätt å lätt, jag vet inte…
    Att några av er inte får zero five eller seven att ”se bra” ut när ni riggar kan bero på att ganska många av dem har riggvärden som inte stämmer med verkligheten. Kontrollera med Simmers segelarkiv och värdena för luff och bom skiljer med största sannolikhet. Zero-seglen är riggbara på i princip vilken mast som helst.

• svenne

svenne

Medlem
    18 mars, 2008 vid 15:20 som svar på: Sverige – Åland
    SWE 496;452588 wrote:
    Västervik – Visby var ingen tävling utan mer ett bra jippo.

Fast ett ganska seriöst jippo eftersom han vill slå svenskt längdrekord. 🙂

• svenne

svenne

Medlem
    17 mars, 2008 vid 08:30 som svar på: Översättning

Jag har en kompis som heter Björn. Han säger att dollarn är billig just nu.

• svenne

svenne

Medlem
    16 mars, 2008 vid 22:53 som svar på: Översättning
    Oregistrerad;452238 wrote:
    Ni verkar ha lite koll…..vilken volym har mistral stinger 265 ?

Inte tillräckligt för att klara dig undan avbjörning!

• svenne

svenne

Medlem
    16 mars, 2008 vid 22:05 som svar på: önskas göteborg-sthlm

Ja, sörru, det går kanske att ordna redan nästa vecka.
    Svärföräldrarna kommer upp från Fiskebäckenet.

• svenne

svenne

Medlem
    16 mars, 2008 vid 15:02 som svar på: Bra vindsurfing i mälaren?
    JohnSv;452113 wrote:
    Ja jag har åkt båt dit några ggr och brukar tänka på att det blåser där! Har du varit innanför kvicksundsbron och åkt någon gång?

Ett gäng gamla barndomskompisar brukade traditionsenligt surfa i isrännan den 13:e januari. 🙂

• svenne

svenne

Medlem
    15 mars, 2008 vid 18:38 som svar på: Bra vindsurfing i mälaren?

Finns ett gäng som brukar surfa utan för Torshälla och Mälarbaden också.

• svenne

svenne

Medlem
    15 mars, 2008 vid 10:39 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
    Jesper_B;451957 wrote:
    PS2: Ibland orkar man helt enkelt inte vara pedagogisk. Kanske borde jag inte skriva detta inlägg men visst fasen blir man trött. Vi lever ju faktiskt 2008. De flesta av oss kan läsa och skriva. Vi lever i en demokrati, vi anser oss vara humanister och någorlunda goda medborgare. Vi tror på individen och fria val – men va faan då får vi väl visa att Platon hade fel när han avfärdade demokratin som en dålig samhällsform. Han menade att demokrati ledde till fördummade pöbelvälden – kom igen nu och visa att han hade fel!

För en gångs skull håller jag inte med dig Jesper, jag tror dessvärre att Platon har mer rätt än vad vi hoppas och den här tråden är än värre ett tecken på det. Det är också ett tydligt tecken på att det är lång väg kvar till att alla ser både män och kvinnor som jämlikar. Att använda lumpen är som sagt också en rätt låg nivå på jämställdhetsargument. Och som Christian skrev så är det till och med stendött.
    Vissa hoppar gärna in i debatten men kliver av så fort det börjar hetta till och deras argument blir kritiserade, gärna med ett inlägg om att alla får tycka som de vill och så vidare. Frågan är nu bara om det blev jobbigt när de personliga värderingarna – som förmodligen är baserade på indoktrinerade reklamideal – fick en törn, eller blev det jobbigt när någon kunde motargumentera bättre? Har svårt att tro att vissa morsor skulle vara stolta över en del inlägg.

Pure, jag tror att du är en hyvens kille som brukar skriva vettiga inlägg. Men just här håller jag med Jesper och Getwet, du trampade mitt i bajset så att säga. Även om jag inte håller med dig så ska du i alla fall ha en eloge för att du argumenterar för dina åsikter.

Emma vann inte för att hon putade stjärt. Hon är snygg ändå och rippar tusen gånger bättre än jag själv. DET är ett ideal jag gärna förknippar med surfing.

• svenne

svenne

Medlem
    14 mars, 2008 vid 00:28 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

Här håller man sig borta under en kväll och så ballar tråden ut totalt.

Sen att män har högre brotts statistik är en oerhört intressant fråga. Tror dock inte att den har det minsta med jämnställdhet att göra, kanske nått i manens genetik? Som vi tidigare nämnde så har ju männen en högre testosteron halt. Bara spekulationer..

Våldsbrott i hemmet är precis just det. Ett brott! Jag kan ingen statistik på nått av det här, men jag får en lustig känsla av att om man tittar på vilka brotten görs mot så är det nog ganska jämlikt där. Inte just i hemmen utan över lag. Och då är väl snarare den intressanta fråga bara varför män gör fler brott än kvinnor…

Den där kan jag tyvärr svara på alltför bra, brukar förneka det så mycket jag kan men jag har trots allt arbetat på Brottsförebyggande rådet.
    Våld mot kvinnor i nära relationer är ett så stort problem att det till och med har fått flera egna utredningar. Om någon över huvudtaget är intresserad av lite krass verklighet så finns publikationerna för nerladdning på Brås hemsida http://www.bra.se, bland annat Våld mot kvinnor i nära relationer. En kartläggning. År 2002 misshandlades 25 000 kvinnor av en man de har eller har haft en relation med. Dessvärre är det inte fler än en fjärdedel som anmäler.
    Misshandelsfallen ökar. Och de ökar enormt. Antalet anmälda misshandelsfall mot kvinnor var 2007 26 632, för tio år sedan var det 19 093. En nätt ökning på 40 % ungefär. Och med tanke på att mörkertalen är extremt stora…
    Antalet anmälningar totalt för misshandel har ökat ännu mer (från 55 till nästan 82 000 under samma period!).
    Tyvärr, så enkla teorier som testosteron utvärderade redan nazi-Tyskland utan framgång. Däremot den uppfattning om både könsroller och sociala strukturer som vi fostras med sen den dagen vi kommer ut bygger fler brottslingar än droger, eventuella hormoner och alla andra åkommor tillsammans.

• svenne

svenne

Medlem
    13 mars, 2008 vid 11:47 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
    hellgren;451566 wrote:
    Svenne, visst kan man sterilisera sig, men då kan man aldrig få barn om man skulle vilja senare, och jag tror att du vet mycket väl vad jag menade.

Vem har påstått det?
    Det kostar inte mer än ytterligare en kirurgiskt ingrepp att återskapa din snorre till vanligt bruksskick igen.

• svenne

svenne

Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:36 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
    hellgren;451549 wrote:
    Jag ville inte ge mig in i den här diskutionen för det brukar aldrig sluta lyckat.

MEN, CharlieB -> jag skulle mer än gärna knapra piller för att slippa det enda preventivmedlet som någonsin uppfunnits för män, kondomen, som ofta funkar så jävla bra att den tar bort precis hela känslan så att man aldrig kommer, och då blir det ju inga barn! Perfekt!

Det är inget problem, du kan sterilisera dig för bråkdelen av kostnaden av p-piller. Sterilisering har funnit bra mycket längre än p-piller, så det finns ingen ursäkt för påståenden att kondomer är det enda sättet.
    Sen att det inte skyddar på tomtar i trumpeten, precis lika lite som p-piller gör, är en helt annan femma.

• svenne

svenne

Medlem
    12 mars, 2008 vid 22:32 som svar på: TIPS till att fräscha upp brädan, färgval + halksydd
    perkele;451473 wrote:
    Detta låter intresant: ”Alla produktionsbrädor är lackade med vanlig enkomponentsfärg”. Vill ju lägga så lite som möjligt på dessa brädor, något äldre modeller… var hittar jag? Något fabrikat att rekomendera? Kan jag ta färg + klarlack för halkskyddet.

Och, jag hade personligen aktat mig för svart färg med tanke på temperatur och delamineringar… fast det e ju coolt.

Tack

T

Hmm… nu ska vi nog förtydliga lite. En bilfärg behöver inte vara 2K. Till exempel om det är en metalliclack så är inte metallicen 2K. Den är ett lager för sig som skyddas av klarlacken som i sin tur är 2-komponent (eller egentligen tre för att vara petig). Om det däremot är en solidlack, typ vanlig hederlig blå, röd eller någon annan färg utan effekter så är det en 2k. Den å andra sidan är inte klarlackad. Klarlack används bara som skydd för lacker som kräver det.

Vilket märke som helst (egentligen behöver inte en 1K-färg vara just 1K, det kan också vara färdigblandad 2K med syrehärdare som reagerar med syret i luften. Men du som använder den slipper blanda, det är precis så alla bättringslacker fungerar). Om du har en välsorterad bildelsbutik i närheten, typ Meca, så kan de blanda PPG’s färger med syrehärdare på burk med bra ventil. Det blir bra mycket bättre än fulspray. Tänker du lägga klarlack ovanpå, vilket du kan använda för halkskyddet men då måste du använda en ”riktig” 2K eftersom enkel sprayburksklarlack inte blir hård och kommer att bli hal igen, så kan du dessutom lacka brädan rosametallic om du vill.

• svenne

svenne

Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:24 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
    DanneMan;451365 wrote:
    Att gå omkring i string är helt enkelt bara en annan kultur..
    Som fler i Svergie borde ta efter!

Ser fram emot att se dig i string. Eller, näe förresten.
    (Jag har redan postat string-Emil i den här tråden, det räcker nog så)

• svenne

svenne

Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:18 som svar på: TIPS till att fräscha upp brädan, färgval + halksydd

Peel ply är ett finmaskigt nät som används vi lamineringar, speciellt när något vakuumbakas. Visst ger det en rejält sträv yta, men både salt och socker är billigare. 🙂
    Alla produktionsbrädor är lackade med vanlig enkomponentsfärg, så det är overkill att dra på 2K. Å andra sidan är overkill kul ibland.

Sida 182 av 278
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA