svenne
Forumsvar skapade
-
Jag har tokroligt på min Drops, kolla om surfspot har kvar någon Stubby annars är Yeasty ett givet val.
–S
-
Oregistrerad;412463 wrote:Hej Svenne!
Vad är det du inte förstår i mitt tidigare inlägg när du svarar som följer:
…
Skillnaden på ditt tidigare inlägg, om det nu var du, var att du INTE skrev de sista två punkterna som Fastforward lade till, men de innebar ju iofs att du var tvungen att göra något också.
Oregistrerad;412463 wrote:OCH DU! JAG ÄR MEDLEM I ”ANONYMA FÅGELSKÅDARE” OXÅBörjar faktiskt tycka synd om dig.
Oregistrerad;412561 wrote:All mark i Sweden har ägare och så länge den inte är inhängnad är den tillgänglig för allmänheten… vad nu det har me den här råden att göra???Och där har du fel: http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1932
Om det finns markägare som stör sig på att det bedrivs verksamhet, är inte det ett problem då?Oregistrerad;412493 wrote:Som redan påpekat är man faktiskt skyldig att känna till gällande trafikregler, oavsett men befinner sig på Nämndöfjärden eller på E4:an. Att andra inte känner till reglerna är inte en giltig ursäkt! Dessutom vet rätt många surfare hur en dykflagga ser ut nu, efter denna tråd.Vid dykning från land är man faktiskt inte skyldig att visa dykflagga över huvud taget. I aktuell situation vid Björkvik är det naturligtvis lämpligt. Det finns inte heller några lagar som säger att man måste använda bojar eller dylikt. Det gör många dykskolor i alla fall eftersom ni surfare också håller till där ute.
…
Med vänliga hälsningar
Olle Borg, divemaster på Aqua-Sport i StockholmHej Olle, jag var tyvärr inte där i söndags (skulle gärna ha varit), men jag håller med i stort i dina åsikter. Och visst är det så att man inte behöver flaggan i alla sammanhang och det är bra att de som använder flagg även vid land gör det, oavsett plats. Det är dessvärre inte så lätt att se att det pågår verksamhet och det är inget som säger att det finns dykare i vattnet bara för att det finns utrustning på land. Bara för att jag har rätten på min sida att segla/surfa framför Cinderella-båtarna så är det inte många som gör det, lite självbevarelsedrift och förebyggande tänk är bra i de flesta fall så att säga, och ni som använder flagg och boj får helt klart en tummen upp.
Fortfarande, det är långt ifrån alla som surfar som finns på det här forumet så att kort och gott hälsa på varann på plats och berätta att det pågår dykning är det bästa sättet att förmedla information. Dessutom är inte surfare ett kollektivt beteende i samma utsträckning som dykning är, bara för att det är 10 eller 30 surfare på samma plats så är det med största sannolikhet få av dem som har bestämt gemensamt att åka dit och då sprids det ännu sämre. Stockholm är egentligen rätt dåligt för surf och de platser som fungerar utnyttjas så fort vi får chansen och där blir det tydligen en konflikt i era intressen.Nä fan, nu har jag retat mig tillräckligt på anonyma dykpostare.
Kamaaina, mejla mig nästa gång du drar till Varberg så hänger jag på. 🙂 -
Hifly har gjort twinfin-brädor rätt länge, så det finns på marknaden även nu.
Trevlig artikel i senaste Boards du skrev, Ola. Kul med lite brädskvaller. 🙂 -
Oregistrerad;412435 wrote:Jag tycker att ni kan sluta spekulera om hur dykningen ska skötas, det klarar vi så bra själva. Spekulera hellre om vad surfarna kan bidra med i den här diskussionen.
För kännedom: Nej, det har aldrig varit ”starka underströmmar” i björkvik och kommer aldrig att vara!
Och NEJ, vi dyker inte i Björkvik för att utsätta elever för risker. Tvärtom så dyker vi där för att det är det säkraste, enklaste o smidigaste stället att dyka på i vår skärgård.Frid
Synd att du, vem du nu är, inte kan föra en vettigare diskussion än så här.
Det finns en anledning till att dykförbudet kom till på östra sidan, och om det var samma typ av argumentation som fördes inför det så är jag inte förvånad att skylten till slut kom upp. Nu finns det flera dykare som har sagt sitt, och du verkar vara den enda som inte inser att det ligger ett ansvar på BÅDA parter för att det ska bli bättre. Somna in igen och kom tillbaka när du har kommit med lite bättre argument och en lite mer öppen inställning till förändring. Ja, din förändring alltså. Eller är det för jobbigt att skaffa en boj? De finns på Biltema för en hundralapp eller två.En stor eloge till er andra, bland annat Sigge A.K.A. Dreadlock, för att ni för en bra dialog och kommer med bra idéer. Det är nog ingen skillnad om man är ovanför ytan eller under den, mötet blir rätt otrevligt ändå även om det inte blir kontakt. Jag var i Thailand och dök med några polare och den ena blev påkörd av en båt. Lyckligtvis var det inte värre än att han fick en mindre hjärnskakning, men det var fruktansvärt otrevligt och med tanke på att vi var flera timmars båtfärd från sjukvård hade han tur. Jag hoppas att alla som surfar förstår att de som är under vattnet är extremt oskyddade och har inte full koll på vad som händer ovanför eller bakom, ta det försiktigt!
Men samtidigt, vet vi inte var dykarna befinner sig, då ökar självklart risken enormt. Så ni dykare som följer den här debatten: Hänger ni flagg på land kan ni lika gärna låta bli att ta fram den. En boj eller två kostar inte mycket och förbättrar marginalerna för oss alla, och se till att dykarflagg syns utifrån. Sätt den på en teleskopmast eller något annat, men inte i buskar eller på marken. Synd att jag slängde en trasig mast, annars hade jag gärna sponsrat med en perfekt flaggstolpe.
Det finns redan fyra föreslagna punkter som skulle hjälpa alla och de kan lika gärna användas någon annanstans där det dyks. Jag skrev det tidigare och säger det igen: Alla surfare hänger inte på Internet, ni – dvs alla inblandade – måste ta chansen och föra en (vettig) dialog på plats. -
fastforward;412233 wrote:Nja, det räcker inte riktigt tycker jag:
3) Dykarna försöker lägga sina dykplatser så att det förenklar framkomligheten för surfarna de dagar det blåser.
4) Om endera dykare eller surfare ser varandra på stranden så går de fram och snackar och förklarar sina behov för varandra så att det blir enklare att samsas om platsen.
Huvet i spiken, eller nåt.
-
Är fibrerlagren ok? I sånt fall är det onödigt att byta ut laminatet. Vanligt byggskum är syrehärdande så det kommer aldrig att härda ordentligt. Det finns 2-komponents pur-skum, men det är svårt att få tag på och ofta är det stora förpackningar.
Är det lite svikt räcker det nog med att borra ett litet hål eller två och trycka in epoxi. -
Det har sagts tidigare, och jag säger det igen; det spelar nästan ingen roll för min del hur viktigt det än är – är det skrivet anonymt så tappar jag förtroendet totalt för åsikterna i inlägget. Det var inte direkt smart att börja första inlägget i tråden med ”Kan någon vettig människa här…”, det om något var att idiotförklara de flesta surfare, eller?
Vad är det som säger att vår oregistrerade dykare egentligen inte är 4 olika personer? Dessutom är dykarinläggen allt som oftast på en lika låg nivå som mothuggen, vilket inte heller gör det bättre. Registrera dig, eller skriv åtminstone under med ett namn. Det blir inte en vettig dialog när den ena parten är anonym. Jag tror inte att någon här skulle hemsöka dig ändå.Dykarflagg är en internationell signalflagga, den ingår i vanligt sjövett precis som att man ska se skillnad på ett syd och nordmärke. Tyvärr är det så illa ställt med både sjövett och kunskap hos båtägare med på tok för stora båtar, så jag har otroligt svårt att ha förståelse för kravet att surfare ska veta vad en trasig Finlandsflagga betyder när inte ens miljonkronorsbåtarna har koll längre.
Att surfare har hela Nämdöfjärden för sig själva kan tyckas som en bra åsikt, men som redan har beskrivits finns det inte möjlighet för alla att ta sig in och ut med vettig höjdtagning.
Likaså är det inte lätt för en nybörjardykare att ”hitta upp” vid bojen eller flaggan, det är ju inte som att dyka i Medelhavet direkt och det går fort att tappa orienteringen på botten när sikten är dålig. Så när det finns dykarflagg ska alla se upp – surfare som dykare.Till sist, det är långt ifrån alla Björkviksurfare som hänger på det här forumet, och det ända sättet att nå alla som surfar där är att informera på plats. Antingen placerar ni ut en banderoll eller en skylt med kort information i stil ”Hej, idag finns det dykare här, borta vid flaggan. Var försiktiga så vi inte skadas.”, eller också fortsätter ni att leva ett anonymt liv på Internetforum i tron om att ni når fram. Det sistnämnda kommer med största sannolikhet bara medföra att ni sitter och muttrar för er själva nästa gång ni dyker också. Information är bättre än gnäll och hot. Behöver jag säga att jag är för en öppen dialog så att alla kan vara där (och vid alla andra platser för den delen)?
När jag ändå håller på, skulle vara kul att veta vad dykarna tyckte om skylten som ställdes på botten utanför Björkvik. De flesta surfare tyckte att det var det mest puckade som har hänt på länge…
Surfare: Det gör ont i fenan att krocka med en dykare, se upp för Konsumvimplar!
-
I Goa går det knappt att vindsurfa under den tiden på året, möjligtvis att du kan få någon liten bris någon morgon men för övrigt är det dåligt med vettig surf. Det finns några fåtal vikar som kan ge lite longboard-vågsurf, men de räknar du i princip på ena handens fingrar. Att ta med grejer är inte värt besväret. Kanske kanske om du har lust att ta med en vanlig longboard för att få några kvällsvågor över knähöjd…
Men det är ett grymt ställe, jag tycker absolut att du ska åka dit! Boka bara flygresa och åk söderut med taxi. Vill du ha mer tips så är det bara att PM:a mig.
-
surfineurope;411891 wrote:För övrigt har delarna till min shapemaskin äntligen börjat anlända och svärfars garage är numera helt ombyggt till brädverkstad så under nästa år kommer det att börja produceras ”svensktillverkade” i brädor här nere i Portugal för den som är intresserad av att få sina CAD-modeller förverkligade.
/Jonas
Ah, grymt! Då kan vi snacka CNC-onani framöver. Och så är det väl dags att du registrerar dig på http://www.cnczone.com då. 🙂
-
Måste bara inflika att Classic Blue är det bästa med hela konfen. 😉 (Ja ja, det kanske bara var Steffo som fattade det däringa)
Håller med, Steffo-mannen har gjort mitt surfande tusen gånger roligare.
-
Det går att montera ISO-filmer som en ”hårddisk” också. Det finns flera olika program, bland annat det här som faktiskt kommer från Microsoft, om man nu kör Vinndåffs. 😉
-
Masten och seglet
Men de andra fyra seglen då?.. 😉
-
svenne
Medlem3 september, 2007 vid 21:18 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorOla H.;411242 wrote:Det finns helkevlarväv också och den kan funka bra för laminering om den är rätt behandlad. Min konstruktionsmässigt bästa bräda någonsin (en Delfs på 5.5 kilo som höll hur länge som helst) var byggd med rätt mycket kevlar, bland annat mellan sw och skummet.Jag håller annars med om att det är mycket snack på brädtillverkarna när det gäller fiber. Speciellt till 07 när många började minska kolanvändningen och med en dårars envishet hävdade att technora var bättre och att det minsann enbart var av prestandaskäl som de bytte.
Ja absolut, det finns konstruktions-Kevlar också (bra med lite fingerpekning ibland, tack för den Ola 😉 ). Men även lamineringsaramid har sämre bindningsförmåga till epoxin trots att den är förbehandlad (”sizad”) så det blir oftast sämre egenskaper i alla fall, och man behöver oftast använda epoxi som är väldigt lågviskös. Ju lägre viskositet desto agressivare och riskfylld att arbeta med. Därför använder de flesta (99,99%, typ…) den blandväv som jag nämnde förut där aramiden är mixad med kolfiber, då får man inte fullt ut men mycket av de bra egenskaperna de två fibrerna har samtidigt.
Anders: Det kan mycket väl ha varit aramid av något slag i din bräda, men det ser inte ut som filt. Däremot så påverkas nästan inte fibrerna alls av slipning eftersom fibrerna är extremt nötningståliga, så när ett aramidlaminat slipas ner är det i princip bara epoxin som försvinner och då kan det se lite ”luddigt” ut. En del aramidfibrer är dessutom färgade för att tåla UV-ljus bättre, för det är de riktigt kassa på.
-
Hmm… Var inte du sugen på en Drops?..
Menar du att min extremt långa och noggrant övervägda recension är skriven i onödan? 😉 -
Du är poppis just nu, flera torrents från Holland, Frankrike, Tjeckien, Storbrittanien och givetvis en drös Svärjet-tankare. 🙂