svenne
Forumsvar skapade
-
Det kommer garanterat at blåsa imorrn, en sån där episk dag.
För jag ska på teater… -
Närlunda:
45 min 5,7
1 timme 5,0
och sist 1 timme 5,7.Surfade själv hela tiden. Det blåste tillräckligt när jag åkte strax efter sex. 🙂
-
Vilken? Jag byggde hela grejen från scratch.
Allt runt en PIC-processor som klockade vinden och triggar ett SMS efter en tid. Det enda som behövs är ett batteri som håller tillräckligt länge.
Meeen, jag orkade som sagt inte göra en vattentät. Nåt annat år kanske. 🙂 -
fastforward;397223 wrote:Tänk om man kunde sätta upp en vindmätare där med liverapporter på nätet, skulle varit sweet.
Byggde en prototyp förra året, men fick aldrig tummen ur röven för att göra klart den… 🙂
-
Jesper_B;396701 wrote:Yo alla tomtar!
Visst är vi väl alla lite mer eller mindre tomtiga/muppiga/nördiga (eller kooks-iga för att prata surfspråk) här på konfen. I synnerhet de som inte vill erkänna det. Förutom Ilas grova personangrepp på Frippe tycker jag att hans humor är rätt oskyldig eftersom han oftast driver med sig själv – utsätter sin egen person för pinsamheter.Dessutom är det lite modigt att våga vara politiskt inkorrekt och vilja utse tomtar här mitt i tomtarnas lejonhåla. Nämnas bör väl även att Ilas personangrepp på Frippe bör ses i sammanhanget att de är gamla tighta polare och känner varandra riktigt väl. Tror verkligen inte Ila skulle göra liknande angrepp på personer han inte har en nära relation till.
Ni vet väl att det finns en väldig massa vindsurfare som väldigt sällan läser och absolut aldrig skulle kunna tänka sig skriva ett inlägg på konfen just på grund av att det handlar så mycket om prylar, smygskryt (fasen vad bra jag är kolla alla bilder på mig, jag är till och med ”teamrider” och allt) och annat rätt töntigt. Jag vet inte riktigt vad de gör oss mer konfenaktiva men visst kan man väl kalla oss tomtar utan att vara helt fel ute?
Personligen försöker jag bara skriva inlägg då jag har något positivt att säga, typ berätta om någon fantastisk vindsurfupplevelse eller liknande. Men visst händer det att jag slänger in något mer oövertänkt, kanske jag blir förbannad eller något. Självklart smyger jag ofta in lite hotsailsmauireklam, men inte som ett självändamål. Svara på inlägg försöker jag göra enbart när jag har någon slags riktig substantiell kunskap i frågan, även om jag tycker vi snackar väldigt mycket prylar och prestationsinriktad teknik i stället för at förmedla känslor och någon slag djupare inställning till vårt intresse. Allt det här tyckandet som förekommer har jag personligen lite svårt att relatera till. Vem bryr sig om någon tycker våg är ballare än speed eller tvärt om? Vem bryr sig om någon föredrar att bo på västkusten eller ostkusten? Fasen, det handlar ju bara om olika varianter och platser att ha hur kul som helst på vattnet. Kanske behöver inte den typen av tyckande vara fel, det är dock inte min grej.
Ila får verkligen stå för sina egna inlägg själv. Jag läser inte tillräckligt mycket här på konfen för att kunna uttala mig om dessa. Men att Ila eller någon annan skulle behöva lägga band på sig för att han ”representationer segelmärket hotsailsmaui” känns rätt fel. I vart fall tycker jag att Ila i sina inlägg främst representerar sig själv. Skulle jag börja moralisera kring dessa vore jag väl den absolut största tomten av alla (det kanske jag är ändå?). Skulle Ila känna en press från mig eller från hotsailsmaui som företag att lägga band på sig vore det väl en riktigt tomtig inställning till ett vad jag upplever som ett otroligt coolt, skönt, företag som absolut inte tar sig på för mycket allvar.
Det är kanske där tomteriet grundar sig… att vi tomtar tar oss själva, ”våra märken”, våra åsikter, våra kunskaper, och våra moraliska fördomar, på allt för stort allvar.
Over and out!
Jesper tom-ten B
Jag är fan kär i dig Jesper.
-
Jag har använt silikon, och det håller än…
-
Akvariesilikon, det är fiina grejer.
-
dr Masse;396371 wrote:Och nu har han (Kauli) satt den första någonsin på tävling – åt andra hållet! Fy fasen vad imponerande!
Eeh.. What the f… Gjorde han forwarden först?!
Eller gjorde han den på babordsbog istället för styrbord? 😉 -
fredrik.ygge;396340 wrote:Nu blottar jag stor okunskap (igen), men utan att fråga o.s.v.: Vad är delaminering? Trodde det var när laminatet släppt från kärnan.
Du är inte så okunskapig som du tror… Delaminering är när två lager i ett laminat släpper från varandra, behöver inte vara kärnan utan kan lika gärna vara två fiberlager (vilket oftast är problemet vid en delaminering, vilket inte händer så ofta på en surfbräda).
Har kärnan blivit punktbelastad eller tappat formen på grund utmattning så följer sandwichen med. Sandwichen är helt enkelt för svag för att själv vara bärande och då ger den också vika. Har sandwichen en gång blivit intryck är den också påverkad till det sämre. En liten kedjereaktion, så att säga.
Prova själv, mosa på en hårt frigolitbit med näven så förblir den mjuk. En gång mjuk – alltid mjuk. -
Det handlar inte om delaminering. Det är med största sannolikhet kärnan som har gett upp först och då följer sandwichen efter. Sen om det beror generalsliten bräda eller fukt är en helt annan femma.
-
Läge att lämna tebax, mjuka ytor is a no no.
-
Det är bra drag i Zero5-seglen. Liiite ”tyngre” att hantera när du ska slänga runt med dem jämfört med ett segel utan lattor men det är nog snarare något du känner av när du kommer till vattenstarter och gippar och inget som påverkar när du drar rigg eller liknande.
När du väl får fart på grejerna levererar dem stabilt som f*n, klart roliga segel att ha i segelbagen.Jag säger köp!
-
surfspot har löjligt bra priser på master.
-
Åh, en nohanded fuck flip!