

swe-1
Forumsvar skapade
-
Jesper_B wrote:Äh fan, nu har jag dräglat på den här bilden lite mer ingående och ser att de är ju rätt sexiga allihopa! Saknar dock det svarta gummit. /Jesper B
Tycker helt klart att du är sexigast Jesper! Har funderat på varför men har svårt att sätta fingret på det, kanske för att jag vet att du är en så jävla go kille, helheten liksom, eller så är det helt enkelt för att mönstret på board shortsen är helt über!
😉 -
Rasmus, det där var väl ändå att ta i… Jag har aldrig varit speciellt stark (tar väl 80kg i bänkpress) och inte går jag på gym heller. Önskar att jag såg ut som du beskriver Formulaseglare men jag är en tunn liten jävel på 74 kg. Har seglat Formula sedan -99 och inte fått en enda skada, jo förresten jag sträckte korsryggen en gång -02 när jag skulle dra nedhalet och det satt i två dagar, har varit noga med tekniken sedan dess. Men det är klart jag kör ju inte med 12.5 sedan -04, nu är 11.6 mitt största (och mest använda) segel…
:smirk: -
Det tar emot att säga detta men… Eftersom bla du Pelle är en bättre seglare än jag, så måste jag, för att ha en chans att hävda mig på kappseglingsbanan, skaffa mig bättre prylar än du!
Pure and simple! 😀//JIMMY
-
Jesper_B wrote:Jimmy,
Han har fullt upp med sin hemmamarknad. Att sälja till Europa framstår för små välmående lokala US-företag som mer strul än lönsamt. Är du genuint intresserad av en ML7 kan jag kolla genom mina ”kontakter” där borta./Jesper B
Självklart är jag genuint intresserad, därav mina mail till honom. Jag är fortfarande lika intresserad av ML7:an som jag var av ML6:an. Jag kommer dock inte att köpa en om jag först inte får den information om brädan som jag vill ha. Det jag vill veta är: OFO, Vikt, rak rocker, konkaviteter, kanter, cutouts, osv och filosofin varför den är designad som den är, vad är förädrat sen ML6 och varför? Först när jag vet detta kan jag ta ett beslut om jag tror att brädan passar mig eller inte, jag betalar inte 1800$ för en vild chansning.
När jag bytte till Lorch fick jag först låna en bräda i flera veckor och testa den grundligt, vilken service! Det vore bra om återförsäljarna var lite mer om sig och kring sig. Jag förstår att jag i detta fall inte kan få låna en bräda men lite info borde inte vara för mycket begärt. Presentationen på F2 FX V är ett bra exempel på hur en ny produkt bör presenteras tycker jag, det ger ett seriöst intryck av märket och en känsla för vad brädan handlar om. Tittar man på Mikes hemsida får man veta att hans senaste skapelse är 240x100cm, 164L samt två lågupplösta bilder som inte avslöjar några detaljer! Om han dessutom inte svara på mail vill han uppenbarligen inte sälja. Kashy en bättre förebild, han har ingen hemsida men mailar man honom och frågar om hans fenor så får man ett nio-sidigt word document med bilder, grafer, tankar och information. Hur bra som helst!
Sorry, vaknade på fel sida i morse…
//JIMMY
-
Jesper_B wrote:Novice: Mbop (Hanseon bro’s) 10.8 till salu. Nyskick!
Jimmy: Inga problem att få tag på honom…?
/Jesper
Jag mailade snubben och frågade lite pryar om brädan, då vidarebefodra han mailet till nån annan kund som inte alls svarade på de frågor jag hade ställt! Det var mer i stil med ”Jag tycker brädan funkar bra både i lätt och hårdvind” Inga referenser till andra brädor, ingenting av nytta! Jag mailade igen till Mike och frågade denna gång bara om fakta som vikt och några mått då han borde ha koll på detta då han faktiskt har designat brädorna och då fick jag inget svar alls! Verkar jävligt intresserad av att sälja brädor den där Mike…
:smirk: -
Allvarligt Jan-Erik, visst prylarna är inte allt men på den nivån som du är nu och om du nu så gärna vill komma upp ett par placeringar till så är jag övertygad om att nya prylar kan vara en mycket god investering. Det har faktiskt hänt lite de senaste fyra åren!
//JIMMY
-
Hej, kul om det blir fler som vill slåss på banorna! Alla har vi väl vår egen syn på formula, så här är mina svar på dina frågor.
Jag väger 100kg om det har ngn betydelse för val av utrustning.
Kanske inte en fråga men jag yttrar mig ändå! Ja vikten har stor betydelse. Om man jämför två seglare med lika god teknik och likadan utrustning så kommer den tyngre seglaren att ha svårare att komma upp i planing, väl i planing så kommer den tyngre seglaren att vara snabbare på alla bogar, allt annat lika. 100kg anser jag dock inte som optimalt i svenska förhållanden då det är mycke lättvind och då är det en klar fördel om man planar tidigt. Internationellt är det oftast mer vind och där verkar den optimala vikten ligga runt 90-95kg. I sverige skulle jag säga att den är runt 85 kg.Klarar man sig med två riggar?
Tävlar du nationellt, dvs i Sverige kommer du kunna segla optimalt i 95% av alla förhållanden på tävling med två riggar. Då förutsätter jag att du skippar den minsta. dvs 9.0, 9.5 eller vad det nu kan tänkas vara.Starboard 160, Lorch eller AHD vad är vassast?
Starboard är det största märket därför har de såklart flest seglare i toppenskitet om man tittar world wide, men också flest i bottenskiktet. Den stora massan vill segla på det som vinnarna seglar på. Det betyder inte att alla andra märken är sämmre (många är det dock). Alla brädor är en kompromiss, vissa är bättre i lättvinfd och vissa är bättre i hårdvind, vissa har bra höjd andra är kanske bättre på undanvind osv. Jag har inte testat AHD så jag kan inte uttala mig om hur bra och snabba de är, själv vann jag SM och NM på en Lorch så den funkar, den har för och nackdelar som alla andra. Vad jag kan säga är att alla brädor har olika känsla. Men man lärs sig oftast en bräda förr eller senare. Har provat Starboard många gånger men aldrig gillat gången. Skulle jag ha en en längre tid är jag övertygad om att jag skulle få den att fungera, den är bevisligen en mycket bra bräda och således ett ”säkert kort”. Men ALLA brädor är helt värdelösa om inte fenan och riggen är riktigt bra! Min erfarenhet säger att brädan är det minst viktiga i ett formulakit.Kan läsa mellan raderna att ni börjat gå ifrån de riktigt stora seglerna på 12,5 kvm. Stämmer det? Och gäller det även fullvuxna?
Ja det stämmer men gäller inte ”fullvuxna” om du syftar på dig själv med 100Kg muskler. En 100Kg kille i lättvind med den allra vassate lättvindstekniken snurrar jag lätt upp på läktaren om vi båda har lika stora segel. Tänk på att begreppet lättvind är relativt, 6m/s också är lättvind om seglet är litet. De fina med Formularegeln är just att du kan använda det som passar dig bäst vilket jämnar ut olikheterna mellan tunga och lätta seglare.Kör ni något träningsläger på våren? Tänkte ev lägga mig i Frankrike eller Spanien i 1-2 veckor och nöta sått att man kommer i gång ordentligt så är det ngn som har liknande planer får ni gärna höra av er.
Jag och några till brukar dra till Hyéres i slutet av mars i två veckor. Om vi gör det i år vet jag inte men om så är fallet så är som alltid alla välkommna att hänga på!Hur många är ni som kör på tävlingarna i svenska och mellansvenska cupen?
SC brukar dra mellan 20-30 och MSC 15-20 seglare.Brukar Sverige vara representerat på VM och hur har det i sådanafall gått? Håller svenskarna hög internationell standard?
Nej sverige brukar inte vara representerat på VM, men som bäst har Sverige placerat sig top 30 av ca 120 startanden. Sverige håller således inte hög internationell nivå men detta beror inte på att vi har så mycket sämre fart, höjd, eller taktiskt kunnande utan snarare på att vi är mycket ovana med så stora startfält. I Formula som i all annan segling är det helt avgörande om du kommer i väg i starten eller inte. Kommer man iväg dåligt har man störd vind och mycket svår sjö hela racet. De gånger proffsen gör bort sig i en start ser man tydligt hur omöjligt det är att placera sig bra efter en misslyckad start.När är kappseglingskalendern för 07 klar?
Vet ej, håll utkik på http://www.vindsurfingforbundet.comFinns Det ngn organiserad träning i Sthlm:s området?
Nej det vill jag inte påstå om du syftar på tränare i båt mm. Dock är vi ett gäng i sthlm som ringer runt till varandra alt bestämmer dagen innan här på forumet ett par ggr i veckan under högsäsongen, bara att hänga på!Är det dessutom någon som har ett schysst konkurranskraftigt formulakit att sälja så får ni gärna också höra av er.
Jag ska nog behålla mitt en säsong till… 😉 Allvarligt, siktar du mot toppen och har råd så är min rekommedation att köpa en ny 12.5:a för det är den du kommer att använda mest och det är ett helvete med utslitna prylar som går sönder, mycket frustration, lite segling. Mellanriggen kan du köpa beggad då dessa är mycket frächare (iaf om de bara är en säsong gammla).Hoppas vi syns på vattnet i vår!
//JIMMY
-
Om du ändå är å hälsar på Mike som är omöjlig att få tag på så kan du väl ta med en bräda hem till mig!? Please? :rolleyes:
//JIMMY -
Jag kan gå tidigt från jobbet, kan vara hemma vid lunch. Enligt prognosen så ska det blåsa på gränsen för vad som är möjligt med formula och då är mina små slalomprylar perfekta, annars blir det förståss formula (dvs under 12-13m/s)
//JIMMY
-
Jag har ingen bil men om ni kommer till Bolinder så skolkar jag från jobbet! 🙂
//JIMMY
-
swe-1
Medlem22 september, 2006 vid 19:45 som svar på: Mellansvenska cupen final i Järfälla den 23 septemberEn förtydling, det är alltså i morgon lördag den 23:e som gäller!
Alla är grymt välkomna!
/Tävlingsledaren 😀
-
swe-1
Medlem22 september, 2006 vid 19:40 som svar på: Mellansvenska cupen final i Järfälla den 23 septemberMården wrote:om jag får ledig lördag av frugan kommer jag med min hypersonic
hoppas det dycker upp fler slalombrädor att tampas med.
henrikTa med frugan, barnen å svärmor också!!! Kvinnor brukar gilla en varm solig dag på stranden! Å här finns ju hamburgare! Va kan va bättre än att kunna kramas med sin käresta å bobba i sig en å annan hamburgare mellan rejsen!?
🙂