Forumsvar skapade

Sida 1 av 2
  • swe142

    Medlem
    28 september, 2007 vid 16:44 som svar på: Skånecup till helgen?

    Blir garanterat tävling. Prognosen ser nu fredag kväll ut att vara 8 till 12 m/s ostlig vind och ökande under dagen (dvs. 8 m/s på morgonen). Vid ostligt så brukar det blåsa något mindre i Finjasjön än vid havet så räkna med 6 till 10 m/s och ganska byiga förhållanden med vindvrid på ca. 20 grader.

    Kommer att bli bra plattvatten racing som kräver att man läser vindvriden för att inte köra bort sig!

    Har bifogat en karta. Vi kör vid stranden som heter “Björkviken”. Stora fina riggytor finns tillgängliga (see http://www.bwk.nu för mer info).

    //mvh Håkan

  • swe142

    Medlem
    16 september, 2007 vid 20:52 som svar på: Fiskebäck online dag 2

    Och några bilder till…

  • swe142

    Medlem
    16 september, 2007 vid 20:50 som svar på: Fiskebäck online dag 2

    Lördagen blev en riktigt kanontävling 🙂 4 st bra race i hårdvind (10 till 15 m/s) men då det var plattvatten och trevliga kobbar att vila på mellan racen var det helt ok! Riktigt, riktigt bra och skoj racing med andra ord!! Var knappt man ville köra in när det var slut.

    De som hade GPS med sig toppade på runt 27 knop på slören och då använde de “chicken” strappen….

    Har bifogat ett gäng bilder!

    //Mvh Håkan

  • swe142

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:37 som svar på: Hård vind väntas till Halmstad i helgen!

    Tyvärr stämde SMHI’s vindprognos otäckt bra även idag söndag och det blev alldeles för mycket vind för att ens tänka på att köra Formula. Visserligen visade vindmätaren 14.5 m/s i medel så det borde väl vara godkända förhållanden eller? Döm, själva, här är några bilder….

    Även imorgon måndag ser prognosen hyfsat tuff ut med vindar på mellan 8 till 11 m/s. Frågan är också hur många av de anmälda som fortfarande har hela segel kvar i de mindre storlekarna efter att försökt ta sig ut till banan i lördags genom shore-breaket.

    //Mvh Håkan, SWE142

  • swe142

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 20:28 som svar på: GPS problem; 201 vs. pc??

    Ett tips att testa är att gå in i setup/interface och ändra från “Garmin” till t.ex. “Text out” och sedan tillbaka till “Garmin”. Jag måste göra detta på min Foretrex 201 varje gång jag skall ladda upp data från den…..

    Misstänker att det är något HW fel i min som gör att den tappar någon inställning men om man gör övningen ovan så hålls det i RAM minnet och fungerar tills man startar om den. SW uppdatering hjälper inte mot ovanstående fel.

    Ett annat tips är att ta lite T-röd på kontakterna på GPSen och se till att de ser rena och fina ut. Har det kommit saltvatten på kontakterna kan de lätt oxidera vilket gör att kontakten försvinner. Lite T-röd fixar biffen.

    //Mvh Håkan

  • swe142

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 21:51 som svar på: SM Karlstad.

    Hej

    Stort tack till Onwater och de andra arrangörerna för ett mycket bra arrangemang. Helt otroligt att vi fick 3 st sådana kanonrace på söndagen när man hörde alla sucka när “apan” åkte ner…. regn, svinkallt, lite dagen efter 😉 och det såg helt tokvindstilla ut från stranden och så på vägen ut till tävlingsområdet kommer plötsligt stabila 6 till 8 m/s (var säkert uppåt 10 m/s i vissa byar) ur ingenstans!!! 🙂 Mycket bra beslut av tävlingsledningen att flytta banan ut dit! Men jisses vad jag frös om händerna, nästa gång tar jag alltid med mig neoprenvantarna till alla tävlingar 🙂

    Mina 2 högst personliga cent angående de extrema vindförhållandena dag 2 (har aldrig seglat under sådana svårseglade förhållanden tidigare) är att om man lägger ner flera tusen kronor på resa, boende, tävlingsavgift, material (jepp, hade inte haft prylarna jag har om det inte var för att tävla) och offrar en hel helg för sin familj så vill jag inte sitta på stranden om det blåser tillräckligt för att racea även om där råkar vara diverse vindhål på banan. Men visst, kanske man skulle vara ännu snabbare med att avbryta starten och köra om den om och om igen tills man lyckas få iväg fältet i tillräckligt stark vind. Skall det gå att köra omstarter i riktigt högt tempo krävs det i princip ett pistol signalskott för att snabbt få tillbaka fältet efter en misslyckad start. Alternativt att man lyckas bryta racet innan starten går.

    Oavsett vilket så tycker jag att maxtiden skall utökas från 15 till kanske 20-25 min i lätta ojämna vindar då avstånden mellan seglarna ökar dramatiskt när det är svårseglat. Å andra sidan får toppseglarna vänta lite längre på nästa race då men det kanske de kan leva med?

    Överlag tycker jag ändå att tävlingsledningen i Karlstad hanterade flera av dessa svårbedömda fall på ett utmärkt sätt och faktisk avbröt flera race då vinden svek. Att sedan många av oss inklusive mig själv (*suck*, blir lika förvånad varje gång det händer… 😉 ofta kör rakt in i vindhålen utan att blinka och blir sittande mitt under racets gång är en helt annan sak. Trots allt är en stor del av charmen med racing att välja rätt väg på banan och kunna läsa vattnet i förväg i ojämna/byiga vindar och sedan när det blåser jämnare blir det en helt annan tävlingsform där boardspeed, träffa layline och snabba slag/gippar fäller största avgörandet! Variation förnöjer 🙂

    //Mvh Håkan, SWE-142

  • swe142

    Medlem
    13 maj, 2007 vid 16:12 som svar på: Första deltävlingen i Skåneserien.

    Resultat från Åhus deltävlingen i Skåneserien finns nu på http://www.bwk.nu. Bilder kommer att laddas upp senare i veckan. Mvh BWK

  • swe142

    Medlem
    22 september, 2006 vid 18:19 som svar på: Skåneserien i Åhus !

    Vindprognosen ser perfekt ut för Åhus enligt DMI. Sydost 5-8 m/s med ett område på 8-11 m/s nere vid södra Skåne. Detta verkar ligga kvar hela dagen!!!

    Kommer att bli en perfekt dag med solsken och bra vind. Länge sedan vi hade sådana förhållanden i Åhus på en tävling 🙂

    Missa det inte!!!

    //Mvh Håkan SWE-142

  • swe142

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 22:11 som svar på: Challenger performance vs x9

    Hej

    Har kört med Challenger performance master till mina RS5 segel istället för X9 hela säsongen och det fungerar utmärkt. Vad jag kan bedömma så beter sig seglet på samma sätt som när det är riggat på en X9 mast. Har kört med 580 till min 11.6a och 520 till 9.8an. Har man en 10.7a skall 550 passa utmärkt och man riskerar då inte heller knäcka förlängaren som med X9 530 masten.

    Performance masten är ca. 100-200 g tyngre än X9 så den bör vara något starkare men är alltså inte 100% identisk med X9an. Dock så knäckte jag en Performance mast i SWT i Halmstad efter att masten legat i mastfickan i solen någon timme dock med boardbagen över som solskydd men det hjälpte inte….. Challenger har bekräftat för mig att deras mast (och alla 100% karbonmaster utan solskydd) förlorar mycket av sin styrka när mast temperaturen går över 60 grader vilket den lätt gör om seglet ligger på en vindskyddad plats i solen. Så håll seglet i vind vid vattenkanten som kyler ner det och känn alltid på masten innan man drar nerhalet. Är masten varm –> Kyl den några minuter i vatten först!!!

    Skulle Performance masten knäckas i ett NP RS segel så har tyvärr Challenger dragit tillbaka garantin då de hävdar att alla RS seglena har för kraftig mast böjkurva och detta tyder på att fler än jag har knäckt Challenger master i RS segel. Jag hade lite tur och fick min 520 på garanti ändå men det kan bli problem.

    Min slusats är ändå att jag hellre kör Performance än den vanliga X9an då jag tror och hoppas den håller bättre (min knäcktes av värme) och ger likvärdig prestanda. Hade det gått att få tag på X9 Ultra hade jag nog hellre kört den men den kostar å andra sidan dubbelt så mycket och köper man en begangnad får man ändå ingen garanti… Challenger kommer även med en solskyddad mast (aluminium hölje) 2007 vilket kanske löser problemet med att deras master knäcks av värmen.

    //Mvh Håkan, SWE-142

  • swe142

    Medlem
    14 juli, 2006 vid 16:52 som svar på: Rapport SWT Tylösand

    Tack för reportagen Dala och Per-Erik. Var en riktig kanontävling! Synd att mina materialproblem (en knäckt bom till 11.6an och en mast till 9.8an –> dvs. ingen rigg kvar :-(…) hindrade mig från att vara med och tampas med er. Får komma igen till Båstad om jag hinner få prylarna fixade! 🙂

    //SWE142

  • swe142

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 17:43 som svar på: Svenska kuppen Karlstad

    Hej

    Skulle väldigt gärna vilja se videofilmen som togs i Karlstad samt fler bilder 🙂 Kommer detta upp http://www.windsurf.se någon gång?

    Tror att fler är intresserade av detta också 🙂

    //Cheers, Håkan

  • swe142

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 18:00 som svar på: Svenska kuppen Karlstad

    Hej!

    Måste också säga ett stort tack till OnWater och Karlstad för ett super arrangemang med riktigt bra förhållanden och många race! För mig var det i praktiken premiär i SWT Formula (testade i Båstad 2004 då det gick åt skogen 😉 samt år 2000 med en Mistral One Design 🙂 efter att kört Skåneserien i många år.

    Tycker tävlingens absoluta höjdpunkt var starten i sista racet där halva fältet startade babord och andra halvan styrbord. Det var riktigt coolt när seglarna fick zick-zacka sig fram mellan varandra 😉 Tur starten gick bra utan kollisioner!

    En annan intressant men smärtsam upplevelse var när min babords hängseletamp brast på sista kryssen med 11.6a och 7-8 m/s i medel…… Gissa om jag hade mjölksyra i underarmarna och ont i händerna när jag gick i mål 😉

    //Cheers, Håkan

  • swe142

    Medlem
    23 maj, 2006 vid 16:57 som svar på: Skåneserien Vejbystrand 20 Maj

    Finns även en rapport med bilder på http://surf.to/bwk

    /Håkan

  • swe142

    Medlem
    14 maj, 2006 vid 20:45 som svar på: Skåneserien Formula 2006, Åhus 13:e Maj

    Resultat finns nu på http://surf.to/bwk. Utförligare resultat kommer snart upp på Skåneseriens officiella hemsida (http://hem.passagen.se/skaneserien).

    //Håkan, SWE-142

  • swe142

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 18:08 som svar på: Vad gäller på de Svenska banorna under 06?

    Tjena

    Väljer en Starboard F160 samt NP RS5 11.6 och 9.8. Ville helst köra Windwing/GT 06 istället för NP men kostnaden blev lite över min budget. Tänker köra alla Skåneserien tävlingar (http://surf.to/bwk och http://hem.passagen.se/skaneserien/) som vanligt samt en del SWT (blir premiär för mig förutom ett litet försök 2004 samt att jag körde Raceboard förra seklet).

    //Håkan

Sida 1 av 2

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums swe142

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.