telekiter
Forumsvar skapade
-
Har ingen aning om vem som äger dom. Jag hittade bilderna för flera år sen på nätet men jag tror att de är från Kanada.
Jag ska förbi hos skoterhandlarna nästa vecka och kolla lite på kälkarna så kan jag återkomma om jag hittar nått för buggy.
/Urban.
-
Verkar kul med buggy för vinterbruk. Kolla på bifogad bild!!
Den konstruktionen baseras på de plastmedar som finns att köpa till snöskotrar och små packälkar till skotrarna. Plasmedan är som en ”avgjutning av en skida för skoter. På de små kälkarna brukar plastavgjutningen användas som skida genom att man på insidan skruvar fast en rektangulär metalstång (kanske 3x5x40 cm). På undersidan av plastskidan monteras ett ”styrstål” (sånna finns på snöskotrar). Styrstålet är av ”coromant” (fråga mig inte vad det egentligen är!) och därmed otroligt nötningsbeständigt. Styrstålet sticker bara ner ca 1 cm under skidan så den borde då funka både på is OCH snö.
Jag vet att snöskotrar styr alldeles utmärkt även på blankis så det borde nog funka även här.
/Urban.
-
Jag har kört en waroo 16 hela sommaren och med mina 90 kg + utrustning är 5,5-6 m/s den undre gränsen för mig. Brädan är en RL-kiteboard 129×39 med väldigt lite rocker (planar tidigare än Wipika Serum 129×38). På semsestertrippen till Danmark körde min fru (60 kg) med Waroo 16 i 4 m/s (inga vit gäss nånstans på vattnet) och en fanatic joyrider 118×38. Inget direkt hoppande blev det men hon höll enkelt höjd, och jag fick sitta på stranden 🙁
Jag har inte behövt testa maxvind på den då jag har en hel uppsättning waroo:s men jag tror utan vidare att 10 m/s är väl inom sweet range för min del men då är jag redan på waroo 9 ändå!
Frun har en Waroo 12 som lågvindskite och hon kan fortfarande precis cruisa med den när jag får ge upp med Waroo 16. Hmmm… vilket betyder att hon alldeles strax därpå kommer in för att byta till min 16 ;-(
Det jag menade med 6-9 m/s för ”Mes” var att detta är ett realistiskt vindregister för pojkar i vår viktklass. Han är dessutom rookie på kite, därav angiven topvind. Det går möjligen att köra i 5 m/s, med en riktig lågvindsbräda, god teknik och om man endast vill köra fram och tillbaka. Dessutom då också nätt och jämt hålla höjd.
En polare till mig har en Waroo 12 och nämd Wipika bräda han väger 75 kg och kan köra i 6,5 m/s, men bara cruisa. Så kroppsvikten har väldigt stor inverkan.
/Urban.
-
Mes – Jag och frugan har ungefär samma viktförhållande som ni (hon 60 kg jag 90 kg) och jag kan med säkerhet säga att för vindar 6-9 m/s är en Bow 16 ditt val. MEN för din dam är en Bow 12 lämplig strl i dessa vindar (jag har ingen erfarenhet av Flysurfers så det får Kaj berätta mer om). Så ni har ett lite dilemma där! För vem ska kiten funka bäst? En Bow 16 kan damen kanske köra i 4-7 m/s (nybörjare = 4-6 m/s) beroende på erfarenhet.
/Urban
-
Jag är faktiskt rätt nöjd med mina Waroos (I gänget häruppe är jag ju känd för att va lite av foil maniac, så det var med tungt hjärta 😉 jag var tvungen erkänna Waroo:ns fördelar jmf med Peter Lynn). Betydligt med pull för sin strl och svänger snabbare. En Waroo 14 har ungefär samma botten drag som en Peter Lynn Venom 19 men toppvinden är högre hos Waroo:n.
Kolla säljes avdelningen, min Waroo 14 är till salu då jag, ähummm….. blivit lite för tung.
/Urban.
-
Är underlaget väldigt hårt (hård skare, nedstöpt is osv) är det skidor som gäller. Med mjuk snö funkar snowboard bra.
/U.
-
Brightlight wrote:………………
Har även fått en helt sjuk ide att bygga en egen kitebuggy men med skidor på istället för långa färder och med lite packning….Så har väl byggt klart den innan första snön kommer…
Tack för era inlägg och råd…
//dennis
Hejsan Dennis, kul att höra att du också hittat till snowkitingen. Jag har kört kite ett antal år både på snö (började faktiskt med det 2001) och senare även på vatten.
När det gäller kiting i vinterfjäll, speciellt i ditt syfte (transport kombinerat med freeride, om jag uppfattat rätt) så ska du deffinitivt välja foilkite framför LEI. Argumenten för detta har redan framförts så jag skippar det. När det sen gäller olika typer av foilar finns det många att välja bland. Opencell är att föredra av vissa anledningar och closed cell av andra. Opencell ex ligger mer stilla utan att fladdra runt (risk för bridel trasslar) när du tagit ner den för en vilostund. Snabbare att packa ihop då luften redan är ursläppt genom de öppna cellerna. En opencell är också lättare och tar midre plats (du kommer att måsta ha den i ryggan någon gång). En closed cell (Flysurfer, Peter Lynn, Boom) håller luften instängd otroligt bra vilket gör att kiten är stabilare i luften. Skulle kiten trassla ihop sig av ex skiftande vindriktning (vanligt i fjällen!!!) är sannolikheten mycket stor att den utan problem rättar till sig. När det sedan gäller prestanda har jag inte erfarenhet av alla kites men jag har gått på långtur (med pulka) och använt Peter Lynn kites. Jag tror knappast att man kan hitta en kite med bättre egenskaper för just det syfftet. Eller för anmarsch mot avlägsna klätterställen. Peter Lynnarna (nu är det en modell som heter Venom II eller Phantom som gäller) är helt osannolikt stabila i luften och ramlar i princip aldrig ner, annat än att du själv kör ner dem i backen. I övrigt är prestandan väl i nivå med övriga Foilar. Nackdelen med PL är att de är besvärligare att få i luften och att de tar mycket mer plats i ryggan (dvs om man gör som Simon i Storulvån och åker 10 ggr upp på getryggen på en dag funkar inte en PL så värst bra, tar helt enkelt för lång tid att pack upp och ihop).
Skulle jag själv köpa en ny kite enbart för snöbruk skulle nog ändå Ozone frenzy ligga i toppen på listan MEN det finns andra opencell kites ex Gin Eskimo, Naish Element, Flexifoil Sabre, Boom skite, Flysurfer cool, som är bra alternativ.
/Urban.
-
Ok, kitefreaks lite info om träffen.
Vindgudarna visar på nord-västliga vindar hela helgen vilket betyder att vi kommer att köra på Myckeläng.
Hur kommer jag då till Myckeläng?
Om du kommer från söder om Sundsvall passera S-vall och Timrå, (längs E4:an), passera Midlanda (flygplatsen), efter 1 km sväng av E4:an och kör mot ”Söråker”. Passera Söråker rak fram och efter ca 6 km är du vid ”Myckeläng”, kör vidare ca 1 km, vid gul skylt ”Myckeläng S” sväng till höger ner på grusvägen, kör 500 m ner till kurvan, mitt i kurvan sväng ner i skogen på stigen (kör försiktigt!). Parkera vid bilarna och promenera sista 100 m ner till stranden. Här finns gott om bra tältplatser för den som vill.
Kommer du från norr. Passera ”Torsboda” och 500 m senare sväng av E4 mot ”Söråker”. Ta höger och kör under E4 mot Söråker, Se vidare beskrivning ovan.
Om du blir vilse, eller vill ha mer info om nått, ring på följande nummer:
Robban: 070-2391192
Urban: 070-3247124
Danne: 076-8302103
Eddi: 070-6518234
Stefan: 070-5444220Lördagens begivenheter blir kiting under dagen. Grillning på stranden. När det närmar sig kväll käkar vi på ”brandstation”, i Sundsvall, vid ca 19.00. ”Imagine this” börjar spela vid 21.00.
/Urban.
-
Kanske en 20 pers eller så, perfekt för nord-västen på Myckeläng 😉
/U.
-
BMF wrote:Var på Gotland för några veckor sedan och det är ju ingen större skillnad mot Sundsvall:
Inget folk på vattnet.
Inga bikinibrudar på stränderna.
Dåligt drag på krogen./Rob
Du har fel Rob!!
I sundsvall är det:
Inget folk på vattnet!
Massor av brudar på stränderna.
Stormvindar på krogarna./U.
-
Hrmmmmm…..Eric, glömde du safety leachen hemma 😉
mrmille wrote:Gött gött
Storulvån är fint som tusan, men det kan ta lite tid att knata till spotsen där.Vi var ju där i helgen och stökade till i snön
Pass på för alla renar nu bara!Här är vi på någon topp nära fjällstationen i 14 m/s

-
-
Ja, vad gäller ”insjöar” så är nog Björköfjärden bäst, funkar dessutom i alla vindriktningar. Fjärden är stor och låglänt terräng runt om. Även sjön Öjen (vid Öjestrands golfbana i Njurunda) funkar. Hörningsholm, som Stefan skrev, är nog ändå bäst om vinden är nord-väst till nord-ost. I västliga vindar funkar Marmen.
/Urban.
-
ser ut som EH har kollat på windwing Rapture II när de designat den där.
/U.
