the_novice
Forumsvar skapade
-
the_novice
Medlem28 september, 2006 vid 09:41 som svar på: Någon som har fått sin Starboard 2007 ännu?Jester wrote:Men nog faen såg jag en Evo Xtv där nere oxå är det inte nåt sånt som ligger bakom dom riktiga 😉 brädorna i förgrunden?Ser ut som en S-type, en Carve och en Flare tycker jag men bakom kanske… 😉
-
the_novice
Medlem27 september, 2006 vid 13:51 som svar på: EVO XTV och övriga ny-generations brädorJag har kört 5.3 som störst vilket är sådär men funkar med en lite större fena än originalet (tex blå Drake 22.5 cm), men 4.7 och nedåt är klockrent.
-
the_novice
Medlem27 september, 2006 vid 13:35 som svar på: EVO XTV och övriga ny-generations brädorCalle_B wrote:Ja, alltså huum. Det känns ju ”sjuuukt litet” med 62 liter. Men det är förmodligen bara en mental spärr.Jag (ca 68 kg) råkar ha 62 litar från -05 (Ola_H’s före detta) och jag hade nog inte vågat köpa den om jag inte provseglat den först. Testade så gått som hela Acid linjen en halvbra dag i Apelviken med 5.7 segel och föll direkt för Evon…
Tycker inte att man skall hänga upp sig för mycket på volymen eller snarare tillverkares angivelsen av den, det verkar ju stämma sådär bra med den riktiga volymen som man också bara märker av då man står helt stilla. Skulle jag gissa en volym på brädan utifrån hur det känns när man seglar så skulle jag gissa på något kring 68 liter. Jag har inte kört 70 litarn som säkert är mer alround (Ola kan ju allt om den) men jag tycker 62 litarn är grymt go och den blir aldrig för stor…Skall du verkligen bara ha en bräda? Eller en vågbräda och en liten freestyle/freemove bräda?
Tycker man bör ha minst två brädor som funkar i vågor om man lite ambitioner med vågseglingen! -
Man behöver ju veta den verkliga förflyttningen för att kunna säga ngt från dom kurvorna. Jag tycker det ser ut lite som att dom lagt in ett lågpassfilter på E205 som trycker ned mätbruset, i så fall så är det en sämre lösning än att få ut rå data från GPS’en…
-
Passformen är ju viktigare än utseendet, tycker helt klart att man behöver provhänga i selen innan man köper!
Själv så är jag helsåld på Pat Love selar (både midje och sitt) efter att ha provat ”hela” sortimentet på SP…
(dvs NP, Simmer, Pat Love) -
Fråga i en dykar affär, dom brukar ha remsor av tunnare neoprene som dom lagar sina dräkter med.
-
Om man vill åka fort på breeeed bräda så är det tydligen en formula man skall ha; http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=10404&uid=1102
Låter inte riktigt sunt tycker jag, låter mer som missprint/fel inmatning…?
Date : Wednesday, May 24, 2006
Spot : Gruissan, France
Board : Starboard Formula X-186
Sail : Gun Sails Mega XS 5.7
Fin : Custom Ponrouch speed prepreg 8% 26
Average speed : 33.44 knots (34.0 33.6 33.3 33.2 33.1)
Max. 2 sec. (software) : 35.9 knots -
Vilken tid var det?
Kris (?) hade lite prova-på segling igår vid lunchtid men jag såg inget kvarglömt när jag åkte därifrån vid 15 tiden. -
kinetic wrote:Kommer införskaffa en ny slalombräda till nästa säsong är det tänkt. Det lutar åt en iSonic 101 men jag är lite skeptisk till lamineringen med trä, föredrar kolfiber, tex JP, men de har ingen 105-liters bräda utan bara 94 alt. 114. Är det någon som har koll på vilka brädor som är ”bra”? Hur är Thommen RS59 tex, och vilka andra tillverkare har brädor i denna storlek? Finns det ev ”limited editions” av Starboard helt i kolfiber?
Trä i sig är inget problem, lite pyssligt att laga på ställen där det inte är målat , utan klarlackat, men annars är det inga problem.
Som sagts tidigare så använder många tillverkare trä även om det inte brukar synas som på starboard. Såg dock att Naish tex ”blottar” lite av träet på sina senaste brädor… -
Fan va gott att man inte har spons, då slipper man hålla på och försvara sitt märke hela tiden…
-
Vätskebrist är ju en möjlighet, soliga dagar i en svart våtdräkt så går det helt klart åt mycket vätska…
När jag kör långa sträckor/tider på Formulan så kör jag ofta med camelpack, då kan man lätt vara ute 2-3 timmar i sträck. För solen så funkar tex Sea Specs från SP bra (hjälper även om man har problem med linser och saltvatten stänk).
-
Ola H. wrote:Jag läste någonstanns att displayvärdet oftast var beräknat mha dopplereffekten , dvs inte direkt som en division av sträcka med tid. Detta skulle vara klart exaktare rent teoretiskt. Givetvis kan det bli felmätningar ändå, en ”bra” dopplermätning (om det nu är det som används) borde blir säkrare än en 2s-mätning med motsvarande nogrannhet.
Jag har också hört det men har lite svårt att se hur det skulle gå till eftersom effekten blir så väldigt liten. Display värdes mätningen kan ju relativt lätt mäta upp farten när man promenerar tex vilket bara är i ett par knops hastighet.
Om doppler effekten var större så skulle det tex vara svårt för mobiltelefoner när man rör sig eller att lyssna på radio utan att justera om frekvensen när man kör bil etc…
-
Jester wrote:Jo för faen! Jubla i vattnet du! Men gäller att tänka på att det trots allt är average av 5 10 sec som gäller i slutänden. Men det kittlar helt klart när man ser höga värden i displayen.. Så jubla på! Det gör jag när jag sätter bra tider i displayen.
Precis, både display och 2sec är alldeles för osäkra för att vara ett bra mått men är ju kul att kolla på ändå!
Som exempel kan man ju kolla lite på vilken noggranhet som tex finns i en 2 sec mätning. Vid 50 km/h (ca 27 knop) så kommer man ca 28 m på 2 sekunder. Om då positionerna (två stycken) och sträckan mellan dom är rätt inom ett par meter så är ju felet ca 10% (grovt räknat). Dvs max 2sec från mjukvaran skulle kunna bli nära 30 knop om man håller på tillräckligt länge i väntan på en lyckomätning. Om då maxdisplay värdet har liknande nogrannhet, eller även bättre, så kan det bli rätt så stora skillnader…
På en 10 sec mätning och om alla fem mätpunkter används på rätt sätt så kan man ju få mycket bättre nogrannhet. (5 st 10 sec mätningar har ju totalt 25 mätpunkter)
-
Ja epoxy är inte ngt man leker med, har man en gång fått höra säkerhetsföreskrifterna så håller man sig helst borta från detta helt och hållet. Innan man använder epoxy så bör man genomgå en särskilt läkar undersökning som är dyyyr. Förutom heltäckande overall och handskar så skall man tex genast byta handskar om man skulle råka få epoxy på dom, det är bara verktyg som får komma i direktkontakt med epoxyn. Detta gäller vid användning av max 100g per år, vill man använda mer så vet jag inte hur man gör. Det mest konstiga är nog att man kan gå in i en vanlig båtaffär och köpa 500g som minsta förpackning…! :shocked:
Var tröskelnivån ligger för allergiproblem varierar tydligen mycket från person tilll person men har man fått problem så måste man hålla sig borta från epoxy under flera år.
Som exempel kan man ta formelbilarna som byggs av studenter på olika universitet i sverige. Dom kan få konstruera saker i kolfiberlaminat men dessa får absolut inte bearbetas mekanisk efteråt enligt säkerhetsföreskrifterna på chalmers…. :tongue:
-
Det här ser ju betydligt bättre ut! :cool2:
Tror helt klart att fokusproblemen berodde på polfilret. Det såg iof inte ut som att det filtrerat särskilt bra men det betyder o andra sidan att det fanns polariserat ljus från det speglade och om sedan inte cirkulärfilret gjorde sitt jobb riktigt heller så blir det jobbigt…
